تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




انواع بي انگيزگي و راه‌هاي مقابله با آن

انواع بي انگيزگي و راه‌هاي مقابله با آن

خبرگزاري آريا –
دلايل بي انگيزگي
گاهي اوقات در زندگي به شدت بي انگيزه مي شويم و حوصله هيچ چيز را نداريم
گاهي اوقات در زندگي ما شرايطي پيش مي آيد که به شدت بي انگيزه مي شويم و حوصله هيچ چيز را نداريم ، يا حتي بدتر از اين حرف ها!! از خودمان مي پرسيم اصلا براي چي زندگي مي کنيم؟ آخرش که چي؟ اين حالات معمولا براي افراد زيادي رخ مي دهد. زماني که اين حالات براي ما رخ مي دهد دچار بي انگيزگي در زندگي شده ايم، يعني يک مشکلي در زندگيمان داريم که نميدانيم آن چيست ؟ پيدا کردن آن و رفع آن مي تواند شور و شوق را دوباره به ما برگرداند و بتوانيم با عشق زندگي کنيم . اگر واقعا برايتان مهم است که دلايل بي انگيزگي در زندگي خودتان را بدانيد و از اين حالت خارج شويد و دوباره به خود پر انرژيتان برگرديد.
آن ها در هر اتفاقي جنبه منفي آن را مي بينند
افراد بي انگيزه نسبت به موفقيت ديد منفي دارند. به اعتقاد روانشناسان سطح باور خودکارآمدي (توانايي ذاتي تاثير بر نتيجه يک اقدام) اين افراد پايين است. روش هاي مختلفي براي حل اين مشکل وجود دارد مثل نوشتن اهداف و تصور کردن موفقيت که مورد دوم انرژي زيادي براي رويا پردازي هاي روزانه از شما مي گيرد.
راه حل
راز انگيزه داشتن اين است که مهارت هاي خود و چالش هايي که در پي دارند را بررسي کنيد. گاهي اوقات يک هدف مشکل شما را تشويق مي کند کارها را بهتر انجام دهيد و به دليل پاداش شخصي به پافشاري ها ادامه مي دهيد.
نداشتن هدف:بي انگيزگي در زندگي
اولين دليل بي انگيزگي در زندگي نداشتن هدف است، کشتي اي که در دريا نداند به کدام ساحل مي خواهد برود ،انقدر در دريا مي ماند تا بالاخره غرق ميشود
فلسفه انسان اين است که بايد هميشه در زندگي مسيري براي رفتن داشته باشد و زماني که احساس کند مسيري براي رفتن ندارد احساس مي کند که به پايان زندگي خود رسيده است. کارمنداني که بعد از گذشت ۳۰ سال باز نشسته مي شوند، ميبينيد که ظرف چند سال شکسته مي شوند چرا که زمان زيادي بود که در زندگي خود هدف و کاري براي انجام داشتند اما ديگر کاري براي انجام ندارند و به مرور روحيه و بعد جسمشان تحليل مي رود. اين افراد اگر براي خود هدف جديدي در زندگي پيدا نکنند احتمال مرگشان بالاست ،دقيقا چنين اتفاقي در ژاپن براي بازنشسته ها رخ ميداد و آمار بالايي در مرگ بدون دليل اين بازنشسته ها وجود داشت و بعد از تحقيقات مشخص شد که دليلش همين بي هدفي آن ها بوده. نداشتن هدف در زندگيتان و اينکه ندانيد مي خواهيد به کجا مي خواهيد برسيد قطعا شما را دچار بي انگيزگي در زندگي مي کند
راه حل:
خوب راه حل کاملا مشخص است ، انتخاب هدف ،شما بايد در زندگي يک هدف داشته باشيد، يک هدف کوتاه مدت يا بلند مدت، نوع هدفي که انتخاب ميکنيد در انگيزه شما براي زندگي تاثير فوق العاده بالايي دارد. بايد تعيين کنيد که در زندگيتان قصد داريد به کجا برسيد، اينگونه شما شور و شوق داريد براي حرکت کردن، کسي که هدف دارد انگيزه دارد براي زندگي کردن و رسيدن به هدف خود و داشتن هدف فصل جديدي از زندگيتان را به روي شما باز مي کند. اما مهمتر از داشتن هدف اتخاب درست هدف است، اينکه هدف شما متناسب به توانايي هاي شما و آرزويتان باشد. اگر هدف شما متناسب با خودتان نباشد و درست انتخاب نشود باز دچار بي انگيزگي در زندگي مي شويد.
دنبال فرصت ها نمي روند
تصور آدم هاي بي انگيزه اين است که هيچوقت فرصت هاي خوب سر راهشان قرار نمي گيرد. اما واقعيت اين است که آن ها دنبال فرصت نمي روندتا شانس موفقيت بدست بياورند. واقعيت اين است که فرصت ها منتظر شما هستند تا آن ها را پيدا کنيد نه اين که انتظار داشته باشيد جلوي راهتان بيايند.
راه حل
فرصت ها را جستجو کنيد و بخاطر آن ها از محدوده امن خود بيرون آمده و ريسک کنيد.
بي انگيزگي
دلايل بي انگيزگي در زندگي خودتان را بدانيد
زندگي در زمان هاي آينده و گذشته:
بعضي ها هدف دارند اما مشکلشان اين است که يا در آينده زندگي مي کنند يا در گذشته و در ذهن خودشان يا در روياي خوشي که ساخته اند زندگي مي کنند يا در مشکلات و شکست هاي گذشته خودشان غرق شده اند و اکنون را از دست مي دهند و هر روزشان تکرار بي فايده همين موضوع است. بخاطر مشکلاتي که در گذشته به وجود آمده به روياهاي آينده پناه مي برند و دغدغه مشکلي که در گذشته رخ داده را به دوش مي کشند و اين باعث مي شود انگيزه اي براي زندگي نداشته باشند و همچنين زماني که در روياي خودشان زندگي مي کنند چشم که باز مي کنند ميبينند که واقعيت کنونيشان با رويايشان فاصله زيادي دارد و ببشتر دچار بي انگيزگي در زندگي مي شوند. و اينگونه زمان ها و فرصت هاي خودشان را از دست مي دهند.
راه حل:
زندگي در گذشته و آينده هيچ سودي براي ما ندارد ،ما بايد از گذشته فقط درس بگيريم و از آينده يک چشم انداز و يک هدف انتخاب کنيم و با کوله پشتي پند از گذشته و عينک چشم انداز آينده در حال قدم برداريم،چيزي که گذشته، گذشته . اگر واقعا مي خواهيد با انگيزه و شاد زندگي کنيد اين جمله را در زندگيتان سرلوحه قرار دهيد” چيزي رو که نميتوني عوض کني رهاش کن”
گاهي اوقات بايد به اين فکر کني که الان من نفس ميکشم زنده ام و هدفي دارم براي رسيدن و پايي براي رفتن اين يعني زندگي…پس دوست من همين الان مشکلات گذشته را در يک برگه بنويسيد و درس ها و پندهايي که براي شما داشت را از آن برداشت کنيد سپس آن برگه را به دور بيندازيد و گذشته را فراموش کنيد و در برگه اي ديگر اهدافتان را براي آينده بنويسيد و در حال برايش برنامه ريزي کنيد و قدم برداريد.
هميشه دنبال مقصر هستند
آن ها هميشه شکست ها و عدم پيشرفتشان را گردن ديگران مي اندازند. تقصير آن ها نيست که در ازدواج شکست مي خورند تقصير همسرشان است. واقعيت اين است که شما نمي توانيد طرز فکر ديگران و کارهايشان را کنترل کنيد. اگر بتوانيد تشخيص دهيد که اشتباه از خودتان بوده دفعه بعد اين اشتباه را تکرار نمي کنيد.
راه حل
مسئوليت اتفاقي که برايتان افتاده است را بپذيريد. شکايت کردن ها را کنار بگذاريد و مسئول زندگي خودتان باشيد.
مقايسه هاي نادرستي انگيزگي درزندگي
دام ديگري که درآن زياد گير مي کنيم مقايسه هاي نادرستي است که ما را دچار بي انگيزگي در زندگي مي کند. خودمان را با افراد ديگر مقايسه مي کنيم و بدتر از همه اينکه درون خودمان را با بيرون افراد مقايسه مي کنيم و اين باعث سرخوردگيمان مي شود ،مقايسه هيچ وقت خوب نبوده و هيچ وقت توصيه نشده. شرايط زندگي ما انسان ها و اينکه در چه جايي و چگونه بزرگ شده ايم بسيار متفاوت از همديگر است پس هيچوقت مقايسه نميتواند کار عاقلانه اي باشد. متاسفانه بسياري از بزرگترها و پدر مادرها براي ترغيب بچه خود از اين کار استفاده مي کنند و ما هم اين کار را ياد گرفته ايم و ميتوانم بگويم از بزرگترين دشمنان خودباوري همين مقايسه است ،ديگران از زندگي ما خبر ندارند و نميدانند که چه در زندگي ما ميگذرد، شايد اگر آن ها در شرايط ما بودند خيلي زندگي بدي داشتند پس مقايسه ديگران هم از روي عقل و منطق نيست بلکه از روي نافهميشان است پس خيلي جديشان نگيريد.
راه حل:
اگر به اين نکته واقف شديد که مقايسه چقدر بد است ،سعي کنيد که ديگر خودتان را با هيچکس مقايسه نکنيد ،بخاطر عادت هاي غلطي که در کودکي براي ما ايجاد کرده اند اين کار کمي سخت است و ناخودآگاه دچار مقايسه مي شويم، سعي کنيد با آگاهي، مقايسه کردن در خودتان را از بين ببريد و هرموقع دچار مقايسه با ديگران شديد به خودتان گوشزد کنيد که اين نميتواند درست باشد. اينگونه کم کم اين عادت اشتباه از بين مي رود . اين را بدانيد که تنها جايي که مجاز هستيد خودتان را با مقايسه کنيد ،مقايسه با خود ديروزيتان است اين کار کمک ميکند هر روزتان را به بهتر از ديروز تبديل کنيد پس اين مقايسه درست را جايگزين آن مقايسه اشتباه کنيد . و به مقايسه هايي که از طرف ديگران راجبه شما انجام مي شود بي توجهي کنيد.
فرد نمي‌داند چطور از وقتش به‌شکل بهينه استفاده کند
يکي ديگر از دلايل بي انگيزه بودن اين است که معمولا اين‌گونه افراد زمان زيادي را بيهوده تلف مي‌کنند. آن‌ها نمي‌توانند به‌طور مؤثر برنامه ريزي کنند و معمولا کار‌ها را به‌تأخير مي‌اندازند. مي‌توانيد زمان را به درازا بکشانيد و از آن استفاده‌ي بهينه کنيد. اگر بتوانيد از پس مديريت زمان بربياييد، انگيزه‌تان بيشتر مي‌شود، زيرا موفق به انجام کاري شده‌ايد که در نظر افراد بسياري، کاري‌است دشوار! براي اين موفقيت شايسته تشويق هستيد. امتياز دادن به خودتان براي دستيابي به چنين دستاورد‌هايي مايه‌ي انگيزش است.
راه حل
بهترين راه براي حفظ انگيزه به‌کمک بهره‌گيري از زمان، اين است که پيوسته به خودتان يادآوري کنيد تنها شما مي‌توانيد زماني را که در اختيار داريد، کنترل کنيد. هيچ‌کس و هيچ‌چيز نمي‌تواند چنين کاري کند. مهارت‌هاي مديريت زمان را فرا بگيريد.
انباشتگي ذهني :
زماني که در ذهنمان مسائل زياد حل نشده اي باقي مانده اند و روي هم انباشته شدند کم کم دچار هنگ مي شويم و بعد تا مدتي خلع سلاح ميشويم خودمان را مثل ماشيني که ياتاغان زده و مدتي بي حوصله و بي انگيزه مي شويم و دچار کلافگي و اعصاب خوردي هستيم ،حتما اين مورد را تجربه کرده ايد.
راه حل:
يک کاغذ برداريد و تمام کارها و برنامه هايتان را در آن بنويسيد و با يک زمانبندي مناسب رنامه ريزي کنيد و به ترتيب تکليف هر کدام را روشن کنيد و سريعا خودتان را از اين حال خارج کنيد
گردآوري: بخش روانشناسي بيتوته




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «انواع بي انگيزگي و راه‌هاي مقابله با آن»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..