تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




توصیه‌هایی برای سلامت سفر در نوروز

توصیه‌هایی برای سلامت سفر در سفر‌های نوروزیبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، «سفر آگاهانه و مسئولانه بدون تردید فواید زیادی دارد و با رونق اقتصاد جوامع محلی و شادی اجتماعی بخشی از لطمات بحران اقتصادی سال ۹۷ را جبران می‌کند، ولی اگر غیر مسئولانه و ناآگاه سفر کنیم سونامی سفر دومینوی ناکامی‌های امسال را کامل خواهد کرد.

سونامی جمعیتِ مسافرانی که با تحقیر، تخریب و تحمیل فشار بیش از ظرفیت ویرانه‌ای اجتماعی، فرهنگی و محیط زیستی بر جا خواهند گذاشت؛ بنابراین برای کاستن مضرات و افزایش منافع سفر نکاتی را توصیه می‌کنیم تا سفری مسئولانه، آگاهانه و طبیعت‌دوست و در یک کلمه انسانی‌تر داشته باشیم:

۱. فرهنگ، هنجار‌ها و باور‌های بومی مقاصد سفر و جامعه میزبان را بشناسیم و به آن‌ها احترام بگذاریم.

۲. به جای لیوان، ظرف و سفره یک بار مصرف از ظروف چند بار مصرف و سفره پارچه‌ای استفاده کنیم.

۳. مایحتاج طول سفر (آب، تنقلات، میوه، غذا و …) را از جوامع محلی تأمین کنیم تا در گردش اقتصادی آن‌ها سهیم باشیم.

۴. از روستا‌ها و شهر‌های کوچک بازدید و در آن‌ها اقامت کنیم.

۵. از اقامتگاه‌های بوم گردی و خانه‌های روستایی برای اقامت استفاده کنیم. باور کنیم با رونق اقتصاد‌های کوچک محلی این هزینه در طول سال به جیب ما برخواهد گشت.

۶. به جای کمربندی‌ها از میان شهر‌ها عبور کنیم، تا هم با فرهنگ و زندگی مردم آشنا شویم هم با خرید مایحتاج به اقتصاد آن شهر کمک کرده باشیم.

۷. در طبیعت، جاده و شهر‌ها زباله نریزیم. حتی دستمال کاغذی و زباله‌های تَر.

۸. در خودرو کیسه جمع‌آوری زباله داشته باشیم، زباله‌های خشک‏ و قابل بازیافت را جدا کنیم و در شهر‌ها تحویل دهیم و زباله‌های‌تر را در نزدیک‬‌ترین سطل زباله تخلیه کنیم. زباله‌های جمع شده را حتی‌الامکان به شهر‌هایی که سیستم جمع‌آوری و تفکیک زباله دارند تحویل دهیم، معمولاً روستا‌ها توان تفکیک و دفع زباله بیش از جمعیت روستا را ندارند.

۹. کیسه زباله بزرگ همراه خود داشته باشیم و همراه با خانواده زباله‌های جامانده در طبیعت را جمع کنیم، باور کنیم انرژی جمعی حاصل از این فعالیت داوطلبانه در کودکان و خانواده اثرات مثبتی خواهد داشت.

۱۰. در طبیعت سکوت را رعایت کنیم. نوروز فصل زادآوری بسیاری از حیوانات است، صدا‌های غیر طبیعی باعث ترس و مرگ آن‌ها خواهد شد.

۱۱. از نزدیک شدن به حیوانات وحشی، به خصوص به لانه و بچه‌های آن‌ها خودداری کنیم، هم به آسایش حیوانات لطمه نخواهیم زد هم ایمنی خود را به خطر نخواهیم انداخت.
۱۲. هدایای معنوی کوچک مانند کتاب، مداد رنگی، دفتر نقاشی و … همراه خود داشته باشیم و به کودکان روستا‌ها و مناطق کمتر برخوردار عیدی بدهیم.
۱۳. غذای محلی بخوریم، تلاش کنیم حتی‌الامکان در هر شهر غذای همان منطقه را سفارش دهیم، هم به اقتصاد منطقه کمک خواهیم کرد، هم رد پای کربنی خود را کاهش خواهیم داد هم مزه‌های جدیدی به زندگی و سفرمان رنگ خواهد داد.

۱۴. تولیدات روستایی و محلی را به عنوان سوغاتی و عیدی برای دوستان و بستگان خود خریداری کنیم، صنایع دستی، دست‌ساز‌های زنان روستایی، مواد غذایی محلی و … بهترین انتخاب‌ها هستند.

۱۵. روز‌ها سفر کنیم، سیاحت مسیر بخشی از سفر است، با توجه به طبیعت اطراف جاده‌ها و یافتن جاذبه‌های کمتر دیده شده از طول مسیر لذت ببریم.

۱۶. تا حد امکان به شهر‌های مختلف سفر کنیم. به ویژه شهر‌ها و مناطقی که تاکنون به آن‌ها سفری نداشته ایم.

۱۷. هنگام خرید مایحتاج و سوغاتی کیسه پلاستیکی نگیریم، بهتر است همراه خودمان کیسه پارچه‌ای بزرگ داشته باشیم.

۱۸. یک ته سیگار ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ نوع سم در خود دارد و می‌تواند ۵۰۰ لیتر آب را آلوده کند دور انداختن ته سیگار در طبیعت بلای جان حیوانات و آلوده کننده خاک و آب است. آن را در ظروف در بسته و بعد در سطل زباله بیندازیم.

۱۹. اگر در هتل اقامت داریم و اتاق نیازی به نظافت ندارد کارت لطفاً مزاحم نشوید را هنگام خروج به در اتاق آویزان کنیم تا از شستشوی غیر ضروری ملحفه و حوله‌ها جلوگیری کنیم.

۲۰. لوازم شخصی مانند حوله، مسواک، تیغ صورت، دمپایی و… را همراه خود ببریم و از مصرف اقلام یک بار مصرف هتل خودداری کنیم.

۲۱. از خریدن هرگونه حیوان وحشی به عنوان سوغاتی، اسباب بازی کودکان و ... خودداری کنیم.

۲۲. از خریدن انواع حیوانات خشک شده خودداری کنیم.

۲۳. از خریدن و یادگاری آوردن سنگ و خاک مناطق مختلف خودداری کنیم، بیندیشم اگر هر کدام از مسافران فقط چند عدد با خود بیاورند در پایان نوروز چه اتفاقی خوهد افتاد.

۲۴. تا حد امکان در طبیعت اجابت مزاج نکنیم. در صورت ضرورت، در نزدیکی روستا‌ها یا شهر‌ها یا محل‌های تردد و پای درخت‌ها و بوته‌ها و جایی که گیاهان یا جانوران تغذیه می‌کنند، این کار را انجام ندهیم. دستمال خود را در طبیعت رها نکنیم و برای فضولات انسانی، چاله‌ای حفر کرده و پس از پایان کار مجدداً روی آن را با خاک بپوشانیم.

۲۵. برای عکس گرفتن از جوامع محلی اول کسب اجازه کنیم.

۲۶. در رستوران‌ها به میزان نیاز سفارش بدهیم و از دور ریخته شدن غذا خودداری کنیم.

۲۷. زمان سفر را مدیریت کنیم تا از ماندن در ترافیک و اتلاف بنزین جلوگیری کنیم.

۲۸. با کودکان روستایی بازی کنیم.

۲۹. از زیاد کردن صدای موسیقی در طبیعت و روستا‌ها خودداری کنیم.

۳۰. قدم بزنیم، نفس بکشیم و خوش رو باشیم.

امید که با رعایت این نکات ساده و احتمالاً موارد دیگری که در این لیست نیست سالی شاد و آرام و پر رونق را آغاز کنیم.»

منبع: عصر ایران

انتهای پیام/

۳۰ توصیه برای سفر‌هایی انسانی‌تر



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «توصیه‌هایی برای سلامت سفر در نوروز»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..