تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




عوارض دیدن تلویزیون در کودکان/ ساعت مجاز تماشای تلویزیون برای کودکان چه قدر است؟

علی محتشمی متخصص اطفال در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: اگر کودکان در سنین بسیار کم تلویزیون تماشا کنند، وقتی به سن مدرسه می‌رسند، قدرت توجه و دقت آنها کاهش می‌یابد؛ در این ارتباط هیچ حد ایمنی وجود ندارد که کودک دقیقا باید به چه میزان تلویزیون تماشا کند، در ازای هر یک ساعت که کودکان تلویزیون تماشا می‌کنند، احتمال این که بعد‌ها دچار کاهش دقت شوند به ۱۰ درصد می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه کودکان کمتر از ۲ سال نباید تلویزیون تماشا کنند، بیان کرد: دلایل بسیاری برای تلویزیون تماشا نکردن کودکان وجود دارد، که از میان آنها می‌توان به چاقی، پرخوری و تاثیر آن بر دقت کودکان در سنین بالاتر اشاره کرد؛ کودکانی که تا ۷ سالگی مرتب تلویزیون تماشا می‌کنند نسبت به دیگر کودکان دچار مشکلات توجهی هستند.

کودکان در طول روز باید چقدر تلویزیون تماشا کنند؟

بیشتر بخوانید: تماشای تلویزیون از نزدیک چشم را ضعیف نمی‌کند

منظور از مشکلات توجهی چیست؟

وی ادامه داد: این مشکلات توجهی عبارت‌اند از اختلال در تمرکز، خستگی ناپذیری و انجام فعالیت‌هایی که بدون فکر انجام می‌شود؛ کودکانی که مدام تلویزیون تماشا می‌کنند حواسشان خیلی سریع از کاری که انجام می‌دهند، پرت می‌شود.

این متخصص اطفال بیان کرد: تحقیقی انجام شده است که در آن مشخص شد حدود ۳۶ درصد کودکان یک ساله اصلا تلویزیون تماشا نمی‌کنند، در حالی که ۳۷ درصد کودکان یک تا ۲  ساعت در روز تلویزیون تماشا می‌کنند که این دسته از کودکان حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد بیشتر در معرض کاهش دقت و توجه قرار خواهند گرفت؛ ۱۴ درصد کودکانی که روزانه ۳ تا ۴ ساعت تلویزیون تماشا می‌کنند ۳۰ تا ۴۰ درصد بیشتر دچار این اختلالات خواهند شد.

کودکان در طول روز باید چقدر تلویزیون تماشا کنند؟

محتشمی ادامه داد: در میان کودکان ۳ ساله، فقط ۷ درصد تلویزیون تماشا نمی‌کنند، ۴۴ درصد روزانه یک تا ۲ ساعت، ۲۷ درصد ۳ تا ۴ ساعت و حدود ۱۱ درصد بین ۵ تا ۶ ساعت و در نهایت ۱۰ درصد نیز ۷ ساعت یا بیشتر تلویزیون تماشا می‌کنند.

بیشتر بخوانید: بهترین فاصله چشم از تلویزیون/ حداقل سن برای تماشای جعبه سیاه

آیا محتوای تلویزیون بر هوش کودک تاثیر دارد؟

این متخصص اطفال گفت: در این تحقیقات محتوای برنامه‌ها مورد توجه نبوده است و هر کودکی ممکن است هر برنامه‌ای را که دوست دارد را تماشا کند، اما این مسئله که برنامه‌های تماشا شده چه محتوایی داشته است در عوارض آن تاثیری ندارد، بلکه سرعت تصاویر پخش شده تلویزیون به احتمال زیاد بر فعالیت‌های طبیعی مغز تاثیر می‌گذارد.

کودکان در طول روز باید چقدر تلویزیون تماشا کنند؟

سرعت رشد مغز کودکان در چه سنی بیشتر است؟

وی با اشاره به اینکه سرعت رشد مغز کودکان در ۲ تا ۳ سال اول زندگی بسیار زیاد است، یادآوری کرد:  مشخص شده است که اگر کودکان  ۲ تا ۳ سال را در معرض محرک‌های تصویری گوناگون قرار دهیم، نحوه عملکرد مغز با توجه به میزان محرک‌ها تغییر می‌کند، پس تحریک بیش از حد در این دوران بسیار حساس است و باعث می‌شود که برخی اطلاعات به طور خودکار حذف شوند.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «عوارض دیدن تلویزیون در کودکان/ ساعت مجاز تماشای تلویزیون برای کودکان چه قدر است؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..