تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




صادرات کالاهای غیرنفتی پس از انقلاب ۸۶ برابر شد

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از ایرنا، یک هزار و ۵۰۳ واحد صنعتی در سال ۱۳۵۷ به ۸۵ هزار و ۷۶ واحد فعال در هشت ماهه سال ۹۷ افزایش یافته که این جهش، شاغلان بخش صنعت را از ۱۵۰ هزار نفر به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسانده است. همچنین معادن فعال کشور از ۱۹۵ واحد در آغاز انقلاب به ۶ هزار و ۳۸۶ واحد در هشت ماهه ۹۷ و ظرفیت استخراج از ۱۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تن به ۷۳۵ میلیون تن انواع مواد معدنی در سال ۹۶ افزایش یافته است.
براساس آمارهای منتشر شده از گمرک، میزان صادرات غیرنفتی در دوره زمانی ۹ ماهه امسال (تا پایان آذر) ۸۶ میلیون و ۹۴۰ هزار تن کالای غیرنفتی به ارزش ۳۳ میلیارد و ۳۵۸ میلیون دلار صادر شد که از نظر ارزش نسبت به مدت مشابه پارسال ۵.۴ درصد رشد داشت.

افزایش ۵۷ برابری تولید فولاد خام

ظرفیت تولید کالاهای منتخب صنعتی و معدنی نیز در چهار دهه اخیر افزایش چند برابری داشته به طور یکه در سال ۱۳۵۷ واحدهای معدنی ایران ۳۶۸ هزار تن فولاد خام تولید می کردند اما این عدد در سال ۹۶ به ۲۰ میلیون و ۸۳۳ هزار و ۳۰۰ تن رسید.
همچنین در سال ۱۳۵۷ تولید سنگ‌آهن ۶۸۰ هزار تن برآورد شده که این میزان در سال گذشته به ۳۴ میلیون و ۴۷۶ هزار تن افزایش یافته است.
افزایش ۳۳ برابری تولید محصولات پتروشیمی نیز نتیجه ساخت و توسعه چندین پالایشگاه در ۴۰ سال اخیر بوده که تولید انواع محصولات این بخش را از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن به ۵۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسانده است.
کار تولید کاتد مس نیز که در سال ۱۳۶۲ آغاز شد، در سال ۹۶ به ۱۵۹ هزار و ۶۰۰ تن رسید. همچنین تولید شمش آلومینیوم از ۲۵ هزار و ۱۰۰ تن در سال ۵۷ به ۳۵۱ هزار تن رسیده که افزایش ۱۴ برابری داشته است.

 افزایش ۷.۵ برابری تولید سیمان و ۱۰ برابری خودرو

برپایه گزارش وزارت صنعت، در بخش مصالح ساختمانی، تولید سیمان پس از پیروزی انقلاب اسلامی هشت برابر شده است. شرکت های ایرانی در سال ۵۷، هفت میلیون و ۱۵۰ هزار تن سیمان تولید کردند که این مقدار در سال گذشته به ۵۴ میلیون و ۷۲۰ هزار تن افزایش یافت تا ایران در جایگاه صادرکننده این محصولات قرار گیرد.
همچنین سال ۵۷، شرکت های خودروساز ایران سالیانه ۱۸۸ هزار و ۶۰۰ دستگاه خودروی سواری و وانت تولید می کردند اما این رقم در سال ۹۶ با هشت برابر افزایش به یک میلیون و ۵۰۲ هزار دستگاه رسیده است. در این مدت همچنین تولید لوازم خانگی رشد هشت برابری را تجربه کرده و از ۳۸۳ هزار و ۷۰۰ دستگاه انواع لوازم خانگی به سه میلیون و ۲۴۸ هزار و ۷۰۰ دستگاه رسیده است.

افزایش سهم محصولات صنعت و معدن در صادرات

افزایش تولید محصولات صنعتی و معدنی سبب شده که سهم صادرات محصولات این بخش نسبت به کل صادرات رشد چشمگیری در ۴۰ سال اخیر داشته باشد؛ چنانکه در سال ۵۷ مجموع صادرات صنعتی و معدنی ۱۷۴ میلیون دلار با سهم ۳۲ درصدی بود اما در سال ۹۶ میزان آن به ۳۳ میلیارد و ۳۶۵ میلیون دلار رسیده که ۷۱ درصد از کل صادرات کشور را به خود اختصاص داده است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «صادرات کالاهای غیرنفتی پس از انقلاب ۸۶ برابر شد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..