تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




اهدای قرآن خطی ارزشمندی از دوره قاجار به آستان قدس رضوی

اهدای قرآن خطی ارزشمندی از دوره قاجار به آستان قدس رضویبه گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حجت الاسلام نوری نیا معاون اداره مخطوطات آستان قدس رضوی، گفت: این قرآن که به خط نسخ عالی ۱۵ سطری به سبک احمد نیریزی، توسط ابوالقاسم شریف در سال ۱۲۵۲ قمری کتابت شده است در نوع خود نفیس و ارزشمند می‌باشد.

وی تاکیدکرد: در دو صفحه ابتدای این قرآن دعای قبل از تلاوت درترنج محرر به طلا کتابت شده است.

وی  با بیان اینکه دو صفحه اول این قرآن هرکدام دارای سرلوح مذهب و مرصع زرین بال کبوتری و کتیبه صدر و ذیل قلم‌دانی است و بین‌السطور آن زراندازی مضرس، قاب تذهیب تشعیر زرین و دارای شرفه تشعیری می‌باشد افزود: سر سوره‌های این اثر ارزشمند به رقاع زرین و غیر محرر فواصل آیات گوی زرین سجاوندی و علائم وقف به سرخی جداول اوراق و کمند به زر و تحریر و لاجورد می‌باشد.

نوری نیا، جلد این اثر کم نظیر را روغنی دو رو، برون زمینه بوم اشرافی منقش به گل و بوته با جدول بندی ساده و کتیبه‌های پیوسته قلم دانی و دورن منقش به پیچ و خم اسلیمی زرین با گل و خوشه انگور زرین عنوان کرد و گفت: این اثر هنری و معنوی پس از ثبت و فهرست نویسی در ردیف آثار خطی گنجینه مخطوطات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی حفاظت، نگه داری و اطلاع رسانی می‌شود.

گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی با حدود ۸۸ هزار نسخه قرآن و کتاب خطی، یکی از گنجینه‌های علمی جهان اسلام محسوب می‌شود، که با نیّت‌های خیر واقفان و اهداکنندگان، در طول تاریخ به وجود آمده و اکنون به عنوان یکی از پایگاه‌های فکری جهان مورد توجه و استفاده محققان، دانش پژوهان و نسخه شناسان قرار دارد.

انتهای پیام//ف. ح


اهدای قرآنی به سبک احمد نیریزی به کتابخانه آستان قدس رضوی



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «اهدای قرآن خطی ارزشمندی از دوره قاجار به آستان قدس رضوی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..