تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




گذری بر بازار آشفته مرغ/قیمت‌های افسارگسیخته‌ای که سفره مردم را خالی کرد

ساعت: 11:35 منتشر شده در مورخ: 1397/10/29 شناسه خبر: 1450383

گرانی گوشت مرغ توان خرید اقشار مختلف را کاهش داده و به مرور از سبد غذایی آن‌ها حذف می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  شاخص، این روزها آشفتگی قیمت‌ها را در تمامی اقلام شاهد هستیم که بازار مرغ هم از این مسئله مستثنی نیست؛ به ویژه اقلام ضروری همچون موادغذایی که از کالاهای اساسی در سبد غذایی مردم است نیز بیشتر اقشار جامعه را در تهیه آن با مشکل مواجه کرده است.

برخی از اقشار به دلیل افزایش بی‌رویه قیمت موادغذایی حتی توان خرید آن را ندارند؛ به گفته برخی شاید بتوانیم از خرید کالاهای غیرضروری خودداری کنیم اما نبود اقلام خوراکی در سفره مردم تعادل زندگی را برهم  خواهد زد.

مرغ، گوشت و اقلام پروتئینی از کالاهایی هستند که نقش اساسی در تامین سلامت مردم دارند اما این روزها، گرانی‌ این موادغذایی سبب نگرانی بسیاری از مردم شده است.

بر همین اساس تصمیم گرفتیم گذری به بازار مرغ فروشان قزوین داشته باشیم و در این روزهای سرد زمستان از نرخ مرغ در مرغ فروشی‌ها با خبر شویم.

بنابر قیمت‌هایی که بر روی تابلوی اکثر مرغ فروشی‌ها با خط درشت نوشته شده بود، نرخ مرغ و فرآورده‌های آن در بازار قزوین به شرح زیر بود؛

مرغ کیلویی: ۱۲هزار و ۴۵۰تومان

ران مرغ کیلویی: ۱۲هزار و ۴۵۰تومان

دل مرغ کیلویی: ۶هزار تومان

پای مرغ کیلویی: ۶هزار تومان

سینه مرغ کیلویی: ۱۷هزار تومان

سنگدان کیلویی: ۵هزار تومان

در حال گذر از راستای مرغ فروشان بودم که متوجه خانم میانسالی شدم که در حال پرسیدن قیمت مرغ بود که وقتی قیمت‌ها را شنید بعد از کمی انگار که دودوتا چهارتایش باهم جور درنیامد از خرید منصرف شد و فروشگاه را ترک کرد.

خانم جوانی که در حال خرید مرغ بود، اظهار کرد: متاسفانه با افزایش چند برابری قیمت مرغ بسیاری از مردم آن را از سبد غذایی خود حذف کرده‌اند به طوری که شاید در گذشته هفته‌ای چند بار مصرف گوشت مرغ داشتند اما اکنون مجبور هستند شاید یک بار در هفته مرغ مصرف کنند.

آقای جوانی نظر خود را درباره قیمت‌ها این گونه ابراز کرد: متاسفانه کاهش نرخ ارز و دلار نه تنها تاثیری در کاهش قیمت‌ها نداشته بلکه قیمت برخی اقلام همچنان در حال افزایش است.

وی افزود: انتظار داریم مسئولین به این وضعیت رسیدگی کنند تا حداقل مردم از پس مخارج موادغذایی خانواده برآیند و شرمنده بچه‌های خود نشوند.

یکی از فروشندگان مرغ با اشاره به افرایش قیمت گوشت قرمز در بازار بیان کرد: افزایش قیمت گوشت قرمز موجب شده بود تا مردم برای تامین نیاز خود به سمت خرید مرغ هجوم آوردند.

وی افزود: افزایش قیمت مرغ هم سبب کاهش قدرت خرید مردم شد تا جایی که این امر در درآمد ما هم بسیار تاثیرگذار بوده است.

خانم جوانی که به تازگی ازدواج کرده و به همراه همسرش به خرید آمده بود، اظهار کرد: متاسفانه هیچ نظارتی بر قیمت‌ها وجود ندارد و همین موضوع سبب خستگی مردم شده است.

وی افزود: اقشار کم در آمد حتی توان خرید یک مرغ را هم ندارند و این برای خانواده‌هایی که بچه دارند بسیار سخت خواهد بود.

یکی دیگر از شهروندان بیان کرد: از فروردین‌ امسال تا به امروز قیمت گوشت مرغ به طور متوسط ۱۵ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: افزایش قیمت مرغ موجب شده تا اقشار کم درآمد این ماده غذایی را از سبد غذایی خود حذف کنند و این می‌تواند زنگ خطری برای سلامت جامعه شود.

یکی دیگر از شهروندانی که شغل آزاد داشت، گفت: باتوجه به اینکه شغل ما فصلی است؛ چطور می‌توانیم مرغ با قیمت ۱۲هزار تومان را خریداری کنیم و افزایش قیمت‌ها کمر مردم را خم کرده است.

خانم خانه‌داری با ابراز نگرانی از وضعیت بازار گفت: اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، گوشت قرمز و گوشت مرغ از سبد غذایی ما حذف می‌شود؛ در این شرایط چه کسی پاسخ گوی سلامت کودکان و افراد میان سال ما خواهد بود.

وی افزود: شاید ما از خرید لوازم خانگی صرف نظر کنیم اما اقلام خوراکی ضامن سلامتی ماست؛ ما چگونه می‌توانیم نسبت به آن بی‌تفاوت باشیم.

افزایش قیمت مرغ از گران شدن نهاده‌ها شرچشمه می‌گیرد

پس از رصد بازار قزوین و شنیدن صحبت‌های برخی از شهروندان به گفت‌وگو با رئیس اتحادیه مرغ و ماهی فروشان استان قزوین پرداختیم تا علت این افزایش قیمت‌ها را جویا شویم؛

اکبر آقاجانی در گفت‌وگو خبرنگار اقتصادی شاخص، اظهار کرد: امروز قیمت مرغ برای مصرف کننده در سطح بازار و فروشگاه‌ها هر کیلو  ۱۲۴۵۰تومان است.

وی افزود: نرخ مصوبی که تعیین شده چندین بارتغییر کرده و متغیر است؛ یک بار نرخ مصوب را کیلویی ۹هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کردند و این درحالی است که مرغ پرکنده را ۹هزار و ۶۰۰ خریداری می‌کنیم و این قیمت به صرفه نیست.

رئیس اتحادیه مرغ فروشان قزوین ادامه داد: در یک دوره‌ای هم نرخ مصوب را ۱۰هزار و ۵۰۰تومان تا ۱۰هزار و ۹۰۰ تومان اعلام کردند که این نرخ‌ها باید قطعی و کارشناسی شود.

آقاجانی افزود: قیمت مرغ زنده و کشته نسبت به نهادهایی که ما خریداری می‌کنیم خوب کارشناسی نشده و امروز شاهدیم که نرخ مرغ شناور و در حال نوسان است.

رئیس اتحادیه مرغ و ماهی‌فروشان استان قزوین گفت: هرروز قیمت مرغ  تغییر می‌کند و آخرین نرخی که اعلام شد کیلویی ۹۳۰۰ تومان  بود اما در فروشگاه‌ها ۱۲هزار و ۴۵۰ تومان به فروش می‌رسد  تا در نهایت به یک قیمت ثابت و کارشناسی شده برسد.

قیمت‌ها کارشناسی تعیین شود

آقاجانی با بیان اینکه قیمت‌ها باید به گونه‌ای تعیین شود که تولیدکننده هم متضرر نشود، ادامه داد: تخلفی در صنف مرغ فروشان نداشته‌ایم و با فروشندگان متخلف برخورد خواهد شد.

وی درباره علت افزایش قیمت‌ها، ابراز کرد: نرخ نهاده‌هایی مانند سویا و ذرت بی‌رویه افزایش یافته است که تولید کنندگان را با مشکل روبه رو کرده است.

رئیس اتحادیه مرغ و ماهی‌فروشان استان قزوین گفت: افزایش قیمت مرغ و یا نهاده‌ها به دلار مربوط نیست چراکه دولت دلار ۴هزارو۲۰۰ تومانی را به هر میزان که نیاز باشد برای وارد کردن نهاده‌های حیاتی می‌دهد.

آقاجانی خاطرنشان کرد: یک دوره‌های شاهد وقفه در واردات نهاده‌ها بودیم و سیلوها خالی شد که برای واردات مجدد از کشورهای همسایه کمی زمان لازم بود و همین امر باعث نوسان در بازار گوشت مرغ شد.

این مسئول تصریح کرد: در آینده بدون شک کاهش قیمت‌ها را خواهیم داشت و نرخ‌ها باید به گونه‌ای تعیین شود که هم تولیدکننده متضرر نشود و هم مردم توان خرید داشته باشند.

آقاجانی در پایان افزود: فرآورده‌های مرغ نظیر پای مرغ ، ران مرغ، جگر مرغ با افزایش قیمت مرغ نیز افزایش یافته است.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «گذری بر بازار آشفته مرغ/قیمت‌های افسارگسیخته‌ای که سفره مردم را خالی کرد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..