تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




حواشی که اتحاد را تهدید می کند/ بازتاب های یک تغییر نام

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های  باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، روی صندلی‌های ایستگاه راه آهن مشهد نشسته ام بلندگو‌های سالن ورود قطار تهران- مشهد را اعلام می‌کند به سمت در خروجی مسافران می‌روم و سعی می‌کنم دوست قدیمی ام را بین آن‌ها پیدا کنم، کسی صدایم می‌زند، مسافرم از راه رسیده به او در حمل ساک هایش کمک می‌کنم  دوستم پیشنهاد می‌دهد ساک‌ها را به صندوق امانات راه آهن بسپاریم و پیاده به سمت حرم امام رضا (ع) برویم و در راه از خاطرات قدیم و دوران دانشجویی بگوییم این پا و آن پا می‌کنم راستش خجالت می‌کشم به او بگویم راه را بلد نیستم، چشمم به دکه‌ای می‌افتد که بالای آن تابلوی اطلاعات سفر نصب شده خوشحال می‌شوم انگار راه نجاتی پیدا کردم به سمت دکه راه می‌افتم و بعد از گفتگو با راهنمای سفر، نقشه مشهد را از وی می‌گیرم با راهنمایی‌های متصدی متوجه می‌شوم از کدام خیابان می‌توان کوتاه‌ترین راه را تا حرم پیمود. حواشی که اتحاد را تهدید می کند/ بازتاب های یک تغییر نام
۲۵ پایگاه اطلاعات سفر در مشهد

سابقه ایجاد این پایگاه‌های اطلاعات سفر به طرح راهنمای زائر برمی گردد که از سال ۸۹ به همت مدیریت امور فرهنگی و گردشگری شهرداری مشهد در خیابان‌های پرتردد و مبادی ورودی شهر فعال بود.

نورایی مسئول روابط عمومی مدیریت امور فرهنگی و گردشگری شهرداری مشهد در این زمینه می‌گوید: هم اکنون ۲۵ مرکز اطلاعات سفر در مشهد فعالیت می‌کند این مراکز در دو نوبت صبح و عصر از ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه تا ساعت ۲۱ برای خدمت‌رسانی و اطلاع‌رسانی به زائران و گردشگران فعال شده اند.

وی ادامه می دهد:همچنین «تلفن خدمات سفر» با شماره ۳۱۲۰۸ از ساعت ۷ تا ۲۱ و ۴۰ دقیقه آماده پاسخگویی به همه سوالات زائران، گردشگران و مجاوران است.


با تلفن خدمات سفر تماس می‌گیرم و از اپراتور درباره خدمات ارائه شده در پایگاه‌های اطلاعات سفر پرس و جو می‌کنم اپراتور با حوصله به سوال من اینطور پاسخ می‌دهد: در این مراکز افراد مسلط به زبان‌های انگلیسی و عربی برای راهنمایی مسافر فعالیت می‌کنند ارائه نقشه شهر مشهد به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی از خدماتی است که در این دکه‌ها ارائه می‌شود و راهنمایان سفر، مراجعه کنندگان را درباره تمام مسیر‌های شهری و کوتاهترین راه برای رسیدن به مقصد راهنمایی می‌کنند.

بخشی از حرف‌های وی برایم جالب است، او می‌گوید: اگر زائران از ما درباره مراکز خرید و سوغاتی‌های مشهد سوال کنند می‌توان آن‌ها را راهنمایی کنیم در هرکدام از مراکز خرید، چه محصولات و سوغاتی‌هایی ارائه می‌شود و میزان قیمت در هر کدام از این مراکز تجاری در چه سطحی است، اطلاعاتی درباره هتل ها، درجه بندی هتل‌ها، مراکز اقامتی، ساعت‌های کار موزه‌ها و مراکز تفریحی از سایر اطلاعات ارائه شده در این باجه‌ها است.


چالش‌ها با تغییر نام

هیئت وزیران اواخر آذر ماه پارسال 'آیین نامه ساماندهی و ارتقای گردشگری شهری' با هدف اقدامات اجتماعی و فرهنگی در کلانشهر‌ها تصویب کرد. شهرداری‌ها موظفند در مبادی ورودی و مسیر‌های گردشگری شهری کیوسک‌های راهنمایی و اطلاع رسانی گردشگری راه اندازی کنند بعد از این مصوبه مراکز راهنمای زائر به مراکز اطلاعات سفر تغییر نام داد. تغییر نام این مراکز انتقاد‌هایی را به همراه داشت.

ممانعت  از مصاحبه با نرگس شالچیان مدیر گردشگری و امر زائران شهرداری مشهد تماس می‌گیرم در یک جلسه کاری است در پاسخ به سوالم می‌گوید: قبلا در این باره مصاحبه و گفتگوهایش در سایت‌های خبری و پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، منعکس شده است وی مصاحبه جدید در این زمینه را منوط به هماهنگی با روابط عمومی شهرداری مشهد می‌داند.

محمد رضا اسماعیل زاده مدیر روابط عمومی شهرداری مشهد در پاسخ به درخواستم برای انجام مصاحبه می‌گوید: به دلیل حواشی و جهت گیری‌های جدید ایجاده شده در رابطه با تغییر نام تابلو‌های زائر، مجموعه شهرداری از انجام مصاحبه در این زمینه خودداری می‌کند.

حواشی که اتحاد را تهدید می کند/ بازتاب های یک تغییر نام  تغییر نام تابلوها  اقدامی سنجیده است؟ پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد  با مدیر گردشگری و امر زائران شهرداری مشهد  گفتگو کرد. شالچیان در این مصاحبه گفت: مشهد، شهری فراملی است و می‌طلبد از واژگان، مفاهیم و تعابیر استاندارد که مورد پذیرش مجامع بین المللی است برای معرفی اماکن این شهر استفاده شود تا در نزد گردشگران و زائران داخلی و خارجی قابل فهم و بهره برداری باشد.

وی با بیان اینکه مراکز اطلاعات سفر دارای تعاریف مشخصی است ادامه داد: این مراکز با حرف انگلیسی آی نمایش داده می‌شود و مخفف Tourist information center است و مسیر‌های مختلف را برای کسانی که به اطلاعات نیاز دارند، ارائه می‌دهد.

مدیر گردشگری شهرداری مشهد، به مصوبه ۲۸ آذرماه سال ۹۶ هئیت وزیران اشاره کرد و گفت: در این مصوبه به صراحت اشاره شده است در کلانشهرها، شهرداری‌ها به کمک سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید در مبادی ورودی و مراکز پرتردد شهر، کیوسک‌های اطلاع رسانی و گردشگری راه اندازی کنند.

شالچیان تصریح کرد: این کیوسک‌های اطلاع رسانی و گردشگری در اسفندماه پارسال به اسم مراکز راهنمای سفر تغییر نام یافت و حدود ۱۱ ماه از این موضوع می‌گذرد و بهتر بود انتقاد‌ها پیش از این مطرح می‌شد البته مدیریت گردشگری شهرداری مشهد، در انتخاب نام کیوسک‌های یاد شده، از نقطه نظرات جامعه نخبگانی بهره برده است و این نام، مفهومی آکادمیک است.

مدیر امور گردشگری شهرداری مشهد گفت: در سال‌های گذشته از دانش آموزان برای این مهم استفاده می‌شد، از نوروز ۹۷ در فراخوانی از دانشجویان رشته گردشگری به عنوان راهنمای سفر در این کیوسک‌ها استفاده شده است.

شالچیان ادامه داد: هدف شهرداری مشهد ارائه خدمات شایسته به گردشگران و زائران به دور از نگاه‌های سیاسی و غرض ورزی است.

استدلال مخالفان تغییر نام تابلو‌های زائر

مخالفان این اقدام شهرداری مشهد معتقدند تغییر نام تابلو‌های راهنمای زائر به اطلاعات سفر، مقدمه هویت زدایی از شهر مشهد است.

حواشی که اتحاد را تهدید می کند/ بازتاب های یک تغییر نام
یکی از کاربران فضای مجازی در توییت خود نوشت: دیگر مشهد به‌عنوان شهر زیارتی ‎مشهدالرضا شناخته نمی‌شود و سیاحتی شده و به‌لطف شورای شهر، رونق مراکز تفریحی بیشتر شده است و هویت زیارتی شهر مشهد به حاشیه می‌رود.

ریشه بخش دیگر از این مخالفت‌ها به مخالفت با رویه مدیریت در شهرداری و شورای شهر برمی گردد.

حواشی که اتحاد را تهدید می کند/ بازتاب های یک تغییر نام
یکی از کاربران نوشت: وقتی شهرداری طرفدار اصلاحات مشهد، مشهد الرضا را به جای شهر زیارتی، شهر هوشمند معرفی می‌کند نماد‌های سیاه عزای محرم جمع آوری و الان هم تابلوی راهنمای زائر به مرکز اطلاعات سفر تبدیل می‌شود دیر یا زود تابلوی حرم مطهر رضوی را به عنوان موزه آثار باستانی می‌زنند  اما کور خواندند ، ما اعتراض داریم.

شاعران مشهدی با راه‌اندازی پویش شاعرانه‌ای با نام «مشهد، شهر زیارت» درباره تغییر تابلو‌های «راهنمای زائر» به «راهنمای مسافر»، اعتراض و انتقاد خود را نسبت به این اقدام با سرایش اشعار نشان دادند.

واکنش شورای شهر به حواشی ایجاد شده دامنه حواشی و جریان‌ها باعث شد تا حمیدرضا موحدی زاده، نائب رئیس شورای شهر مشهد در جلسه علنی اول بهمن ماه در سخنان خود  با اشاره به این حواشی گفت: فلسفه وجودی مشهد به بارگاه منور امام رضا (ع) گره خورده و اهمیت مشهد در جهان اسلام بر محور وجود ایشان می‌چرخد؛ ما به این موضوع شکی نداریم، اما افرادی با ذهنیت کوچک به دنبال القای آن هستند که ما به دنبال حذف این هویت از مشهد هستیم؛ در حالی که هیچ گاه ما به دنبال این منظور نبوده و نیستیم اما مشهد علاوه بر آن، جلوه‌هایی از فرهنگ، تاریخ و اقتصاد دارد.

وی تصریح کرد: ما برای ارتقای جایگاه اقتصادی و فرهنگی شهر و پاسخگویی به سالانه ۳۰ میلیون زائر نیاز  به تقویت جنبه‌های مختلف شهر داریم .

وی گفت: تغییر تابلو‌های ایستگاه‌های راهنمای مسافر با هدف خدمات بهتر به مهمانان شهر مشهد است و ما با فرهنگ میزبانی مشکلی نداریم و احترام به همه مهمانان شهر برما واجب است .


میزبانی بهتر با همدلی و اتحاد
از سوی دیگر بدنه مدیریت شهری مشهد حاصل انتخاب آرای مردم در انتخابات شورای شهر است پس احترام به تصمیم‌های مدیریت شهری، تصمیم به آرای مردم است و می‌توان انتقاد‌ها به تصمیم‌های این مجموعه را در فضایی آرام و به دور از جنجال بیان کرد، در سایه همدلی و اتحاد است که می‌توانیم شهری بهتر و میزبانی شایسته از زائران داشته باشیم.

انتهای پیام//م. م

گزارشگر:مریم مزروعی




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «حواشی که اتحاد را تهدید می کند/ بازتاب های یک تغییر نام»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..