تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




دلایل خستگی بعد از غذا خوردن چیست؟

بسیاری از مردم پس از صرف غذا احساس خواب آلودگی و خستگی می کنند. این می تواند نتیجه طبیعی هضم و چرخه خواب باشد. برخی از انواع غذاها و حتی زمان وعده های غذایی می توانند باعث ایجاد احساس خستگی افراد پس از غذا شوند. کاهش میزان انرژی پس از غذا هم در احساس خواب آلودگی تاثیر دارد.

محققان نظرات مختلفی در مورد علت خستگی پس از غذا دارند اما معمولا نتیجه گرفته می شود که این یک پاسخ طبیعی از طرف بدن است و دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

خستگی

چرا افراد پس از خوردن غذا احساس خستگی می کنند؟

با بروز خستگی پس از صرف وعده غذایی، تمرکز کردن کاری دشوار است. احساس خستگی هر فرد بستگی به این دارد که چه زمانی غذا خورده باشد و چه مقدار غذا مصرف کرده باشد.

در ادامه به برخی از دلایل اینکه چرا یک فرد ممکن است بعد از غذا احساس خستگی کند و چگونه می تواند از آن جلوگیری نماید، خواهیم پرداخت.

نوع غذا

وعده های غذایی که حاوی کربوهیدرات و پروتئین هستند می توانند باعث ایجاد احساس خستگی در فرد شوند زیرا غذاهای حاوی پروتئین و کربوهیدرات باعث می شوند افراد احساس سیری بیشتری نسبت به سایر غذاها داشته باشند.

برخی محققان معدتقدند که افراد پس از صرف غذا به این دلیل احساس خستگی می کنند که بدن شان هورمون سروتونین بیشتری تولید می کند. سروتونین یک ماده شیمیایی است که در خلق و خو و چرخه خواب تاثیر گذار است.

یک اسید آمینه به نام تریپتوفان در غذاهای سرشار از پروتئین وجود دارد که به بدن کمک می کند تا سروتونین تولید کند. کربوهیدات ها هم به بدن کمک می کنند که تریپتوفان را جذب کند. به همین علت خوردن غذاهای غنی از پروتئین و کربوهیدرات ممکن است باعث احیای خواب آلودگی شود.

تریپتوفان در غذاهای سرشار از پروتئین پیدا می شود که عبارتند از:

ماهی سالمون مرغ تخم مرغ اسفناج دانه ها شیر فرآورده های سویا پنیر

غذاهایی که حاوی کربوهیدرات بالا هستند:

ماکارونی برنج نان سفید و کراکر کیک، کلوچه، پیراشکی و مافین بلال شیر شکر و آب نبات

بسیاری از افراد برای اینکه خواب راحتی داشته باشند اغلب پیش از خواب شیر و غلات می خورند.

خستگی

مقدار غذا

پس از صرف یک وعده بزرگ غذا، ممکن است افراد احساس خواب آلودگی کنند. افرادی که ناهار زیادی می خورند ممکن است تمایل به خواب بعد از ظهر داشته باشند. بالا رفتن قند خون ممکن است باعث پایین آمدن انرژی شود.

عوامل دیگری که ممکن است در احساس خستگی پس از خوردن تاثیر داشته باشند به شرح زیر است:

خواب کم در شب که می تواند باعث خوابیدن در در طول روز شود. نوشیدن الکل با وعده غذایی به ویژه در طول روز صرف هر وعده غذایی ساعت طبیعی بدن انسان یا ریتم شبانه روزی می تواند بر احساس پس از غذا تاثیر بگذارد.

سازمان ملی خواب اعلام کرده است که مردم دو بار در طول شبانه روز یک بار ساعت 2 ظهر و یک بار در ساعت 2 نیمه شب دچار تحلیل انرژی می شوند.

نور روز و تاریکی هم در تنظیم ریتم شبانه روز تاثیر دارد اما زمان بندی وعده های غذایی هم ممکن است موثر باشد.

خستگی

چگونه می توان احساس خستگی پس از غذا خوردن را متوقف کرد؟

خوابیدن به اندازه کافی و با کیفیت می تواند به کاهش خستگی پس از خوردن کمک کند. احساس خستگی پس از غذا می تواند بسیار بد باشد به خصوص وقتی شما سرکار هستید و نیاز دارید که هشدار باشید.

افت انرژی در طول روز به ویژه برای کسانی که در شرایط خطرناکی کار می کنند می تواند به فاجعه تبدیل شود مانند کسانی که با وسایل نقلیه کار می کنند.

استراتژی های زیر می تواند به کاهش خواب پس از غذا کمک کند:

کم خوردن: به جای خوردن وعده های غذایی بزرگ، غذاهای سبک تر میل کنید و یا با میان وعده ها خود را سیر نگه دارید. چند قطعه میوه یا آجیل خام می تواند انرژی شما را حفظ کند.

خواب با کیفیت: فردی که شب ها به اندازه کافی می خوابد احتمال کمتری دارد که بعد از ناهار هم انرژی اش تحلیل برود.

قدم زدن: تمرینات سبک در طول روز به ویژه پس از صرف غذای می تواند به افراد کمک کند که سرحال شده و کمتر احساس خستگی کنند.

در طول روز کمی چرت بزنید.

روش نور و روشنایی را امتحان کنید. محققان در مطالعه ای در سال 2015 دریافتند که رفتن به روشنایی پس از ناهار باعث رفع خستگی می شود.

از نوشیدن الکل همراه با وعده های غذایی اجتناب کنید. الکل شما را خسته می کند.

خستگی

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

اگر به طور مداوم پس از خوردن غذا خسته می شوید و این بر کیفیت زندگی شما تاثیر می گذارد، باید با یک پزشک مشورت نمایید.

بیماری های زیر می توانند در خستگی پس از صرف غذا موثر باشند:

آلرژی های غذایی بیماری سلیاک کم خونی دیابت خستگی خلاصه

بسیاری از مردم پس از خوردن غذا، انرژی شان را از دست داده و احساس خستگی می کنند. وعده های غذایی بزرگی که حاوی پروتئین و کربوهیدرات هستند، به افراد احساس خواب آلودگی می دهند.

در اغلب موارد تحلیل رفتن انرژی پس از خوردن، یک پاسخ طبیعی بیولوژیکی است.

اگر می خواهید این مشکل را برطرف کنید باید تغییراتی در زندگی روزمره خود ایجاد نمایید. این تغییرات بهتر است در زمان بندی و محتویات غذاهایی که مصرف می کنید باشد. با این حال اگر این مساله در فعالیت های روزانه تان اختلال ایجاد می کند و تغییرات هم تاثیر زیادی در ماجرا نداشتند بهتر است با پزشک مشورت نمایید.

منبع : medicalnewstoday




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «دلایل خستگی بعد از غذا خوردن چیست؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..