تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تاثیر گسترش تحولات اجتماعی در اندیشه فلسفی/ لزوم ایجاد شرایط مساعد برای جذب پژوهشگران جوان

به گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، آیین تودیع دکتر غلامحسین خسروپناه رئیس سابق موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و معارفه غلامرضا ذکیانی سرپرست جدید این موسسه با حضور  منصور غلامی وزیر علوم، مسعود برومند معاون پژوهشی وزیر علوم، سیمایی‌صراف معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم، حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی و جمعی از فیلسوفان و محققان برجسته کشور برگزار شد.

غلامی در این مراسم با بیان اینکه موسسه حکمت و فلسفه از زمان تاسیس در سال ۱۳۵۰ تاکنون، از جمله قدیمی‌ترین و معتبرترین مرکز پژوهشی فلسفه در ایران محسوب می‌شود، اظهار کرد: رسالت موسسه از آغاز تاکنون چه زمانی که به صورت نهادی غیردولتی فعالیت می‌کرد و چه زمانی که یکی از پژوهشکده‌های پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بود و چه در سال‌های اخیر که خود به یک موسسه پژوهشی مستقل تبدیل شده است، توجه به جریان‌های فکری و فلسفی تاثیرگذار، احیای میراث غنی فلسفه ایران و جلب توجه جهانیان به آن و برقراری ارتباط با فیلسوفان و پژوهشگران ایرانی با فیلسوفان و پژوهشگران غربی و شرقی بوده است.

گذر زمان اهداف  موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران را کم‌رنگ نکرد

وی با بیان اینکه عملکرد این موسسه در پژوهش، آموزش و نشریه حکمت و فلسفه نشان می‌دهد که این نهاد تا حدود زیادی در انجام رسالت خود موفق بوده است، افزود: فعالیت این موسسه در طول این سال‌ها، به گونه‌ای بوده که گذر زمان و فراز و فرود‌های سیاسی و اجتماعی نتوانسته آن را از تحقق و نسبی اهدافش بازدارد.

غلامی تصریح کرد: متفکران، نویسندگان و مترجمان بسیاری در عرصه فلسفه خود را وامدار انجمن حکمت می‌دانند و شاید به همین دلیل بود که برخی از بزرگان انقلاب اسلامی تأکید داشتند باید مراقبت کرد تا این نهاد از گزند‌های احتمالی مصون بماند و با عنوان و ساختاری متفاوت در مسیر تحقق رسالت خود پیش رود.

وزیر علوم ادامه داد: نتیجه این دوراندیشی و حسن تدبیر این بود که در خلال سالیان دراز این موسسه توانست در زمینه‌های گوناگون منطق، فلسفه اسلامی، فلسفه غربی، عرفان اسلامی، دین پژوهی مقایسه‌ای و مطالعات علمی زمینه مساعدی را برای پژوهش‌های ماندگار فراهم کند.

وی تصریح کرد: به کمک متفکران گرانقدر و سرشناسی مانند توشی هیکو و نیز هانری کوربن آثاری از سنت اسلامی احیا و به جهانیان معرفی شد؛ به طوری که مبانی نظری و ثمرات آن، از سوی این متفکران و دیگر استادان شاخص مانند دکتر حائری یزدی، استاد جلال‌الدین همایی و استاد سید جلال‌الدین آشتیانی و دیگران تدریس شد.

غلامی با اشاره به اینکه با تلاش متفکران، پژوهش‌های نوین و ماندگاری در منطق جدید و فلسفه علم پدید آمد و منتشر شد و نسل‌هایی از دانشجویان و محققان تربیت شدند که خود به غنای تفکر فلسفی در ایران کمک کردند، گفت: گسترش تحولات اجتماعی و فرهنگی در دنیای امروز اندیشه فلسفی را به طور جدی تحت تأثیر قرار داده است. کافیست به دانش‌هایی بنگریم که تفکر فلسفی به شکلی عمیق در آن‌ها رخنه کرده و موجب شکل‌گیری زمینه‌های میان رشته شده است؛ لذا می‌توانیم انبوهی از مسائل را در اخلاق، سیاست، روانشناسی، مطالعات فرهنگی، علوم پایه و دیگر رشته‌های علمی فهرست کنیم که اندیشه فلسفی در آن‌ها نه تنها دقت و صحت مفاهیم و روش اجرایی را بررسی و سنجش می‌کند بلکه خود زمینه‌ساز شکل‌گیری پرسش‌های جدید و خلاقیت‌هایی برای مواجهه با این پرسش‌ها شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه فلسفه ذهن را ورزیده‌تر و به مسائلی انسانی حساس‌تر می‌کند، افزود: بی‌جهت نیست که در دهه‌های اخیر اشتیاق به کاربردی شدن اندیشه فلسفی و استفاده از آن در زندگی روزمره تا این حد بیشتر شده است چراکه امروزه به نظر می‌رسد، اندیشه فلسفی فهمی را در اختیار ما می‌گذارد که می‌تواند در موقعیت‌های ملموس کارایی داشته باشد.

 غلامی با تاکید بر اینکه موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در رشد و غنای اندیشه فلسفی در کشور سهم بسزایی داشته است و بزرگان این موسسه در این امر بسیار موثر بودند، ادامه داد: برای استفاده بیشتر و مطلوب‌تر از دانش و تجربه صاحب‌نظران لازم است که هر چند سال یکبار مدیریت نهاد‌های علمی تغییر کند و فرصت فعالیت خلاقانه در عین استفاده از تجربه مدیران قبلی در اختیار افراد دیگر قرار گیرد.

وزیر علوم با اشاره به انتصاب سرپرست جدید موسسه اظهار کرد: غرض از ایجاد تغییرات، کمک به رشد و بالندگی علمی و فرهنگی کشور است لذا با توجه به سوابق و تجارب علمی و مدیریتی دکتر ذکیانی، انتظار می‌رود ایشان با همکاری اعضای هیئت علمی و هیئت امنا، روند تحقق اهداف موسسه مبتنی بر رسالت‌های آن را سرعت بیشتری ببخشد.

 غلامی به انتظارات وزارت علوم و مجموعه دولت جمهوری اسلامی ایران از ذکیانی به عنوان سرپرست جدید موسسه اشاره کرد و گفت: انتظار می‌رود تا سرپرست جدید برای بهبود نظام اداری موسسه تلاش موثر داشته باشد و با توجه به میزان بودجه این موسسه در شرایط کنونی کشور و با پرهیز از هزینه‌های غیرضروری، ارتقای سطح علمی موسسه را در اولویت قرار دهد.

وی افزود: همچنین اجرا و تکمیل طرح‌های پژوهشی بزرگ نظیر طرح ملی و ارزشمند تهیه و انتشار مجموعه آثار ابن سینا که مایه سربلندی کشور در صحنه بین‌المللی خواهد بود به طور جدی پیگیری شود و روابط موسسه با دیگر نهاد‌های علمی کشور و نهاد‌های علمی - بین‌المللی و متفکران برجسته جهان برقرار تقویت شود تا زمینه معرفی حکمت اسلامی و استفاده پژوهشگران داخلی از دانش و توانایی‌های پژوهشگران خارجی فراهم شود.

غلامی همچنین احترام به اساتید موسسه و استفاده از کمک‌های فکری آنان در ایجاد تعامل مناسب و سازنده با اعضای هیئت علمی برای فعالیت و ایجاد شرایط مساعد به منظور جذب قانونمند پژوهشگران جوان واجد صلاحیت خوش آتیه کشور زیر نظر صاحب‌نظران فراهم کند را به عنوان یکی دیگر از انتظارات وزارت علوم از دکتر ذکیانی مطرح کرد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تاثیر گسترش تحولات اجتماعی در اندیشه فلسفی/ لزوم ایجاد شرایط مساعد برای جذب پژوهشگران جوان»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..