تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




مراجعه به دندانپزشک چه اهمیتی در زندگی دارد

دندان یکی از اعضایی است که در بدن از اهمیت بالایی برخوردار است. دندان در سن کودکی شروع به رشد می‌کند که به آن‌ها دندان‌های شیری گفته می‌شود. دندان‌های شیری مدتی بعد از ریشه خارج می‌شوند و دندان‌های دائمی شروع به رشد می‌کنند. دندان‌های دائمی بسیار مهم هستند؛ چرا که در شکل‌گیری استخوان فک، نحوه تنفس، طرز ادای کلمات و جویدن غذا تاثیر زیادی دارند. از طرفی دندان یکی از اعضایی است که در زیبایی چهره نیز نقش پر رنگی ایفا می‌کند.

مراجعه به دندانپزشک چه اهمیتی در زندگی دارد

علت خرابی دندان‌ها

خرابی دندان‌ها و مشکلات دهان و لثه از رایج‌ترین چالش‌های مردم در سراسر دنیا می‌باشد. پوسیدگی، سیاهی و یا از بین رفتن دندان دلایل مختلفی دارد. مهم‌ترین علت خرابی آن‌ها، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. عادات غذایی غلط و استفاده نکردن از مسواک باعث تجمع موادغذایی و رشد باکتری‌ها داخل دندان شده و سیاهی و لک را داخل آن‌ به وجود می‌آورد. خرابی دندان باعث ایجاد درد در ناحیه فک شده و همین‌طور سردرد را نیز به‌همراه دارد؛ به‌همین دلیل افراد باید در زمان مناسب برای درمان مشکلات دندان خود اقدام کنند؛ چرا که دندان عضوی حساس است که در عملکرد دیگر اعضای بدن نیز تاثیر می‌گذارد. همچنین درد دندان یکی از بدترین دردها شناخته می‌شود که می‌تواند کارکرد روزانه افراد را مختل کند. از طرفی بعضی از کسانی که دندان‌شان دچار پوسیدگی است در زمان مناسب به نزد دندانپزشک مراجعه نمی‌کنند که باعث می‌شوند دندان زودتر تخریب شده و از بین بروند.

چه زمانی باید به دندانپزشک مراجعه شود

از آن‌جایی که دندان عضوی ارزشمند است و هر چه میزان آسیب آن بیشتر باشد؛ تعرفه‌های درمان بالاتر است. بنابراین بهتر است افراد به محض مشاهده سیاهی یا علائم خرابی دندان به دندانپزشک مراجعه کنند. از طرفی پیشنهاد می‌شود برای جلوگیری از ایجاد خرابی در داخل دندان و یا بیماری‌های لثه هر چند وقت یکبار به دندانپزشک مراجعه کرد.

مراجعه به دندانپزشک چه اهمیتی در زندگی دارد

دندانپزشک کیست و چه وظایفی دارد

دندانپزشک، پزشکی است که با بررسی  و ارزیابی دهان و دندان به درمان مشکلات آن‌ها می‌پردازد. همچنین دندانپزشک با توجه به تخصص خود در رشته‌های مختلفی از رشته دندانپزشکی اعم از ترمیم دندان، درمان ریشه، ایمپلنت، ارتودنسی، جراحی و موارد دیگر فعالیت می‌کند. دندانپزشک وظیفه دارد تا به بیماران درباره نحوه مراقبت از دندان و انتختاب برنامه غذایی مناسب، مشاوره و راهکارهای عملی ارائه دهد و با استفاده از  تجهیزات و دستگاه اشعه ایکس فک، لثه، دندان و نواحی اطراف آن‌ها را مورد بررسی قرار دهد.

ارتودنتیست کیست

یکی از مشکلات رایجی که دندان‌ها با آن مواجه هستند؛ بهم‌ریختگی و کجی دندان‌ها می‌باشد. ارتودنتیست دندانپزشک متخصصی است که در رشته ارتودنسی تحصیل کرده است و نامنظمی دندان‌ها را درمان می‌کند. در ارتودنسی روی دندان‌های بهم ریخته سیم و یا پلاک قرار می‌دهند که با گذشت زمانی بین شش ماه الی دو سال با اعمال فشار دندان‌‌های نامرتب به جای خود در ردیف دهان باز می‌گردند. رشته ارتودنسی تخصصی‌ترین رشته دندانپزشکی محسوب می‌شود که دندانپزشک برای انجام ارتودنسی  باید دوره‌های تخصصی آن را بگذرانند تا بتواند بورد ارتودنسی را دریافت نمیاد و ارتودنتیست شود.

معمولا ارتودنتیست‌ها تنها خدمات ارتودنسی و اصلاح نامرتبی دندان‌ها را انجام می‌دهند و ارائه دیگر خدمات دندانپزشکی را به عهده دندانپزشکان عمومی می‌گذارند.

ایمپلنتولوژیست کیست

زمانی که خرابی و پوسیدگی دندان‌ها به موقع انجام نشود؛ دندان به مرور زمان از بین می‌رود؛ طوری که دیگر قابل استفاده در دهان نمی‌باشد و باید دندان دیگری جایگزین آن شود. ایمپلنت روشی است که در آن ایمپلنتولوژیست دندان مصنوعی را به وسیله پین فلزی به جای دندان از بین رفته در داخل استخوان فک قرار می‌دهد. ایمپلنت یا تیتانیوم پیچی است که به استخوان فک اتصال می‌یابد. تیتانیوم با بدن سازگار است و هیچ حساسیتی را در بدن ایجاد نمی‌کند.

 

تفاوت ایمپلنت با دندان مصنوعی

ایمپلنت نوعی دندان مصنوعی ثابت است که ایمپلنتولوژیست به استخوان فک متصل می‌کند و مانند دندان اصلی ثابت می‌ماند. هر چند دندان‌های مصنوعی مشکلات نبود دندان را بر طرف می‌کنند و می‌توان آن‌ها را در با چسب‌های مخصوص در دهان ثبت کرد؛ اما دندان‌های مصنوعی مشکلات خاص خودشان را نیز دارند، دندان مصنوعی باعث ایجاد بیماری در لثه می‌‌شود و همچنین دندان مصنوعی در دهان لیز می‌خورد و در هنگام تکلم و جویدن مشکلات زیادی ایجاد می‌کند. اما ایمپلنت در داخل استخوان پیچ می‌شود  تا آخر عمر مانند دندان طبیعی عمل می‌کند. ایمپلنت عمر طولانی‌تری نسبت به دندان مصنوعی دارد و جنس آن با کیفیت‌تر است و باعث ایجاد دیگر بیماری‌های دهان و دندان نمی‌شود. از طرفی برای قرار دادن دندان مصنوعی در دهان اگر چند دندان سالم نیز هنوز وجود داشته باشد باید کشیده شوند؛ در حالی که در روش ایمپلنت تنها دندان از بین رفته ترمیم می‌شود و دیگر نیازی به آسیب رساندن به دیگر دندان‌ها نمی‌باشد.

این مقاله توسط واحد محتوای سایت ایرانگان تولید شده و هرگونه کپی برداری از آن با ذکر منبع بلامانع است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «مراجعه به دندانپزشک چه اهمیتی در زندگی دارد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..