تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




پاسخ سوالات خود را در زمینه «معده درد» اینجا بخوانید/ بخش سوم

پاسخ سوالات خود را در زمینه «معده درد» اینجا بخوانید/ بخش سومبه گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ پاسخ سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت «کلینیک آنلاین» مطرح کرده بودند، منتشر شد.

شما هم می‌توانید با مراجعه به کلینیک باشگاه خبرنگاران و طرح سوالات خود، پاسخ را از پزشکان مربوطه دریافت کنید.

پاسخ سوالات شما در زمینه «معده درد» را پرینوش آذرکیوان، پزشک عمومی پاسخ داده است.

سوال: مردی ۴۰ ساله هستم و بیش از ۱۰ سال است که بعد از تزریق دوز بالای کورتون دچار درد‌های شدید در سمت چپ و پایین شکم می‌شوم، در ابتدا این درد‌ها زود به زود بود و دچار تهوع هم می‌شدم، اما کم کم تهوع قطع شد، اما درد‌ها به همان شدت ادامه دارد، برخی پزشکان به سنگ کلیه مشکوک شدند که رد شد برخی به کیست روده که آن هم رد شد، برخی به کولیت که آن هم رد شد و برخی هم گفتند سندرم روده تحریک پذیر است که بیشتر علائم آن را ندارم، این درد‌ها گاهی ۲ ماه یک بار و هر بار یک هفته طول می‌کشد و باید مسکن‌های بسیار قوی تزریق کنم،  چگونه باید آن را درمان کنم؟

جواب: جراح باید شما را از نظر فتق شکم بررسی کند و اگر طبیعی بود متخصص مغز و اعصاب هم مراجعه کنید، گاهی اوقات درد‌هایی هستند که ایراد در بخشی از مغز است و به نوعی به صرع شباهت دارد و درد آن غیر معمول است، اگر سی‌تی‌اسکن شکم طبیعی بوده است باید مغز هم بررسی شود.

آیا مصرف کپسول امپرازول مضر است؟

سوال: ۲۰ سال است که مداوم کپسول امپرازول ۲۰ ناشتا مصرف می‌کنم و اگر چند روز مصرف آن به تاخیر بیفتد دچار ترش کردن شدید و سوزش معده و مری می‌شوم، آیا مصرف آن برایم مضرر است و موجب بیماری خطرناک نمی‌شود؟

جواب: خیر ضرر ترش کردن بیشتر است، اگر ترش کردن کنترل نشود می‌تواند مری را زخم و احتمال سرطان را زیاد کند.

سوال: هر روز یک مرتبه سوزش شدید معده دارم و به اصطلاح ترش می‌کنم، باید برای درمان چه کار کنم؟

جواب: اگر مدت زیادی است که این طور هستید باید مداوم داروی معده مصرف کنید، اما اگر به تازگی به وجود آمده است باید حتما آندوسکوپی شوید.

علل سوزش سردل

سوال: ۳۰ ساله هستم، ۲ بار اندوسکوپی انجام دادم، معده درد و سوزش سر دل دارم گفتند که ویروس معده دارم؛ مخصوصا صبح که از خواب بیدار می‌شوم که سوزش معده‌ام زیاد است، زیر دنده چپم و پشتم هم خیلی درد دارد، باید برای درمان چه کار کنم؟

جواب: ممکن است اسپاسم مری باشد و قرص کلینیدیوم سی می‌تواند موثر باشد، باید مری بررسی شود و آزمایش‌های دقیق‌تری انجام شود.

سوال: مردی ۲۰ ساله هستم و هرازگاهی دچار معده درد می‌شوم، با خوردن غذا یا میوه‌ای که طبع گرم دارد هم دچار درد معده می‌شوم، چگونه باید آن را درمان کنم؟

جواب: باید از خوردن غذا‌هایی که موجب درد می‌شود اجتناب کنید؛ با توجه به سن کم‌تان فعلا همین درمان کافی است، انسان‌ها به لحاظ طب سنتی طبعی متفاوت دارند و هر غذایی برای طبع خاصی مناسب است پس اگر غذایی با طبیعت شما سازگار نیست نباید آن را بخورید.

سوال: دختری ۱۵ ساله دارم، مدام دهانش بو می‌دهد کم اشتها است و میل به غذا ندارد، لاغر و کم وزن است، لحظه به لحظه ضعف دارد، برای درمان باید چه کار کند؟

جواب: اگر سابقه ناراحتی معده در خانواده شایع نیست باید پس از چکاپ کامل مشاوره روانشناسی بشود.

سوال: ۲ سال است که معده‌ درد شدیدی دارم و انتهای مِری‌ام (نزدیک قفهٔ سینه) سوزش دارد، نفخ معده هم دارم، در آندوسکوپی هم گفتند که معده‌ام زخم نیست، علت آن چیست؟

جواب: باید درمان سورش معده و میکروب معده برایتان انجام شود.

سوال: مدتی است که معده درد دارم، قرص سیکلوسپورین لوزارتان وراپامیل وفولیک اسید مصرف می‌کنم، حدود ۵۰ روز است که با خوردن هر غذایی دچار معده درد می‌شوم، حتی آب گرم و خاکشیر هم که می‌خورم دچار معده درد می‌شوم، حال  چند روز است که مقداری از درد معده‌ام کم شده است، ولی اکثر اوقات به خصوص شب‌ها معده درد می‌گیرم، قرص امپرازول و فاموتیدین هم برای معده درد میخورم‌برای درمان باید چه کار کنم؟

جواب: اگر سیکلوسپورین می‌خورید یعنی بیماری ایمنی دارید، باید با متخصص خود حتما مشاوره کنید ممکن است علت بیماری‌تان همین مورد باشد که از معده عود کرده است؛ البته ممکن است مشکلتان به دلیل عارضه دارو باشد.

سوال: دختری ۳۳ساله دارم و بیشتر مواقع از بوی بد دهانش رنج می‌برد، مشکلی برای دندان‌هایش ندارد و سالم هستند و در زمستان بیشتر مواقع گلوش خلط دارد، برای درمان باید چه کار کنم؟

جواب: سینوزیت می‌تواند موجب بوی بد دهان شود، به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه و وضعیت سینوزیت فرد مذکور را  بررسی کنید.

سوال: بیشتر از ۶ ماه است که سوزش معده دارم، دکتر هم رفتم و با قرص و شربت خوب نشدم، سوزش زمان خاصی ندارد، ولی اکثرا وقتی گرسنه می‌شوم سوزش دارم، ولی خب حتی وقتی سیر هستم هم سوزش دارم، سوزش را از انتهای گلو تا معده احساس می‌کنم و به صورت‌ خط این قسمت از بدنم می‌سوزد، برای درمان باید چه کار کنم؟

جواب: حتما باید آندوسکوپی شوید.

سوال: معده‌ام خیلی ترش می‌کند، چیکار کنم؟

جواب: ترش کردن معده می‌تواند یک بیماری ساده یا خطرناک‌ترین بیماری باشد؛ اگر سن کمتر از ۳۵ باشد درمان دارویی معده ماند امپرازول یا رانیتیدن است و اگر بهتر نشد آندوسکوپی و اگر سن بالای ۳۵ باشد بیمار باید فورا اندوسکوپی بشود.

سوال: پسر هفت ساله دارم، حدود پنج ماه است هر زمان می‌خواهد از غذا دست بکشد، یعنی سیر شود می‌گوید دلم درد گرفته است، درد زیادی دارد آیا احتیاج به سونوگرافی دارد؟

جواب: باید چکاب کامل شود بخصوص انگل بررسی شود و علی الحساب خودتان در مدفوع توجه کنید، اگر انگل را دیدید که بروید پزشک و فرم آن را توضیح دهید و دارو بگیرید، اگر چکاب سالم بود آن وقت خیالتان آسوده باشد چنین درد‌هایی در بچه‌ها طبیعی هم محسوب می‌شود.

سوال: هر روز  چند دقیقه‌ای بعد سیرشدن از غذا دل درد دارم و معده ام دیر دیر کار می‌کند و یبوست دارم، علت آن چیست؟

جواب: یبوست در سن بالا طبیعی است، اما اگر در سن پایین و به تازگی ایجاد شده باشد باید چکاپ و کولونوسکوپی شوید.

سوال: با افزایش وزن سریع دچار مشکلات معده شده‌ام، یعنی با پرخوری در عرض سه ماه ۱۵ کیلو اضافه کردم، حالا رژیم چاقی را کنار گذاشتم، اما به شدت معده‌ام ترش می‌کند، البته دکتر امپرازول تجویز کرده است، ۶ ماه است آن را مصرف می‌کنم، وقتی دارو می‌خورم مشکلی ندارم، ولی به محض قطع دارو رفلاکس بر می‌گردد، آیا نیاز به جراحی دارم یا با ادامه دادن مصرف دارو‌ها خوب می‌شوم؟

جواب: باید نزد جراح و متخصص گوارش بروید.

سوال: بیشتر اوقات در معده خود احساس ضعف می‌کنم مانند مواقع مسمومیت، هیچگونه علامتی مانند اسهال و استفراغ هم ندارم، همیشه احساس می‌کنم مسموم شده‌ام، برای درمان باید چه کار کنم؟

جواب: قرص رانیتیدین روزی ۲ عدد مصرف کنید، این در واقع همان بیماری معده محسوب می‌شود که نوع درد آن متفاوت است.

روش درمان معده درد

سوال: ۳۷ ساله هستم، مدت زیادی است که معده درد دارم، به طوریکه شب‌ها بر اثر درد معده از خواب بیدار می‌شوم، به صورت خودسرانه هر روز ناشتا یک عدد پنتوپرازول مصرف می‌کنم، بعد از یک دوره استفاده ۱۴ عددی برای مدتی درد معده ندارم، اما مجدد علائم برمی‌گردد، علت آن چیست؟

جواب: باید همیشه داروی معده بخورید و یک نوبت هم آندوسکوپی شوید.

سوال: ۳۴ سال سن دارم حدود ۱۰ سال است که معده‌ام از چهار انگشت زیر جناق سینه درد دارد، به حدی که هر بار برای تسکین درد باید بستری شوم، زمانی که درد در حال آرام گرفتن است خیلی آرام آرام درد به سمت راست کشیده می‌شود؛ حداقل سه روز طول می‌کشد تا کلا آرام شود، برای درمان باید چه کار کنم؟

جواب: باید مداوم داروی معده فاموتیدین هرشب یک عدد بخورید.

سوال: درمان سریع زخم معده چیست؟

جواب: درمان زخم معده معلوم و معین است و زود و سریع ندارد یک نوع است.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «پاسخ سوالات خود را در زمینه «معده درد» اینجا بخوانید/ بخش سوم»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..