تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




بافت نوعی پارچه ایرانی بعد از 100سال فراموشی +‌ تصویر

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سیدامیر سلیمانی رباطی با اشاره به اینکه برک بافی از رشته‌های منحصربفرد صنایع دستی شهر بشرویه و یا حتی به تعبیری دیگر نماد و شاخص هنرهای سنتی بشرویه محسوب می‌شود، اظهار داشت: بر اساس شواهد تاریخی این هنر از دوران تیموری در بشرویه رایج بوده و تا اوایل دوره پهلوی اول ادامه داشته است. شهرت و آوازه برک بشرویه در قرون متاخر اسلامی تا بدان حد بوده که تمام سفرنامه نویسان به وجود کارگاههای مختلف برک و برخی چون تیمور جهانگشا به ظرافت و کیفیت برک بشرویه اشارات مختلفی داشته اند.

وی افزود: خیلی کم پیش می آید که بتوان با خانه های تاریخی فاقد  آثار وابسته به برک چون گودکار، ادوات بافت، بقایای چله کشی و شواهدی ملموس از پارچه های قدمت دار مواجه نشد بلکه جدای از این آثار ملموس با هر شخص سالخورده ای که صحبت شود یا خود برک باف بوده یا در سایر حرفه های برک بافی چون نجاری، چله کشی، پشم زنی و نخریسی مشغول به کار بوده و یا خاطرات دوران برک بافان بشرویه را در سینه دارد.

سلیمانی رباطی در خصوص زیررشته های برک بافی بشرویه افزود: در دوران متاخر اسلامی دو سبک خاص برک بافی رایج بوده گونه اول که" بر پایه چله کشی" استوار است، برآیند کار تولید پارچه های ظریف و گونه دوم که به برک شمشیری معروف بوده "بر پایه دارِ مشابه دارِ جاجیم" که برآیند کار تولید پارچه های ضخیم تر از گونه اول است. نوعی دیگر از برک بشرویه به جَبه معروف بوده که نوع بافت آن نیز مشابه همان گونه دوم است.

وی اذعان داشت: خوشبختانه با توجه به موجود بودن تمام شواهد برک بافی و در قید حیات بودن پیشکسوتان گونه دوم سبک برک بشرویه با همت یکی از پیشکسوتان احیاء و اولین پارچه برک بشرویه به طول 10 متر بعد از نزدیک به یک سده از منسوخ شدنش بافته شد که مهمترین ویژگی آن  باید به نخریسی و چله کشی سنتی با مواد اولیه بومی اشاره کرد.قدم دوم فرایند احیاء برک بافی راه اندازی برک سبک اول بشرویه خواهد بود که این مهم بزودی اتفاق می افتد.

مسئول نمایندگی شهرستان بشرویه خاطرنشان کرد:‌ تحقیق جامعی در خصوص شناسایی پیشکسوتان و جمع آوری ابزار و ادوات تاریخی مربوط به این حرفه انجام و توافقات اولیه با سمن ریگ و آفتاب بشرویه صورت گرفته تا با بهره گیری و حمایت مالی یکی از موسسات معتبر شرق کشور زمینه رسمی برک بافی بشرویه بصورت کارگاهی اتفاق بیفتد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «بافت نوعی پارچه ایرانی بعد از 100سال فراموشی +‌ تصویر»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..