تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




بيماريهاي شايع افراد سيگاري

بيماريهاي شايع افراد سيگاري

خبرگزاري آريا –
ريه يک فرد سيگاري, ويژگي هاي افراد سيگاري
ابتلا به سرطان ريه در سيگاري‌ها ، بيست برابر غير سيگاري‌هاست
افراد سيگاري علاوه بر اينکه خودشان دچار بيماري هاي متعددي در اثر کشيدن سيگار مي شوند، ديگران را که در اطراف او هستند و از اين بو استشمام مي کنند نيز از اين بيماري ها بي نصيب نمي گذارند! در اين مطلب شما را با بيماري هاي شايعي که گريبان گير افراد سيگاري هست آشنا مي کنيم.
سرطان ريه :
ابتلا به سرطان ريه در سيگاري‌ها ، بيست برابر غير سيگاري‌هاست. در حقيقت سيگار کشيدن عامل خطر اصلي بروز سرطان ريه است. ايجاد سرطان ريه مستقيماً با تعداد سيگارهاي کشيده شده در روز، مدت سيگار کشيدن و محتواي قطران و نيکوتين سيگارهاي کشيده ارتباط دارد. اکثر کساني که به‌ علت سرطان ريه مي‌ميرند، سيگاري هستند.
سيگاري‌هاي افراطي ۲۵- ۱۵ بار احتمال بيشتر براي مرگ ناشي از سرطان ريه نسبت به غيرسيگاري‌ها دارند و تنها ۲۰-۱۵ سال از سيگار کشيدن مي‌گذرد تا سرطان ريه ايجاد شود و تعداد کمي از بيماران با اين بيماري بيش از ۵ سال زنده مي‌مانند. خطر سرطان ريه بين سيگاري‌هاي غيرفعال يا تحميلي نيز افزايش يافته است. بسياري از مواد موجود در دود سيگار – بويژه هيدروکربن‌هاي چند حلقه‌اي آروماتيک – ممکن است در سرطان زايي شرکت داشته باشند.
ريه يک فرد سيگاري, ويژگي هاي افراد سيگاري
افراد سيگاري ‌٤٠ درصد بيش از افراد ديگر در معرض ابتلا به آب مرواريد هستند
سکته قلبي :
افراد سيگاري ۴ برابر افراد غيرسيگاري مستعد بيماري‌هاي قلبي هستند. نيکوتين موجود در سيگار، سطح اکسيژن دريافتي قلب را کاهش مي‌دهد و باعث افزايش ضربان و فشار روي قلب مي‌شود. هر يک مرگ از پنج مرگ بر اثر بيماري قلبي مستقيما با سيگار کشيدن مرتبط است. سيگار کشيدن احتمال سکته را تا ۲ برابر افزايش مي‌دهد. تحقيقات نشان مي‌دهند که با سيگار کشيدن اکسيژن کمتري وارد خون شود؛ قلب به سختي مي‌تپد، در نتيجه خون لخته شده و رگ‌ها بسته مي‌شوند و خوني به مغز نمي‌رسد و در نهايت سکته فرد سيگاري را به همراه دارد.
پوکي استخوان :
منواکسيد کربن يکي از اصلي‌ترين گازهاي سمي در خروجي اگزوز اتومبيل و دود سيگار است، ميل ترکيبي اين گاز با خون بسيار بالاتر از اکسيژن است. اين گاز باعث کاهش قدرت عمل اکسيژن در خون افراد سيگاري حرفه‌اي تا ‌١٥ درصد مي‌شود. استخوانهاي افراد سيگاري تراکم خود را از دست داده و به راحتي شکسته مي‌شود همينطور زمان التيام يافتن و جوش خوردن آنها پس از شکستگي تا ‌٨٠ درصد افزايش پيدا مي‌کند.
ريه يک فرد سيگاري, ويژگي هاي افراد سيگاري
استخوانهاي افراد سيگاري تراکم خود را از دست داده و به راحتي شکسته مي‌شود
از دست دادن موها :
با تضعيف سيستم ايمني افراد سيگاري در اثر مصرف مواد دخاني، بدن اين افراد مستعد ابتلا به انواع بيماريها از جمله «لوپوس اريتماتوز» مي‌شود كه اين بيماري مي‌تواند عامل از دست دادن موها، ايجاد زخم‌ در دهان، جوش‌هاي پوست روي صورت، سر و دست‌ها شود.
تأثيرات سيگار در طي دوران بارداري:
زنان بارداري که سيگار مي‌کشند در معرض خطر بيشتري براي سقط جنين و مشکلات ديگر مانند خونريزي ، جدا شدن جفت جنين و حاملگي خارج از رحم قرار دارند. احتمال تولد نوزادان با وزن کم يا مرده در زنان سيگاري بيشتر است. احتمال ايجاد برخي نقص‌هاي مادرزادي مانند شکاف کام نيز وجود دارد. زناني که سيگار مي‌کشند همچنين ممکن است از زايمان زودرس و مسائل ناباروري رنج ببرند.
ريه يک فرد سيگاري, ويژگي هاي افراد سيگاري
سيگار باعث تخريب لايه محافظ مابين شبکيه و عروق خوني شده
پوست :
در افراد سيگاري چروک هاي پوست بيشتر و در سنين کمتري نسبت به افراد غير سيگاري ظاهر مي شود. سيگار باعث کاهش کلاژن پوست مي شود (کلاژن مسئول کشساني پوست است) و پوست را شل مي کند. خطوط پوستي از لب‌هاي فوقاني و تحتاني انتشار مي‌يابد. خطوط کم عمق روي چانه و فک تحتاني و صورت ظاهر مي‌گردد و سبب لاغري و زرد رنگ شدن پوست مي‌شود.
افراد سيگاري، ۸ تا ۲۰ سال پيرتر از سن واقعي خود به نظر مي رسند. ۱۰ دقيقه کشيدن سيگار باعث کاهش اکسيژن رساني پوست به مدت يک ساعت مي شود. اغلب سيگاري ها يک رنگ خاکستري روشن در پوست صورتشان دارند که بعد از ترک سيگار از بين مي رود. نيکوتين موجود در سيگار، عروق خوني را تنگ و جريان خون را کم مي کند. سيگار کشيدن باعث تأخير در ترميم زخم پوستي مي شود.
تغيير رنگ انگشتان،قطران موجود در دود سيگار در اثر استعمال مستمر دخانيات روي انگشتان و ناخنها جمع شده و باعث تغيير رنگ آنها به قهوه‌اي مايل به زرد مي‌شود.
ريه يک فرد سيگاري, ويژگي هاي افراد سيگاري
سيگار در مدت کوتاهي باعث زردشدن دندان ها مي شود
چشم :
سيگار در ابتلا به بسياري از بيماري هاي شايع چشم مانند: پوسيدگي لکه زرد شبکيه ناشي از سن (دژنرسانس ماکولا)، گلوکوم (آب سياه) ، کاتاراکت(آب مرواريد) و تنبلي چشم (آمبليوپي) به عنوان عامل خطرساز محسوب مي شود. بسياري از اين بيماري ها منجر به کاهش غيرقابل برگشت بينايي مي شوند. سيگار باعث کاهش سطح خوني مواد آنتي اکسيدان مي شود. اين مواد وظيفه محافظت از سلول هاي شبکيه چشم را بر عهده دارند.
سيگار باعث تخريب لايه محافظ مابين شبکيه و عروق خوني شده و منجر به کاهش خونرساني، تحريک و ايجاد بافت اسکار (زخمي) مي شود. سيگار باعث مي شود که بدن در معرض راديکال هاي آزاد قرار گيرد که باعث آسيب سلولي و نرسيدن مواد مغذي به شبکيه و عدسي چشم مي شود. مونوکسيدکربن دود سيگار باعث کاهش اکسيژن رساني و در نتيجه افت ديد در شب مي شود.
افراد سيگاري ‌٤٠ درصد بيش از افراد ديگر در معرض ابتلا به آب مرواريد، كدر شدن عدسي چشم و ممانعت از عبور نور و در نهايت نابينايي هستند.
زخم معده :
استعمال دخانيات مقاومت معده را در برابر باکتريها پايين مي‌آورد؛ همچنين باعث تضعيف معده در خنثي سازي اسيد معده و مقاومت در برابر آن بعد از غذا خوردن و بر جاي ماندن باقيمانده اسيد در معده و در نتيجه تخريب ديواره آن مي‌شود. زخم معده افراد سيگاري به سختي درمان مي‌شود و احتمالي بهبودي آن تا زماني که فرد سيگاري اکثرا اندک است.
ريه يک فرد سيگاري, ويژگي هاي افراد سيگاري
به علت کاهش اکسيژن در جريان خون سيگاري ها عفونت هاي لثه دير ترميم مي شود
دهان و دندان و لثه :
سيگار در مدت کوتاهي باعث زردشدن دندان ها مي شود. خميردندان هاي مخصوص افراد سيگاري در بازار وجود دارد که حاوي مواد ساينده بيشتري نسبت به خميردندان هاي معمولي است. اما بايد توجه داشت که اثر اين خميردندان ها موقتي بوده و درمان قطعي اين بدرنگي دندان ها، ترک سيگار است. دندان هاي افراد سيگاري نسبت به سايرين، استعداد بيشتري براي تشکيل جرم و پلاک ميکروبي دارد که هردو ، عامل بيماري هاي لثه هستند.
به علت کاهش اکسيژن در جريان خون سيگاري ها، عفونت هاي لثه دير ترميم مي شود. عفونت و بيماري هاي لثه از شايع ترين علل از دست رفتن زودهنگام دندان ها هستند.از ديگر آثار سيگار بر دهان مي توان به بوي بد دهان و ابتلا به سرطان دهان اشاره کرد.بسياري از سيگاري ها نسبت به بي حسي موضعي مقاوم هستند و با وجود تزريق ماده بي حسي دندانپزشکي، همچنان درد را حس مي کنند.
گردآوري: بخش سلامت و بهداشت بيتوته




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «بيماريهاي شايع افراد سيگاري»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..