تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




نخستین جشنواره ملی نماهنگ فجر برگزیدگان خود را شناخت

نخستین جشنواره ملی نماهنگ فجر برگزیدگان خود را شناختبه گزارش خبرنگار حوزه موسیقی  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی نماهنگ فجر شامگاه شنبه (۶ بهمن) با حضور مسئولان سازمان صدا و سیما، فعالان عرصه‌ موسیقی، مسئولان کشوری، هنرمندان، شاعران، نوازندگان و خوانندگانی که در سراسر کشور در زمینه‌ موسیقی فعالیت می‌کنند، در سالن همایش‌های سازمان صدا و سیما برگزار شد.

این جشنواره به همت دفتر موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما و به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد. این جشنواره ترکیبی از موسیقی و تصویر (موزیک ویدئو) را در خود جای داده بود. آثار فراوانی از مراکز مختلف استان‌های سازمان صدا و سیما، موسسات موسیقی و ... به دبیرخانه جشنواره رسید و داوری شد.

پس از استقرار مهمانان جلسه، نوازندگان ارکستر سمفونیک صدا و سیما یک به یک روی صحنه آمدند و ساز‌هایشان را کوک کردند. سپس سرود جمهوری اسلامی همراه با گروه کر اجرا شد.

پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید با صدای مهدی عادلی قاری بین المللی، امیر حسین مدرس مجری برنامه پشت تریبون آمد و توضیحاتی را در خصوص جشنواره نماهنگ و مراسم اختتامیه ارائه کرد.

در ادامه قطعه «ای ایران» از ارکستر سمفونیک صدا و سیما به رهبری سهراب کاشف اجرا شد.

در ادامه دو کلیپ از جشنواره نماهنگ پخش شد. سپس محمد باقر معلم مدیر دفتر موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما و دبیر جشنواره نماهنگ پشت میکروفون آمد و گفت: نماهنگ در این روزگار تاثیر فراوانی روی مخاطبان دارد. تصویر برای ما آشناست. در حوزه‌ قالب نماهنگ که مغفول از نظر مدیران فرهنگی بود، از این رو سازمان صدا و سیما وارد عمل شد. با تاکید ریاست سازمان، دفتر موسیقی مامور برگزاری چنین جشنواره‌ای شد. با همت مدیران طرح این جشنواره با عنایت یک یک معاونان برنامه ریزی شد.

وی افزود: اسفند سال گذشته، با عظم همگانی این جشنواره شکل گرفت. هزار و ۴۰۰ اثر به دبیرخانه رسید که هزار و ۳۳ اثر در موعد مقرر ارسال شده بود. هیئت انتخاب جشنواره شامل بهنام کریمی آهنگساز، احمد امیر خلیلی شاعر و ترانه سرا، احمد معلم کارشناس موسیقی و مهدی گروسی کارشناس موسیقی در جشنواره حاضر بودند.

مدیر دفتر موسیقی ادامه داد: ۱۵۰ اثر به بخش نهایی رسید. حسین پرنیا آهنگساز، علی بکان آهنگساز، حمیدرضا نوربخش مدیر خانه‌ی موسیقی و استاد آواز، افشین علا شاعر و ترانه سرا، احمد ضابطی دبیر جشنواره حقیقت، عبد الکریم خیامی و دکتر مریم جلالی کارشناسان رسانه آثار را در ۱۲ بخش اصلی و سه بخش ویژه داوری کردند. البته این مجلس مجالی برای گفتن تمام این موارد نیست و امیدوارم در کتاب این جشنواره که در آینده منتشر می‌شود، جزئیات بیشتر بیان شود. در پایان از همه همکارانم در برگزاری این جشنواره، تشکر می‌کنم.

در ادامه افشین علا شاعر، ترانه سرا و عضو هیئت داوران پشت میکروفون آمد و بیانیه‌ هیئت داوران را قرائت کرد. وی اظهار کرد: نخستین جشنواره نماهنگ فجر ضمن تقدیر از حضور بیش از هزار و سیصد نفر این اتفاق میمون را به فال نیک می‌گیرد. بی شک این موضوع نشان از اهمیت نماهنگ در جامعه دارد. تاکید بر جاذبه‌های فرهنگی، توجه به دوران هشت سال دفاع مقدس از ویژگی آثار جشنواره بود. البته در کنار این نکات قوت، نقاط ضعفی چون عدم تناسب لازم میان دو رکن تصویر و موسیقی وجود داشت.

وی افزود: زمانی نماهنگ اوج می گیرد که دو بال اصلی همراه هم باشند و یکی نسبت به دیگری برتری یا ضعف نداشته باشد. هر موسیقی نمی‌تواند کمک کننده تصویر باشد و هر تصویری بیانگر کامل موسیقی نیست. در ساختار نماهنگ این روز‌ها به تناسب اثر توجه نمی‌شود. به این ترتیب توصیه می‌شود که سازندگان نماهنگ به قواعد حرفه‌ای در این حوزه توجه کنند.

پس از صحبت‌های علا قطعه «ایرانم» با خوانندگی محمد معتمدی همراه با ارکستر و گروه کر اجرا شد. سرپرست این اجرا محمدرضا عقیلی بود.

گفتنی است این جشنواره با هدف ترویج فرهنگ دینی و گسترش سبک زندگی ایرانی با استفاده از قاب نماهنگ، گسترش و توسعه آموزه‌های معنایی و آرمان‌های والای انقلاب اسلامی در گستره جهان، شناخت هنرمندان متعهد با هدف دستیابی به وحدت فرهنگی در مقابله با آموزه‌های زندگی مادی، ترویج فرهنگ مقاومت و شناخت مفهوم استعمار مدرن جهان، شناخت استعداد‌های جوان و طبایع اخلاقی در عرصه هنر کشور، ارتقای کیفی سطح تولیدات در قالب نماهنگ توسط مرکز موسیقی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار شده است.

آثار نخستین جشنواره ملی نماهنگ فجر با موضوعات وحدت ملی، تصویر حضور مردم در تاریخ چهل ساله انقلاب اسلامی، استعمار نوین، تهاجم و نفوذ، مقاوت و فردای انقلاب مورد ارزیابی قرار گرفته است که نزدیک به ۱۰۳۳ اثر به دبیرخانه این جشنواره راه یافته است که ۱۵۰ اثر منتخب شده و از بین این آثار ۴۰ اثر برگزیده شده است.

ادامه دارد/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «نخستین جشنواره ملی نماهنگ فجر برگزیدگان خود را شناخت»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..