تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




بیماری خاموش که به یکباره زندگی‌تان را مختل خواهد کرد

سید محمدمهدی قدمی متخصص داخلی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: بیماران مبتلا به سنگ کلیه به‌طور معمول با دردهای دوره‌اى شدید، پیچشى و متناوب که هر چند دقیقه یک بار مى‌گیرد و ول مى‌کند، به مراکز درمانی مراجعه مى‌کنند؛ به‌طور معمول درد ابتدا در ناحیه پهلو‌ و پشت، درست پایین دنده‌ها، ظاهر مى‌شود، به تدریج کشاله ران و ناحیه تناسلى را درگیر کرده و پس از دفع سنگ، متوقف مى‌شود.

این متخصص داخلی بیان کرد: بیمارانی که به سنگ کلیه دچار هستند به دلیل فعالیت دستگاه عصبى، تعریق و حالت تهوع دارند؛ در ادرار بیشتر این بیماران حجمی از خون دیده می‌شود که ممکن است در برخی موارد کم باشد و تنها در آزمایش ادرار دیده شود، در برخی موارد نیز ادرار بیماران کدر و تیره خواهد بود.

بیشتر بخوانید: با لیموناد سنگ کلیه خود را سه سوته دفع کنید

سنگ‌ کلیه؛ بیماری خاموشی که به یکباره زندگی‌تان را مختل خواهد کرد

علت سنگ کلیه چیست؟

قدمی ادامه داد: این علایم به دلیل ایجاد انسداد در مسیر خروج ادرار به وجود می‌آید بنابراین تا وقتی که سنگ، مسیر ادراری را به طور نسبی یا کامل، مسدود نکند می‌تواند بدون علامت باشد؛ این به آن معناست که ممکن است بسیاری از ما سنگ کلیه داشته باشیم اما از آن بی‌خبر باشیم؛ همچنین ممکن است سنگ‌های کلیوی به صورت دوره‌ای به وجود آمده، حل و دفع شوند و سنگ‌هایی جدید تشکیل شوند بدون آنکه شخص از آن‌ها اطلاعی داشته باشد.

وی افزود: در این گونه موارد شخص ممکن است گه‌گاهی احساس سنگینی، گزگز یا درد‌های خفیف کلیوی داشته باشد؛ انواع سنگ کلیه شامل سنگ‌های کلسیمی، شاخ گوزنی، اسید اوریکی و سیستئینی هستند؛ سنگ‌های کلسیمی حدود ۸۰-۷۵ درصد سنگ‌های کلیوی را تشکیل می‌دهند و به طور عمده از جنس اگزلات کلسیم هستند، سنگ‌های شاخ گوزنی معمولاً در زمینه عفونت‌های مزمن کلیوی به وجود می‌آیند.

عوامل زمینه ساز سنگ کلیه چیست؟

این متخصص داخلی ادامه داد: فعالیت کم (به ویژه در افرادی که دچار بی‌حرکتی‌های شدید هستند؛ مانند بیماران بستری، بیماران دچار ضایعات نخاعی و غیره)، باعث افزایش برداشت کلسیم از استخوان‌ها می‌شود؛ این مسئله از سویی باعث تحلیل تدریجی استخوان‌ها شده و به پوکی استخوان منجر می‌شود و از سوی دیگر، با اضافه شدن کلسیمی که به این ترتیب وارد خون می‌شود، سطح کلسیم ادرار افزایش پیدا کرده و زمینه برای تشکیل سنگ‌های کلیوی فراهم می‌شود.

سنگ‌ کلیه؛ بیماری خاموشی که به یکباره زندگی‌تان را مختل خواهد کرد

بیشتر بخوانید: درمان سنگ کلیه با یک نوشیدنی گیاهی/ با مصرف این شربت سایز کم کنید

مشکلات تغذیه‌ای، یکی از عوامل بروز سنگ کلیه

وی با اشاره به اینکه مشکلات تغذیه‌ای از عوامل بروز سنگ کلیه هستند، گفت:  مصرف غذا‌هایی که دفع ادراری اگزلات را زیاد می‌کنند؛  مانند آجیل‌های بو داده، انواع شکلات، چای، نوشابه‌های کولا، اسفناج، بادام زمینی و غیره؛ مصرف زیاد نمک که باعث افزایش دفع ادراری کلسیم می‌شود،  مصرف زیاد پروتئین‌های حیوانی (انواع گوشت، لبنیات و تخم مرغ) دفع کلسیم، اگزلات و اسید اوریک را افزایش می‌دهد و احتمال تشکیل هر ۲ نوع سنگ کلسیمی و اسید اوریکی را زیاد می‌کنند.

قدمی افزود: مصرف کم فیبر یا به زبان ساده همان غذا‌های گیاهی باعث بروز سنگ کلیه می‌شود و باید گفت که مصرف زیاد میوه و سبزیجات، کاهش خطر تشکیل سنگ‌های کلیوی را به دنبال دارد؛  کم شدن حجم ادرار به دلیل فعالیت‌های سنگین و تعریق زیاد، روزه داری و  مصرف الکل از موارد موثر در تشکیل سنگ کلیه هستند.

یبوست؛ عاملی در ایجاد سنگ کلیه

وی یادآوری کرد: متاسفانه تقریبا هیچ گاه به بیماری یبوست که بدون تردید یکی از مهمترین دلایل شیوع سنگ‌های کلیوی است، توجهی نمی‌شود؛ همچنین عفونت‌های مزمن کلیوی زمینه را برای تشکیل سنگ‌های شاخ گوزنی فراهم می‌آورند و سایر علل مثل پرکاری تیروئید، بعضی بیماری‌های نادر ژنتیکی و غیره از مواردی هستند که باعث بروز سنگ کلیه می‌شود.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «بیماری خاموش که به یکباره زندگی‌تان را مختل خواهد کرد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..