تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




افزایش ۶۲ درصدی ارزش بازار سهام

مدیرعامل بورس تهران در نخستین نشست مطبوعاتی با فعالان رسانه خبرداد؛

خبرنگار پایگاه خبری شمانیوز نوشت: دکتر علی صحرائی مدیرعامل بورس تهران در نخستین نشست مطبوعاتی به بیان برنامه‌های آتی بورس تهران پرداخت و گفت: افزایش اندازه بازار سرمایه و حضور بیشتر شرکت‌ها از جمله برنامه‌های بورس تهران است.

افزایش ۶۲ درصدی ارزش بازار سهام وی گفت : با توجه به اینکه شفافیت معیار اصلی در بازار سرمایه به حساب می‌آید، ورود شرکت‌های بیشتر به ایجاد شفافیت بازار سرمایه کمک شایانی می‌کند.

صحرائی با اشاره به وجود منابع نقدی فراوان در کشور گفت: بازار سرمایه گزینه مناسبی برای جذب نقدینگی ۱۶۸۰ هزار میلیاردتومانی کشور به حساب می‌آید. ورود این نقدینگی به بورس آثار تورمی ندارد و در راستای تولید ملی و افزایش ثروت جامعه نقش اساسی ایفا می‌کند.

افزایش ۶۲ درصدی ارزش بازار سهام

مدیرعامل بورس تهران درخصوص برنامه بورس برای افزایش نقدشوندگی افزود: این امر با افزایش تعداد بازارگردان ها، اصلاح لازم و مکرر زیرساخت‌های بازار، بازنگری در دامنه نوسان و همچنین ابزار‌های دیگری که موجب نقدشوندگی بیشتر بازار می‌شود، در دستور کار بورس تهران قرار گرفته است.

دکتر صحرائی با بیان اینکه مردم ایران به لحاظ فرهنگی علاقه‌مند به سرمایه گذاری مستقیم در بازار‌ها هستند گفت: بورس تهران می‌تواند با همکاری رسانه‌ها برنامه‌های فرهنگی را اجراء کند تا مردم از روش‌های غیر مستقیم وارد بازار سرمایه شوند.

وی ادامه داد: با راه اندازی صندوق‌های سرمایه گذاری بخشی در مکان‌های مختلف کشور می‌توانیم منابع مالی مردم را به شکل غیر مستقیم وارد بازار سرمایه کنیم تا از آسیب‌ها به واسطه رفتار هیجانی فاصله بگیریم.

افزایش ۶۲ درصدی ارزش بازار سهام

وی با تاکید بر نیاز فرهنگ سازی وگسترش سطح دانش مالی در کشور گفت: در این زمینه فرهنگ سازی پایه‌ای اقداماتی در بازار سرمایه انجام شده است. از طریق مشارکت بازار سرمایه با آموزش و پرورش، فرهنگ سازی و آموزش مقدماتی از مدارس شروع می‌شود و در کشور گسترش می‌یابد.

مدیرعامل بورس تهران به جلسه‌ای با نمایندگان کمیسیون اقتصادی مجلس اشاره کرد و گفت: در زمینه افزایش سواد مالی در کتاب‌های درسی مفاهیمی گنجانده خواهد شد. البته مفهوم پس انداز و آموزش از گذشته در این کتاب‌ها مطرح شده، اما هنوز عمق قابل توجهی پیدا نکرده است.

افزایش ۶۲ درصدی ارزش بازار سهام

دکتر صحرائی برنامه بعدی بورس را بهبود زیر ساخت معاملاتی عنوان کرد و یادآور شد: سامانه معاملاتی که در حال حاضر از آن استفاده می‌شود، مربوط به ۱۱ سال قبل است و به دلیل محدودیت‌های که وجود دارد ما نمی‌توانیم سامانه جدیدی در بورس داشته باشیم. ما در این زمینه کشور‌های مختلف را مورد بررسی قرار داده ایم و در داخل هم از توان داخلی برای ارتقاء سامانه‌های معاملاتی استفاده خواهیم کرد.

وی ادامه داد: برنامه اصلی، ارتقاء سامانه معاملاتی است. این امر مربوط به بازار نقد است، اما برای گسترش بازار نیاز به ارائه پلتفرم معاملاتی یکپارچه هستیم تا عملیات معاملات و پس از معاملات را یکپارچه داشته باشد و در بازار مشتقه، دارایی مالی مردم به عنوان تضمین در سرمایه گذاری استفاده شود.

افزایش ۶۲ درصدی ارزش بازار سهام
مدیرعامل بورس تهران یکی از عوامل عدم ارتقاء بازار مشتقه را عدم استقبال مردم عنوان کرد و گفت: وجه تضمین‌ها به صورت نقدی دریافت می‌شود و این امر انگیزه سرمایه گذاری در بازار مشتقه را کم می‌کند ما برای گسترش بازار لاجرم باید سامانه معاملاتی را ارتقا دهیم. سامانه معاملاتی مجهز به پشتیبانی از بازار نقد، مشتقه به صورت یکپارچه باشد.

وی برنامه بعدی بورس را گسترش ابزار‌های معاملاتی نوین عنوان کرد و افزود: هیات مدیره بورس دارای نیرو‌های جوان وباانگیزه توسعه‌ای است. ما در این مدت شاهد ایجاد آتی سبد سهام به عنوان ابزار توسعه‌ای در بازار بودیم.

صحرائی با اشاره به اینکه شاخص کل در ابتدای سال، ۹۶۲۹۰ واحد بود که به ۱۶۲۸۰۵ واحد رسید. این نشان دهنده ۶۹ درصد افزایش است. گفت: شاخص کل هم وزن در ابتدای سال ۱۷۲۷۱ واحد بود که اکنون به ۲۸۹۸۵ واحد رسیده است و بیانگر ۶۸ درصد افزایش است. این دو افزایش نشان دهنده افزایش بازدهی بازار است.

مدیرعامل بورس تهران در ادامه به ارائه آماری از ارزش بازار پرداخت و افزود: ارزش بازار سهام از ۳۸۲ هزار میلیارد تومان به بیش از ۶۲۰ هزار میلیارد تومان رسید که این رقم نسبت به ابتدای سال با افزایش ۶۲ درصدی همراه بوده است.

صحرائی گفت: ارزش اسمی بازار از ۱۵۰ هزار میلیاردتومان به ۱۶۲ هزار میلیارد تومان رسید که نشان از رشد ۸ درصدی بازار است. نسبت ارزش بازار به ارزش اسمی برابر با ۸ / ۳ می‌باشد.

وی با اشاره به ارزش بازار ۳۰ شرکت بزرگ گفت: این ارزش برابر ۴۴۵ هزار میلیارد تومان است و معادل ۷۱ درصد ارزش کل بازار است.

 صحرائی ادامه داد: ارزش اسمی بازار بدهی با ۲۹ اوراق مختلف شامل انواع ابزار مشارکت، صکوک و گواهی سپرده، بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد ریال است.

وی با اشاره به اینکه تعداد ۱۱ صندوق در بورس تهران فعال هستند گفت: ارزش صندوق‌های قابل معامله در بورس به بیش از ۱۴ هزار میلیارد ریال رسیده است.

مدیرعامل بورس تهران با اشاره به اینکه تاکنون ۳ شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش، پتروشیمی پارس و ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس در بورس عرضه شده اند گفت: ارزش بازار آن‌ها بیش از ۱۵۵ هزار میلیارد ریال رسیده است.

وی گفت: به این ترتیب تعداد کل شرکت‌های حاضر در بازار با احتساب تامین سرمایه لوتوس پارسیان به ۳۲۴ شرکت می‌رسد. از این تعداد ۱۳۷ شرکت به بازار اول و ۱۸۷ شرکت به بازار دوم متعلق هستند.

علی صحرائی با بیان اینکه از ابتدای سال در بازار بدهی ۳ ورقه درج و معامله شده است گفت: ارزش اسمی بازار بدهی برابر با ۱۳۴۰۰ میلیارد ریال است. در ضمن در طول ۱۰ ماه گذشته یک صندوق به نام صندوق افق ملت به ارزش اسمی ۵۰۰ میلیارد ریال درج و معامله شده است.

وی درخصوص میزان تامین مالی بورس در سال ۹۷ تاکنون گفت: تامین مالی انجام شده از طریق بورس تهران برابر ۱۵۶ هزار میلیارد ریال بوده است. از این رقم عرضه‌های اولیه سهم ۱۱ هزار میلیارد ریال داشتند.

مدیرعامل بورس تهران عنوان کرد: اوراق تبعی در ابتدا ابزاری پوشش ریسک بود که برای هزینه‌های تامین مالی و برای بیمه گری سهام و اطمینان بخشی به بازار ارائه شد و با خلاقیت همکاران بورس تهران به عنوان ابزار تامین مالی جدید مورد بهره برداری قرار گرفت.

وی گفت : اوراق تبعی به عنوان ابزار مهم و قابل توجه در بازار برابر ۸ هزار میلیارد ریال تامین مالی انجام داده است.

دکتر صحرائی به تامین مالی ۱۳ هزار میلیارد ریال از طریق اوراق بدهی اشاره کرد و گفت:: صندوق‌های قابل معامله نیز در حدود ۱ هزار میلیارد ریال در تامین مالی نقش داشته اند. تامین مالی از طریق افزایش سرمایه ناشران ۱۲۳ هزار میلیارد ریال بود به این ترتیب تامین مالی سال ۹۷ نسبت به سال قبل، ۹ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه معاملات یکی از نماگر‌های مهم در بورس‌ها است گفت: ارزش کل معاملات از ۴۸۵ هزار میلیارد ریال از سال ۹۶ به ۱۳۰۶ هزار میلیارد ریال رسید و افزایش ۱۶۹ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین حجم معاملات ۴۲۹ میلیارد انواع اوراق بهادار بوده که نسبت به سال قبل ۱۲۲ درصد افزایش نشان می‌دهد. متوسط روزانه کل معاملات بیش از ۲ میلیارد انواع اوراق بهادار به ارزش ۶۵۰۰ میلیارد ریال به ازای هر روز بوده است.

مدیرعامل بورس تهران با تفکیک معاملات از نظر بازار‌ها پرداخت و گفت: بازار سهام از نظر حجم معاملات ۴۲۱ میلیارد سهم و حق تقدم و ارزش معاملات برابر با ۴۱۰ هزار میلیارد ریال است، که نسبت به سال قبل ۱۳۲ درصد افزایش در حجم و ۱۸۱ درصد افزایش در ارزش معاملات داشته است.

صحرائی یادآور شد: ارزش معاملات در بازار بدهی از ۶۲ هزار میلیارد ریال به ۱۰۸ هزار میلیارد ریال رسیده است که افزایش ۷۵ درصدی را تجربه کرده است. در ضمن ارزش معاملات در بازار صندوق‌های قابل معامله از ۱۳ هزار میلیارد ریال به ۴۷ هزار میلیارد ریال رسیده است که افزایش ۲۶۵ درصدی را نشان می‌دهد.

مدیرعامل بورس خاطرنشان کرد: ارزش معاملات در بازار مشتقه از ۵۸۴ میلیارد ریال به ۲۱۳ میلیارد ریال رسیده است که کاهش ۶۴ درصدی را نشان می‌دهد.

صحرائی با اشاره به اینکه ابزار آتی سبد سهام به عنوان یک ابزار جدید در تاریخ ۲۵ آذر ماه راه اندازی شده است گفت: در این بازار ۷ نماد معاملاتی شامل شاخص ۳۰ شرکت بزرگ و شاخص‌های صنایع بانک ها، خودرو و قطعات، شیمیایی، فرآورده‌های نفتی، فلزات اساسی و کانه‌های فلزی قابل معامله هستند.

وی گفت : در ۲۶ روزکاری که از تولد این محصول گذشته است ۲۱۲۸ قرارداد به ارزش ۱۴۸ میلیارد ریال مورد داد و ستد قرار گرفته است. متوسط روزانه ارزش معاملات برابر با ۶ میلیارد ریال است.

 صحرائی با اشاره به اینکه براساس آمار WFE چهارمین ابزار پر معامله جهان قرارداد آتی شاخص است. حضور این محصول جدید را در کشور به فال نیک می‌گیریم و همه تلاشمان ایجاد زیرساخت‌های فنی مورد نیاز برای گسترش معاملات این محصول است.

مدیرعامل بورس تهران ضمن ابراز امیدواری به گسترش این محصول در بازار سرمایه در خصوص مزیت آتی سبد سهام گفت: این محصول نیاز به تحلیل جزء به جزء صنعت را ندارد و خاصیت اهرمی دارد. ویژگی دیگر این محصول را قراردادن وجه تضمین اولیه ۲۰ درصد عنوان کرد تا به این شکل اهرم ۵ برابری خواهد داشت.

وی ادامه داد: این محصول ابزاری برای پوشش ریسک است و صندوق‌ها و شرکت‌های سرمایه گذاری می‌توانند از این ویژگی محصول برای پوشش ریسک خود بهره ببرند. ویژگی دیگر آن امکان ایجاد سود در بازار‌های مثبت و منفی است. سرمایه گذاران در بازار منفی با گرفتن موقعیت فروش می‌توانند از مزایای این صندوق بهره ببرد.

مدیرعامل بورس تهران به پارامتر دفعات معامله در بورس اشاره کرد و گفت: دفعات معامله در حدود ۲۶ میلیون دفعه بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱۰۸ درصد افزایش داشته است.

صحرائی با اشاره به اینکه ارزش معاملات برخط میزان دسترسی مردم را نشان می‌دهد گفت: ارزش معاملات برخط در این دوره از ۱۰۹ هزار میلیارد ریال به ۴۳۱ هزار میلیارد ریال افزایش رسیده است و نشانگر ۲۹۴ درصد افزایش در معاملات برخط است. آمار‌ها نشان می‌دهد که مردم و سرمایه گذاران تمایل دارند که خودشان معامله را انجام دهند. در ضمن سهم خرید و فروش برخط از معاملات نرمال به ۳۳ درصد رسید، این نسبت در سال قبل برابر ۲۲ درصد بوده است.

وی در ادامه گفت: نسبت قیمت به درآمد ۴۴ / ۶ مرتبه ابتدای سال به ۸۶ / ۶ مرتبه در پایان دی ماه رسیده است.

مدیرعامل بورس تهران به ترکیب معاملات به تفکیک حقیقی و حقوقی اشاره کرد و افزود: اشخاص حقیقی ۵۲ درصد خرید‌ها و ۴۸ درصد فروش‌ها را پوشش داده اند. در خالص جابجایی‌ها بیش از ۳۵ هزار میلیارد ریال از حقوقی به سمت حقیقی بوده است. افراد حقیقی در بازار نقش قابل توجه دارند.

صحرائی با اشاره به اینکه کد‌های معاملاتی در سال ۹۷ بیش از ۱۷۷ هزار کد جدید معاملاتی در بورس تهران ایجاد شده ادامه داد: نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۶۲ درصدی را نشان می‌دهد.

وی به مجامع ناشران بورسی اشاره کردو گفت: درآمد واقعی شرکت‌ها به رقم ۵۸۳ هزار میلیارد ریال رسید و ۳۸۵ هزار میلیارد ریال تقسیم شد. در مدت مشابه سال قبل از ۳۸۴ هزار میلیارد ریال درآمد واقعی، ۲۶۱ هزار میلیارد ریال تقسیم شده بود؛ که درآمد واقعی ۵۲ درصد افزایش و سود نقدی ۴۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.

مدیرعامل بورس تهران در خصوص آخرین وضعیت اعضا گفت: تعداد ۱۰۶ شرکت کارگزاری در بورس فعالند که از این تعداد ۹۷ شرکت خدمات بر خط را ارایه می‌کنند. آخرین تعداد ایستگاه‌های معاملاتی ۱۸۳۵ مورد می‌باشد. تعداد تالار‌های اختصاصی ۹۳ مورد در تهران و ۱۵۱ مورد در مناطق و در مجموع ۲۴۴ تالار اختصاصی می‌باشند.

صحرائی درخصوص تعداد بازرسی امور اعضا در بورس گفت: اموراعضا از ابتدای سال تاکنون بیش از ۳۶۲ بازدید از دفاتر مرکزی و شعب شهرستان بوده است. از کارگزاران فعال، ۴۹ مجوز مشاور پذیرش، ۲۱ مشاور عرضه، ۴۳ مجوز سبد گردانی و ۵۴ کارگزار نیز دارای صندوق سرمایه گذاری مشترک بوده اند.

وی در ادامه به توسعه فرهنگ سرمایه گذاری در بورس اشاره کرد، گفت: کل آموزش سرمایه گذاران و فعالان در تهران، ادارات تخصصی و مناطق سال قبل بالغ بر ۱۱۸۰۰۰ نفر ساعت بوده است که این رقم امسال به ۱۵۸۰۰۰ نفر ساعت رسیده است افزایش ۳۴ درصدی را نشان می‌دهد. بورس تهران برای ابزار آتی سبد سهام در حدود ۱۱۰۰ نفر ساعت دوره آموزشی برگزار کرده است.

 صحرائی درپایان نشست به عملکرد بورس تهران در حوزه بین الملل اشاره کرد و گفت: بورس تهران ۱۲ تفاهم نامه با بورس‌های بین امللی به امضاء رسانده است. در حال حاضر تبادل تفاهم نامه با بورس شانگ‌های انجام و نهایی شده است و در حال برنامه ریزی جلسه مشترک مدیران ارشد برای امضا تفاهم نامه می‌باشیم.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «افزایش ۶۲ درصدی ارزش بازار سهام»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..