تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




از ظرفیت تبلیغی روحانیون در زمینه وقف استفاده کرد/ایجاد الگویی جامع ومتناسب با زیرساخت هابرای وقف درقم

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور عنوان کرد؛

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور در جمع مدیرکل و معاونان اوقاف و امور خیریه استان قم گفت: پذیرش مسئولیت در نظام جمهوری اسلامی اهمیت زیادی دارد و سازمان اوقاف در این بین، ظرافت و دغدغه‌مندی بیشتری دارد.

وی اضافه کرد: نکاتی که توسط مدیرکل اوقاف استان قم بیان شد نشان‌دهنده دقت و اهمیتی است که در مسئله وقف و امور خیریه وجود دارد و قابل تقدیر است.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به تلاش رضاخان برای از بین بردن وقف و عدم رعایت حقوق موقوفات تصریح کرد: مجموعه آن اقدامات موجب سلب اعتماد مردم به وقف شد و هنوز هم این اندیشه وجود دارد که برخی به دنبال وقف هستند، ولی ارتباطی میان موقوفات و سازمان اوقاف نباشد بنابراین باید اعتمادسازی را در دستور کار قرار دهید.

استاد حوزه علمیه قم اشاره کرد: لازم است الگویی جامع و متناسب با زیرساخت‌ها و نیاز‌ها برای وقف در قم ایجاد شود همچنین استفاده از ظرفیت تبلیغی روحانیون در مناسبت‌های گوناگون، می‌تواند دایره وقف را گسترده‌تر کند.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی روز گفت: اگر مساجد، حوزه‌های علمیه، مراکز آموزشی و دیگر نیاز‌های مردم از محل درآمد وقف اداره شوند، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد چه بسا که در گذشته، زندگی طلاب و بسیاری دیگر از امور از محل موقوفات تأمین می‌شد.

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه پرهیز از کلیشه‌ها و روزمرگی در مدیریت امور مسئله مهمی است،بیان کرد: اگر این رویه وجود داشته باشد و مدیران گرفتار کار‌های تکراری شوند، قدرت خلاقیت و ارائه ایده‌های نو را از دست می‌دهند.

وی ادامه داد: وقف سنت حسنه نبوی است و پیامبر اعظم (ص) در این زمینه پیشگام بوده‌اند و ائمه اطهار (ع) نیز همین رویه را ادامه دادند، چه بسیار گره‌گشایی‌ها که در طول تاریخ توسط وقف صورت گرفته و هر چند در سده‌های بعدی، شاهد تضعیف وقف بوده‌ایم، اما رویش‌های جدیدی را هم دیده‌ایم.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه رعایت حقوق موقوفات، حق‌الناس است و متولیان وقف از جمله سازمان اوقاف باید در این زمینه دغدغه‌مند باشند یادآورشد: باید این فرهنگ را در جامعه نهادینه کرد که نمی‌توان ذره‌ای از حقوق موقوفات عدول کرد وگرنه موجب ورود مال شبهه‌ناک و حرام در زندگی خواهد شد.

استاد حوزه علمیه قم افزود: امیدواریم در آینده نزدیک شاهد پیشرفت امور در دوره جدید مدیریت اوقاف استان قم باشیم و تحولی چشمگیر را در حوزه وقف شاهد باشیم.

حجت‌الاسلام عباس اسکندری تصریح کرد: دیدار با علما و اساتید برجسته حوزوی، با هدف استفاده از رهنمود‌های آن‌ها صورت می‌گیرد و این دیدار هم به همین دلیل در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل اوقاف استان قم نیز در این دیدار گفت: پرداختن به مسئله وقف و موقوفات، عرصه خطیری است و فعالیت در این زمینه اهمیت بسیار و در عین حال دشواری‌های خاص خود را دارد.

آیت الله حسینی بوشهری خواستار تحولی بنیادین در روند افزایش تعداد موقوفات شد و ادامه داد: نباید به املاک وقفی موجود بسنده کنیم یا اینکه فقط احیای موقوفات تصرف شده را در دستور کار قرار دهیم بلکه باید برنامه‌هایی جامع برای توسعه فرهنگ وقف و تعداد رقبات داشته باشیم.

وی با اشاره به اهمیت عمل بر اساس نیت واقفان گفت: لازم است درآمد و عواید موقوفات دقیقا بر اساس نیت واقفان هزینه شوند و قم باید از این منظور، الگو و نمونه باشد.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور تصریح کرد: برگزاری جلسات همفکری با هدف هم‌افزایی میان حوزه علمیه و مجموعه اوقاف می‌تواند زمینه‌ساز افزایش تعداد موقوفات در سراسر کشور از جمله قم باشد.

وی با بیان اینکه ائمه جمعه و اساتید برجسته حوزوی می‌توانند با رهنمود‌های خود در مجامع عمومی، اهمیت وقف را برای جامعه تشریح و تبیین کنند افزود: برخی افراد نگاه جامعی به مسئله وقف ندارند در حالیکه از نظر شرعی و قانونی، وقف و احیای موقوفات و رعایت حقوق آن‌ها ضروری است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم ادامه داد: سازمان اوقاف مسئول اجرای امینانه نیت واقفان و امانت‌دار موقوفات است و باید برنامه‌ای جامع برای این کار داشته باشد و مسئولان سازمان هم به دنبال همین مسئله هستند.

وی با بیان اینکه به دنبال خارج کردن همه موقوفات از حالت رکود و تبدیل آن‌ها به سرمایه‌های مولد هستیم بیان کرد: در شرایط حساسی قرار داریم و ایران اسلامی با فشار‌ها و تحریم‌های خارجی مواجه است، وقف می‌تواند در این اوضاع گوشه‌ای از کار را بگیرد و بخشی از مشکلات را حل کند.

حجت‌الاسلام اسکندری با اشاره به تبلیغات سوء دشمنان علیه وقف و وجوهات شرعی گفت: تبلیغات برای دلسرد کردن مردم نسبت به اینگونه امور وجود دارد و از سوی دیگر برخی سوء تدبیر‌ها هم بوده است بنابراین به دنبال شفاف‌سازی همه فعالیت‌های سازمان اوقاف هستیم تا اعتماد کامل به مجموعه اوقاف و مسئله وقف بازگردد و شاهد رونق بیشتر این سنت حسنه باشیم.

انتهای پیام/ح

سازمان اوقاف برنامه‌ای جامع برای افزایش موقوفات اجرا کند



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «از ظرفیت تبلیغی روحانیون در زمینه وقف استفاده کرد/ایجاد الگویی جامع ومتناسب با زیرساخت هابرای وقف درقم»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..