تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




قاچاق دام و نظارت ضعیف بلای جان بازار گوشت/ مسئولان تدبیری برای جولان دلالان ندارند

ساعت: 15:36 منتشر شده در مورخ: 1397/12/19 شناسه خبر: 1466743

تب بازار گوشت قرمز روز به روز بالاتر می‌رود و اما تا کنون تدبیری برای حل این معضل دیده نشده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  شاخص، دو ماهی است که از گرانی مرغ و گوشت می‌گذرد و علی رغم گلایه‌های مردم و انعکاس روزانه اخبار در این راستا گویا گوش شنوایی نیست تا به داد مردم برسد.

این روزها نه تنها از تب و تاب خبر گرانی مرغ و گوشت کم نمی‌شود بلکه قیمت این اقلام روزانه ساعت می‌انداز و گویا قرار نیست از نرخ‌ها به ویژه اقلام ضروری کاسته شود.

همه از مسئولین تا مردم به این امر اذعان دارند که ایجاد صف‌های طویل برای گوشت و مرغ با وجو امکانات و منابع غنی که در کشور وجود دارد، در شان مردم و کشورمان نیست اما مسئله این است که تدبیری برای حل این مشکل دیده نمی‌شود در حالی که شاید با ساده‌ترین راه حل‌ها این مسئله مدیریت و کنترل شود.

درواقع اکثر مردم به ویژه در آستانه شب عید و با حجم زیاد نیازهایی که در این ایام برای خرید وجود دارد، صورت خود را با سیلی سرخ نگه می‌دارند و غول قیمت‌ها کمر سطوح مختلف جامعه را می‌شکند.

برای چندمین بار با نگاهی متفاوت‌تر راهی بازار گوشت قزوین شدیم تا از آخرین وضعیت نرخ‌ها و نظرات مردم و فروشندگان این صنف مطلع شویم.

ابتدا با نگاهی به نرخ‌ها متوجه می‌شویم آسمان بازار پروتئین‌ها همچنان ابری است به گونه‌ای که هر کیلو گوشت گوساله ۹۵هزار تومان، گوشت گوساله خورشتی ۹۵هزار تومان، گوشت گوساله مغز ران ۹۸هزار تومان، گوشت گوسفندی ران، سردست و گردن ۱۲۰هزار تومان، گوشت گوسفندی مخلوط ۱۱۰هزار تومان، دنبه ۵۵هزار تومان، چرخ کرده کبابی ۴۰هزار تومان، گوشت گوسفندی با دنبه۱۱۰هزار تومان در قصابی‌ها به فروش می‌رسد.

یکی از فروشندگان در گفت‌وگو با خبرنگار شاخص، اظهار کرد: وضعیت بازار خیلی خراب است، وقتی قیمت گوشت ۱۰۰ هزار تومان شده ما چطور گوشت گران را  دست مشتری بدهیم؟

وی افزود: مردم قدرت خرید ندارند و روزبه روز هم قیمت‌ها بالا می‌رود و از طرفی برای ماهم صرفه اقتصادی ندارد و نمی‌توانیم کاسبی کنیم؛ اکنون سه نفر در این قصابی مشغول به کار هستیم که با توجه به رکود در بازار ما هم درآمدی نداریم و بیکار در مغازه نشسته‌ایم.

فروشنده دیگری در گفت‌وگو با خبرنگار شاخص، گفت: گاها صحنه‌هایی را می‌بینیم که برایمان دردناک است چراکه برخی از افراد تنها به اندازه ۱۰هزار تومان گوشت می‌خواهند و وقتی با چنین مواردی مواجه می‌شویم واقعا بغض راه گلویم را می‌گیرد، چرا باید مردم ما در این وضعیت قرار بگیرند؟ متاسفانه مسئولین برای مردم  کاری نمی‌کنند .

یکی دیگر از فروشندگان با بیان اینکه قاچاق دام و کمبود گوسفند عامل این گرانی‌هاست، ابراز کرد: شب عید است و مردم توان خرید ندارند، سال گذشته قیمت گوشت ۴۲ هزار تومان بود و امروز به ۱۰۰ هزار تومان رسیده است و خود ما هم در تهیه گوشت با مشکل مواجه هستیم و در عرضه آن به مردم هم طور دیگری مشکل داریم.

وی افزود: هر روز رفت و آمد مردم در بازار را نظاره می‌کنیم در حالی که هیچ خریدی صورت نمی‌گیرد، گوشت از مایحتاج اصلی مردم است که اکنون از سفره‌ها رنگ باخته است.

پس از شنیدن صحبت‌های صنف قصابان به سراغ شهروندان رفتیم تا نظرات آن‌ها را هم درباره وضعیت بازار بشنویم؛

خانم میان سالی که تعدادی کیسه خرید در دست داشت بیان کرد: ما یک خانواده پرجمعیت با نوه‌ها و عروس و داماد هستیم و از این رو نمی‌توانیم از بسیاری خریدها چشم پوشی کنیم چراکه به هر حال ما پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها باید پذیرای فرزندانمان در سال نو باشیم.

وی افزود: با همین حقوق بازنشستگی مجبوری تمامی اقلام با قیمت‌های نجومی را تهیه کنیم تا سفره‌مان به روی میهمان‎ها باز باشد؛ در این شرایط همه مردم با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته‌اند و من هم جزوی از همین مردم هستم که با خرید ۲کیلو گوشت دیگر هزینه‎ای برای پرداخت چندین اقلام مورد نیازم را ندارم.

آقای جوانی که به همراه ۳فرزند کوچک و همسرش به بازار آمده بود، گفت: من از این مسئولین می‌خواهم فقط برای یک روز بیایند با این حقوق کارگری من و این قیمت‌های نجومی زندگی کنند، آیا واقعا می‌توانند؟!

وی افزود: همان طور که می‌بینید من ۳فرزند دارم که برای رشد مناسب نیازمند غذای سالم و به ویژه پروتئین‌ها دارند اما آیا مسئولین شرمندگی یک پدر در مقابل فرزندانش را درک می‌کنند؟ من دو ماه است که نتوانسته‌ام گوشتی تهیه کنم و امروز هم با دیدن این قیمت‌ها از خرید آن منصرف شدم چراکه بسیاری از اقلام دیگر هم هست که باید تهیه کنم.

خانم جوانی که در حال خرید تره بار بود، گفت: من سعی کردم در این صف‌های گوشت منجمد بروم اما به اندازه‌ای شلوغ است که نوبت به افراد دیگر نمی‌رسد و بسیاری از مردم دست خالی برمی‌گردند؛ واقعا چرا نظارت و رسیدگی وجود ندارد؟ مگر ما در داخل کشور تولید گوشت و دامداری نداریم که امروز به این مشکلات دچار شدیم؟

پس از گذری که در بازار داشتیم تصمیم گرفتم سری هم به صف‌های طولانی مرغ و گوشت بزنیم و از وضعیت مطلع شویم؛

این بار به عنوان متقاضی وارد صف شدیم و همانند مردم دیگر به انتظار نشستیم همچنان کرکره‌های فروشگاه پایین بود و از این رو فرصت را غنیمت شمردیم و پای درد و دل مردم نشستیم.

شهروند خانمی که از ساعت ۸ صبح در محل حاضر شده بود، گفت: روز گذشته که برای خرید گوشت مراجعه کردم بعد از ساعت‌ها انتظار گوشتی به من نرسید و دست خالی برگشتم.

وی افزود: بعضی روزها از صبح زود اینجا حاضر می‌شویم اما بعد صاحب فروشگاه اعلام می‌کند که منتظر نمانید خبری از توزیع گوشت نیست.

خانم جوان دیگری بیان کرد: متاسفانه توزیع مرغ و گوشت ناعادلانه است چراکه برخی از شهروندان چندین بار خریداری می‌کنند در حالی که به افراد دیگر نمی‌رسد.

وی افزود: با توجه به اینکه در ایام پایانی سال هستیم مردم نیاز دارند تا مرغ و گوشت تهیه کنند و باید چاره‌ای برای این روزها دیده شود.

آقایی ضمن گلایه از نحوه توزیع گوشت گفت: متاسفانه هیچ نظارتی بر روی صف گوشت وجود ندارد و برخی فروشگاه‌ها اقدام به پنهان کردن گوشت برای اقوام خود می‌کنند.

وی افزود: مسئولین بارها از توزیع گوشت و مرغ بین فروشگاه‌ها خبر می‌دهند پس چرا هر بار که مراجعه می‌کنیم بی‌نتیجه می‌ماند.

این شهروند ادامه داد: من بازنشسته هستم و توانایی تحمل این صف‌های طولانی را ندارم اما با توجه به شرایط اقتصادی مجبور هستم که تحمل کنم.

گفتنی است که این روزها علاوه بر برخی از فروشگاه‌های سطح شهر؛ فروشگاه بهاره در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی قزوین نیز اقدام به توزیع مرغ و گوشت کرده است.

قیمت مرغ در بازار امروز ۱۴ هزار  و ۶۵۰، سینه مرغ ۲۱ هزار تومان است که این قیمت بر اساس دستور ستاد تنظیم بازار استان در برخی فروشگاه‌ها ۱۱  هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

قیمت گوشت منجمد تنظیم بازار ۲۹ هزار تومان و گوشت گرم ۴۲ هزار تومان است و این در حالی است که قیمت گوشت تنظیم بازار در محل نمایشگاه‌های بین المللی ۳۱ هزار تومان است و همین موضوع صف را به امتداد بیشتری کشانده است.

در ادامه این گزارش به سراغ نمایشگاه فروش بهاره هم رفتیم تا از وضعیت توزیع گوشت و مرغ در این محل هم مطلع شویم؛

خانم جوانی که در صف ایستاده بود، گفت: روز گذشته از ساعت ۱۱ قبل از ظهر برای خرید گوشت به نمایشگاه مراجعه کردم متاسفانه تا ساعت ۵ عصر نتوانستم گوشت بخرم.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه قیمت گوشت در نمایشگاه حدود ۱۰ هزار تومان زیر قیمت فروشگاه‌هاست به همین خاطر صف بسیار طویل‌تر است.

این خانم اظهار کرد: بهتر است مسئولین استانی چاره‌ای برای این صف‌های طولانی داشته باشند و حداقل همانند کلان شهرها با ارائه کد ملی توزیع شود تا همه بتوانند از این سهمیه استفاده کنند.

وی افزود: متاسفانه برخی از افراد از روی بیکاری هر روز مراجعه می‌کنند و چندین بار گوشت دریافت می‌کنند و در مقابل برخی دیگر تاکنون نتوانسته‌اند خرید کنند.

خانم میانسال دیگر اظهار کرد: در این ایام پایانی سال بهتر است مانند آن روزها گوشت و مرغ کوپنی شود تا مردم همه بتوانند این اقلام را تهیه کنند.

وی افزود: قیمت گوشت بیش از صد هزار تومان است و مردم واقعا توانایی خرید با نرخ آزاد را ندارند بنابراین باید چاره‌ای اندیشیده شود تا همه مردم بتوانند از خدمات ستاد تنظیم بازار استفاده کنند.

وی بیان کرد: متاسفانه گرانی‌ها مردم را بی حوصله کرده و گاهی توانایی ایستادن در صف را ندارند و گاهی بی احترامی هم صورت می‌گیرد.

این خانم میانسال خاطرنشان کرد: گوشت و مرغ از اقلام ضروری مردم است که نمی‌توانیم از آن‌ها چشم پوشی کنیم چراکه خانه ما باید به روی فرزندانمان باز باشد.

وی با اشاره به افزایش چند برابری قیمت آجیل گفت: آجیل جزو اقلامی است که می توانیم از خرید آن خودداری کنیم اما وجود گوشت و مرغ به ویژه در ایام نوروز و پذیرایی از میهمان ضرورت  دارد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «قاچاق دام و نظارت ضعیف بلای جان بازار گوشت/ مسئولان تدبیری برای جولان دلالان ندارند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..