تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




نبات داغ برای نوزاد چه مزایا و مضراتی دارد؟

"هنگامی که برای شیردادن به نوزاد ۱۰ روزه ام وارد بیمارستان شدم، از دیدن این صحنه که پرستاران به کودکم نبات داغ می‌دادند، شوکه شدم! بدون کسب اجازه از من کار خود را انجام می‌دادند. وقتی علت این کار را پرسیدم، پاسخ دادند که برای کاهش درد و رنج نوزاد به او نبات داغ می‌دهند! ". "البته، من نیز نمی‌خواستم که پسرم درد بیشتری را تحمل کند، اما از سوی دیگر دادن نبات داغ به کودکی در آن سن، برایم غیر قابل قبول بود. پس از شوک بزرگی که آن روز به من وارد شد، شروع به مطالعه در این زمینه کردم و به این نتیجه رسیدم که متخصصان بهداشت و درمان به دلایل بسیاری به نوزادان نبات داغ می‌دهند. "

نبات داغ برای نوزاد چه مزایا و مضراتی دارد؟

سه دلیل اصلی استفاده از نبات داغ برای نوزاد

تسکین درد در زمان فرایند‌هایی مانند ختنه، واکسیناسیون و خون گیری
هیپوگلیسمی / قند خون پایین، مخصوصا در نوزادان شیرده
یبوست

نبات داغ برای نوزاد بزرگتر از شش ماه مناسب است

تقریبا تمام پدر و مادر‌ها از بی خوابی گاه و بیگاه فرزندانشان خسته و درمانده می‌شوند. در چند ماه اول پس از تولد، نوزادان هر سه یا چهار ساعت برای تغذیه یا تعویض پوشک از خواب بیدار می‌شوند. گاهی اوقات مشکلاتی مانند کولیک، نفخ یا دل درد موجب شود بدخوابی و گریه‌های شبانه نوزاد می‌شود. پژوهش‌های جدید نشان داده اند که خوردن نبات داغ برای نوزاد بزرگتر از شش ماه می‌تواند درد کودک را از بین ببرد و به خوابیدن او کمک کند.

نبات داغ برای نوزاد زیر شش ماه = مشکلات تغذیه

برخی از پزشکان بر این عقیده اند که دادن آب قند و نبات داغ به نوزادان صحیح نیست و نوزادان زیر شش ماه، حتی به آب نیز نیازی ندارند. نوزاد تمام آب لازم برای بدنش را از شیر مادر یا شیرخشک دریافت می‌کند. حتی در روز‌های اول تولد که ذخیره شیر مادران اندک است، آغوزی که از پستان مادر ترشح می‌شود، برای هیدراته نگاه داشتن بدن نوزاد کافی است.

نبات داغ برای تسکین درد واکسیناسیون
دادن آب، آب قند یا نبات داغ با توانایی نوزاد در جذب مواد مغذی در شیر مادر یا شیرخشک تداخل می‌کند و از آنجایی که می‌تواند او را سیر کند، ممکن است مانع از تغذیه او شود. دادن آب به نوزاد نیز می‌تواند باعث مسمومیت آبی شود. در این شرایط آب بیش از حد باعث کاهش غلظت سدیم در بدن می‌شود، که منجر به اختلال در تعادل الکترولیت و تورم بافت‌ها می‌شود. در موارد نادر، این شرایط منجر به تشنج و حتی کما می‌شود.

اگر نوزادی نیاز به هیدراتاسیون بیش از حد (به عنوان مثال به علت بیماری گاستروآنتریت) داشته باشد، پزشک ممکن است یک نوشیدنی الکترولیتی مانند Pedialyte یا Inalyte را تجویز کند. اگرچه برخی پزشکان برای از بین بردن درد نوزادان در هنگام واکسیناسیون از نبات داغ یا آب قند استفاده می‌کنند. استفاده از این روش در موارد پزشکی مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما مصرف نبات داغ برای نوزاد در خانه (چه برای آرام کردن یا رفع تشنگی او) ایده خوبی نیست. نوزاد در این سن به آب نیاز ندارد و شکر نیز برای او مناسب نیست.

جایگزین‌هایی برای آرام کردن نوزاد زیر شش ماه

در نظر داشته باشید که نوزادان تا پیش از ۶ تا ۹ ماهگی توانایی خوابیدن در تمام طول شب را ندارند. داشتن انتظارات واقع گرایانه در مورد چگونگی خواب نوزاد، به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر با آن کنار بیایید. گزینه‌های دیگر برای کمک به خواب نوزاد، عبارتند از:

شربت گریپ میکسچر
ماساژ نوزاد
برقراری تماس پوست با پوست
شیردهی یا مکیدن پستانک
تغییر در محیط خواب
تنظیم دمای اتاق
پوشاندن لباس مناسب با دمای اتاق به نوزاد

مضرات نبات داغ برای نوزاد

دادن نبات داغ به نوزاد، خطرات زیر را به دنبال دارد:

چاقی نوزاد
احتمال بروز دیابت
احتمال ارتباط مصرف نبات داغ با بیماری قلبی
بروز التهاب در بدن
بروز گلیساسیون سلولی
تغذیه سلول‌های سرطانی
سرکوب سیستم ایمنی بدن تا حدود ۴۰ الی ۵۰ درصد به مدت ۵ ساعت پس از مصرف
تغذیه باکتری‌های مضر موجود در روده
بروز مشکلات رفتاری در کودک

مصرف نبات داغ برای نوزاد زیر شش ماه موجب مشکلات جدی می‌شود. برخی از آن‌ها عبارتند از:

افزایش سطح بیلی روبین خون (زردی نوزادان)
از دست دادن وزن بیش از حد
ماندن در بیمارستان به مدت طولانی‌تر
بروز حساسیت در نوزاد، به دلیل داشتن مواد آلرژن‌
بروز تورم در نوزاد

باید این نکته را در نظر داشته باشید که نوزادان وزنی در حدود ۵ درصد وزن بزرگسالان دارند و سیستم گوارش آن‌ها هنوز نابالغ است. دادن هر ماده غذایی جدید به آن‌ها، ممکن است موجب بروز حساسیت یا واکنش‌های پیش بینی نشده دیگری در بدن آن‌ها شود. در نتیجه بهتر است جهت جلوگیری از بروز هر گونه خطر احتمالی برای نوزاد، از دادن نبات داغ به نوزادان زیر شش ماه، اجتناب کنید. همواره گزینه‌های دیگری برای آرام کردن نوزاد وجود دارد.

اخطار

توجه داشته باشید، هنگامی که کودک ناراحت است، اگر به خود می‌پیچد، مشت هایش را گره می‌کند و صورتش را در هم می‌کشد، بدین معنی است که احساس درد می‌کند.
در مورد دادن نبات داغ به نوزاد، با پزشک کودک مشورت کنید. دادن آب یا شکر بیش از حد به نوزاد، ممکن است خطرناک باشد.
اگر نوزاد احساس درد می‌کند و شما علت آن را پیدا نمی‌کنید، به پزشک مراجعه کنید.

سخن آخر

برای نوزادان زیر شش ماه، بهتر است از نبات داغ استفاده نکنید. شیر مادر و یا شیر خشک برای تامین نیاز‌های کودک کافی است. در صورت بروز دل درد یا گریه‌های شبانه، از روش‌های گفته شده استفاده کنید.

منبع: مجله ستاره




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «نبات داغ برای نوزاد چه مزایا و مضراتی دارد؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..