تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




داروهای طبیعی و سنتی باید در فهرست داروهای رسمی کشور قرار گیرد

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ دکتر محمود خدادوست در همایش «طب سنتی ایرانی؛ یک دهه فعالیت آکادمیک، نقد گذشته، افق آینده»، با بیان اینکه استفاده از ظرفیت‌های طب سنتی و مکمل کنار طب رایج یک رویکرد جهانی است، اظهار کرد: سازمان جهانی بهداشت از سال 2002 تا 2005، ادغام خدمات طب سنتی و مکمل را در نظام سلامت در دستور کار خود قرار داد و به همین منظور دانشکده‌های طب سنتی در کشور ایجاد شد.

وی با اشاره به قدمت چندهزارساله و ریشه‌دار بودن طب سنتی در فرهنگ و باور مردم که قابلیت پذیرش آن را در جوامع عمومی بیشتر می‌کند، افزود: در حال حاضر دیگر بحث بود و نبود طب سنتی و مکمل مطرح نیست بلکه چگونگی ارائه خدمات در این حوزه مورد توجه است تا از این ظرفیت در راستای ارتقای سلامت جامعه استفاده شود.

سرپرست دفتر طب سنتی وزارت بهداشت تأکید کرد: باید مردم را در مسیر درست ارائه خدمات در حوزه طب سنتی هدایت کنیم تا آنچه به‌نفع سلامت آنان است، در اختیارشان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه یکی از معضلات امروز جامعه جهانی در حوزه سلامت، شیوع بیماری‌های غیرواگیر است، ادامه داد: سازمان جهانی بهداشت تنها راه مداخله و پیشگیری از این بیماری‌ها را اصلاح سبک زندگی می‌داند و این در حالی است که رویکرد اصلی طب سنتی ایرانی، رویکردی سلامت‌محور بر مبنای ترویج سبک زندگی درست و پیشگیری از بیماری است.

خدادوست با تأکید بر اینکه "با ادغام خدمات طب سنتی و مکمل در نظام سلامت، به‌طور قطع در حوزه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر، موفق خواهیم بود"، گفت: تشخیص و درمان در طب سنتی ایرانی بر مبنای مزاج است و استفاده از این ظرفیت که مبتنی بر تفاوت‌های فردی است، می‌تواند نقش مؤثری در درمان موفق بیماری‌ها داشته باشد.

سرپرست دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت با تصریح به اینکه آداب و ادب طبابت از نگاه حکمای ایرانی، پیش‌نیاز علم طبابت است، گفت: آنچه در حال حاضر در جامعه پزشکی مغفول مانده، بحث‌های مرتبط با اخلاق پزشکی است که با ورود طب سنتی ایرانی در نظام آموزش، پژوهش و نظام سلامت، این مباحث نیز بیش از پیش توسعه می‌یابد.

وی با اشاره به اسناد بالادستی موجود در کشور برای توسعه طب سنتی ایرانی اضافه کرد: بر اساس برنامه ششم توسعه، داروهای طبیعی و سنتی در فهرست داروهای رسمی کشور قرار می‌گیرد و خدمات تأییدشده طب سنتی ایرانی نیز در نظام سلامت ادغام می‌شود.

خدادوست تأکید کرد: نظام سلامت از نظر ساختاری و تشکیلاتی نیز به حوزه طب سنتی و مکمل توجه کرده است و باید در ساختار تشکیلاتی تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، ادارات و دفاتر طب ایرانی و مکمل در معاونت درمان، کارشناس و کارشناس مسئول طب ایرانی در معاونت بهداشت و ادارات فرآورده‌های طبیعی و سنتی در معاونت غذا و دارو تشکیل شود.

وی همچنین با تأکید بر اینکه توسعه طب سنتی ایرانی می‌تواند به اقتصاد درمان و سلامت نیز کمک کند، گفت: خوشبختانه در سال جاری، ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، ادغام خدمات تأییدشده طب سنتی ایرانی در نظام سلامت را به‌عنوان یک پروژه اقتصاد مقاومتی تصویب کرد.

سرپرست دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت همچنین از تصویب تعرفه خدمات طب سنتی ایرانی و طب سوزنی و درج آنها در کتاب ارزش‌های نسبی خدمات توسط هیئت دولت خبر داد و اظهار کرد: تدوین استاندارد خدمات طب سنتی ایرانی و طب سوزنی و ابلاغ آن توسط معاونت درمان وزارت بهداشت، راه‌اندازی درمانگاه‌ها و بخش‌های بین‌رشته‌ای، از دیگر اقدامات مهم انجام‌شده تا به امروز، در راستای توسعه طب سنتی ایرانی به‌صورت قانونمند و منطقی است.

انتهای پیام/*




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «داروهای طبیعی و سنتی باید در فهرست داروهای رسمی کشور قرار گیرد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..