تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




«دوپامين» را بيشتر بشناسيد

«دوپامين» را بيشتر بشناسيد

خبرگزاري آريا – از ميان عواملي متعدد که به افزايش سطح دوپامين در مغز منجر مي‌شود، رژيم غذايي متعادل و تغيير سبک زندگي ۲ مورد شايع است.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، دوپامين، ماده‌‌اي شيميايي متشکل از ترکيبات آلي و مهم در مغز است که بر خلق‌وخو و انگيزه تاثيري بالا دارد، اين ماده شيميايي حرکت بدن را تنظيم مي‌کند و باعث بهبود عملکرد اجزا مي‌شود؛ سطح آن عموما توسط بدن تنظيم مي‌شود، اما داشتن رژيم غذايي مناسب و ايجاد تغيير در سبک زندگي مي‌تواند به‌ صورت طبيعي باعث بهبود سطح آن شود.
عواملي متعدد باعث افزايش سطح دوپامين مغز مي‌شود که از شايع‌ترين آن مي‌توان به داشتن رژيم غذايي متعادل و تغيير در سبک زندگي اشاره کرد؛ رژيم غذايي مناسب بايد از پروتئين کافي، ويتامين‌ها و مواد معدني، پروبيوتيک‌ها و همچنين ميزان مناسبي از چربي‌هاي اشباع، تشکيل شده باشد؛ داشتن خواب کافي، ورزش کردن، گوش دادن به موسيقي، مديتيشن و قرار گرفتن در زير نور خورشيد نيز در افزايش سطح دوپامين موثر خواهد بود.
دوپامين چيست؟
محمدعلي غفاري متخصص مغز و اعصاب، اظهار کرد: دوپامين يک پيام‌رسان شيميايي مهم در مغز است که قابليت‌هايي بالا دارد؛ اين هورمون در بخش‌هاي پاداش، انگيزه، حافظه، توجه و حتي مديريت حرکت بدن نقش دارد.
دوپامين؛ افزايش شادي در مغز
اين متخصص مغز و اعصاب ترشح دوز بالايي از دوپامين را عامل شادي و لذت دانست و گفت: وقتي دوز بالايي از دوپامين در بدن ترشح مي‌شود، باعث بروز رفتار خاصي در فرد مي‌شود که به دليل ايجاد حس لذت است؛ در مقابل، سطح پايين دوپامين باعث کاهش انگيزه و اشتياق مي‌شود، عموما سطح دوپامين توسط سيستم عصبي کنترل مي‌شود اما مي‌توان براي افزايش طبيعي سطح دوپامين برخي کارها را انجام داد.

غفاري با تاکيد بر اينکه مصرف بيشتر پروتئين باعث افزايش دوپامين در مغز مي‌شود، گفت: پروتئين از واحد‌هاي کوچکي به نام آمينواسيد تشکيل شده است؛ ۲۳ نوع آمينواسيد وجود دارد که بدن شما مي‌تواند آن‌ها را توليد کند و برخي ديگر از انواع آن را مي‌توان با مصرف مواد غذاي دريافت کرد، آمينواسيدي به نام تيروزين وجود دارد که نقشي مهم در توليد دوپامين دارد، و در نهايت مي‌توان گفت در بدن آنزيم‌هايي وجود دارند که مي‌توانند تيروزين را به دوپامين تبديل کنند.
پروتئين را در رژيم غذايي خود فراموش نکنيد
وي با تاکيد بر اينکه با مصرف برخي مواد غذايي مي‌توان تيروزين را دريافت کرد، بيان کرد: تيروزين به‌طور طبيعي در مواد غذايي غني از پروتئيني مانند گوشت بوقلمون، گوشت گاو، تخم مرغ، مواد لبني، سويا و حبوبات يافت مي‌شود، افزايش ميزان تيروزين در رژيم غذايي، باعث افزايش سطح دوپامين در مغز مي‌شود که خود موجب بهبود عملکرد مغزي و حافظه خواهد شد.
اين متخصص مغز و اعصاب با بيان اينکه با کاهش مصرف چربي‌هاي اشباع شده مي‌توان دوپامين را افزايش داد، گفت: مصرف چربي اشباع باعث کاهش سطح دوپامين مي‌شود، جالب است بدانيد مصرف زياد چربي‌هاي اشباع مانند چربي حيواني، کره، مواد لبني، روغن پالم و روغن نارگيل باعث اختلال در عملکرد پيام‌رساني دوپامين مي‌شود، رژيم سرشار از چربي‌هاي اشباع نيز به افزايش التهاب در بدن و تغيير سيستم دوپامين منجر مي‌شود.
غفاري با اشاره به اينکه براي افزايش دوپامين در مغز مصرف پروبيوتيک‌ها نقشي موثر دارند، بيان کرد: معده حاوي تعدادي بالا از سلول‌هاي عصبي است که انتقال‌دهنده‌هاي عصبي بسياري مانند دوپامين را توليد مي‌کنند؛ اما بايد بدانيد که بعضي از باکتري‌هاي معده توانايي توليد دوپامين را دارند و در صورت استفاده از مقادير بالاي پروبيوتيک، نوع خاصي از باکتري‌هاي آن مي‌تواند نشانه‌هاي هيجان و افسردگي را کاهش دهند.
گوش دادن به موسيقي باعث افزايش ترشح دوپامين مي‌شود
وي با تاکيد بر اينکه گوش دادن به موسيقي باعث افزايش ترشح دوپامين مي‌شود، گفت: گوش دادن به موسيقي مي‌تواند موجب افزايش فعاليت قسمت‌هاي لذت و پاداش مغز شود؛ زماني که به موسيقي‌ گوش مي‌دهيد از لحاظ احساسي اين قسمت‌ها را تحت تأثير قرار مي‌دهيد و سطح دوپامين در بدن‌ افزايش پيدا مي‌کند.

اين متخصص مغز و اعصاب با اشاره به اينکه ورزش کردن سطح دوپامين را افزايش مي‌دهد، اظهار کرد: ورزش کردن براي افزايش سطح اندورفين و بهبود خُلق بسيار مفيد است؛ افردي که ورزش مي‌کنند بعد از سپري شدن ۱۰ دقيقه از تمرين‌، خل‌وخويي بهتر خواهند داشت، چرا که سطح دوپامين مغز افزايش يافته و حال روحي فرد بهتر مي‌شود.
غفاري با بيان اينکه افراد مبتلا به پارکينسون بايد حتما ورزش کنند، تشريح کرد: انجام تمرينات ورزشي در هفته، مي‌تواند موجب بهبود کنترلِ بدن در بيماران پارکينسوني شود، چرا که اين ورزش‌ها روي سطح دوپامين اثر مي‌شود.
افزايش دوپامين در مغز باعث افزايش شادي مي‌شود
علي ارغواني متخصص داخلي، اظهار کرد: دوپامين ترکيبي آلي است که نقش حياتي در بدن دارد؛ اين ترکيب آلي در خون نقش هورموني و در مغز نقش پيام‌رسان عصبي را ايفا مي‌کند، ميزان ترشح دوپامين در مغز نشان دهنده حس شادي و لذت در فرد است و هر چقدر بيشتر باشد نشان دهنده حس لذت و هيجان فرد است.
اين متخصص داخلي با اشاره به اينکه ترشح دوپامين در مغز باعث ايجاد حس بيداري مي‌شود، بيان کرد: کمبود خواب مي‌تواند در ميزان ترشح دوپامين در مغز، اختلال ايجاد کند و مي‌توان گفت رابطه‌اي مستقيم با ميزان خواب روز دارد؛ وقتي مجبور به شب‌بيداري هستيد، صبح روز بعد ميزان دسترسي به گيرنده‌هاي دوپامين مغز کاهش مي‌يابد؛ اوايل صبح، مقاديري بيشتر از دوپامين در بدن منتشر مي‌شود، اين ميزان در نيمه‌هاي روز کاهش مي‌يابد و کمبود خواب مي‌تواند اين الگو را مختل کند.

ارغواني ادامه داد: از آنجا که دوپامين موجب افزايش بيداري مي‌شود، کاهش حساسيت گيرنده‌ها مي‌تواند به خواب بهتر کمک کند؛ کاهش سطح دوپامين باعث بروز مشکلاتي ديگر مانند کاهش تمرکز و عدم هماهنگي در بدن مي‌شود، همچنين خواب کافي بهبود سطح دوپامين و افزايش هوشياري در طي روز را به همراه خواهد داشت.
قدم زدن راهي مفيد در افزايش سطح دوپامين
وي قدم زدن را راهي مفيد براي بهبود بهداشت خواب دانست و گفت: صدا‌هاي مزاحم اتاق خواب را کم کنيد و از مصرف کافئين در بعدازظهر‌ها خودداري کنيد چرا که اين مواد باعث ايجاد اختلال در خواب مي‌شود، اگر تمايل به مصرف کافئين داريد حتما اول صبح ميل کنيد.
اين متخصص داخلي با اشاره به اينکه استفاده از مکمل‌ها در افزايش سطح دوپامين موثر است، گفت: بدن براي توليد دوپامين به چندين ويتامين و ماده‌ معدني نياز دارد که اين مواد شامل آهن، نياسين، فولات و ويتامين B 6 است، اگر بدن اين مواد معدني را کم داشته باشد در توليد دوپامين با مشکل مواجه خواهد شد.
کاهش سطح دوپامين عاملي در تشديد پارکينسون
ارغواني يادآوري کرد: ويتامين D، منيزيم،کورکومين، عصاره‌ مرزه و چاي سبز از جمله مکمل‌هايي هستند که باعث افزايش سطح دوپامين مي‌شوند؛ افرادي که دچار کمبود دوپامين و بيماري‌هايي مانند پارکينسون هستند، بايد برخي مواد غذايي را در برنامه رژيم غذايي خود بگنجانند؛ به‌طور کلي داشتن رژيم غذايي و سبک زندگي متعادل مي‌توانند در بلندمدت باعث افزايش توليد دوپامين و بهبود عملکرد مغز شوند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر ««دوپامين» را بيشتر بشناسيد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..