تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




آیا می توان به مواد محترقه استاندارد اعتماد کرد؟

آیا می توان به مواد محترقه استاندارد اعتماد کرد؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سید جلال ملکی با اشاره به نزدیکی به چهارشنبه سوری، گفت: شعار امسال سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران#نه_به_چهارشنبه_سوری_خطرناک است، چهارشنبه سوری به خودی خود سنت پسندیده ایست، اما اگر با انجام رفتارهای خطرناک عجین شود باعث وقوع حوادث جبران ناپذیری می‌شود و چهارشنبه سوری را از مسیر حقیقی خود خارج می‌کند، بنابراین شهروندان اگر قصد دارند روز چهارشنبه آخر سال در مراسم چهارشنبه سوری شرکت کنند، باید با رعایت نکات ایمنی شبی آرام و شاد را برای خود و دیگران رقم بزنند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان اینکه شهرندان باید در این شب‌ها خاموش کننده‌های خود را در منزل، محل کار و خودرو در دسترس قرار دهند، گفت: شهروندان باید از سلامت و آماده به کار بودن این کپسول‌ها اطمینان حاصل کنند. همچنین بهتر است طرز کار با این دستگاه‌ها را در ذهن خود مرور کرده و آن را به فرزندان و اعضای خانواده نیز آموزش دهند. همچنین شهروندان در صورتی که در زمینه نحوه استفاده از خاموش‌کننده‌ها و.. پرسشی دارند، می‌توانند با مراجعه به نزدیک‌ترین ایستگاه آتش نشانی پاسخ خود را دریافت کنند.

ملکی با بیان اینکه پاکیزه بودن محیط منزل و ساختمان تأثیر بسزایی در کاهش حوادث می‌کند، گفت: با توجه به انجام خانه‌تکانی در این ایام بسیاری از شهروندان وسایلی از جمله روزنامه باطله، مجله، کارتن اجناس، میز و صندلی و… را که به آن‌ها احتیاجی ندارند به انبار، حیاط، پارکینگ و حتی گوشه راه پله و راهروها منتقل می‌کنند تا در پایان کار از ساختمان خارج کنند و دور بریزند. همین کار ممکن است کودکان را به برپایی یک آتش در داخل ساختمان، پارکینگ، مجاورت خودروها، مواد قابل اشتعال تشویق کند، بنابراین این وسایل باید از دسترس کودکان دور نگه داشته شود.

ملکی در ادامه با بیان اینکه یکی از عوامل حادثه ساز پرتاب کردن فشفشه، ترقه و مواد محترقه به سمت آسمان و افتادن آن روی پشت بام و بالکن هاست تاکید کرد: اگر ماده قابل اشتعالی مثل البسه، روزنامه و… در این نقاط وجود داشته باشد احتمال وقوع آتش سوزی زیاد است، بنابراین باید از قرار دادن هرنوع ماده قابل اشتعال در این نقاط خودداری کرد.

وی با بیان اینکه متأسفانه بسیاری از مواد محترقه‌ای که در این ایام در دسترس جوانان قرار دارد مواد منفجره دست ساز هستند، گفت: این مواد از انواع بسیار خطرناک و ترکیبی از چند ماده قابل اشتعال و انفجار شیمیایی است. بعضی از این مواد به قدری حساس هستند که با کمترین حرارت و حتی در اثر انتقال حرارت دست یا نگهداری در جیب و کیف منفجر شده و آسیب‌های زیادی را به افراد وارد می‌کند و متأسفانه گاهی این مواد تحت عنوان استاندارد میان شهروندان توزیع می‌شوند و گاهی نیز نحوه نگهداری این مواد خطرآفرین است.

به گفته ملکی انفجار تنها ۲۵۰ گرم از بعضی از مواد منفجره‌ای که برای چهارشنبه سوری استفاده می‌شود، می‌تواند یک واحد آپارتمان را تخریب کند.

وی درباره اینکه برخی از مواد محترقه استاندارد هستند و گفته می‌شود که خطری ندارد گفت: استاندارد بودن مواد محترقه دلیل بر بی خطر بودن آنها نیست و باید حتماً به این موضوع توجه شود که یک ماده یا وسیله ممکن است استاندارد باشد اما اگر افرادی که از آن استفاده می‌کنند نحوه استفاده از آن را بلد نباشند قطعاً برایشان خطر آفرین خواهد بود. گاهی یک فشفشه و یک کبریت خانه‌ای را به آتش می‌کشد و از این رو لازم است که حتماً بزرگترها بر رفتار فرزندان خود نظارت کنند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در ادامه از شهروندان در خواست کرد تا در صورت مشاهده هرگونه انبارداری، نگهداری، جابجایی، نقل و انتقال و… مواد شیمیایی به ویژه به صورت مقطعی و مخفیانه به سرعت مراتب را به مراکز نظامی و انتظامی اطلاع دهند.

وی با بیان اینکه کار کردن با مواد شیمیایی حمل کردن، نگهداری، انبارداری، جابجایی و… علم و دانش علمی نیاز دارد و هر فردی را می‌طلبد، گفت: هر فردی با هر میزان تحصیلات و در هر مکان و موقعیتی نمی‌تواند وارد این کار خطرناک شود، زیرا احتمال اینکه موجب بروز حادثه‌ای بشود بسیار زیاد است. در سال‌های گذشته نیز موارد زیادی از انفجار این مواد محترقه در ساختمان‌های مسکونی داشتیم که به دلیل ناآگاهی از طرز کار با این مواد اتفاق افتاده بود که در آن تعدادی از ساکنان مجروح شده یا حتی فوت شدند.

وی با بیان چند نکته برای ایمنی شب چهارشنبه سوری افزود: در این شب‌ها درها و پنجره‌ها، به ویژه آن‌هایی که به طور مستقیم به فضای بیرونی و به معابر و کوچه‌ها باز می‌شوند را باید بسته نگه داشت تا از افتادن اشیا مشتعل به داخل منزل جلوگیری شود. همچنین از برپایی آتش در داخل بوستان‌ها، باغ‌ها، فضای سبز و در کنار درختان، از روشن کردن آتش در داخل پارکینگ‌ها و در کنار خودروها، از انداختن مواد منفجره مثل کپسول‌های کوچک گاز، قوطی‌های دربسته، انواع اسپری‌ها، خوشبو کننده، رنگ، افشانه‌ها و… به داخل آتش و از قرار دادن ظروف مایعات قابل اشتعال در کنار شعله‌های آتش خودداری شود.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران افزود: همچنین اگر شهروندان قصد برپایی آتش را دارند باید در محلی دور از مواد قابل اشتعال و بر روی زمین خشک و نه علفزار این کار را انجام دهند و حتماً درنزدیکی آن خاموش کننده یا شیلنگ آ ب قرار دهند. همچنین شهروندان توجه کنند که به هیچ عنوان از روی آتشی که خود روشن نکرده‌اند نپرند.

وی با بیان اینکه توصیه می‌شود که در این شب سعی کنید از پارک کردن خودرو در معابر و خیابان‌ها خودداری شود، گفت: شهروندان تا حد امکان خودروی خود را به یک پارکینگ یا محل امن منتقل کنند. همچنین پریدن از روی آتش به ویژه با لباس‌های بلند و گشاد مثل مانتو و چادر بسیار خطرناک است، بنابراین افرادی که قصد پریدن از روی آتش‌را دارند حتماً باید لباسی مناسب نیز بر تن کنند.

ملکی در پایان با تاکید بر اینکه همگان این مسئله را بدانند که هیچ فردی مخالف برپایی جشن و شادی مردم نیست اظهار کرد: قصد و نیت تمام سازمان‌ها و افرادی که در این عرصه وارد می‌شوند و بر اوضاع نظارت دارند این است که در این شب، حادثه ناراحت کننده‌ای اتفاق نیفتد و کسی در آستانه سال جدید دچار آسیب دیدگی نشود.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/

استاندارد اما خطرناک



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «آیا می توان به مواد محترقه استاندارد اعتماد کرد؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..