تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




شناسایی آتشکده ای متعلق به عصر ساسانی

با شناسایی آتشکده ای متعلق به عصر ساسانی موسوم به ' حسن زوردار ' در گیلانغرب استان کرمانشاه، تلاشها برای تعیین عرصه و حریم محوطه در جهت حفظ آن در حال انجام است.

سرپرست هیأت باستان شناسی دراین زمینه گفت: برنامه گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و حریم محوطه حسن زوردار روستای خالوخالو گیلان غرب (کرمانشاه) با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، آغاز و هم اکنون درحال انجام است.

پیمان منصوری افزود: محوطه حسن زوردار در حاشیه شمالی شهر گیلان غرب واقع شده و مطالعات اولیه نشان می دهد این محوطه متعلق به دوره های عصر آهن، اشکانی، ساسانی و اسلامی بوده و مهم ترین استقرار آن از دوره ساسانی است.

به گفته منصوری، مجموع این محوطه شامل تپه، گورستان و معماری بوده و بخشی از آن بر سطح برجستگی های طبیعی شکل گرفته است. 
وی معماری این محوطه را شامل یک بنا موسوم به چهارطاقی (آتشکده) اعلام کرد که در بخش میانی محوطه بر سطح یک پشته طبیعی قرار دارد و مساحت این محوطه دست کم20 هکتار است.

سرپرست هیأت باستان شناسی، هدف از انجام کاوش باستان شناسی این محوطه را تعیین عرصه و حریم و جلوگیری از آسیب بیشتر آن دانست و تصریح کرد :تاکنون 8 گمانه در این محوطه ایجاد شده و پیش بینی می شود تا 30 گمانه نیز برسد.

وی اهمیت این محوطه را بیشتر به خاطر وجود آتشکده آن دانست و گفت: در منطقه گیلان غرب دست کم 7 آتشکده شناسایی شده که وجود این تعداد آتشکده در یک شعاع 15 کیلومتری کم نظیر و حائز اهمیت است.

جدا از وجود آتشکده های فراوان، محوطه های ساسانی بی شماری نیز در منطقه وجود دارد که خود نشان از اهمیت دشت گیلان غرب در دوره ساسانی است.

وی از چشمگیرترین مشخصه های این محوطه را وجود قطعات پراکنده شیشه در سطح آن اعلام کرد که به نظر می رسد (احتمالاً دوره اسلامی) در این محوطه کارگاه های ساخت اشیاء شیشه ای وجود داشته است.

وی با بیان این نکته که سطح بیشتر محوطه زیر کشت است و این محوطه به علت فعالیت های کشاورزی، ساخت وساز و حضور حفاران غیرمجاز آسیب جدی دیده تصریح کرد: در سالیان اخیر بخش هایی از این محوطه به علت آبیاری و زهکشی جهاد کشاورزی تخریب شده است.

یکی از آثار تاریخی و باستانی گیلانغرب که قدمت و نوع بنای آن ذهن هر کنجکاو به عرصه های تاریخی و هویت باستانی را به خود می خواند آتشکده حسن زوردار در فاصله یک کیلومتری ضلع شمال غربی و سمت راست جاده گیلانغرب در استان کرمانشاه به روستای خالوخالو و روستای گرازان بر روی تپه ای مشرف بر زمینهای اطراف واقع شده به شمار می رود.

محوطه باستانی حسن زوردار دارای بنای با چهار پایه طاق است که یکی از پایه های شرقی بنا به مرور تخریب شده و چهار درگاه جهت ورود به بخش مرکزی که همان فضای مرکزی است تعبیه شده است.

ملات بکار رفته در ساختار بنا گچ وشفت آهک است، مصالح بکار رفته در این بنا قلوه سنگ و لاشه سنگ است، ارتفاع پایه های بنا تقریبا دقیق از پی بنا تا سطح پایه های باقی مانده طاقهای آتشکده (در حال حاضر )۷۰/۴سانتیمتر می توان تخمین زد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «شناسایی آتشکده ای متعلق به عصر ساسانی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..