تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ضرورت و چرایی بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی در آستانه چهل سالگی

ساعت: 11:28 منتشر شده در مورخ: 1397/11/06 شناسه خبر: 1452539

مهم‌ترین دستاوردهای 40 ساله انقلاب اسلامی چیست؟

در حالی که دشمن تلاش می‌کند تا فضای یأس، نا اُمیدی و بی‌اعتمادی را بر کشور حاکم ساخته و انقلاب اسلامی را فاقدِ دستاورد و ناکارآمد معرفی کند، در چنین شرایطی، تمامی مدیران و مسئولان ارشد و خرد و میانی انقلاب اسلامی، باید در راستای ایجاد نهضت روشنگری و تبیین دستاوردهای چهل ساله انقلاب که مرهون تلاش‌ها و همت بسیاری از مدیران، مسئولان، روحانیون، دانشمندان، شهیدان و آحاد اقشار مردمی است، پیشگام تبیین و تشریح این دستاوردها باشند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، رفته رفته به ایام دهه فجر امسال نزدیک و نزدیک‌تر می‌شویم و انقلابی که در بهمن 57 به ثمر نشست، چله‌ی خود را در بهمن 97 با اقتدار و افتخار جشن خواهد گرفت، اما آن‌چه در این برهه از زمان مهم جلوه می‌کند، ضرورت و چرایی بزرگداشت چهل سالگی انقلاب است.

با توجه به اینکه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، فرصت مغتنمی برای کشور و بیان دستاوردهای این انقلاب مردمی و منحصر به فرد است، ضرورت دارد تا تمام مسئولان و مدیران دستگاه‌های خرد و کلان در سطح کشور در این راستا گام نهاده و به تشریح و بیان این دستاوردها بپردازند.

بر اساس این گزارش، اهمیت و ارزش تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران، آن‌گاه بیشتر ظهور و بروز می‌نماید که راهبرد دشمنان قسم خورده انقلاب برای سرپوش گذاشتن و کمرنگ جلوه دادن این دستاوردها از یک سو و برجسته سازی مشکلات و سیاه‌نمایی از وضعیت کشور از سوی دیگر مورد توجه قرار دارد.

گفتنی است دشمن براساسِ این راهبرد تلاش می‌کند تا فضای یأس، نا اُمیدی و بی اعتمادی را بر کشور حاکم ساخته و انقلاب اسلامی را فاقدِ دستاورد و نظام جمهوری اسلامی را ناکارآمد معرفی کند و در چنین شرایطی، تمامی مدیران و مسئولان ارشد و خرد و میانی انقلاب اسلامی، می‌بایست در راستای ایجاد نهضت روشنگری و تبیین دستاوردهای چهل ساله انقلاب که مرهون تلاش‌ها و همت بسیاری از مدیران، مسئولان، روحانیون، دانشمندان، شهیدان و آحاد اقشار مردمی است، پیشگام تبیین و تشریح این دستاوردها باشند.

از سویی دیگر، در شرایط کنونی کشور که عوامل متعددی وضعیت اقتصادی ملت ایران را تحت‌الشعاع خود قرار داده است، دشمنان نظام و انقلاب اسلامی با تمام توان خود همت بر تضعیف جریان انقلاب، روحیه انقلابی مردم و همچنین القای شبهه ناکارآمدی نظام جمهوری اسلامی در چهل سالگی انقلاب بسته‌اند و با تطهیر رژیم منحوس پهلوی از یک سو و کمرنگ جلوه دادن دستاوردهای عظیم جمهوری اسلامی در رویکردهایی نظیر استقلال سیاسی، امنیت و تمامیت ارضی، جبران عقب‌ماندگی‌های اقتصادی، گسترش عدالت اجتماعی، ساختار و نظام مردم سالار دینی، کسب دستاوردهای گسترده اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، دستاوردهای علمی و فنآوری، پیشرفت در زیر ساخت‌های کشور، گسترش توانمندی در تولید تجهیزات نظامی، دستیابی به اقتدار منطقه‌ای، تأمین امنیت داخلی و بسیاری دیگر از دستاوردهای عظیم و پر شمار انقلاب طی چهار دهه فعالیت را دارد که اشاره به تمامی این موارد در این مقاله نمی‌گنجد.

هر چند با نگاهی ساده به دور و اطراف‌مان از گازرسانی، آب رسانی، برق رسانی، جاده سازی، مدرسه سازی گرفته تا سایر موفقیت‌ها و ساخت‌وسازهای عمرانی به راحتی می‌توان به دستاوردهای انقلاب در حوزه آبادانی شهرها و روستاها پی برد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در همین راستا خطاب به مسئولین کشور فرموده‌اند: " بعضی از خود مسئولین هم غفلت می‌کنند از آن‌چه دستاورد انقلاب است. از این قبیل زیاد است، یک فهرست طولانی وجود دارد."

ایشان در بخش دیگری از سخنانش توصیه کردند: " من توصیه می‌کنم مسئولین نه به زبان مبالغه، نه فقط با گزارش زبانی، بلکه به‌صورت عملی، به‌صورت هنری، گزارش‌های صحیح درباره‌ی انواع و اقسام پیشرفت‌های کشور را مطرح کنند تا هم بعضی افرادی که تشکیک می‌کنند و غافل‌اند، خودشان متوجه شوند و هم مردم جاهای دیگر بفهمند که انقلاب، چه به وجود آورده است."

در این کلام رهبری کاملا بر علت ضرورت و چرایی بیان دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی اشاره و تأکید شده است و لذا این ضرورت در این برهه حساس زمانی از هیچ‌کس پوشیده و از مسئولیت هیچ‌کس ساقط نیست.

اکنون انقلاب اسلامی در آستانه سالگرد چهل سالگی تولد خود قرار دارد و جبهه استکبار و معاندان این نظام که از رشد و بالندگی این درخت تنومند از خشم دندان روی دندان می‌سایند، همه تلاش خود را برای مواجهه‌سازی مردم و مسئولان با این چالش ذهنی و القای این ذهنیت موهوم که انقلاب اسلامی در مرحله فروپاشی اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی قرار گرفته و تنها راه برون‌رفت آن، اصلاح رفتارها و ساختارها است، به کار گرفته است.

دشمن در راستای رسیدن به این هدف شوم و ناممکن و برای تولید درد اجتماعی در میان مردم و مسئولان، تحریف و وارونه نمایی دستاوردهای انقلاب اسلامی را در دستور کار خود قرار داده و با بن‌بست نمایی از یک سو و تصویرسازی‌های دروغین و بزک‌شده از دوران اسفناک رژیم منحوس پهلوی از سوی دیگر، زمزمه بازگشت به گذشته را در پیش گرفته است.

حال در چنین شرایطی و برای مقابله با این دسیسه‌های شوم، بر همگان است که دستاوردهای کلان انقلاب اسلامی را به دور از هرگونه اغراق در قالب و بسترهای گوناگون تبیین و تشریح کرده تا از غفلت، تشکیک و داوری‌های غیرمنصفانه و یک‌جانبه ممانعت کنند، البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که تبیین دستاوردها و پیشرفت‌های کنونی کشور به هیچ عنوان به معنای نادیده گرفتن برخی کاستی‌ها و نارسایی‌ها نیست، بلکه باید با تبیین این دستاوردها، مانع از سنگ‌اندازی‌های مغرضان انقلاب برای مهار حرکت رو به جلو کشور در بخش‌های گوناگون شد.

و در یک کلام باید بگوییم که به هر ترتیب واقعیت این است که دستاوردهای شگرفی طی چهار دهه ظهور انقلاب اسلامی در کشور پدیدار گشته که نباید در غبار فتنه‌آلودی که دشمن برپا کرده است، پنهان و مغفول بماند و از سویی دیگر بیان این دستاوردها، ضمن امیدآفرینی در عموم جامعه موجب زدودن چالش‌های ذهنی و غبار غلیظ رسانه‌ای دشمن خواهد شد.

شاید دانستن برخی دستاوردهای انقلاب اسلامی پس از چهار دهه فعالیت کمی اذهان بیمار برخی معاندان را شفاف کند و باید خطاب به برخی ناآگاهان و معاندان بگوییم که بر اساس گزارش سالانه موسسه مطالعات راهبردی "هادسون" جمهوری اسلامی ایران، هفتمین قدرت هانی دنیا در هرم قدرت جهانی اعلام شده است.

از سوی دیگر بر اساس آخرین رتبه‌بندی موسسه گلوبال فایرپاور، ایران در سال 2018 حائز رتبه 13 بزرگ‌ترین قدرت نظامی دنیا، چهارمین قدرت برتر دریایی جهان و هشتمین قدرت برتر تعداد نفرات رزمی اعلام شده است.

ایران که تا قبل از انقلاب اسلامی یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان سلاح و تجهیزات نظامی در دنیا بود، از حدود 5.6 میلیارد دلار در آستانه انقلاب به تنها 400 میلیون دلار در سال گذشته رسید که حاکی از کاهش 14 برابری خریدهای تسلیحاتی دارد.

در بخش اقتصاد نیز باید اذعان کنیم که تولید ناخالصی کشور از حدود 80 میلیارد دلار در سال 56 اکنون به بیش از 450 میلیارد دلار در سال رسیده است که موجب شده است تا ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا، به جایگاه بیست و هفتم برسد.

از سویی دیگر پس از پیروزی انقلاب و با قطع وابستگی‌های اقتصادی، ضمن کاهش میزان واردات از کشورهای غربی، این میزان از 9 میلیارد دلار به کمتر از یک میلیارد دلار رسیده است.

در بخش صادرات کالا و خدمات نیز بنا بر گزارش بانک جهانی، اکنون به 5 برابر قبل از پیروزی انقلاب رسیده‌ایم.

بر اساس آمارهای جهانی، میزان کنونی تولید برق کشور به بیش از 14 برابر میزان تولید در قبل از انقلاب رسیده است که موجب ارتقای رتبه جهانی کشور در جایگاه چهاردهم شده است.

در تولید بنزین نیز ضمن قرار گرفتن در مرز خودکفایی، حائز رتبه هفتم دنیا هستیم و لازم به ذکر است که در کاهش اقتصاد وابسته به نفت و میعانات گازی از حدود 100 درصد در سال 56 به 43 درصد در سال 96 رسیده ایم.

ایران در سرانه مصرف برق به نسبت قبل انقلاب به رشد بیش از 6 برابری رسیده است و اکنون رتبه 18 را در سرانه مصرف برق به خود اختصاص داده است.

گفتنی است تعداد پزشکان کشور که تا اوایل دهه 70 تغییر محسوسی پیدا نکرده بود، در دهه 70 و با ورود نسل جدید پزشکان آموزش دیده، به رشد 5 برابری در مقایسه با قبل از انقلاب رسید و تعداد خانه‌های بهداشت از 1500 روستا در قبل از انقلاب به رشد 13 برابری پس از انقلاب رسیدیم.

در طول 40 سال انقلاب اسلامی، ایران رتبه اول رشد شاخص توسعه انسانی را در دنیا کسب کرده است.

ایران در دهه اخیر با 22 درصد نرخ رشد سالانه در مقایسه با سایر کشورهای جهان، بزرگ‌ترین جهش علمی را در حوزه‌های علوم و فنی و مهندسی داشته و توانسته است مقام نخست رشد دهه گذشته را در کنار مقام نخست رشد کمی تولید علم در میان 25 کشور برتر جهان در سال 2017 به خود اختصاص دهد.

گفتنی است کسب رتبه نخست منطقه و رتبه 16 دنیا در تعداد مقالات و نمایه‌های علمی طی یک دهه گذشته از دیگر افتخارات انقلاب اسلامی است و این در حالی است که تعداد مقالات ثبت شده کشور در سال 57 در پایگاه استنادی ISI به 700 مقاله در سال هم نمی‌رسید.

بر اساس آمارهای جهانی صادرات فناوری‌های پیشرفته از صفر درصد در قبل از انقلاب به حدود 633 میلیون دلار در سال 93 دست پیدا کردیم و به یکی از قدرت‌های نوظهور در حوزه فناوری پیشرفته فضایی، هسته‌ای و موشکی در دنیا مبدل شده‌ایم.

شایان ذکر است انقلاب اسلامی از 114 درخواست اختراع در سال 57 اکنون به بیش از 15 هزار درخواست ثبت اختراع رسیده است که بیانگر رشد بیش از 130 برابری است.

ایران در حالی اکنون در جمع 11 کشور دارای فناوری پرتاب ماهواره در دنیا، رتبه 11 تولید کمی دانش فضایی در جهان و رتبه اول منطقه قرار دارد که قبل از انقلاب جز ایستگاه سنجش از دور و دریافت داده‌های ماهواره‌ای هیچ فعالیت دیگری در این بخش نداشت.

تعداد دانشجویان فارغ‌التحصیل ایران از 150 هزار نفر قبل از انقلاب به بیش از 5 میلیون نفر، از 27 دانشگاه به 660 دانشگاه و اعضای هیئت علمی از 4 هزار به 90 هزار نفر افزایش یافته است.

بر اساس آمارهای منتشر شده ایران در سال 2018 توانسته است ضمن کسب رتبه چهارم تولید علم جهانی در حوزه فناوری نانو، با تولید 40 درصد از دانش نانو، بیشترین سهم تولید این علم را در میان کشورهای اسلامی از ان خود کند.

در حال حاضر ایران با دارا بودن بیش از 300 موسسه دانش بنیان در تولید علم سلول‌های بنیادین رتبه 15 دنیا، تولید دانش زیست فناوری رتبه 13 دنیا و جایگاه نخست منطقه غرب آسیا در هر دوبخش دارا است.

ایران در دانش هسته‌ای نیز طی 4 دهه پس از پیروزی انقلاب به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کرد تا آن‌جا که هم اکنون ایران در باشگاه 14 قدرت هسته‌ای دنیا که دارای فناوری تولید سوخت هسته‌ای هستند، قرار دارد.

در بخش صنعت نیز که تعداد واحدهای صنعتی کشور در سال 57 به 900 واحد هم نمی‌رسید، اکنون به بیش از 84 هزار واحد رسیده است که موجب شد تا ایران در رتبه 13 تولید فولاد صنعتی، رتبه 19 تولید آلومینیوم، رتبه 11 تولید سیمان قرار گیرد.

در حالیکه بخش کشاورزی ایران که در قبل از انقلاب تقریبا نابود شده بود، بنا بر گزارش موسسه منابع جهانی، ایران در رتبه 31 تولید غلات جهان و نیز بر اساس گزارش فائو در رتبه 18 تولید محصولات دائمی کشاورزی قرار دارد.

بر اساس آمارها، تولید تخم مرغ از 160 هزار تن در سال 57 به 940 هزار تن در سال 95 و تولید گوشت مرغ از 260 هزار تن به دو میلیون تن رسیده است و این در حالی است که تولید و پرورش دام در کشور با رشد 3 برابری و تولید گوشت قرمز با رشد دو برابری طی سال‌های پس از انقلاب همراه بوده است.

ایران که اکنون یکی از بزرگترین صادرکنندگان تراکتور و ماشین‌آلات کشاورزی به کشورهای منطقه است به رشد 3 برابری نسبت به قبل از انقلاب دست پیدا کرده است.

در میزان صید و آبزی‌پروری به رشد بیش از 22 برابری و در مصرف سرانه آبزیان به نسبت قبل از انقلاب به رشد 8 برابری رسیده‌ایم که حاکی از رشد چشمگیر آبزی پروری در شیلات و تولید آبزیان پرورشی است.

لازم به یادآوری است که اکنون به طور متوسط سالانه حدود 130 میلیون تن مواد غذایی در کشور توسط تولیدکنندگان داخلی تولید می‌شود که با رسیدن به نقطه 95 درصدی تأمین مواد غذایی در کشور به مرز خودکفایی در صنایع غذایی رسیده‌ایم که نشان‌دهنده رشد 4 برابری تولید تمامی مواد غذایی در 40 سال گذشته است.

میزان برخورداری مناطق محروم و روستاهای کشور از تلفن ثابت پس از انقلاب، 176 برابر و تعداد روستاهای بهره‌مند از خطوط ارتباطات از 312 روستا به بیش از 55 هزار روستا رسیده است و ایران هم اکنون در جایگاه دهم کشورهای دنیا از لحاظ برخورداری از خطوط تلفن ثابت است.

گزارش‌های سازمان جهانی هوانوردی نشان می‌دهد که علیرغم تحریم‌های صنعت هواپیمایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ضمن افزایش ناوگان هوایی کشور، میزان مسافرت هوایی ضمن رشد 6 برابری در مقایسه با قبل از انقلاب، در رتبه 33 دنیا قرار داریم.

ما در این گزارش بر آن شدیم تا با اشاره به فضای غبار آلود موجود که حاصل تلاش‌های دشمنان و معاندان انقلاب برای ناکارآمد جلوه دادن انقلاب و ایجاد یأس و ناامیدی عمومی در کشور است، ضمن تشریح چرایی و ضرورت پرداختن به دستاوردهای 40 ساله انقلاب، به بیان برخی از دستاوردها برای شفاف‌سازی و زدودن برخی چالش‌های موجود بپردازیم که امید می‌رود در ایام مانده به جشن 40 سالگی انقلاب، شاهد اعلام دستاوردهای بخش‌های مختلف دستگاه‌ها و نهادهای فعال دولتی و خصوصی کشور از سوی مسئولان، مدیران، اساتید، مهندسان، صاحبنظران و سایر آحاد و اقشار مردمی باشیم.

*منبع آمار درج شده در این گزارش از کتاب 40 دستاورد نوشته پژمان پورجباری است که در پاییز امسال به چاپ رسید.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ضرورت و چرایی بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی در آستانه چهل سالگی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..