تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




نسخه پیچی‌ من درآوردی سودجویان در حوزه سلامت/ کاهش وزن به چه قیمتی؟

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، تحرک نداشتن، رژیم غذایی ناسالم، خواب نامناسب، استرس و عوامل زیاد دیگری باعث می‌شود افراد به چاقی مبتلا شوند؛ با بروز چاقی بیماری‌های مختلفی به سراغ افراد می‌آید که در نتیجه  سراغ راه‌های برای کاهش وزن می‌روند، باید به این نکته توجه داشت که  درمان چاقی، بازار خوب و پرسودی دارد و افراد بسیاری به تبلیغات دروغین برای کسب سود روی آورده‌اند.

پزشکان توصیه می‌کنند برای کاهش وزن نه تنها رژیم غذایی سالم بلکه تحرک کافی هم  کمک می‌کند، اما متاسفانه برخی افراد به دلیل اینکه این گونه راه‌ها برای کاهش وزن به زمان زیادی نیاز دارد به سراغ روش‌های لاغری دیگری از جمله ساکشن، قرص‌های لاغری و غیره می‌روند غافل از اینکه این راه‌ها نه تنها باعث کاهش وزن نمی‌شود بلکه باعث بروز بیماری‌های دیگری می‌شود که باید از انجام آنها صرف نظر کرد.

فریب داروهای لاغری با منشا گیاهی را نخورید/ چرا نباید از قرص‌های لاغری استفاده کرد؟/کاهش وزن به چه قیمتی؟

بیشتر بخوانید: طرز تهیه یک نوع "قرص لاغری" بسیار قوی در خانه

یکی از راه‌های کاهش وزن استفاده از قرص‌های لاغری است، اما بر اساس تحقیقات اخیر نشان داده است که این قرص‌ها باعث بروز بیماری‌های زیادی در فرد می‌شود، همچنین ادامه روند لاغری با این قرص‌ها ممکن است منجر به مرگ شود. 

ازجمله عارضه‌های جانبی دارو‌های چربی سوز می‌توان مواردی، چون استفراغ (گاهی اوقات با تخلیه) درد شکم، اجابت مزاج فوری و نیاز به رفتن به دستشویی به میزان زیاد، دگرگون شدن نوع خروجی مدفوع، اسهال، احساس درد در روده ها، سردرد، اختلال در چرخه قاعدگی، قند خون پایین (در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲)، خستگی و آسیب دندان و لثه‌ها را می‌توان نام برد. 

عوارض داروهای کاهش وزن چیست؟

سید محمد صادق غفوری  پزشک عمومی وعضو انجمن متخصصان گوارش و کبد ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره عوارض داروهای کاهش وزن اظهار کرد:  دارو‌های مورد استفاده در کاهش وزن به چند دسته تقسیم می‌شوند؛ دارو‌هایی که اشتها را کاهش می‌دهند، دارو‌هایی که سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهند، دارو‌های مدر و ملین، دارو‌های کاهنده جذب چربی‌های خوراکی که آنها را بررسی خواهیم کرد.

فریب داروهای لاغری با منشا گیاهی را نخورید/ چرا نباید از قرص‌های لاغری استفاده کرد؟/کاهش وزن به چه قیمتی؟

وی درباره دارو‌هایی که اشتها را کاهش می‌دهند، بیان کرد: این دارو‌ها معمولاً محرک است و از طریق تأثیر بر سیستم مرکزی اعصاب باعث کاهش اشتها و اغلب منجر به بروز عوارض قلبی خطرناک می‌شوند؛ از سوی دیگر از آنجا که این دارو‌ها تأثیر کوتاه مدتی دارند، پس از مدتی اثر خود را از دست می‌دهند، در واقع اشتها به حالت اول برگشته و وزن هم دوباره افزایش می‌یابد، عوارض جانبی این دارو‌ها عبارتند از عوارض قلبی، ریزش مو، سوء تغذیه، ضعف، افسردگی، بی خوابی، سرگیجه، خشکی دهان، گیجی و منگی.

بیشتر بخوانید: قوی ترین اما خطرناک ترین محصول لاغری در دهه گذشته

داروهای لاغری که فعالیت هورمون تیروئید را مختل می‌کند

غفوری درباره دارو‌هایی که سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهند، گفت: از این دسته می‌توان دارو‌هایی مثل هورمون‌های تیروئید را نام برد؛ عارضه جانبی این دارو‌ها پرکاری غدد تیروئید است، دارو‌هایی که تحت عنوان چربی سوز برای کاهش وزن توصیه می‌شود نیز باعث فعال‌تر شدن غده تیروئید و اختلال در عملکرد این غده می‌شود و به طور کلی سوخت و ساز بدن را تغییر می‌دهد.

این پزشک عمومی ادامه داد: وقتی که مصرف این دارو‌ها پس از مدتی کنار گذاشته شود فرد با مشکلات هورمونی مواجه خواهد شد و غده تیروئید وی با اختلال مواجه می‌شود.

فریب داروهای لاغری با منشا گیاهی را نخورید/ چرا نباید از قرص‌های لاغری استفاده کرد؟/کاهش وزن به چه قیمتی؟

با مصرف قرص‌های لاغری بدن دچار کم آبی خواهد شد

وی با اشاره به اینکه دارو‌های ادرارآور یا مدر و دارو‌های ملین ومسهل‌ها، مانع جذب آب و مواد غذایی از طریق کلیه و روده‌ها می‌شوند، افزود: فرد چاق با از دست دادن مقادیر بالایی از آب بدن، دچار کاهش وزن می‌شود، این دارو‌ها نه تنها روی چربی‌های ذخیره شده در بدن تاثیری ندارند، بلکه منجر به بی آبی بدن و سوء تغذیه خواهند شد.

غفوری ادامه داد: از آنجا که کاهش وزن ناشی از دارو‌های مدر به علت از دست رفتن آب بدن است نه چربی، به همین دلیل، پس از مدت زمان کوتاهی با مصرف آب و مایعات دوباره جایگزین می‌شود و مصرف این دارو‌ها روند طبیعی کار بدن را مختل می‌کند و موجب آسیب دیدن کلیه‌ها و کبد می‌شود.

این پزشک عمومی درباره دارو‌های کاهنده جذب چربی‌های خوراکی، تشریح کرد: این دارو‌ها از طریق کاهش جذب چربی رژیم غذایی عمل می‌کنند البته این دارو‌ها در مورد همه افراد مؤثر نیستند، ولی بعضی از افراد که از رژیم غذایی همراه با آن‌ها استفاده می‌کنند، به میزان ۲-۱ کیلوگرم اضافه بر میزانی که با رژیم غذایی کم می‌شود، کاهش وزن پیدا می‌کنند، استفاده از این دارو هم روش مناسبی برای درمان چاقی نیست، زیرا بر چربی بدن بی تاثیر است و تنها مانع جذب چربی غذا خواهد شد.

فریب داروهای لاغری با منشا گیاهی را نخورید/ چرا نباید از قرص‌های لاغری استفاده کرد؟/کاهش وزن به چه قیمتی؟

وی افزود: اگر غذای مصرفی بدون چربی و رژیمی باشد این دسته از دارو‌ها بی اثر خواهند بود، از سوی دیگر این دارو‌ها با ایجاد اختلال در جذب چربی‌ها، منجر به جذب نشدن ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین‌های A، D، K، E. خواهد شد و به دنبال آن عوارض پوستی از جمله خشکی پوست و مشکلات هورمونی برای فرد پیش می‌آید.

بیشتر بخوانید: تاوانى سنگین برای علاقه‌مندان به لاغری‌های فوری/ دور این قرص‌های خطرناک را خط بکشید

این پزشک عمومی گفت: افدرین و کافئین از اجزای مهم و فعال بسیاری از دارو‌ها و مکمل‌های لاغری با منشا گیاهی هستند که به دلیل بروز عوارض جانبی خطرناک به هیچ عنوان مصرف آن‌ها توصیه نمی‌شود؛ هر گونه اشاره‌ای به بی خطری این فرآورده‌ها به دلیل گیاهی بودن آن، کذب محض است، چرا که دارو‌های با منشا گیاهی مانند دارو‌های با منشا شیمیایی هردو به یک اندازه می‌توانند خطرناک باشند.

قرص‌های لاغری آب بدن را تخیله می‌کنند  حسن اکبری متخصص طب اسلامی ایرانی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص دارو‌های لاغری گفت: برخی از این دارو‌ها میزان ادرار فرد را افزایش می‌دهند و از این طریق سبب از بین رفتن آب بدن می‌شوند، که در نهایت حدود ۴ الی ۵ کیلوگرم از وزن بدن کاسته می‌شود، اما با مصرف آب مجدد مشکل باز می‌گردد. فریب داروهای لاغری با منشا گیاهی را نخورید/ چرا نباید از قرص‌های لاغری استفاده کرد؟/کاهش وزن به چه قیمتی؟چرا قرص لاغری بیشترین تقاضا را دارد؟

 اکبری افزود: عملکرد این قبیل دارو‌ها کم کردن وزن فرد از طریق افزایش برون داد مدفوع است، قرص بیزا کودیل میزان حرکت دستگاه گوارش و خروج مدفوع را بیشتر می‌کنند همچنین در طی خروج مدفوع مقداری آب بدن نیز دفع می‌شود، بنابراین فرد دچار کاهش وزن می‌شود اثر این دارو‌ها نیز موقت است و سبب آسیب‌هایی نظیر ایجاد کلون بسیار بزرگ سمی در بدن می‌شود و گاهی فرد را تا پای عمل جراحی می‌برد.

این متخصص طب اسلامی با اشاره به اینکه دارو‌های کاهش وزن عوارض بسیار زیادی دارد، گفت: این دارو‌ها باعث اختلالاتی در فرد می‌شوند که عبارتند از: افسردگی، کاهش میل جنسی، بی‌خوابی، آلرژی به این داروها، فراموشی و فشار خون  از طریق مصرف این قبیل از دارو‌ها سبب ایجاد اختلالات خانوادگی و حتی طلاق می‌شود.  

بیشتر بخوانید: دستور لاغری 7 کیلویی با « کاهو» در 10 روز

فریب داروهای لاغری با منشا گیاهی را نخورید/ چرا نباید از قرص‌های لاغری استفاده کرد؟/کاهش وزن به چه قیمتی؟

وی با تاکید بر اینکه اضافه وزنی که عمدتا امروزه در افراد مختلف وجود دارد، در واقع ورم سلولی است، گفت: برخی از مواد غذایی سبب کاهش انرژی سلول‌ها می‌شود که این امر باعث شده تا سلول‌ها نتوانند سدیم را به راحتی از سلول خارج کنند و سلول‌ها متورم شده و در نهایت باعث اضافه وزن می‌شود.

برای کاهش وزن وعده ناهار را حذف کنید

اکبری بیان کرد: در درجه‌ اول باید تغذیه‌ فرد اصلاح شود که از طریق استفاده از آب جوشیده و گرم به جای آب سرد میسر می‌شود؛ اگر فرد قصد میل کردن ناهار را دارد می‌تواند آن را با خرما و آب جوش جایگزین کند، زیرا خرما انرژی مورد نیاز پمپ‌های سدیم و پتاسیم را تامین می‌کند و در نتیجه ورم سلولی از بین می‌رود و فرد به طور طبیعی و بدون عارضه لاغر می‌شود.

فریب داروهای لاغری با منشا گیاهی را نخورید/ چرا نباید از قرص‌های لاغری استفاده کرد؟/کاهش وزن به چه قیمتی؟

وی با بیان اینکه ورزش منظم عامل دیگری است که سبب کاهش وزن می‌شود، افزود: ورزش با تولید انرژی، پمپ‌های سدیم و پتاسیم سطح سلولی را فعال می‌کند، بدین ترتیب آب اضافی از سلول خارج شده و فرد به طور طبیعی لاغر می‌شود؛ همچنین استفاده از دم نوش‌هایی با طبع گرم از طریق بهبود مکانیزم عملکرد سلولی، باعث تخلیه‌ آب اضافی درون سلول‌ها می‌شوند و این امر نیز سبب لاغری فرد می‌شود این دم نوش‌ها عبارتند از زنجبیل، دارچین، زعفران، بابونه، اسطوخودوس، بادرنجبویه، چای سبز.

اکبری با اشاره به اینکه به جای مصرف قرص‌های لاغری وعده غذایی را باید کم کرد، ادامه داد:  افرادی که اضافه وزن و شکم بزرگی دارند باید صبح زود از خواب بیدار شوند و به جای صبحانه معمولی نظیر نان و پنیر و چای شیرین و غیره، غذا میل کنند.

بیشتر بخوانید: واقعیتی هولناک درباره قرص‌های لاغری/ مدی که جوانان را به کام مرگ می‌کشد

فریب داروهای لاغری با منشا گیاهی را نخورید/ چرا نباید از قرص‌های لاغری استفاده کرد؟/کاهش وزن به چه قیمتی؟ تبلیغات‌های عوام فریبانه داروهای لاغری

کوروش صمد پور متخصص تغدیه در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ درباره تاثیر مصرف قرص‌های لاغری و عوارض ناشی از آن در بدن اظهار کرد: تبلیغات‌های عوام فریبانه این داروها که لاغری بدون رژیم و آسان را به افراد وعده می‌دهد؛ معمولا هیچ پایه علمی ندارد و نه تنها کمکی به فرد بیمار نمی‌کند بلکه عوارض خطرناکی هم برای او در پی خواهد داشت؛ حتی در برخی از انواع این قرص‌ها موادی مثل آمفتامین وجود دارد که از مواد تشکیل دهنده ماده مخدر شیشه است و به شدت فرد را وابسطه به مصرف دارو می‌کند.

این متخصص تغدیه در خصوص استفاده از قرص‌های تیروئید برای لاغری تصریح کرد: اجازه مصرف قرص‌های تیروئید صرفا زمانی صادر می‌شود که فرد آزمایش تیروئید داده و پزشک کم‌کاری تیروئید او را تایید کرده است؛ مصرف خودسرانه این قرص‌ها به مرور آسیب‌های خطرناک زیادی مثل اختلالات  تیروئیدی، افزایش شدید ضربان قلب، افزایش تعریق بدن، ایجاد لرزش در دست‌ها و دیگر آسیب‌های این چنین را در پی دارد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «نسخه پیچی‌ من درآوردی سودجویان در حوزه سلامت/ کاهش وزن به چه قیمتی؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..