تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




علل، علائم و درمان تورم غدد لنفاوي!

علل، علائم و درمان تورم غدد لنفاوي!

خبرگزاري آريا –
علت تورم غدد لنفاوي گردن, تورم غدد لنفاوي زير بغل
شرايط مختلفي مي توانند موجب تورم گره هاي لنفاوي شوند
غده‌هاي لنفاوي يا گره‌هاي لنفاوي اندام بيضي‌شکل از دستگاه ايمني بدن هستند که حامل مايع لنف مي‌باشند. اين گره‌ها به‌طور گسترده‌اي در سراسر بدن از جمله زير بغل و معده و مرتبط با رگ‌هاي لنف پخش شده‌اند. غدد لنفاوي شامل سلول‌هاي B, T و ساير سلول‌هاي ايمني است. غدد لنفاوي به‌عنوان فيلتر يا تلهٔ ذرات بيگانه مانند برخي سلول‌هاي سرطاني عمل مي‌کنند و در عملکرد صحيح سيستم ايمني بدن مهم هستند.
آن‌ها شديداً با گلبول‌هاي سفيد خون به نام لنفوسيت‌ها و ماکروفاژها بسته‌بندي شده‌اند. تغييرات ظاهريِ غدد لنفاوي مي‌تواند يک علامت از يک بيماري باشد. تبديل شدن آن‌ها به التهاب يا بزرگ شدن در شرايط مختلف، که ممکن است از مشکلي پيش‌پاافتاده، مانند عفونت گلو، به يک معضلِ تهديدکنندهٔ حيات مانند سرطان غدد لنفاوي، سرطان مثانه، سرطان خون، يا ايدز متنوع باشد (در اکثر بيماري‌ها غدد لنفاوي قرمزرنگ هستند و درد شديدي دارند).
گره هاي لنفاوي اصلي که ممکن است افراد مشاهده يا احساس کنند، در اين قسمت هاي بدن قرار دارند:
– زير فک
– دو سمت گردن
– زير بغل
– دو سمت کشاله ران
علت تورم غدد لنفاوي گردن, تورم غدد لنفاوي زير بغل
غده‌هاي لنفاوي اندام بيضي‌شکل از دستگاه ايمني بدن هستند که حامل مايع لنف مي‌باشند
علت تورم غدد لنفاوي چيست؟
شرايط مختلفي مي توانند موجب تورم گره هاي لنفاوي شوند، به ويژه گره هايي که در سر و گردن قرار دارند. از جمله اين شرايط مي توان به اختلالات خود ايمني، برخي انواع سرطان، و عفونت هاي شايع، مانند آنفلوآنزا اشاره کرد. برخي داروها، مانند داروهاي ضد مالاريا و ضد تشنج نيز مي توانند موجب تورم گره هاي لنفاوي شوند.
بيشتر مردم با لنفادنوپاتي موضعي مواجه مي شوند که در آن تنها گره هاي لنفاوي يک بخش خاص از بدن متورم مي شوند.زماني که تورم گره هاي لنفاوي در بيش از يک بخش رخ مي دهد، اين شرايط به نام لنفادنوپاتي عمومي شناخته مي شود و معمولا نشان دهنده يک بيماري سيستميک يا گسترده در بدن بوده که ممکن است به مراقبت پزشکي نياز داشته باشد.
جالب است بدانيد که بيش از دوسوم غدد لنفاوي به علت‌هايي که تشخيص داده نمي‌شود، متورم مي‌شود. در بقيه موارد نيز بيماري‌هاي عفوني که شايع‌ترين آن بيماري‌هاي ويروسي چون سرماخوردگي، آنژين چرکي گلو، بيماري‌هاي انگلي ناشي از مصرف گوشت‌هاي نيمه پخته در انواع کباب‌ها و نيز بيماري‌هاي منتقل شده از حيواناتي چون گربه به انسان است. حتي بيماري‌هايي چون سل و سيفليس نيز مي‌تواند با عوارضي چون ورم غدد لنفاوي گردن و ران همراه باشد.
عفونت ها : ويروس ها ،باکتري ها و سلول هاي غير عادي يا بيماري ها را که از کانال لنف عبور مي کند غدد را مسدود ميکنند به اين دليل وقتي شخصي از بيماري يا عفونت رنج مي برد در واقع غدد لنفاوي باکتريها و ويروسها را جمع کرده اند که باعث تورم غدد ميشود.
اختلالات سيستم ايمني: لوپوس اريتماتوز سيستميک (لوپوس)، آرتريت روماتوئيد،سندرم شوگرن، سرطان اگرچه کمتر شايع است، اما گره هاي لنفاوي متورم مي تواند نشان دهنده يک تومور بدخيم يا سرطان باشد.
تورم در گره هاي لنفاوي کشاله ران : عفونت هاي منتقله از راه روابط جنسي، مانند سفليس و سوزاک، مي توانند موجب تورم گره هاي لنفاوي، به ويژه در ناحيه کشاله ران شوند. عفونت هاي عودکننده، عفونت هاي قسمت پاييني بدن، و آسيب ديدگي پاها نيز مي توانند موجب تورم گره هاي لنفاوي در کشاله ران شوند.
علت تورم غدد لنفاوي گردن, تورم غدد لنفاوي زير بغل
غدد لنفاوي به‌عنوان فيلتر يا تلهٔ ذرات بيگانه مانند برخي سلول‌هاي سرطاني عمل مي‌کنند
چه زماني به پزشک مراجعه کنيم؟
در بسياري موارد، تورم گره هاي لنفاوي طي دو تا سه هفته و پس از غلبه بدن بر عفونت کاهش يافته و از بين مي رود. در صورت تداوم مشکل بيش از اين مدت زمان، بايد براي بررسي دقيق شرايط به پزشک مراجعه کنيد.
از ديگر دلايل مراجعه به پزشک مي توان به موارد زير اشاره کرد:
يک گره لنفاوي که آزادانه حرکت نمي کند.
يک گره لنفاوي که سفت يا لاستيکي احساس مي شود.
يک گره لنفاوي که قطر آن يک اينچ (۲٫۵ سانتيمتر) يا بيشتر است.
گره هاي لنفاوي متورم که با تعريق شبانه، شکم درد، کاهش وزن ناخواسته يا تب بالا همراهي مي شوند.
درمان ورم غدد لنفاوي:
چون تورم غدد ناشي از يک عفونت است، درمان آن نيز درمان بيماري اصلي است. گلو درد استرپتوکوکي را درمان کنيد. درمان گلو درد استرپتوکوکي بسيار مهم است، چون در غير اين صورت، ممکن است باعث تب روماتيسمي شود که آسيب شديد به قلب مي‌رساند. به‌همين دليل، اگر تورم غدد لنفاوي با گلو درد همراه است، بايد حتماً نزد پزشک برويد تا او نمونهٔ برداشته شده از گلوي شما را براي کشت به آزمايشگاه بفرستد. اگر نتيجهٔ کشت وجود استرپتوکوک را نشان دهد، آنتي‌بيوتيک مناسب براي درمان آن تجويز مي‌کند.
گاهي علاوه بر آزمايش خون، يا پرتونگاري، نمونه‌اي از بافت درون غده لنفاوي را با روش و سوزن مخصوص برداشته و آزمايش مي‌کند. در بسياري موارد، اين کار کوتاه‌ترين و دقيق‌ترين روش تشخيص است. پزشک پوست را بي‌حس کرده و با وارد کردن سوزني در يک غده لنفي کمي از محتويات درون آن را بيرون مي‌کشد و به آزمايشگاه مي‌فرستد.
بيشتر مراقب غدد لنفاوي باشيد. پزشک براي تشخيص علت تورم ممکن است از پرتونگاري کمک بگيرد. يا با عمل جراحي يک غده را بردارد. در ناخوشايندترين موارد، که وجود بدخيمي در دستگاه لنفاوي است، پزشک بيماري را با داروهاي ضد سرطان درمان مي‌کند.
علت تورم غدد لنفاوي گردن, تورم غدد لنفاوي زير بغل
تورم گره هاي لنفاوي طي دو تا سه هفته پس از غلبه بدن بر عفونت از بين مي رود
درمان هاي خانگي تورم غدد لنفاوي:
کمپرس آب گرم: کمپرس آب گرم نسخه قديمي براي کاهش تورم غدد است وقتي کمپرس آب گرم را روي موضع قرار دهيد ،دما باعث جريان خون مي شود که درد و تورم را کاهش مي دهد .مطالعات نشان داده بين گرما و عدم فعاليت ويروسها ارتباط وجود دارد ؛دستمالي را در آب گرم خيس کنيد و آب اضافي آن را بگيريد و ده دقيقه روي موضع بگذاريد اين کار را چند بار در روز انجام دهيد يا اينکه روزانه چند بار موضع را با آب گرم بشوييد تا تورم از بين رود.
روغن کرچک : به منظور درمان ورم غدد لنفاوي، مي‌توانيد از روغن کرچک استفاده کنيد. خواص تسکين درد و ضد التهابي روغن کرچک مي‌تواند به کاهش تورم اين غدد کمک کند.
استفاده از روغن کرچک مي‌تواند جريان لنف را در سراسر گردش خون و بافت‌هاي بدن افزايش دهد. به علاوه، اين روغن مي‌تواند سموم و مواد خارجي را از دستگاه‌هاي بدن دفع کند. استفاده از روغن کرچک ظرف يک هفته مي‌تواند ورم غدد لنفاوي را کاهش دهد و اين غدد را به اندازه‌ي طبيعي برگرداند. هم‌چنين، روغن کرچک ممکن است با بهبود عملکرد دستگاه ايمني فرايند درمان را نيز تسريع مي‌کند.
– مقداري روغن کرچک را روي ناحيه‌ي متورم بماليد و حدود ۵ دقيقه به آرامي ماساژ دهيد.
– حوله را در آب داغ خيس کنيد و آن را بچلانيد تا آب اضافي از آن خارج شود.
– اين حوله‌ي گرم را به مدت ۵ الي ۱۰ دقيقه روي ناحيه‌ي متورم قرار دهيد.
– سپس پوست‌تان را با آب ولرم بشوييد.
– اين درمان خانگي را به مدت يک هفته روزي دو بار تکرار کنيد.
آب و نمک : افرادي که از تورم غدد گردن که ناشي از سرماخوردگي و گلودرد است رنج مي برند قرقره کردن آب و نمک درمان موثري است ،نمک منيزيم يا نمک دريا خاصيت ضد التهابي و درمان بخشي بسيار عالي دارد. براي اين کار در يک فنجان آب گرم نصف قاشق نمک بريزيد و خوب ترکيب کنيد اين مخلوط را خوب قرقره و ۲ تا ۳ بار در روز اين کار را تکرار کنيد.
علت تورم غدد لنفاوي گردن, تورم غدد لنفاوي زير بغل
کمپرس آب گرم نسخه قديمي براي کاهش تورم غدد است
آب بخوريد: اغلب مشکلات بدن به علت عدم تنظيم ميزان مايعات بدن و خون است. براي گردش خون مناسب لازم است که آب کافي مصرف کنيد. از اين طريق مواد مغذي لازم و آنتي بادي هاي مورد نياز براي مقابله با ورم تامين مي شود و درد کاهش مي يابد.
آب ليموي تازه: آب اين ميوه منبع غني ويتامين C و ماده ضدالتهابي است که علاوه بر کاهش ورم باعث درمان آن نيز مي شود. براي اينکه سريع نتيجه بگيريد، علاوه بر خوردن آب ليمو، کمي از آن را نيز زير بغل بماليد.
اسپيرولينا : اسپيرولينا سرشار از آنتي‌اکسيدان، ويتامين B، اسيدهاي چرب امگا-۳ و ديگر مواد مغذي لازم براي سلامتي است. اين مواد مغذي، اسپيرولينا را به يکي از بهترين درمان‌هاي خانگي براي ورم غدد لنفاوي تبديل کرده‌اند؛ و بهتر است شما نيز از اين مسئله آگاه باشيد. اسيدهاي چرب امگا-۳ و خواص ضد التهابي موجود در اسپيرولينا مي‌توانند علائم ورم غدد لنفاوي را به شکلي موثر تسکين دهند.
مي‌توانيد اسپيروليناي طبيعي را از برخي عطاري‌ها تهيه کنيد و در خانه با استفاده از آن اسموتي بسازيد؛ هم‌چنين مکمل‌هاي ساخته شده از اين جلبک نيز در داروخانه‌ها موجود هستند. نوشيدن روزانه‌ي اسموتي اسپيرولينا مي‌تواند ظرف يک هفته به بهبود ورم غدد لنفاوي کمک کند. به علاوه، مي‌توانيد بعد از مشورت با پزشک از کپسول‌هاي اسپيرولينا نيز استفاده نماييد.
ويتامين E : ويتامين E ويتامين ضروري و شناخته شده‌اي است که مي‌تواند به درمان مشکلات پوستي بسياري کمک کند. کمبود ويتامين E مي‌تواند به بروز مشکلات پوستي فراوان و حتي ورم غدد لنفاوي نيز منجر شود. از اين رو، توصيه مي‌شود خوراکي‌هاي سرشار از ويتامين E نظير گلرنگ، جوانه‌ي گندم، بادام زميني، روغن سويا، بادام و غيره را به رژيم غذايي روزانه‌تان اضافه کنيد.
متاسفانه، همه‌ي آدم‌ها نمي‌توانند ويتامين E را به اندازه‌ي کافي از طريق رژيم غذايي‌تان دريافت کنند. اگر شما نيز دچار کمبود ويتامين E هستيد، مي‌توانيد از مکمل‌هاي ويتامين E استفاده کنيد. پس اگر به دنبال درمان‌هاي خانگي براي ورم غدد لنفاوي هستيد، نبايد ويتامين E را ناديده بگيريد.
توجه: اگر قصد داريد از مکمل‌هاي ويتامين E استفاده کنيد، بايد ابتدا با يک پزشک مشورت کنيد.
سير : سير از ديرباز جزء داروهاي گياهي بوده است، مطالعات نشان داده سير خاصيت آنتي باکتريايي و آنتي اکسيداني ضد ديابتي و از لخته شدن خون جلوگيري ميکند بدون شک اين ويژگي سير تورم غدد لنفاوي را کاهش ميدهد. براي درمان تورم اين غدد با سير دو يا سه بوته سير خام را در هفته مصرف کنيد.
زردچوبه: اين ادويه خاصيت ضدعفوني کننده، ضدالتهابي و ضد باکتريايي دارد. مصرف يک ليوان شير داغ با کمي زردچوبه مي تواند درد و ورم را کاهش دهد.
علت تورم غدد لنفاوي گردن, تورم غدد لنفاوي زير بغل
استفاده از روغن نعناع فلفلي در درمان ورم غدد لنفاوي مي‌تواند باعث تسکين اين غدد شود
روغن نعناع فلفلي : روغن نعناع فلفلي توانايي قدرتمندي در درمان بسياري از بيماري‌ها نظير مشکلات تنفسي، سوءهاضمه، تهوع، سردرد، و معده درد دارد. به علاوه، روغن نعناع فلفلي به عنوان داروي گياهي عالي براي تسکين درد نيز شناخته مي‌شود. روغن نعناع فلفلي غني از مواد مغذي و معدني نظير آهن، منگنز، اسيد فوليک، کلسيم، مس، و پتاسيم است. روغن نعناع فلفلي هم‌چنين منبع خوبي براي ويتامين A، اسيدهاي چرب امگا-۳ ، و ويتامين C نيز هست. استفاده از روغن نعناع فلفلي در درمان ورم غدد لنفاوي مي‌تواند باعث تسکين اين غدد شود و باکتري‌هاي ايجاد کننده‌ي درد را در اين غدد از بين ببرد. فقط کافي است چند قطره روغن نعناع فلفلي را روي نواحي متورم بريزيد و ماساژ دهيد.
چاي کيسه‌اي : شايد شما هم بدانيد که با قرار دادن چاي کيسه‌اي بر روي پلک‌ها، مي‌توانيد نقاط سياه دور چشم‌هاي‌تان را کاهش دهيد. به علاوه، چاي کيسه‌اي براي درمان تورم نيز موثر است؛ از اين رو، استفاده از چاي کيسه‌اي نيز به عنوان يکي از درمان‌هاي خانگي موثر براي ورم غدد لنفاوي به شمار مي‌رود . تعداد چاي کيسه‌اي آماده کنيد. آن‌ها را به مدت چند دقيقه در آب داغ بيندازيد.سپس کيسه‌ها را روي نواحي متورم قرار دهيد. اين کار را به مدت يک هفته، روزي سه مرتبه تکرار کنيد تا به نتيجه‌ي رضايت‌بخشي برسيد.
سرکه سيب : يکي ديگر از داروهاي طبيعي درمان تورم سرکه سيب باور کنيد که واقعا خاصيت درماني شگفت انگيزي دارد ،سرکه محيط الکلي ايجاد ميکند و همچنين پ هاش بدن را درسطح بالايي حفظ مي کند. مطالعات نشان داده سرکه خاصيت پاک کنندگي دارد و سطح آنزيم و ويتامين در بدن را بالا ميبرد البته بيشتر خاصيت آنتي باکتريايي و آنتي اکسيداني آن باعث درمان عفونت ها ميشود. يک فنجان سرکه را با يک فنجان آب ترکيب و دستمالي را در آن خيس کنيد و روي موضع بماليد بعد از ۵ دقيقه با آب گرم بشوييد و خشک کنيد اينکار را حداقل دو بار در روز انجام دهيد.
چاي بابونه :گل اين گياه دارويي نيز در صورتي که به شکل دمنوش استفاده شود، براي درمان ورم غدد لنفاوي موثر خواهد بود.مقداري گل بابونه را در يک فنجان آب داغ بريزيد. در ظرف را بپوشانيد و اجازه دهيد بابونه ۵ تا ۷ دقيقه در آب داغ دم بکشد.دمنوش را صاف کنيد.
مقداري عسل به دمنوش اضافه نماييد. روزانه دو تا سه فنجان دمنوش (چاي) بابونه بنوشيد.
اگر گل بابونه در دسترس‌تان نبود، مي‌توانيد به جاي آن، از چاي کيسه‌اي بابونه نيز استفاده نماييد.
نکات مهم:
– فردي که دچار تورم غدد لنفاوي زيربغل است، بايد لوازم شخصي کاملا جدا داشته باشد و لباس هاي وي جداگانه شست وشو شود.
– بيمار از لوازم بهداشتي ديگران استفاده نکند.
– تا زمان خوب شدن از دئودورانت هاي زير بغل استفاده نشود.
– برآمدگي نبايد دست کاري شود زيرا احتمال پخش شدن عفونت وجود دارد.
– زير بغل با تيغ اصلاح نشود.
– اين بيماران هر روز بايد حمام کنند.
– از صابون هاي زبر استفاده نشود.
گردآوري:بخش سلامت بيتوته




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «علل، علائم و درمان تورم غدد لنفاوي!»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..