تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




سطح پایین فساد و آزادی اطلاعات ضامن صلح هستند

سطح پایین فساد و آزادی اطلاعات ضامن صلح هستند - ساعت24 هدر موبایل تلگرام ساعت 24 سفر باتو خبر

ساعت24 -جامعه‌شناسی صلح زنجیره‌ای از ایده‌های علمی است که رسالت خود را همچون بنیان‌گذاران جامعه‌شناسی، بهبود اوضاع جامعه می‌داند، بخش مهم وظیفه جامعه‌شناسی صلح شناخت علمی پدیده صلح و همچنین مطالعه جامعه‌شناختی ریشه‌ها و زائده‌های پدیده‌هایی است که دارای پتانسیل تهدید صلح و امنیت می‌باشند ازاین‌رو با توجه به اینکه (صلح و امنیت) فراتر از اختلال و آشفتگی‌های حملات و درگیری‌های نظامی است و با توجه به اینکه صلح جدی‌ترین نیاز بشر در هزاره سوم می‌باشد ، برای صلح باید کاری کرد.

یوهان گالتونگ نروژی با طرح نظریه صلح فعال، صلح را بخشی از یک مثلث نامید که شامل عدالت و رفاه باشد . ولی با گسترش مطالعات جامعه‌شناختی صلح، بعلت اهمیت و پیچیدگی ابعاد پدیده صلح، تعاریف متکثر و جدیدی طرح گردید که مفهوم صلح را به عنوان مفهومی کلیدی و محوری عنوان می نماید، ازاین‌رو امروزه مفهوم صلح به معنای کامل شدن کل ، طرح گردیده است که بیانگر اهمیت نیاز به صلح است.در شرایطی که از چهل سالگی انقلاب عبور می کنیم بحران های عمیق اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی به نظر می رسد صلح و امنیت را در شرایط شکننده و آسیب پذیری قرار داده است و از آنجا که معمولا بحران ها در یک چرخه و بازه های خاص زمانی رخ می دهند و لیکن هنگامی که چرخه بحران به روند تبدیل می شود می تواند نگران کننده باشد، لذا با توجه به این که صلح ریشه ی اندیشه امنیت است گروه علمی تخصصی صلح انجمن جامعه شناسی ایران تلاش  می نماید با  ابزارهای جامعه‌شناختی  و مبانی نظری به شناخت علمی از شاخص شکنندگی صلح در حوزه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مبادرت ورزد.                                   

  بررسی و مطالعه نتایج گزارش ها و آمار های ارائه شده توسط  متخصصان ، شرایط  این حوزه ها را مطلوب نشان نمی دهند و تجزیه و تحلیل ها مبین  این امر است نهاد های اصلی جامعه   از وضعیت صلح آمیز با ثبات  برخوردار نیستند ، صعو د شاخص های شکنندگی صلح در نهاد های مهم  می تواند نگران کننده  تلقی شود چرا که صلح حالتی از تعادل است و جامعه بدون صلح جامعه ای آشفته و ترسناک است  اگر نظری اجمالی در این حوزه ها داشته باشیم شواهد متعدد میدانی در حوزه اقتصاد، حکایت از این دارد که صلح اقتصادی در وضعیت شکننده ای قرار دارد  و عدالت غایب است. «باید توجه داشت که سلامت یک ملت بستگی به سازمان اقتصادی حاکم دارد صلح اقتصادی است که ثبات و آرامش اجتماعی و سیاسی را در یک کشور بیمه می کند».                                                                                 

 فقر ، فساد گسترده و ضایعات سازمانی ( یعنی استفاده نا کارآمد از ایده ها ، تخصص، پول و یا سایر منابع در یک ساز مان ) و شبکه ای از آثار نا برابری های اجتماعی حاصل این سازمان اقتصادی منفعت محور و عاری از عدالت است ، صلح اقتصادی تضمین می کند که عدالت برای همه وجود دارد.

کیفیت صلح اجتماعی نیزبعلت کاهش ارزش پول ملی و نابرابری فرصت ها از اختلاف طبقاتی به مرز های تضاد طبقاتی  در حرکت است  که پیامد آن ستیزه و نا امنی های اجتماعی می تواند باشد ، صلح اجتماعی هستی سلامتی روابط بین گروه‌های اجتماعی را بیمه می نماید، شکنندگی صلح اجتماعی به مفهوم افول تاب آوری اجتماعی خواهد بود. در حوزه صلح فرهنگی نیز با فقدان و کاهش کدهای اخلاقی و  گونه ای تهی شدگی فرهنگی مواجهیم ، صلح فرهنگی است که وجدان جمعی و انسجام اجتماعی را تقویت می نماید با کاهش انسجام اجتماعی  باید منتظر تغییرات  فرهنگی و اصطکاک بین گروه های اجتماعی و طبقات اجتماعی بود.     در حوزه صلح سیاسی نیز شاخص های توسعه سیاسی از وضعیت مطلوبی برخورد دار نیست سرمایه اجتماعی که ساز وکارحفظ روابط است و در فرآیند توسعه راهکارهای سیاست‌های اجتماعی یک مولفه حیاتی است با شیب تندی کاهش یافته است که بزرگترین نشانه و شاخص کاهش سرمایه اجتماعی را می توان در مولفه اعتماد اجتماعی مشاهده کرد ،  کاهش اعتماد اجتماعی نیز با  معضل کاهش مشارکت  ارتباط دارد که برای ثبات و تحکیم ساختمان صلح امری منفی است.اندازه گیری شاخص شکنندگی صلح بر (مبنای شاخص صلح جهانی) بر اساس 23 شاخص و گویه از عدم خشونت. و عدم ترس از خشونت صورت می پذیردبحران های زیست محیطی و مخصوصا تنش های آبی نیز دارای پتانسیل درگیری در سطح درون گروهی و بین گروه ها است . انباشت تهدیدات مذکور  خطر شکنندگی صلح و امنیت ملی  را در جامعه  طرح می نماید به نظر می رسد در این شرایط توجه به صلح ملی و تقویت  وفاق اجتماعی باید مورد توجه صاحبان اندیشه و نخبگان قرار گیرد.به نظر می رسد سال 98  نیاز است با اقدامات مثبت صلح را در میان بخش های گوناگون کشور با تقویت ظرفیت مکمل های صلح توسعه داد و همبستگیو ثبات اجتماعی را ارتقاء بخشید. نتایج مطالعات موسسه صلح و اقتصاد   معرفی هشت مولفه  است که منجر به صلح دائم  می شود.

1 -  سطح پایین فساد

2 -  پذیرش حقوق دیگران

3 - جریان آزاد اطلاعات و سطح بالایی از شفافیت

4 -محیط کسب و کار قوی

5 - سطح بالایی از سرمایه انسانی

6 - توزیع عادلانه منابع

7 - روابط خوب با همسایگان

8 -  دولت کار آمد

حسن امیدوار- دبیر گروه صلح انجمن جامعه شناسی ایران

(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','https://www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-53492516-1', 'auto'); ga('send', 'pageview');




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «سطح پایین فساد و آزادی اطلاعات ضامن صلح هستند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..