تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




شکست جو نوسان‌گیران دلار

ساعت24 - در اولین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی توانست از مرز ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی عبور کند، حال آنکه دلار در برابر شکست دادن مرز ۱۲ هزار تومانی ناکام بود.

در اولین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی توانست از مرز ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی عبور کند، حال آنکه دلار در برابر شکست دادن مرز ۱۲ هزار تومانی ناکام بود. روز شنبه، شاخص ارزی در ابتدای روز توانست تا محدوده ۱۱ هزار و ۹۵۰ تومان افزایش قیمت پیدا کند؛ ولی از اواسط روز مسیر قیمتی آن تغییر کرد و در نهایت ساعت ۴ بعدازظهر روی عدد ۱۱ هزار و ۸۵۰ تومان آرام گرفت. این قیمت ۳۰ تومان بیشتر از قیمت بسته شده روز انتهایی هفته بود و موجب شد دومین افزایش متوالی این ارز به ثبت برسد. به گفته فعالان، تغییر نوع قیمت‌گذاری بازارساز مهم‌ترین عاملی بود که سد راه نوسان‌گیران افزایشی بازار شد که قصد داشتند با جوسازی پیرامون تصویب نشدن لوایح مربوط به FATF فضای بازار داخلی را متشنج و زمینه را برای ورود تقاضای جدید به بازار فراهم کنند.

در حالی که نوسان‌گیران در بازار ارز در برابر بازارساز موفق عمل نکردند، در بازار سکه رشد قیمتی با سرعت بیشتری ادامه پیدا کرد؛ روز شنبه، سکه تمام بهار آزادی ۵۰ هزار تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند و روی مرز ۴ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان قرار گرفت. بسیاری از معامله‌گران رشد بهای سکه را وابسته به رکوردی می‌دانستند که اونس طلا در بازارهای جهانی به ثبت رسانده بود. اونس طلا روز جمعه از مرز روانی بسیار مهم هزار و ۳۰۰ دلاری عبور کرد تا بخشی از معامله‌گران داخلی به صعود قیمتی سکه امیدوارتر شوند. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز تحت‌تاثیر افزایش بهای اونس به قیمت ۳۷۳ هزار تومان رسید که ۳هزار تومان بالاتر از قیمت آن در انتهای هفته گذشته بود. در این میان، معامله‌گران بازار سکه رشد بهای دلار را عامل کم‌اهمیت‌تری دانستند که در افزایش قیمت بازار طلا موثر بود. با وجود رشد سکه در روز گذشته که تحت‌تاثیر عوامل بنیادی افزایش اونس و دلار صورت گرفت، حباب آن همچنان بالاست.

چرا حباب سکه بالاست؟
محمد کشتی‌آرای افزایش تقاضا برای خرید سکه و طلا را به‌دلیل نزدیک شدن به پایان سال و عید نوروز دانست و گفت: این تقاضای فصلی هر سال تکرار می‌شود. به گزارش خبرگزاری تسنیم، رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر، درخصوص وضعیت بازار طلا و سکه در روز شنبه اظهار کرد: حباب سکه با توجه به افزایش تقاضا از ۴۷۰ هزار تومان پنج‌شنبه به ۵۰۰ هزار تومان در روز گذشته رسید. البته اگر مالیات ارزش افزوده را در فرمول حباب محاسبه کنیم، میزان حباب تا ۲۰۰ هزار تومان پایین می‌آید. ارزش دلار برای اینکه حباب قیمت سکه صفر شود، بالای ۱۳ هزار تومان است. با این حال برخی معامله‌گران باور دارند، رشد بهای سکه بیشتر تحت‌تاثیر تقاضای فصلی است و به‌زودی با افت تقاضا حباب آن نیز کاهش خواهد یافت. در این میان، با وجود روند افزایشی که سکه تمام بهار آزادی در ۲ هفته اخیر داشته است، حباب این فلز گرانبها، برخی از معامله‌گران باتجربه بازار را نسبت به ادامه رشد آن با تردید مواجه کرده است. از نظر آنها، طبیعی است وقتی که سکه بالاتر از ارزش ذاتی خود معامله می‌شود، انتظار داشته باشیم در نهایت به سوی قیمت واقعی خود عقبگرد کند. این در حالی است که عده‌ای از سکه‌بازان باور دارند، تقاضا زودتر از بازار ارز وارد بازار معاملات سکه شده است و طی روزهای آتی قیمت دلار نیز افزایشی خواهد شد و به تدریج از حباب سکه کاسته خواهد شد و قیمت‌ها به سمت تعادل حرکت خواهند کرد.

در ابتدای روز شنبه مطابق انتظار این دسته از افزایشی‌های بازار سکه، قیمت دلار با سرعت زیادی در مسیر افزایشی قرار گرفت و حتی تا محدوده ۱۱ هزار و ۹۵۰ تومان بالا رفت؛ با این حال، در ادامه روز روند کاهشی بر بازار سایه افکند. به گفته فعالان، نوسان‌گیران در ابتدای روز سعی کردند با جوسازی پیرامون تصویب نشدن لایحه پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام فضای بازار ارز را ملتهب کنند و قیمت دلار را از مرز ۱۲ هزار تومانی عبور دهند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، لایحه «پالرمو» در جلسه دیروز مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نهایت، اعضای مجمع تصمیم نهایی درباره این لایحه را به جلسه بعد موکول کردند. نوسان‌گیران با جوسازی پیرامون اینکه این لایحه در نهایت تصویب نخواهد شد و FATF ایران را در اسفندماه در لیست سیاه قرار خواهد داد، خریدهای خود را بالا بردند ولی جالب آنکه نزدیک شدن دلار به مرز ۱۲ هزار تومانی نتوانست تقاضای جدیدی را وارد بازار کند. در این میان، از نظر برخی فعالان واکنش بازارساز به این اتفاقات بسیار مهم بود.

به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، صرافی‌های منتخب بازار، با خبر به تعویق افتادن تصمیم در مورد پالرمو به یکباره قیمت دلار را تا ۱۱ هزار و ۸۵۰ تومان بالا بردند. این در حالی بود که در ابتدای روز این ارز را ۱۱ هزار و ۵۴۰ تومان قیمت‌گذاری کرده بودند. در واقع بازارساز با این تصمیم نشان داد که شرایط بازار در نوع قیمت‌گذاری او تاثیر مستقیم دارد و اجازه نخواهد داد نوسان‌گیران با ایجاد فاصله از قیمت‌های صرافی‌های منتخب تقاضای کاذب وارد بازار کنند. همچنین بازارساز نشان داد بیشتر از کنترل قیمتی به‌دنبال مدیریت نوسانات از طریق ساز و کار بازار است. گویا دیگر نوسان‌گیران با استفاده از حساسیت‌های قیمتی بازارساز، زمینه‌های نوسانات و ورود تقاضای جدید به بازار را فراهم می‌کنند و همین عامل تا حدی به آرامش بازار کمک کرده است. نکته جالب آنکه پس از آنکه اظهارات برخی مسوولان راجع‌به جلسه مجمع تشخیص منتشر شد، صرافی‌های منتخب بازار قیمت خود را تا ۱۱ هزار و ۷۵۰ تومان پایین آوردند. یکی از واکنش‌ها صحبت‌های رئیس‌کل بانک مرکزی در صفحه اینستاگرام شخصی وی بود. وی در بخشی از این پیام عنوان کرده بود که«این جانب به عنوان رئیس بانک مرکزی و مقام مسوول امور پولی و بانکی، توضیحات مبسوطی در مورد اهمیت و ابعاد تاثیرات آن در مبادلات بانکی و پولی بین‌المللی کشور ارائه دادم.»

کاهش قیمت دلار پس از پیام رئیس‌کل بانک مرکزی نشانه دیگری بود که بازارساز براساس شرایط بازار، قیمت‌گذاری خود را به‌روز می‌کند و این سیگنال را به نوسان‌گیران می‌دهد که بازارساز دست بالاتر را در بازار دارد و معامله‌گران باید دنباله‌رو او باشند.

روز گذشته مهم‌ترین خبری که بازار را تحت‌تاثیر خبر داد، به تعویق افتادن تصمیم مجلس تشخیص مصلحت نظام در مورد لایحه پالرمو بود. با این حال، معامله‌گران بازار خبرهای دیگری را نیز مورد توجه قرار دادند. یکی از مهم‌ترین اخبار برای معامله‌گران ارزی، نوسانات قیمت نفت و میزان صادرات نفتی ایران است. دیروز در یک خبر مهم عنوان شد که ژاپن بار دیگر اقدام به خرید نفت از ایران کرده و این محموله به سمت کشور یاد شده روانه شده است. بسیاری از معامله‌گران ارزی باور دارند بین قیمت طلای سیاه و دلار رابطه معکوسی وجود دارد و حتی عده‌ای از نوسان‌گیران پا را فراتر می‌گذارند و عنوان می‌کنند، مهم‌ترین عاملی که قیمت دلار را در آینده تغییر خواهد داد، بهای نفت و روند آن است.

از نظر آنها، هر قدر قیمت نفت کاهش پیدا کند، توان بازارساز برای عرضه دلار در بازار کاهش خواهد یافت و به‌تبع آن با ورود تقاضا، قیمت با شوک مواجه خواهد شد. در مقابل این عده افرادی قرار دارند که معتقدند، ایران با توجه به تحریم‌های قبلی می‌داند که چگونه تحریم‌ها را برای صادرات بیشتر نفت دور بزند و صادرات خود را بالای یک میلیون بشکه نگه دارد.

منبع:دنیای اقتصاد




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «شکست جو نوسان‌گیران دلار»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..