تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




صادق نیکو: اگر سواد رسانه‌‌ای رشد کند، شایعات و محتوای مخرب فضای مجازی کمتر مورد استقبال قرار می‌‌گیرد

اگر سواد رسانه‌ ای رشد کند، شایعات و محتوای مخرب فضای مجازی کمتر مورد استقبال قرار می‌‌گیردبه گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، انقلاب شکوهمند اسلامی علی‌رغم تمامی دشمنی‌ها و عنادورزی‌های مستکبران جهان، با طی کردن پله‌های پیشرفت در آستانه‌ چهل سالگی خود قرار دارد؛ مسیر پر فراز و نشیبی که دائم  در معرض حملات همه جانبه دشمنان بود؛ برای ذکر چند نمونه از آن می‌توان به اقدام ضدانقلاب در قضیه‌ی کودتای نوژه که برای ساقط کردن انقلاب اسلامی کلید زده شد، هجوم رژیم بعث به کشورمان، اقدامات تروریستی گروهک منافقین، فتنه‌های ۷۸ و ۸۸ و ترور دانشمندان هسته‌ای در همین سالیان اخیر اشاره کرد.

اما در این میان این نظام جمهوری اسلامی بود که با مهر بطلان کوبیدن بر تمامی اهداف شوم ضدانقلاب و دشمنان، در مسیر پیشرفت گام برداشت؛ پیشرفت‌‌هایی در حوزه‌های مختلف که بر هیچ کس و حتی دشمنان ما پوشیده نیست. همانگونه که بارها و بارها اذعان دشمنان و رسانه‌های غربی به پیشرفت‌های کشورمان در حوزه‌های دفاعی و موشکی و هسته‌ای و علمی و نانوتکنولوژی و ... را دیده‌ایم.

به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد با برخی از افراد و چهره‌های مطرح انقلابی کشورمان در دنیای مجازی به گفتگو بنشیند؛ در همین راستا با صادق نیکو فعال فضای مجازی و رسانه‌ای گفتگویی داشتیم که در ادامه متن این گفتگو را می‌خوانید.

گفتگو

به عقیده شما آیا ما از ظرفیت فضای مجازی توانسته‌ایم حداکثر استفاده را در جهت اقناع مخاطب و آشنا کردن نسل جوان با دستاورد‌های انقلاب و نظام ببریم؟

ما امروز با نگاه‌های غیرواقعی و ناقص در فضای مجازی روبرو هستیم. عده‌ای فضای مجازی را صرفاً عسل می‌بینند و با هرگونه محدودیت و مدیریت فضای مجازی مخالف هستند، عده‌ای هم فضای مجازی را صرفاً زهر می‌بینند و سعی می‌کنند مردم را از آن دور کنند. دسته اول توجهی به آسیب‌ها ندارند و دسته دوم باعث عقب‌ماندگی جبهه حامیان انقلاب در فضای مجازی هستند و ما نتوانستیم به اندازه سهمی که در جامعه داریم در فضای مجازی نقش‌آفرینی کنیم.

 طی چهار دهه‌ای که از دوران انقلاب اسلامی گذشته، دشمنان نظام از هر حربه‌ و ابزاری، از جنگ نظامی رو در رو گرفته تا ابزار رادیو و تلویزیون و همین فضای مجازی و اینترنت استفاده کرده‌اند تا نظام جمهوری اسلامی را منفعل کنند؛ به نظرتان در هر یک از این میادین وضعیت ما و طرف روبه‌رو چگونه بوده است؟

جبهه انقلاب اسلامی با همه این اشتباهات مدیریتی در مسیر خوبی قرار گرفته و بعد از سال‌ها در حال جبران عقب‌ماندگی در فضای رسانه‌ای است. به طور طبیعی در حال آزمون‌وخطا هستیم و به دلیل مدیریت تجربی، ممکن است نواقصی داشته باشیم اما این رویکردها به تدریج اصلاح می‌شود و ما سهم خودمان از این فضای جدید را می‌گیریم.

همانطور که مطلع هستید حجم بالایی‌ از مطالبی که از سوی ضدانقلاب در فضای مجازی بر علیه نظام وجود دارد، صرف تطهیر چهره‌ی منحوس پهلوی و وارونه جلوه دادن وقایع است، به نظرتان بهترین روش برای مقابله با آن چیست؟

در مورد نفوذ پهلوی در فضای مجازی نباید دچار خطای تحلیلی شویم و با بزرگنمایی آنها احساس ضعف کنیم. اول اینکه ضدانقلاب به دلیل اینکه از کانال‌های رسمی رسانه‌ای ارتباطی با مخاطب ندارد، ممکن است در فضای مجازی حرف‌هایش بیشتر دنبال شود. این دنبال کردن به معنی همراهی و هم‌نظری نیست بلکه صرفاً کنجکاوی است برای آنکه ببینیم این گروه چه نظراتی دارد.

مسئله دوم اینکه بخش قابل توجهی از حضور هوادارن پهلوی در واقع اکانت‌های غیرواقعی و ربات‌هایی هستند که با دلارهای سعودی و حمایت گروهک‌هایی مثل منافقین عرض اندام می‌کنند. شما با پول ممکن است بتوانید در فضای مجازی اکانت بسازید و لایک جمع کنید یا حتی هشتگ ترند کنید ولی این کارها صرفاً برای پول گرفتن از سعودی‌ها کاربرد دارد و تأثیری بر مخاطب حقیقی ندارد.

پیشنهادتان به جوان‌های انقلابی که می‌خواهند فعالیت خود در فضای مجازی را آغاز کنند، چیست؟

راه مقابله با ضدانقلاب از جنس رفتار ضدانقلاب نیست. به طور طبیعی ضرورتی ندارد برای مقابله با اکانت‌های فیک و ربات‌های سعودی ما هم از ربات استفاده کنیم. باید با مخاطب حقیقی ارتباط بگیریم و سعی کنیم در مسیر تعامل و گفت‌وگو اثرگذار شویم در فضای مجازی حضور پررنگ و موثر داشته باشیم. باید مخاطب را بشناسیم و به ادبیات و منطق مورد پذیرش او برسیم تا بتوانیم اثرگذار شویم. امروز جوان‌های زیادی با این رویکرد وارد فضای مجازی شدند و الحمدللّه صحنه گردان فضای مجازی شده‌اند.

تقابل نیروهای انقلاب و دشمنان نظام در فضای مجازی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با گسترش فضای مجازی دو اتفاق مبارک رخ می‌دهد. امروز فضای مجازی و آسیب‌های آن جدید است و هنوز مردم برای مقابله با آن به طور کامل تجهیز نشده‌اند. به تدریج مردم مهارت رسانه‌ای کسب می‌کنند و اگر سواد رسانه‌ای رشد کند، شایعات و محتوای مخرب کمتر مورد استقبال قرار می‌گیرد.

دومین اتفاق مبارک نزدیکی فضای مجازی به فضای حقیقی است؛ امروز گروه‌ها و افکار مختلف به میزان سهمی که در جامعه دارند، نمایندگان فعالی در فضای مجازی ندارند و اگر کسی صرفاً بر اساس فضای مجازی بخواهد جامعه را تحلیل و ارزیابی کند، دچار خطای محاسباتی می‌شود ولی با افزایش حضور جوانان این ترکیب فعلی تغییر می‌کند و فضای مجازی به واقعیت جامعه فعلی ما نزدیک‌تر می‌شود. یادتان باشد جامعه ما اخلاقی‌تر، انقلابی‌تر، آرام‌تر و زیباتر از خروجی شبکه های اجتماعی است.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «صادق نیکو: اگر سواد رسانه‌‌ای رشد کند، شایعات و محتوای مخرب فضای مجازی کمتر مورد استقبال قرار می‌‌گیرد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..