تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




90 درصد آب‌بندان‌های جویبار آبگیری شدند/ توزیع 50 تن بذر بین کشاورزان

ساعت: 15:32 منتشر شده در مورخ: 1397/12/25 شناسه خبر: 1468448

رئیس جهادکشاورزی شهرستان جویبار گفت: تاکنون بیش از 90 درصد آب‌بندان‌های جویبار آبگیری شدند و عملیات احداث آب‌بندان 7 هکتاری رنگریزمحله و 22 هکتاری ایزدخیل شروع شده و تاکنون 15 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، علی شعبانی بعد از ظهر امروز در جلسه مدیریت منابع آب شهرستان جویبار میزان بارندگی را در سال جاری مناسب دانست و نیاز آب کشاورزی این شهرستان را 115 میلیون مترمکعب اعلام و بیان کرد: با توجه به میزان بارندگی مناسب در سال جاری اما با توجه به اینکه شهرستان جویبار در شرایط خاص جغرافیایی قرار دارد باید اقدامات لازم را برای آب کشاورزی در سال زراعی آینده انجام شود.

وی با بیان اینکه سه هزار و 550 هکتار از اراضی شالیزاری جویبار آب تخت اولیه شدند اظهار کرد: 8500 هکتار از شالیزارهای شهرستان شخم و شیار، 1560 هکتار خزانه گیری، 33 هکتار تاکنون بذرپاشی شدند.

رئیس جهاد کشاورزی جویبار از فعالیت 10 مرکز نشا در شهرستان جویبار خبر داد و گفت: این 10 بانک نشا بیش از 50 درصد اراضی شالیزاری را پوشش می‌دهند.

شعبانی تصریح کرد: برای سال زراعی جدید 50 تن بذر اصلاح شده ارقام پرمحصول و محلی بین کشاورزان توزیع شد.

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از 90 درصد آب‌بندان‌های جویبار آبگیری شدند گفت: عملیات احداث آب‌بندان 7 هکتاری رنگریزمحله و 22 هکتاری ایزدخیل شروع شده و تاکنون 15 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

رئیس جهاد کشاورزی جویبار به استفاده بهینه آب کشاورزی اشاره بیان کرد: برای جلوگیری از هدر رفت آب، کانال‌های انتقال آب بتنی می‌شود که تا بحال 318 متر در شورکا تکمیل، 2190متر در کوکنده، 1856 متر در لاریم و 1301متر در پهناب با 30 درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام هستند که در اردیبهشت ماه سال آینده تکمیل می‌شوند.

هادی نیک‌اختر مدیر آب منطقه‌ای شهرستان‌های قائمشهر، جویبار، سیمرغ، سوادکوه و سوادکوه شمالی این جلسه با بیان اینکه 30 درصد منابع آب در زمان شخم و شیار اراضی شالیزاری مصرف می‌شود گفت: آمارهای ارائه شده در آماده‌سازی زمین‌های اراضی شالیزاری در شهرستان جویبار رضایت‌بخش نیست که می‌بایستی تمامی 10 هزار هکتار اراضی این شهرستان از آب‌های به‌هنگام و زمستانه برای شخم و شیار انجام شود.

وی با اشاره به اینکه حدود 400 هکتار از اراضی پایین دستی جویبار به کشت کلزا اختصاص یافته است اظهار کرد: باید در این اراضی با توجه به بحران کمبود آب کشت‌های جایگزین انجام شود و آب سد البرز برای افزایش سطح کشت دیگر اراضی اختصاص یابد.

مدیر آب منطقه‌ای شهرستان‌های قائمشهر، جویبار، سیمرغ، سوادکوه و سوادکوه شمالی با بیان اینکه از 115 میلیون مترمکعب نیاز آب، حدود 62 میلیون مترمکعب آب در آب‌بندان‌های شهرستان جویبار ذخیره‌سازی شده است افزود: بحران کمبود آب در کشور و استان مازندران بسیار جدی است و این استان جز 8 استانی است که در شرایط بحرانی کمبود آب است.

نیک اختر بیان کرد: 25 میلیون مترمکعب آب مورد نیاز کشاورزی شهرستان جویبار از سد شهید رجایی تأمین می‌شود که با توجه به ذخیره کم آب انجام شده پشت این سد این اقدام در سال زراعی جدید امکان‌پذیر نیست.

وی با اشاره به اینکه 95 درصد سد البرز آبگیری شده است گفت: برای انتقال آب رودخانه سیاهرود از طریق کانال از سد البرز به اراضی شالیزاری جویبار مشکلی نداریم.

محمد حسین فقیه بخشدار گیلخواران با بیان اینکه در نظام مدیریت باید برنامه محور بود و برای رفع تهدیدات برنامه داشت اظهار کرد: در بعضی روستاهای ما در بخش گیلخواران همیشه مشکل کمبود آب دارند ولی برای حل این مشکل چه کردیم؟

وی خاطرنشان کرد: باید نقاط بحرانی در مرکز برنامه‌ریزی مدیران باشد و اقدامات تسکینی راه حل مشکلات مناطق بحرانی نیست.

بخشدار گیلخواران تصریح کرد: احداث آب‌بندان، لایروبی آب‌بندان، برق‌دار کردن چاه‌ها و انتقال آب سد البرز به این منطقه ازجمله راه حل مشکل کم‌آبی در مناطق بحرانی است.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «90 درصد آب‌بندان‌های جویبار آبگیری شدند/ توزیع 50 تن بذر بین کشاورزان»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..