تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




حسینی: موسیقی با انقلاب اسلامی متعالی شد/ سردار کشکولی:بسیجی‌ها سهم‌شان را در موسیقی حفظ کنند

در مراسم اختتامیه جشنواره «آوای بیداری» مطرح شد؛

حسینی: موسیقی با انقلاب اسلامی متعالی شد/ سردار کشکولی: سهم لرستان از موسیقی حماسی بیشتر می‌شودبه گزارش حوزه موسیقی  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم اختتاحیه چهارمین جشنواره سرود‌های حماسی و آوا‌های انقلابی بسیج «آوای بیداری» شامگاه پنج‌شنبه ۲۷ دی‌ماه، با قرائت آیاتی از قرآن کریم و اجرای زنده سرود ملی، در خرم‌آباد برگزار شد.

سید محمد حسینی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی، سردار مرتضی کشکولی فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل (ع)، امیر نصیربیگی رئیس سازمان بسیج هنرمندان، محمود ردایی مدیر امور انجمن‌های سازمان، جمشید جم، محمد گلریز، هادی آرزم، اسفندیار قره‌باغی، بابک رضایی، سروش کریمی و احمدمیر معصومی اعضای هیئت داوران جشنواره در این مراسم حضور داشتند.

جمشید جم: همکاری ۷۰ هزار مخاطب در جشنواره «آوای بیداری»

 جمشید جم دبیر جشنواره در ابتدا با بیان اینکه قبل از چهلمین سالگرد انقلاب با این جشنواره به پیشواز سالگرد پیروزی انقلاب رفتیم، اظهار داشت: این جشنواره تحت عنوان آوای بیداری شکل گرفت و خوشحالیم که لرستان میزبان ما شد. سرود در این سال‌ها بضاعت کمی داشت و تقریبا فراموش شده بود درحالیکه در دوران انقلاب و ۸ سال دفاع مقدس آوا‌ها و نغمه‌های زیبایی شکل گرفت. خوشبختانه دوباره زمزمه‌هایی برای پرداختن به سرود شکل گرفته چراکه در گذشته تقریبا همه متولیان در این زمینه کم‌کاری کردند.

وی به تاکیدات رهبر انقلاب برای تولید سرود اشاره کرد و گفت: بسیج هنرمندان چهارمین قدم از «آوای بیداری» را با رویکرد پرداختن تخصصی به سرود برگزار کرد و در فراخوانی آثاری از سراسر کشور را جمع‌آوری کردیم که برای اولین بار پیش‌قراول شکل دادن سرود شدیم و مردم نیز با رای دادن به آثار به جشنواره جان دادند.

دبیر جشنواره آوای بیداری با بیان اینکه ۱۶ گروه سرود در این جشنواره به رقابت پرداختند و هیئت داوران در کنار رای مردم گروه‌هایی را انتخاب کردند،گفت: سابقه نداشته ۷۰ هزار شرکت کننده در جریان یک رویداد فرهنگی و هنری باشند. خوشحالیم که یک بار دیگر سرود جان می‌گیرد تا نظر رهبر انقلاب تامین شود.

اسفندیار غره‌باقی در ادامه قطعه «مرگ برآمریکا» را اجرا کرد و در توضیح کوتاهی گفت: شبی که آمریکا در برجام بدعهدی کرد شعری سرودم و آهنگ‌سازی، تنظیم و ضبط را انجام دادیم.

در ادامه از خانواده‌های شهید مدافع حرم حاج رضا رسمتی، شهید حجت‌الله یخچالی و شهید علی کیارش تجلیل شد.


سردار کشکولی: ۹۰ درصد موسیقی لرستان مربوط به آوا‌های حماسی است

سردار کشکولی فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل (ع) در ادامه این مراسم اظهار داشت: اگر ۴۰ سال از انقلاب را در شرایط جنگ سخت و جنگ نرم طی کردیم، حتما بخش مهمی از این بار بردوش موسیقی و سرود و آوا‌های انقلابی بوده است. خوشحالیم که امروز نقطه عطفی با موسیقی تعالی بخش شکل گرفته است.

وی ۹۰ درصد از موسیقی لرستان را مربوط به آوا‌های حماسی دانست و افزود: در گذشته بیش از ۹۰ درصد از موسیقی لرستان همواره مربوط به موسیقی حماسی بوده است. حتی آنچه در مراسم های شادی و عروسی مردم این منطقه خوانده می‌شد در وصف ویژگی‌ها و شخصیت حماسی داماد بوده است.

فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل (ع) به ضرورت پرداختن به موسیقی انقلابی پرداخت و گفت: لازم است بسیجی‌ها سهم‌شان را در موسیقی حفظ کنند. در دوران انقلاب و ۸ سال دفاع مقدس سرود‌های حماسی نقش تثبیت کننده در ترویج مفاهیم دینی و فرهنگی داشت.

سردار کشکولی با تاکید بر اینکه موسیقی بار نقل و انتقال مفاهیم را خیلی زیبا بردوش گرفت،گفت: عمق بخشی به روحیه حماسی و انقلابی نیز از طریق موسیقی انجام شد. سرود باعث همگرایی بین اقوام ایرانی شد چرا که تنوع اقلیم‌ها فرصت و تهدید محسوب می‌شود و موسیقی تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کرد. تحریک احساسات ملی و مذهبی و دینی از جمله کارکرد‌های دیگر موسیقی است چراکه در فراز و فرود دفاع مقدس، موسیقی متناسب با آن سهم زیادی داشت.

وی با بیان اینکه موسیقی رزمندگان را برای رزم آماده می‌کرد، بیان کرد: موسیقی در اتحاد مردم  نقش داشته و امروز نیز قطعات زیادی همچون «ای ایران» موجب همگرایی روحی روانی و فرهنگی می‌شوند که باید آن را قدر دانست و به همین دلیل  رهبر انقلاب یکی از مولفه‌های تمدن‌ساز را موسیقی می‌داند.

فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل (ع) موسیقی را در ماندگاری و تقویت روحیه استکبارستیزی موثر دانست و گفت: نونهالان و نوجوانان ما امروز سرود «مرگ بر آمریکا» می‌خوانند که به‌دلیل تاثیر موسیقی‌های انقلابی است.

وی افزود: موسیقی موهبت الهی است، اما متاسفانه موسیقی لهو و لعب در جامعه غلبه پیدا کرده و ما تلاش خواهیم کرد سهم بیشتری از موسیقی‌های انقلابی را در لرستان داشته باشیم چراکه موسیقی از الزامات حتمی تمدن اسلامی است.


حسینی: نود درصد موسیقی قبل از انقلاب وارداتی و بی‌هویت بود

سیدمحمد حسینی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی به نغمه زیبای حضرت داوود اشاره کرد و گفت: نغمه زیبای حضرت داوود در قرآن ۱۶ بار تکرار شده است. وقتی ایشان با صوت زیبا و دلنشین، فصل‌هایی از زبور را خواندند، همه مرغان و پرندگان با او همراه می‌شدند از این رو این صورت زیبا می‌تواند همگان را همراه کند. البته حضرت داوود حکمت، نبوت و علم نیز داشتند.

وی افزود: خداوند متعال وقتی می‌خواست پیامبر (ص) را آرام کند از حضرت داوود نام برد و این برگرفته از روحیه جوانمردی ایشان نیز محسوب می شود که اگر جوانان از او الگو بگیرند می‌توانند موفق باشند.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی به اهمیت برگزاری جشنواره «آوای بیداری» اشاره داشت و گفت: با کمک سرود شعار‌ها در جریان انقلاب به اشعار مهیج تبدیل شد. وقتی حضرت امام (ص) از پاریس وارد ایران شد، سرود به استقبال ایشان رفت. در هر مقطعی سرود خیلی ساده با صفا و با معنویت همراه انقلاب بود و جاودانه و ماندگار شد. دلنشینی سرودهایی مانند «دایه دایه» علیرغم زیبایی نوع موسیقی، به دلیل همین ویژگی‌ها بوده است.

حسینی به دلیل احیای سرود از مجموعه این جشنواره و بسیج هنرمندان تشکر کرد و گفت:‌ای کاش در مدارس، گروه‌های تربیتی تعطیل نمی‌شد تا بچه‌های ما با محراب و مسجد آشنا شوند و دست ما از موسیقی خالی نباشد در حالی که رهبر فرزانه ما در درس‌های خارج به موسیقی می‌پردازند.

وی گفت: برخی تبلیغ می‌کنند نگاه انسدادی نسبت به موسیقی، ترانه و برنامه‌های مفرح و شاد در کشور وجود دارد، درحالیکه چنین نیست. این جریان بدیهیات عرصه موسیقی را انکار می‌کند در حالی که ما قبل از انقلاب تنها یک دانشکده موسیقی داشتیم، اما امروز ۲۰ دانشکده و مرکز آموزش موسیقی وجود دارد و تعداد مراکز تکثیرمان از ۲۰ مرکز به ۴۰۰ مرکز افزایش یافته است. این موضوع باید قابل توجه کسانی باشد که فکر می کنند انقلاب اسلامی به موسیقی مجال نمی‌دهد.

حسینی افزود: نود درصد موسیقی قبل از انقلاب وارداتی و بی‌هویت بود و موسیقی بی‌هویت بر ما سیطره پیدا کرده بود. انقلاب اسلامی موسیقی بی‌هویت را به موسیقی هنری و موسیقی متعالی تبدیل کرد که اهداف آن استکبارستبزی است.

وی گفت: بخشی از هنرمندان متعهد در موسیقی تحول اساسی ایجاد کردند که می‌تواند برای دنیا نیز جاذبه داشته باشد. موسیقی رزمندگان حزب‌الله نیز الهام گرفته از موسیقی حماسی مردم ماست. ما کشوری با یک تاریخ، فرهنگ غنی و درخشان هستیم که باید مبتنی برفرهنگ خودمان باشیم. البته از ابزار‌های مدرن و جدید استفاده می‌کنیم، اما فکر و اندیشه ما باید از فرهنگ اصیل خودمان باشد.

در ادامه «اسنفدیار قره‌باغی» تجلیل شد و از آلبومی موسیقی «آخرین قرار» با قطعاتی از قره‌باغی، گلریز، جمشید جم و ستار سهرابی رونمایی شد.

استاندار لرستان: در جنگ اقتصادی، نیازمند موسیقی حماسی هستیم

سید موسی خادمی استاندار لرستان در سخنان کوتاهی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید مدافع حرم محسن حججی گفت: جشنواره «آوا‌های بیداری» یادآور خاطرات خوب گذشته ما در دوران دفاع مقدس است.

همچنان که موسیقی ما را در دفاع مقدس کمک کرد امیدوارم این جشنواره در تداوم جنگ اقتصادی، یاری کننده ما باشد چراکه جنگ اقتصادی، نیازمند آوا‌ها و موسیقی انقلابی است.

در بخش دیگر این مراسم «محمد گلریز» قطعه «صبح پیروزی ۲» را اجرا کرد. سپس بابک رضایی سخنگوی هیئت داوری جشنواره «آوای بیداری» بیانیه هیئت داوران را قرائت کرد و نفرات و گروه‌های برتر تقدیر شدند.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «حسینی: موسیقی با انقلاب اسلامی متعالی شد/ سردار کشکولی:بسیجی‌ها سهم‌شان را در موسیقی حفظ کنند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..