تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




زن ژاپنی رکورد جهانی محاسبه عدد پی را شکست

رقم اعشار عدد پی به یک رکورد جهانی جدید، یعنی رقم ۳۱ تریلیونی دست پیدا کرد. رکورد قبلی، ۲۲ تریلیون رقم بود.

 اِما هارکا ایوائو، کارمند ژاپنی گوگل، با استفاده از خدمات محاسبات ابری این شرکت، موفق به به‌دست‌آوردن رقم جدید ۳۱ تریلیونی شد. عدد پی که با علامت π (شانزدهمین حرف الفبای یونانی) نشان داده می‌شود، یکی از ثابت‌های ریاضی است که نسبت محیط دایره به قطر آن را در هندسه اقلیدوسی مشخص می‌کند. رقم اول این عدد که ۳٫۱۴ است، به خوبی شناخته شده، اما تعداد اعشار آن بی‌نهایت طولانی است.

مقاله‌های مرتبط:

محاسبه ارقام اعشار عدد پی باتوجه‌به اینکه از الگوی خاصی پیروی نمی‌کند، بسیار دشوار است. به‌دلیل لزوم محاسبه امواج، حلقه‌ها و استوانه، این عدد در رشته‌های مختلف از مهندسی و فیزیک تا ابر رایانش و اکتشافات فضایی کاربرد دارد.

محاسبه اعشار عدد پی از سرگرمی‌های قدیمی ریاضیدانان است. ایوائو می‌گوید که از زمان کودکی مجذوب عدد پی بوده است. محاسبه عدد پی نیازمند ۱۷۰ ترابایت حافظه (برای مقایسه ۲۰۰٫۰۰۰ آهنگ موسیقی در یک ترابایت حافظه جای می‌گیرند) و ۲۵ دستگاه مجازی و ۱۲۱ روز بود.

ایوائو که از ۳ سال گذشته مشغول کار در گوگل بوده، در مورد دستاورد خود می‌گوید:

بسیار شگفت‌زد‌ه‌ام، هنوز هم نمی‌توانم باور کنم. شکستن رکورد جهان بسیار دشوار بود. هیچ پایانی برای عدد پی نیست. دوست دارم رقم‌های بیشتری را نیز امتحان کنم.

 عدد پی

علامت عدد پی حرف شانزدهم الفبای یونانی است، رقم اول این عدد ۳٫۱۴ است، اما تعداد اعشار آن بی‌نهایت طولانی‌اند

برای درک دستاورد ایوائو، باید بگوییم که تنها گفتن رقم ۳۱٫۴ تریلیونی، ۳۳٬۲۶۴ سال طول می‌کشد! گوگل این خبر را در روز پی، به عبارتی روز ۱۴ مارس که در نگارش آمریکایی به‌صورت ۳٫۱۴ (روز چهاردهم از ماه سوم سال میلادی) نوشته می‌شود، اعلام کرد.

ناسا قبلا فهرستی از کاربردهای عدد پی را منتشر کرده بود که عبارت‌اند از:‌

محاسبه اندازه چتر نجات لازم برای فرستادن یک مریخ‌نورد به سطح سیاره سرخ محاسبه تعداد عکس مستطیلی مورد نیاز برای نقشه‌برداری از سطح یک سیاره ترمز گرفتن فضاپیما در زمان مناسب برای ورود به مدار سیارات

مَت پارکر، ریاضیدان استرالیایی می‌گوید:

عدد پی تنها برای محاسبه دایره مفید نیست، بلکه برای محاسبه هرچیزی از دوره‌ی آونگ تا نیروی کمانش یک پرتو اهمیت دارد. ریاضیات مدرن، فیزیک، مهندسی و تکنولوژی بدون عدد پی به‌درستی عمل نمی‌کنند.

در سال ۲۰۱۰، نیکولاس سزه، یکی از کارمندان یاهو با بهره بردن از خدمات محاسبات ابری این شرکت، رقم ۲ کوادریلیونم پی برابر با صفر را محاسبه کرد. محاسبه‌ای که در آن زمان با یک کامپیوتر معمولی، حدود ۵۰۰ سال طول می‌کشید. به هر حال، او تمام رقم های بین آن را محاسبه نکرد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «زن ژاپنی رکورد جهانی محاسبه عدد پی را شکست»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..