تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




«امام خمینی در تهران نماز می‌خواند» تیتر اول روزنامه‌ها شد

ساعت: 14:35 منتشر شده در مورخ: 1397/11/01 شناسه خبر: 1451168

مردم،‌ تنها، با خانواده و یا همراه با عده بسیاری از همشهریان خود به تهران می‌آمدند و در مساجد،‌ حسینیه‌ها و یا خانه شهروندان تهرانی ‌منزل می‌کردند تا در مراسم استقبال از رهبرانقلاب حضور داشته باشند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  صبح قزوین؛ به مناسبت چهل سالگی انقلاب بازخوانی از حوادث اول بهمن ماه تا 22 بهمن ماه سال 1357 خواهیم داشت.


حوادث اول بهمن ماه 1357:
«امام خمینی در تهران نماز می‌خواند» این جمله با حروفی درشت در اکثر روزنامه‌ها درج شده بود، کاروان‌هایی از مردم مشتاق از شهرهای دور و نزدیک به سوی تهران راه افتاد.

مردم،‌ تنها، با خانواده و یا همراه با عده بسیاری از همشهریان خود به تهران می‌آمدند و در مساجد،‌ حسینیه‌ها و یا خانه شهروندان تهرانی که تا دیروز باهم غریبه بودند، ‌منزل می‌کردند تا در مراسم استقبال از رهبرانقلاب حضور داشته باشند. 

ازسوی دیگر، ‌متن استعفای سیدجلال‌الدین تهرانی در فرانسه به او برگردانده شد، ‌زیرا در آن ذکری از غیرقانونی بودن شورای سلطنت نیامده بود. تهرانی، اندکی مقاومت کرد، ‌اما چون چاره‌ای نیافت دوباره قلم برداشت و متن استعفایش را با خط خوش و بدون نقطه دوباره نویسی کرد و در آن شورای سلطنت را بنا به فتوای حضرت آیت الله العظمی خمینی، غیرقانونی دانست.

از این پس،‌ دیگر هیچ چیز نمی‌توانست جلوی پیشی گرفتن نمایندگان دومجلس ووزرای کابینه بختیار را برای تقدیم استعفا بگیرد.


کارمندان سفارتخانه‌های ایران در کشورهای دیگر نیز سفیران وابسته رابه سفارتخانه راه نمی‌دادند و به همین دلیل امام خمینی(ره ) هیئتی به سرپرستی دکتر جلیل ضرابی را مأمور حفظ مدارک سفارتخانه‌های ایران کرد.

بختیار که درآشفتگی اوضاع همچنان سرگرم انجام مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های متعدد بود، درپاسخ یکی از نزدیکان امام (ره ) که گفته بود:‌« اگر امام بیاید دولت بختیار جارو خواهد شد.» 

وی گفته بود:‌ «من برای جاروشدن خیلی سنگین هستم! و شدیداً از دولت قانوی خود دفاع خواهم کرد و در صورت لزوم ارتش را مجبور خواهم ساخت با مخالفان از درجنگ درآید.» ‌اما هرروز گروهی از نظامیان طی اعلامیه‌هایی همبستگی خود را بامردم اعلام می‌کردند.

نظامیان پایگاه هوایی بندرعباس ضمن ابراز همبستگی خودباقیام مردم و به منظور حمایت از دو هزار و هشتصد همافر، افسر و درجه دارپایگاه شاهرخی همدان و پایگاه وحدتی دزفول که از دو روز پیش دست به اعتصاب غذا زده بودند، راهپیمایی آرامی انجام داده و سپس همگی دست از کار کشیدند.

آنها در قطعنامه هفت ماده‌ای خود تأکید کردند‌:«‌ما زیر بار کودتا که به نفع حکومت غیرقانونی واستبدادی است نمی‌رویم،‌ هر فرماندهی که دستور کودتا صادر کند ابتدا خودش کشته خواهد شد و بعد عوامل و طرفدارانش.»‌ دو مجلس شورای ملی و سنا نیز درحال فروپاشی بود.

امام خمینی (ره) در پیامشان با صراحت گفتند:« به نمایندگان محمدرضا پهلوی که مجلسین را غصباً اشغال کرده اند اخطار کنید که خانه ملت را خالی کنند تا نمایندگان مردم پس از 50سال که ملت از حق خود محروم بود به خانه خود بازگردند و ان شاءالله همه خواهید دید که انتخابات آزاد و مجلس سالم یعنی چه، من به آنان اخطار می‌کنم که درصورت ورود مجدد به مجلس مسئول هرگونه پیشامدی خود آنان هستند.» پس از این اخطار، بیست تن ازنمایندگان استعفای خود را تقدیم مجلس کردند و دو مجلس شورا و سنا جلسه فوق العاده ای برای جلوگیری از استعفای سایر نمایندگان تشکیل دادند.

تظاهرات در تمام شهرها و روستاهای ایران ادامه داشت و خشونت چماق داران نیز در حال گسترش بود.

حمله این گروه به مردم در مشکین شهر و قوچان، چندین شهید و مجروح برجا گذاشت. ازسوی دیگر، دوگروه به نام‌های « جبهه شاهی » و « کمیته دفاع از شاه »‌با تلفن‌های پیاپی به اقامتگاه رهبر انقلاب،‌ تهدید کردند که آنجا را منفجر خواهند کرد، همه نگران بودند. سیل نامه‌ها و تلگرام‌ها به دفتر ریاست جمهوری فرانسه سرازیر شد.

در این نامه‌ها، علما، روشنفکران و دیگر اقشار مردم از دولت فرانسه خواسته بودند تا درحفاظت بیشتر از جان رهبر تبعیدیشان بکوشند، گارد امنیتی اطراف منزل امام (ره) دوبرابر شد و پلیس فرانسه نیز بخشی از خدمات امنیتی آنجا را برعهده گرفت. 


روزنامه‌های بهمن 57 به عنوان آخرین ماه حیات رژیم پهلوی منعکس کننده روایت‌های مختلفی از حال و هوای مردم و شرایط کشور در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی است.

روز 1 بهمن‌ماه و به دنبال انتشار خبر بازگشت امام خمینی به کشور روزنامه اطلاعات با تیتر "نماز جمعه با امام خمینی در تهران" و روزنامه کیهان با تیتر "امام خمینی جمعه در تهران نماز می‌خواند" به پیشواز امام خمینی رفتند. از این روز تا پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن‌ماه، روزنامه‌ها گزارش روز به روز وقایع انقلاب اسلامی و سرنگونگی رژیم پهلوی را توصیف می‌کردند.
انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر ««امام خمینی در تهران نماز می‌خواند» تیتر اول روزنامه‌ها شد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..