تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




گزارش های ماهانه موتور محرک بازار

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)،بررسی گزارش پالایشی ها از رشد چشمگیر سود این شرکت ها در فصل پاییز حکایت دارد به طوری که دربرخی از این شرکت ها سود فصل گذشته رشد بیش از ۱۰۰ درصدی را تجربه کرده است. آزاد سازی نرخ محصولات پالایشی در بورس کالا مهمترین علت جهش سودآوری آنها  بود. البته ناگفته نماند که قیمت بالای ۸۰ دلار در مهر و آبان نیز در رشد سودآوری بی تاثیر نبوده است، نفتی که حالا ایران مشتریانی جدیدی برای خرید آن پیدا کرده، مشتریانی که توانسته اند معافیت های آمریکا را اخذ کنند و به ورادات نفت از ایران مبادرت ورزند.

نفت و از سرگیری صادرات آن

همچنین بر اساس تازه ترین اخبار صادرات نفت خام ایران به کره جنوبی از سرگرفته شد و یک نفتکش حامل یک میلیون بشکه نفت در ۱۹ ژانویه به بندر اینچئون کره جنوبی رسید. در خبر دیگری پالایشگاه نفت فوجی ژاپن، روز ۲۰ ژانویه  اولین محموله نفت خام ایران را پس از معافیت از تحریم های آمریکا علیه ایران، بارگیری کرد.

فلزی ها در کش و قوس معادلات جهانی

بعد از گروه پالایشی، گروه های فولادی و پتروشیمی بودند که گزارش های خوبی ارائه کردند. هر چند بر خلاف گزارش پالایشی ها اکثر این شرکت ها با افت سود در سه ماهه سوم رو به رو شدند و علت این امرشناسایی سود تسعیر ارز در گزارش های ۶ ماهه این شرکت ها بود.

در این میان گزارش شرکت های فعال در زمینه سرب و روی نیز قابل تامل است و شاید مقایسه گزارش این شرکت ها با فصول گذشته چندان صحیح نباشد زیرا همانطور که می دانیم تا چندی پیش این شرکت ها اجازه صادر کردن محصولات خود را نداشتند و همچنین بعضی از شرکت ها استراتژی دیگری در این خصوص دارند به طوری که تولیدات چند ماه خود را انبار کرده و با توجه به شرایط و اوضاع جهانی آنها را به بازار عرضه می کنند.

در خصوص وضعیت جهانی فلزات پایه هفته گذشته نیز شاهد رشد قیمت شمش روی بودیم به طوری که قیمت هر تن آن تا محدوده ۲۶۵۰ تن رشد کرد و تحلیل گران تکنیکال بر این عقیده اند که قیمت آن تا محدوده ۲۷۲۰ دلار به راحتی می تواند افزایش یابد. در سوی دیگر مس نیز توانستد با یک رشد خوب به بیش از ۶۰۵۰ دلار افزایش یابد.

البته چیزی که در این بین بسیار حائز اهمیت است جنگ تجاری چین و آمریکا است! جنگی که کوچکترین اخبار مثبت و  منفی در خصوص آن می تواند به راحتی بازارهای جهانی را جابجا کند. در همین راستا شاهد انتشار خبری مبنی بر لغو دیدار چین و آمریکا در خصوص مسائل تجاری بین دو کشور بودیم که این خبر از سوی کاخ سفید رد شد و از پابرجا بودن مذاکرات رده بالای خزانه داری آمریکا و لیوهی نخست وزیر چین طی هفته آینده خبر دادند.

به نظر می رسد با توجه به وضعیت نگران کننده که در بورس آمریکا و همچنین اقتصاد چین به وجود آمده است طرفین مذاکره به کاهش این تنش بیاندیشند و شاهد انتشار اخبار مثبت در این حوزه باشیم. البته کش و قوس در مورد خبرهای این حوزه بسیار وجود دارد. به عنوان مثال دستگیری مدیر مالی شرکت هوآوی -که چندی پیش در اخبار شنیدیم- و تحریم کشورهای دیگر در خصوص استفاده از محصولات این شرکت به دلیل ادعای آمریکا مبنی بر جاسوسی این شرکت و قرار دادن اطلاعات کاربران خود به مقامات چینی می تواند فراز و نشیب هایی را در این مسیر به وجود آورد. علاوه بر موارد گفته شده انتشار آمار مربوط به رویدادهای اقتصادی که در پایان هر هفته منتشر می شود به صورت کوتاه مدت می تواند تاثیرات مهمی را بر بازار های جهانی و به دنبال آن بورس تهران نیز بگذارد.

خودرویی ها و ضعیف ترین گزارش های مالی

در ادامه گزارش های فصلی، گروه خودرویی از جمله گروه هایی بود که در هفته گذشته ضعیف ترین گزارش ها را ارائه کرد. در ۹ ماهه سال جاری شاهد آن بودیم که برخی از این شرکت ها به انداز قیمت هر سهم، زیان محقق کرده اند؛ بالا رفتن بهای تمام شده، تاخیر در اعلام افزایش قیمت خودرو و هزینه های بالای مالی از جمله عواملی است که گزارش های ضعیف را برای این شرکت ها رقم زد. آن سوی دیگر بر اساس اخبار صنعت خودرو بنابر مصوبه چند روز گذشته مجلس، دولت مکلف است طی مدت ۳ سال از لازم الاجرا شدن قانون ساماندهی خودرو با اجرای صحیح قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل۴۴ زمینه رقابت پذیری در صنعت خودرو را به نحوی فراهم کند که تصدی گری دولت خاتمه یافته و صرفا اقدامات نظارتی، سیاست گذاری و تنظیم گری انجام دهد و به نظر می رسد با این واگذاری ها شاهد بهبود شرایط در این صنعت باشیم.

سیمانی ها و اقبال بازار به آنها

جدا از موارد گفته شده گروهی که این روزها مورد توجه اهالی بازار قرار گرفته گروه سیمانی است. گروه که به واسطه انتشار خبر افزا یش قیمت سیمان با توجه به بهای تمام شده آن و شایعه حداقل افزایش ۲۰ درصدی قیمت آن مورد استقبال سرمایه گذاران قرار گرفت. با توجه به رکود حاکم بر بازار مسکن و افزایش شدید قیمت آن طی ماه های اخیر، به نظر می رسد رشد قیمت سیمان به راحتی مورد تایید قرار نگیرد.

بانکی ها و مسیر آینده آنها

در سوی دیگر بانکی ها نیز با خبر افزایش سرمایه بانک تجارت این روزها کم و بیش معاملات مثبتی را تجربه می کنند. کاهش سود سپرده و مکلف کردن آنها به خروج از بنگاه داری نشان از عزم بانک مرکزی مبنی بر ساماندهی وضعیت بانک ها دارد و به نظر می رسد کم کم باید شاهد بهبود وضعیت نظام بانکی باشیم.

گزارش های ماهانه موتور محرک بازار

بعد از انتشار گزارش های فصلی حالا شاهد انتشار آمار تولید و فروش دی ماه شرکت ها هستیم. بررسی گزارش های فخوز، جم و فولاد نشان می دهد که تا کنون مشکلی از لحاظ افت فروش صادراتی  وجود نداشته و نسبت به ماه ها ی گذشته عملکرد قابل قبولی را از خود به جای گذاشته اند. با فرض تدوام همین رویه گزارش دهی در سایر شرکت ها می توان نتیجه گرفت که شرکت ها از لحاظ عملکردی، بسیار خوب ظاهر شده اند.

در حال حاضر نیز شاید مهمترین مسایلی که بازار سرمایه فعلا با آن رو به رو است مربوط به مساله FATF و راه اندازی کانال مالی اروپا باشد. در خصوص FATF نیز اخبار مثبتی به گوش می رسد. در خصوص راه اندازی کانال مالی خبرها حاکی از عملی شدن این سامانه از هفته آتی است، هر چند تا کنون خبرهایی در خصوص تایید و تکذیب راه اندازی آن کم نشنیده ایم.

*تحلیل از شرکت مشارو سرمایه گذاری ابن سینا مدبر(اماکو)




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «گزارش های ماهانه موتور محرک بازار»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..