تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




غفلت از ظرفیت‌های صادراتی آذربایجان‌غربی/ عراق بهترین مقصد برای اقلام صادراتی است

ساعت: 11:04 منتشر شده در مورخ: 1397/11/04 شناسه خبر: 1451999

آذربایجان غربی با حدود ۲۵۲ کیلومتر مرز مشترک به همراه سهم ۵۵ درصدی از صادرات کالاهای غیرنفتی به کشور عراق، نقش مهمی در توسعه تجارت خارجی در کشور و منطقه بر عهده دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم نیوز، بررسی تازه‌ ترین آمار تجارت خارجی نشان می ‌دهد که ۵ کشور عمده مقصد صادرات ایران در سال جاری به ترتیب چین، عراق، امارات متحده عربی، افغانستان و هند هستند.

عراق دومین کشوری است که میزبان عمده کالاهای صادراتی ایران در سال جاری بوده است، به ‌گونه ‌ای که در این مدت ۹ میلیون و ۶۱۸ هزار تن کالا به ارزش ۴ میلیارد و ۵۶۴ میلیون دلار به این کشور کالا صادرشده است که از لحاظ وزنی ۱۶.۹۸ درصد و از لحاظ ارزش ۱۹.۷۴درصد از کل ارزش صادرات ایران را شامل می ‌شود.

توجه بیش ‌از پیش به‌ خصوص رسمی شدن مرز کیله سردشت می ‌تواند زمینه رشد مبادلات اقتصادی دو طرف باشد.

در این میان آذربایجان غربی با داشتن حدود یک هزار کیلومتر مرز مشترک با ترکیه، جمهوری آذربایجان و عراق از مزیت بالای صادرات کالاهای غیرنفتی بهره می‌ برد که در این‌ بین اقلیم کردستان عراق از جایگاه خاصی برای توسعه صادرات استان برخوردار است.

این استان از طریق سه شهرستان اشنویه، پیرانشهر و سردشت با اقلیم کردستان عراق مرز مشترک دارد و هم‌ اکنون مبادلات استان با کشور عراق از طریق گمرک حاج عمران در پیرانشهر و کیله در سردشت صورت می‌ گیرد.

در سال ‌های اخیر ساماندهی و تسهیل قوانین گمرکی در استان موجب افزایش میزان صادرات کالاهای استان و کشور از طریق آذربایجان غربی به عراق شده است که در این میان توجه بیش ‌از پیش به‌ خصوص رسمی شدن مرز کیله سردشت می‌ تواند زمینه رشد مبادلات اقتصادی دو طرف باشد.

در ماه ‌های اخیر شاهد حضور گسترده تجار و بازرگانان خارجی از جمله عراق در بازارچه و گمرکات مرزی و افزایش میزان خرید کالا هستیم که این امر فرصت خوبی برای رشد صادرات کالاها به خارج از کشور فراهم کرده است.

هرچند در کنار این فرصت سخنانی مبنی بر کاهش کالا در استان‌ های مرزی نیز به میان آمده اما با ممنوعیت خروج کالاهای اساسی از جمله ارزاق عمومی جای نگرانی نبوده بلکه این امر زمینه ‌ای برای فروش کالاهای ایرانی از طریق بازارچه و گمرکات مرزی استان که دروازه ورود ایران به بازارهای اروپایی هستند فراهم کرده که باید از آن استفاده بهینه کرد.

توجه به فرصت ‌های به وجود آمده در استان‌ های مرزی می ‌تواند راهکار مناسبی برای خروج از بحران‌ های اقتصادی کشور و استان باشد.

* ۵۵ درصد از صادرات آذربایجان غربی به کشور عراق صورت می‌ گیرد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی، گفت: سالانه ۵۰ الی ۵۵ درصد از صادرات کالاهای استان به کشور عراق انجام می ‌شود که نشان‌دهنده اهمیت بازارهای این کشور است.

جعفر صادق اسکندری، در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به هم ‌مرزی استان با سه کشور عراق، ترکیه و جمهوری آذربایجان افزود: با وجود اینکه آذربایجان غربی تنها استان هم‌ مرز با ترکیه است اما به دلیل دسترسی ترکیه به بازارهای اروپایی سهم صادراتی کالاهای ایران و استان به این کشور ناچیز است اما در مقابل بیشترین حجم کالاهای صادراتی استان به کشور عراق صورت می ‌گیرد.

وی، با بیان اینکه با ساماندهی بازارچه و گمرکات مرزی در شهرهای پیرانشهر و سردشت هر سال شاهد رشد میزان صادرات کالا به کشور عراق هستیم، اظهار داشت: سیمان، محصولات کشاورزی، میوه و مصنوعات پلاستیکی بیشترین کالاهای صادراتی به کشور عراق است.

اسکندری، با اشاره به شرایط اقتصادی کشور و اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان عنوان کرد: این شرایط هرچند بر بازار تولید و صادرات و واردات تأثیرگذار بوده ولی در حال حاضر به دلیل کاهش ارزش پول کشورمان شاهد حضور گسترده تجار و بازرگانان عراق و کشورهای همسایه به گمرکات و بازارچه‌های مرزی کشور به‌خصوص استان هستیم.

* صدور و خروج کالاهای اساسی از مرزهای کشور ممنوع است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی، حضور گسترده تجار خارجی به‌خصوص عراقی به دلیل شرایط موجود اقتصادی در بازارچه‌ها و گمرکات مرزی را طبیعی عنوان کرد و گفت: برای جلوگیری از کمبود کالاهای اساسی مردم در استان به‌خصوص بازارچه‌های مرزی و گمرکات کشور، خرید و صدور کالاهای اساسی و یارانه دار ممنوع شده است.

اسکندری، با اشاره به اعمال محدودیت‌ های خرید و صادرات توسط سازمان توسعه تجارت خارجی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: خرید و صدور کالاهای اساسی، ارزاق عمومی و یارانه دار هم‌اکنون از مرزها و گمرکات ممنوع است.

وی، با تأکید بر اینکه با ممنوعیت صدور کالاهای اساسی خرید سایر کالاها توسط تجار خارجی به‌ خصوص عراق موجب افزایش صادرات شده و به نفع کشور و استان است، گفت: در زمینه سیب عراق یکی از بازارهای سنتی و اصلی سیب ایرانی به‌ خصوص استان است که امسال پیش ‌بینی می ‌شود رشد ۲۰ الی ۲۵ درصدی صادرات سیب به خارج از کشور به ویژه عراق را شاهد باشیم.

اسکندری، میزان صادرات استان طی سال جاری را با رشد ۶۰ درصدی بالای ۳۰۰ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: از این میزان صادرات حدود ۵۰ الی ۵۵ درصد به کشور عراق بوده است.

* استقبال گسترده تجار عراق از بازارهای ایرانی

رئیس گمرک کیله سردشت، که نزدیک ‌ترین مرز ایران به عراق محسوب می‌ شود، معتقد است استقبال تجار خارجی به ویژه عراقی طی ماه‌ های اخیر از بازارچه و گمرکات مرزی و نیز افزایش میزان صادرات ارتباط مستقیمی با شرایط اقتصادی و کاهش ارزش پول ملی ندارد.

سعید احمدآبادی، گفت: سیمان پاکتی، مواد شوینده و بهداشتی، پوکه معدنی، مواد غذایی و آشامیدنی، آبگرمکن، ایزوگام، مصنوعات پلاستیکی و فلزی و شیشه ای اقلام صادراتی به عراق هستند.

وی، با بیان اینکه هرسال شاهد افزایش میزان صادرات کالاهای ایرانی به کشور عراق هستیم، عنوان کرد: این میزان امسال با رشد ۲۰۰ درصدی به ۹۰ میلیون دلار رسیده که نشان از علاقه‌ مندی تجار عراقی برای خرید کالاهای ایرانی دارد.

رئیس گمرک کیله سردشت، ارزانی قیمت و به‌ صرفه بودن کالاهای ایرانی با توجه به کیفیت بالا، حمل‌ و نقل سریع و آسان را از مهم‌ ترین دلایل افزایش استقبال تجار عراقی از کالاهای ایرانی عنوان کرد.

احمدآبادی، با بیان اینکه سال گذشته نیز شاهد افزایش میزان صادرات به کشور عراق بودیم، بیان کرد: روان‌سازی و تسهیل شرایط گمرکی برای تجار خارجی ازجمله عراق در کنار اشتراکات فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی از دلایل دیگر استقبال عراقی‌ ها از کالاهای ایرانی است.

* گمرک کیله سردشت به سامانه جامع امور گمرکی کشور متصل است

وی، با بیان اینکه کاهش ارزش پول ملی و شرایط اقتصادی هرچند بی ‌تاثیر بر استقبال تجار خارجی از جمله عراقی از بازارچه و گمرکات استان و کیله سردشت نیست، افزود: این گمرک با داشتن فاصله ۲۰ کیلومتری با اولین شهر در اقلیم کردستان عراق، نزدیک‌ترین گمرک به کشور عراق به شمار می ‌رود.

رئیس گمرک کیله سردشت، با بیان اینکه در حال حاضر گمرک سردشت متصل به سامانه جامع امور گمرکی کشور است، افزود: در این سامانه صادرکنندگان نیاز به مراجعه حضوری ندارند و بدون مراجعه به گمرک می ‌توانند از طریق اینترنت امور صادرات خود را انجام دهند.

اظهارات اسکندری و احمدآبادی در خصوص افزایش صادرات از بازارچه مرزی سردشت در حالی عنوان می‌شود که نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی چندان از وضعیت موجود بازارچه و گمرکات مرزی راضی نیست و گلایه‌منداست.

دشمنان نظام با اعمال تحریم‌های بی‌رحمانه سعی در فلج کردن اقتصاد کشور دارند این در حالی است که ملت ایران چهار دهه است ثابت کرده تن به‌زور نمی‌دهد، بلکه با اقتصاد مقاومتی و توجه به تولید کالای ایرانی پاسخ قاطع دیگری به تحریم‌های اقتصادی دشمنان خواهد داد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «غفلت از ظرفیت‌های صادراتی آذربایجان‌غربی/ عراق بهترین مقصد برای اقلام صادراتی است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..