تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




همه چيز درباره اسپونديليت‌ آنكيلوزان‌

همه چيز درباره اسپونديليت‌ آنكيلوزان‌

خبرگزاري آريا –
علائم اسپونديليت انکيلوزان, علل اسپونديليت انکيلوزان
کمردرد مهمترين علامت اسپونديليت انکيلوزان است
اسپونديليت انکيلوزان يک نوع بيماري روماتيسمي مزمن است که عمدتا ستون مهره و مفاصل ساکروايلياک (مفصل بين ساکروم و لگن) را گرفتار مي کند. اسپونديليت به معناي التهاب ستون مهره است و انکيلوزان به اين معنا است که استخوان ها تمايل دارند به يکديگر جوش خورده و متصل شوند. اسپونديليت انکيلوزان موجب جوش خوردن مهره ها در ستون فقرات ميشود.
اسپونديليت‌ آنكيلوزان‌(Ankylosing spondylitis) عبارت‌ است‌ از يك‌ بيماري‌ مفصلي‌ پيشرونده‌ و مزمن‌ همراه‌ با التهاب‌ و سفتي‌. با حالت‌ «خم‌ شدن‌ به‌ جلو» ناشي‌ از سفتي ستون‌ فقرات‌ و ساختارهاي‌ حمايت‌ كننده‌ آن‌ مشخص‌ مي گردد. ناحيه‌ ساكروايلياك‌ مفاصل‌ لگن‌، مهره‌اي كمري، سينه‌اي و گردني را درگير مي‌كند. در داخل‌ خانواده‌ها، مردان‌ و زنان‌ به‌ يك‌ اندازه‌ مبتلا مي‌شوند.
بيماري اسپونديليت انکيلوزان معمولا در سنين ۳۵-۱۵ سالگي شروع شده و در مردان ۵-۳ برابر شايعتر از زنان است. ممکن است در خانواده بيمار هم سابقه وجود موارد مشابه اين بيماري وجود داشته باشد. شيوع اسپونديليت انکيلوزان حدود يک نفر از هر هزار نفر است.
علت اسپونديليت انکيلوزان
علت اصلي اسپونديليت انکيلوزان به درستي شناخته شده نيست ولي در بروز آن زمينه ژنتيکي دارد. ۹۰ درصد اين بيماران مبتلا ژني به نام HLA-B27 را دارند در حالي که اين ژن فقط در ۱۰ درصد افراد سالم ديده مي شود.
عوامل تشديد كننده بيماري
سابقه‌ خانوادگي‌ اسپونديليت‌ آنكيلوزان‌.
علائم اسپونديليت انکيلوزان, علل اسپونديليت انکيلوزان
اسپونديليت انکيلوزان يک نوع بيماري روماتيسمي مزمن است
علائم اسپونديليت انکيلوزان چيست؟
مهمترين علائم اسپونديليت انکيلوزان عبارتند از:
• کمردرد: کمردرد مهمترين علامت اسپونديليت انکيلوزان است. درد ابتدا در پايين کمر احساس مي شود و در اوايل خفيف است ولي بتدريج در عرض چند ماه شديد مي شود. درد ممکن است در پشت باسن احساس شده و به پشت ران ها انتشار پيدا کند. درد مي تواند در يک طرف باسن باشد و يا در دو طرف احساس شود. سرفه و زور زدن شدت درد را بيشتر کرده و استراحت آنرا کمتر نمي کند.
گاهي درد فرد بيمار را از خواب بيدار مي کند و برعکس، حرکت و ورزش ممکن است موقتا شدت درد را کم کند. اين وضعيت برعکس کمردرد هاي معمولي است. درد در صبح ها بعد از برخاستن ار خواب بيشتر است و بتدريج در طول روز بهتر مي شود.
• خشکي کمر: خشکي و محدوديت در حرکات کمر در صبح ها بيشتر است و در طول روز بهتر ميشود. بتدريج با جوش خوردن مهره ها در ستون فقرات انعطاف پذيري ستون مهره کم شده و بيمار نميتواند خوب به جلو خم شود.
• کيفوز: افزايش قوس ستون مهره به صورت کيفوز يا خم شدن به جلو از علائم بيماري در مراحل پيشرفته است.
• اختلال تنفس: ناتواني در اتساع کامل قفسه سينه در هنگام دم عميق به علت خشکي در مفاصل بين دنده ها و مهره هاي سون فقرات.
• درگيري ديگر مفاصل بدن: در ۴۰ درصد بيماران مفاصل ديگر هم گرفتار مي شوند که شايعترين آنها مفاصل ران، زانو، مچ پا و شانه هستند. اين مفاصل دردناک خشک و متورم ميشوند.
• التهاب تاندون و ليگامان ها: شايعترين محل التهاب و ايجاد درد در تاندون ها و ليگامان ها التهاب تاندون آشيل در محل اتصال به استخوان پاشنه و درنتيجه ايجاد درد پاشنه و التهاب در محل اتصال عضلات قفسه سينه به دنده ها است.
• التهاب چشم: اين عارضه در ۳۰ درصد افراد مبتلا به اسپونديليت انکيلوزان ايجاد شده و موجب دردناک و قرمز شدن چشم مي شود. علت اين عارضه يووئيت Uveitis يا التهاب اجسام مژگاني در چشم است.
• علائم عمومي: افراد مبتلا به اسپونديليت انکيلوزان ممکن است احساس خستگي و ضعف کنند. وزن آنها کم شود و گاهي دچار کم خوني مي شوند. کاهش اشتها و تب خفيف از ديگر علائم اين بيماري است.
• بيماري هاي ديگر: علائم اسپونديليت انکيلوزان ممکن است در بيماري هاي التهابي روده (بيماري کرون و بيماري کوليت اولسرو) و پسوريازيس هم ديده شوند.
• مشکلات قلبي عروقي: تعدادي از اين بيماران در سنين بالا دچار بيماري هاي قلب عروقي مي شوند. نارسايي دريچه آئورت و اختلالات ريتم قلب از عوارض قلب اين بيماري هستند.
علائم اسپونديليت انکيلوزان, علل اسپونديليت انکيلوزان
علت اصلي اسپونديليت انکيلوزان به درستي شناخته شده نيست
عوارض‌ احتمالي اسپونديليت انکيلوزان
♦ نارسايي‌ احتقاني‌ قلب‌
♦ التهاب‌ چشم‌ كه‌ به‌ ندرت‌ منجر به‌ كوري‌ مي‌گردد.
♦ آميلوئيدوز
♦ بيماري‌ دريچه‌ قلب‌
♦ بيماري‌ گوارشي‌
♦ بيماري‌ ريوي‌
♦ تحت‌ فشار قرار گرفتن‌ عصب‌ كه‌ باعث‌ كرختي‌ اندام‌ها مي‌گردد.
♦ ناتواني‌ و بي‌حركتي‌ دايمي‌
تشخيص اسپونديليت انکيلوزان
آزمون‌هاي تشخيصي مي توانند شامل‌ بررسي هاي آزمايشگاهي خون‌ و راديوگرافي ستون‌ فقرات‌ باشند.
علائم اسپونديليت انکيلوزان, علل اسپونديليت انکيلوزان
علائم اسپونديليت انکيلوزان ممکن است در بيماري هاي التهابي روده هم ديده شوند
درمان اسپونديليت انکيلوزان چيست؟
هدف درمان در اين بيماري کاهش درد و محدوديت حرکت است و براي رسيدن به اين هدف از درمان هاي زير استفاده مي شود.
◊ فيزيوتراپي: منظور از فيزيوتراپي انجام نرمش هاي کششي براي حفظ دامنه حرکات مفاصل ستون مهره است.
◊ داروهاي ضد التهابي: داروهاي ضد التهاب درد ستون مهره و مفصل را کاهش مي دهند ولي ممکن است بتوانند بر روي سير بيماري هم تاثير داشته باشند. پس بهتر است آنها را در زمان هايي هم که درد وجود ندارد استفاده کرد.
اين دارو ها عبارتند از ايندومتاسين، بروفن، ديکلوفناک، پيروکسيکام، ملوکسيکام، سلکسيب، ناپروکسن، مفناميک اسيد.
◊ داروهاي ضد درد: مانند استامينوفن
◊ داروهاي ضدسيستم ايمني: اين داروها به دو دسته تقسيم مي شوند. درمان هاي بيولوژيک و درمان هايي که سيستم ايمني را تنظيم مي کنند.
◊ درمان هاي بيولوژيک Biologic therapy: اينها نوعي از پروتئين ها به نام آنتي بادي هاي منوکلونال هستند و ميتوانند بر روي بعضي مواد شيميايي که در سيستم ايمني موجب روند التهاب مي شوند تاثير بگذارند.
در بيماري اسپونديليت انکيلوزان مواد شيميايي به نام سيتوکين يا عوامل نکروز کننده تومور Tumor necrosis factor alpa TNF-alpha موجب بروز التهاب مي شوند و داروهاي خاصي به شکل پروتئين هاي از جنس آنتي بادي هستند که مي توانند فعاليت اين مواد شيميايي را مختل کنند و در نتيجه فعاليت بيماري را کم کنند. اين داروها شامل etanercept, adalimumab , infliximab هستند. اين داروها بصورت تزريق و هر ۶-۱ هفته يکبار تجويز مي شوند.
◊ داروهاي تنظيم کننده سيستم ايمني يا Immunomodulators : اين داروها سيستم ايمني بدن انسان را ضعيف مي کنند تا کمتر واکنش نشان داده و بدين طريق فعاليت بيماري کم شود. اين داروها در بيماري روماتيسم مفصلي هم استفاده مي شوند.
◊ داروهاي ديگر: ممکن است در درمان اسپونديليت انکيلوزان از کورتيکوستروئيد ها و يا داروهاي بي فسفونات مانند آلندرونيت هم استفاده شود.
◊ درمان هاي ديگر: استفاده از تحريکات الکتريکي TENS به توسط فيزيوتراپ، استفاده از گرما مانند دوش آب گرم و ماساژ هم ممکن است موثر باشند.
◊ جراحي: در تعدادي از بيماران مبتلا به اسپونديليت انکيلوزان به علت تخريب مفصل ران نياز به عمل جراحي تعويض مفصل ران پيدا ميشود. در صورت تغيير شکل شديد ستون مهره ممکن است بتوان آن را با جراحي استئوتومي اصلاح کرد.
علائم اسپونديليت انکيلوزان, علل اسپونديليت انکيلوزان
هدف درمان در اين بيماري کاهش درد و محدوديت حرکت است
درچه شرايطي بايد به پزشک مراجعه نمود؟
¤ اگر شما يا فرزندتان‌ علايم‌ اسپونديليت آنکيلوزان را داشته‌ باشيد.
¤ اگر در طول درمان‌ موارد زير پيش‌ بيايند:
– تب‌، ممکن‌ است‌ نشانگر عود يک‌ مرحله‌ حاد باشد.
– افزايش‌ درد و ناتواني‌ علي‌رغم‌ اقدامات‌ مذکور
گردآوري: بخش سلامت بيتوته




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «همه چيز درباره اسپونديليت‌ آنكيلوزان‌»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..