تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




کنترل فشار خون بالا

کنترل فشار خون بالا

خبرگزاري آريا – فشار خون بالا به ندرت در قربانيان نشانه يا علائم باليني ايجاد مي کند؛ بنابراين آگاهي مردم از عوارض آن و چگونگي خودکنترلي به ويژه با تغيير در سبک زندگي ضروري است.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از ايرنا، طبق نظر کارشناسان حوزه پزشکي، بيماري قلبي عروقي و سکته مغزي اولين عامل کشنده در سراسر جهان هستند که در هر ۲ ثانيه جان يک فرد را مي گيرند و سالانه ۱۷ ميليون و ۵۰۰ هزار بيمار به اين علل اسير مرگ مي شوند.
اين در حاليست که پزشکان معتقدند در صورت کاهش عوامل خطر اين قبيل مرگ و بيماري ها به مقدار زيادي قابل پيشگيري هستند.
آنها عوامل بيماري قلبي عروقي و سکته مغزي را شامل فشارخون بالا، کلسترول خون بالا و قند خون بالا، مصرف دخانيات، مصرف کم ميوه و سبزيجات، اضافه وزن و چاقي و کم تحرکي اعلام مي کنند.
در مجموع اين عوامل مسئول ۸۰ درصد از مرگ هاي ناشي از بيماري قلبي و سکته مغزي به شمار مي رود و بعضي از اين عوامل مانند فشارخون، کلسترول خون و مصرف دخانيات قابل تغيير و کنترل و بعضي مانند جنس و سابقه خانوادگي غيرقابل تغيير هستند.
طبق نظر آگاهان به مسائل بهداشتي، عوامل رفتاري نقش مهمي در افزايش فشارخون بازي مي کنند و تخمين زده مي شود رژيم غذايي ناسالم به نيمي از فشارخون بالا مرتبط است.
همچنين حدود ۳۰ درصد فشارخون بالا به علت بالا بودن مصرف نمک، حدود ۲۰ درصد به رژيم غذايي با پتاسيم کم (ميوه و سبزي کم)، حدود ۲۰ درصد به علت فعاليت بدني کم، حدود ۳۰ درصد به چاقي و بخشي هم به مصرف زياد الکل مرتبط است.
راضيه السادات ميرمعيني مدير گروه بيماري هاي غيرواگير معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي استان همدان،با بيان اينکه افراد مبتلا به فشارخون بالا، چند برابر بيشتر از افراد داراي فشارخون طبيعي در معرض خطر هستند، گفت: علائم آشکاري براي اطلاع از فشارخون بالا توسط فرد وجود ندارد و در بيشتر مواقع اين موضوع ناشناخته مي ماند؛ در حاليکه براي کارکنان بهداشتي شناسايي و کنترل آن بسيار ساده است.
وي اضافه کرد: ميزان فشارخون پيوسته در حال تغيير است بنابراين اندازه گيري بايد در چند نوبت و موقعيت انجام شود تا به نتيجه درست دست يافت.
مديرگروه بيماري هاي غيرواگير معاونت بهداشتي استان همدان اظهار داشت: با وجود اينکه فشارخون بالا علائمي ندارد، اما مي تواند آسيب مهمي به قلب و شريان ها وارد کند؛ بر اين اساس تمامي افراد بايد از ميزان فشار خون خود، وجود عوامل خطر و ميزان خطر مطلع شوند.
به گفته مير معيني، شناسايي فشارخون بالا آسان بوده و کنترل اين بيماري از طريق تغيير در شيوه زندگي مانند کاهش مصرف نمک و افزايش فعاليت بدني و در صورت لزوم دارو درماني صورت مي گيرد.
وي بيان کرد: طبق مطالعات و تحقيقات صورت گرفته ميزان شيوع فشارخون در افراد بالاي ۱۸ سال حدود ۲۷ درصد گزارش شده است.
مدير گروه بيماري هاي غيرواگير معاونت بهداشتي استان همدان تاکيد کرد: براي پيشگيري از عوامل خطر و بيماري‌ فشارخون بالا، ارتقاي سلامت جامعه و کاهش بار بيماري بايد راهبردهاي مؤثر و قابل قبول بکار گرفته شود تا بتوان در راستاي «تغيير رفتارهاي خطرساز» و «اصلاح شيوه هاي زندگي» گام برداشت.
ميرمعيني افزود: با توجه به اينکه عوامل متعدد و ادغام يافته اي در ايجاد بيماري‌ قلبي عروقي مؤثر هستند بايد اقداماتي که براي کنترل آن ها بکارگرفته مي‌شود نيز چند جانبه و متعدد باشد و بخش هاي مختلفي درگير اين مبارزه شوند و هر کدام اقدام متناسبي ارايه کنند.
مدير گروه بيماري هاي غيرواگير معاونت بهداشتي استان همدان گفت: فشار خون بالا با پرفشاري خون سبب عوارض مختلفي در بدن مي شود و ممکن است به خطر بزرگتري مانند سکته قلبي و مغزي، بيماري کليوي، اختلالات چشمي، کما يا مرگ منجر شود.
مير معيني اضافه کرد: فشار خون بالا اثر زيادي بر هزينه مراقبت هاي بهداشتي و ميزان مرگ دارد در حاليکه مي توان با استفاده از دستگاه فشارسنج و اندازه گيري بموقع و مراجعه به مراکز بهداشتي درماني از بروز عوارض آن پيشگيري کرد.
وي افزود: حدود نيمي از بيماران به طور کامل از وضعيت جسمي خود بي خبرند و بعضي از آنهايي هم که مطلع هستند هيچ دارويي دريافت نمي کنند.
مدير گروه بيماري هاي غيرواگير معاونت بهداشتي استان همدان با بيان اينکه مطلع بودن از وضعيت فشارخون ممکن است زندگي افراد را نجات دهد، بر ضورت ارتقاي آگاهي جامعه در اين خصوص تاکيد کرد.
مير معيني بيان کرد: مي توان در محل کار يا زندگي براي کاهش مصرف نمک، رژيم غذايي سالم، متعادل و متوازن اقدام و با ممانعت از مصرف الکل، ترغيب به ورزش و افزايش تحرک بدني، آموزش هاي جامع و هماهنگ ارائه کرد.
وي ادامه داد: در عين حال بيماران مي توانند به داروها و اقدامات درماني باکيفيتي که گران بها نباشند در نظام مراقبت هاي اوليه بهداشتي دسترسي داشته باشند.
مدير گروه بيماري هاي غيرواگير معاونت بهداشتي استان همدان گفت: آگاهي افزايي در مورد ديگر بيماري هاي غيرواگير هم مي تواند در تشخيص زودرس و مراقبت هرچه بيشتر و منظم تر و در نهايت مراقبت بهتر آنها سودمند باشد.
مير معيني، علل رفتاري افزايش خطر ابتلا به فشار خون را شامل مصرف مفرط الکل، مصرف غذاهاي چرب و پرنمک، مصرف ميوه و سبزيجات به مقدار کم، ورزش نکردن و نداشتن تحرک بدني کافي، کنترل و مديريت ناکافي خشم و استرس دانست.
وي افزود: مؤلفه هاي اجتماعي بهداشت و سلامت از جمله ميزان درآمد، سطح سواد و نوع مسکن مي توانند تاثيرات منفي برعوامل رفتاري خطرساز ابتلا به فشار خون بالا داشته باشند.
به گفته مدير گروه بيماري هاي غيرواگير معاونت بهداشتي استان همدان، در برخي بيماران مبتلا به فشار خون بالا پس از بررسي علل ثانوي مانند بيماري هاي کليوي و متابوليک يا مالفورماسيون هاي بدشکل گيري هاي خلقتي عروق، هيچ علتي براي بيماري يافت نمي شود و به نظر مي رسد عوامل وراثتي و ژنتيکي در شکل گيري اين گونه از فشار خون هاي بالا نقش داشته باشند.
ميرمعيني ادامه داد: پيش از قطعي کردن تشخيص فشار خون بالا بايد در چند نوبت و به مدت چند روز فشار خون اندازه گيري شده باشد و توصيه مي شود ۲ بار يک نوبت صبح و ديگري در بعد از ظهر اندازه گيري و ثبت انجام شود.
وضعيت فشار خون در همدان
وي گفت: در حال حاظر شيوع فشار خون بالا در همدان در جمعيت بالاي ۳۰ سال حدود ۲۳ درصد است اين در حالي است که در جمعيت روستايي حدود ۲۵ هزار بيمار زير پوشش مراقبت هستند.
مدير گروه بيماري هاي غيرواگير معاونت بهداشتي استان همدان اظهار داشت: اين استان از نظر تعداد مرگ هاي قابل پيشگيري به دليل فشار خون بالا، رتبه ۱۹ کشور را دارد.
ميرمعيني افزود: همدان از لحاظ عوامل خطر بيماري هاي غير واگير نظير شاخص نمايه توده بدني بالا رتبه ۱۹، شاخص مصرف نمک رتبه ۱۸ و ميزان فعاليت فيزيکي ناکافي رتبه ۱۶ کشور را دارد.
وي ادامه داد: به منظور پيشگيري و کنترل اين بيماري در دانشگاه علوم پزشکي همدان همگام با ساير دانشگاه هاي کشور، خدمات آموزشي و غربالگري اين بيماري با حضور بهورزان در خانه هاي بهداشت روستايي و مراقبان سلامت در پايگاه هاي بهداشت شهري براي افراد بالاي ۳۰ سال جمعيت زير پوشش منطقه ارائه مي شود.
مدير گروه بيماري هاي غيرواگير معاونت بهداشتي استان همدان افزود: مسئولان اين نهاد با فراخوان افراد ضمن ارايه آموزش هاي لازم، اقدام به اندازه گيري فشار خون و غربالگري اين بيماري مي کنند.
ميرمعيني اضافه کرد: در صورت مشاهده فشار خون بالا، فرد به پزشک مرکز ارجاع داده شده و در صورت تاييد بيماري و تجويز داروهاي لازم توسط پزشک، اين افراد در ليست بيماران تحت مراقبت مرکز و پايگاه بهداشتي قرار مي گيرند.
وي اظهار داشت: بيماران مبتلا به فشار خون بالا بعد از کنترل بيماري به صورت ماهيانه توسط مراقب سلامت و فصلي توسط پزشک ويزيت مي شوند.
مدير گروه بيماري هاي غيرواگير معاونت بهداشتي استان همدان فشار خون بالا را عامل خطر عمده مرگ هاي جنيني و مادري در دوران بارداري و عامل خطر مهم دمانس (زوال عقل) و نارسايي کليه دانست.
ميرمعيني با بيان اينکه فشار خون بالا يک مشکل سلامتي همه گير است، گفت: از هر ۱۰ فرد بزرگسال بالاي ۲۵ سال چهار نفر مبتلا به فشارخون بالا هستند و در بسياري از کشورها يک نفر از هر پنج نفر، پر فشاري خون دارند.
وي ادامه داد: تخمين زده مي شود در افرادي که تا سن ۸۰ سال زندگي مي کنند از هر ۱۰ نفر ۹ نفر مبتلا به فشارخون بالا مي شوند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «کنترل فشار خون بالا»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..