تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




معرفی انواع چاه فاضلاب / چرا دریچه چاه فاضلاب دایره‌ای شکل و گرد است؟

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  چاه‌های فاضلاب در هر کوچه و خیابان به چشم می‌خورند، چاه‌هایی که با دریچه‌های دایره‌ای شکل در وسط خیابان‌ها خودنمایی می‌کند، اما سوالی که در این بین مطرح می‌شود و گفته می‌شود که پرسش استخدامی شرکت‌هایی مثل گوگل یا مایکروسافت است؛ دلیل گرد بودن دریچه چاه فاضلاب چیست و چه دلیلی دارد که بصورت دایره‌ای شکل باشد؟

در همین راستا باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا شما را ابتدا با چاه‌های فاضلاب و انواع آن و سپس دلیل گرد بودن درب چاه های فاضلاب آشنا نماید؛ پس پیشنهاد می‌کنیم خودتان را به جای نیرو‌هایی که قصد دارند جذب شرکت‌های گوگل یا مایکروسافت شوند قرار دهید و به اطلاعات عمومیتان بیافزایید.

آیا میدانید؛ چرا دریچه چاه فاضلاب دایره‌ای شکل و گرد است؟! / معرفی انواع چاه فاضلاب/ اگر می‌خواهید در گوگل یا مایکروسافت استخدام شوید، این پرسش مضحک را پاسخ دهید

چاه فاضلاب و انواع آن

با وجود پیشرفت‌های فراوان در زمینه بهداشت محیط و آب و فاضلاب و ورود تکنولوژی و صنعت در این زمینه، باز هم شاهد روش‌های سنتی در این بخش هستیم. شبکه سراسری فاضلاب بستری مناسب برای دفع و تصفیه‌ی فاضلاب‌های خانگی و صنعتی با رعایت نکات بهداشتی میباشد؛ اما در اماکنی که این بستر وجود ندارد به ناچار باید از روش سنتی یعنی حفر چاه و دفع فاضلاب در چاه استفاده کرد.

بیشتر بدانید : آیا میدانید چرا یخ سفید است؟! + دستورالعمل درست کردن یخ‌های شفاف!

اگر چه چاه‌های فاضلاب هنوز هم استفاده قابل توجه‌ای در صنعت آب و فاضلاب دارند، اما این نوع چاه‌ها تاثیرات بدی بر محیط زیست گذاشته و باعث آلودگی آب‌های زیر زمینی میشوند. همچنین این نوع چاه‌ها نیازمند توجه و رسیدگی هستند. عدم توجه به چاه‌های فاضلاب باعث بروز حوادث ناگوار میشود.

چاه‌های فاضلاب بر دو نوع است:  چاه جذبی چاه سپتیک

انتخاب نوع چاه به عوامل محیطی بستگی دارد.

این عوامل عبارت است از جنس خاک، نوع زمین و سطح آب‌های زیر زمینی.

آیا میدانید؛ چرا دریچه چاه فاضلاب دایره‌ای شکل و گرد است؟! / معرفی انواع چاه فاضلاب/ اگر می‌خواهید در گوگل یا مایکروسافت استخدام شوید، این پرسش مضحک را پاسخ دهید

 چاه جذبی

این نوع چاه (همان طور که از نام آن مشخص است) بر مبنای جذب کار میکند. به عبارت دیگر این نوع چاه برای کارکرد مناسب باید آب را جذب کند. برای استفاده از این نوع چاه (چاه جذبی) باید به جنس خاک و نوع زمین توجه کرد. برای این که چاه جذبی آب و فاضلاب را به خوبی جذب کند باید جنس خاک آن، جاذب آب باشد. زمین‌های حاوی شن و ماسه و یا خرده سنگ برای حفر چاه جذبی مناسب هستند. شن و ماسه به خاطر وجود حفره‌های ریز بین ذرات آن، آب را به خوبی جذب میکنند. چاه جذبی را در خاک رس و زمین‌های حاوی رس زیاد نباید حفر کرد؛ زیرا رس آب را به خوب جذب نمیکند و آب و فاضلاب درون چاه انباشته میشوند و چاه به سرعت پر خواهد شد.

بیشتر بدانید : آیا میدانید؛ نام هر کدام از کشور‌های دنیا چه معنایی دارد؟

قسمت‌های تشکیل دهنده چاه جذبی به صورت زیر است.

الف) گلدانی

به دهانه چاه که شکل مخروط، قیف و یا گلدان را دارد گلدانی گفته میشود. گلدانی محل اتصال لوله‌های فضلاب به چاه فاضلاب میباشد. انتهای لوله‌های فاضلاب باید از طریق گلدانی وارد چاه شوند و آب و فاضلاب را به داخل چاه هدایت کنند.

ب) میله

بدنه اصلی چاه یا همان دیواره چاه که استوانه‌ای بلند و عمود بر زمین است را میله چاه میگویند. دو عامل تاثیر گذار در حجم چاه، قطر و ارتفاع میله‌ی چاه است. هر چه قطر و ارتفاع میله بیشتر شود حجم چاه نیز بیشتر میشود. قطر میله معمولا ثابت است، اما ارتفاع میله برحسب مقدار استفاده از چاه متغییر است.

ج) انباره

فضای انتهای چاه که قطر آن بیشتر از میله بوده و شکل آن مانند گنبد است را انباره میگویند. علت حفر انباره در کف چاه افزایش حجم چاه، محل دفع فضولات، افزایش جذب آب است. انباره چاه به خاطر سطح تماس زیادی که با آب دارد باعث افزایش جذب آب در زمین میشود.

بیشتر بدانید: آیا می‌دانید؛ پشه‌ها روز‌ها کجا هستند؟

آیا میدانید؛ چرا دریچه چاه فاضلاب دایره‌ای شکل و گرد است؟! / معرفی انواع چاه فاضلاب/ اگر می‌خواهید در گوگل یا مایکروسافت استخدام شوید، این پرسش مضحک را پاسخ دهید

بیشتر بدانید: آیا می‌دانید؛ انداختن انگشتر در هر انگشت چه معنا و مفهومی دارد؟

حجم انباره به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ این عوامل عبارت است از:

میزان نفوذ پذیری خاک عمر چاه تعداد طبقات ساختمان تعداد افراد ساکن در ساختمان نوع کاربری ساختمان تعداد سرویس بهداشتی و حمام

این عوامل مربوط به چاه فاضلاب است؛ اگر آب باران نیز وارد چاه فاضلاب میشود باید آن را نیز در محاسبه وارد کرد.

چاه سپتیک

اگر چه چاه سپتیک به ظاهر شبیه چاه نیست، اما به آن چاه میگویند. بر خلاف چاه جذبی که آب و فاضلاب را جذب میکند، چاه سپتیک آب و فاضلاب را در خود نگه میدارد و در زمین نفوذ نمیدهد. مبنای کار چاه سپتیک به این صورت است که آب و فاضلاب وارد این چاه میشوند و تا زمان معیین یا زمان پر شدن چاه در آن میمانند و سپس توسط تانکر تخلیه چاه و دستگاه‌های مخصوص از داخل چاه تخلیه میشوند.

بیشتر بدانید : آیا میدانید فواید ذرت مکزیکی چیست؟

این نوع چاه انبار فاضلاب است و نباید فاضلاب را خود نفوذ دهد. بنا بر این چاه سپتیک باید از جنس بتن و یا مصالح مقاوم در برابر نفوذ و خوردگی باشد تا از فاضلاب داخل آن به خوبی محافظت کند و اجازه خروج آن‌ها را ندهد.

ضرر‌های این نوع چاه نسبت به چاه‌های جذبی کمتر است. زیرا فاضلاب و آب‌های آلوده را وارد سفره‌های زیر زمینی نمیکند. اما باز هم جایگزین شبکه فاضلاب و روش‌های نوین تصفیه فاضلاب نمیشود.

آیا میدانید؛ چرا دریچه چاه فاضلاب دایره‌ای شکل و گرد است؟! / معرفی انواع چاه فاضلاب/ اگر می‌خواهید در گوگل یا مایکروسافت استخدام شوید، این پرسش مضحک را پاسخ دهید

علت گرد بودن درب چاه‌های فاضلاب چیست؟

این یکی از سوال‌های خیلی کلیشه است که نه تنها در شرکت‌های مشاوره بلکه در مصاحبه‌های استخدامی شرکت‌هایی مثل گوگل یا مایکروسافت هم تا همین چند سال پیش خیلی مطرح می‌شد.

خیلی از افراد هم وقتی با سوالات از این دست مواجه می‌شدند از خود می‌پرسیدند:‌ای بابا! من آمده ام اینجا که مشاور مدیریت شوم، آخر این چه سوالی است؟ حقیقت امر این است که مصاحبه کنندگان خیلی علاقه‌مند به شنیدن جوابی کاملا فنی نیستند بلکه بیشتر به دنبال این هستند که ببینند فرد مصاحبه شونده چگونه فکر می‌کند و چگونه یک مساله ناشناخته را تحلیل می‌کند.

بیشتر بدانید : آیا می‌دانید؛ چند اقیانوس در دنیا وجود دارد؟!

خیلی وقت‌ها در حین کار فرد ممکن است با شرایطی نا آشنا مواجه شود: این تیپ سوال‌ها محکی به دست فرد مصاحبه کننده می‌دهد که ببیند فرد چه عکس العملی ممکن است در چنین شرایطی از خود نشان دهد.

با این مقدمه، فرض کنید اگر شما با یک چنین سوالی روبرو شدید، بهتر است از خود بپرسید "دایره بودن در سوراخ فاضلاب، چگونه کار فردی که روزانه با آن سر کار دارد را نسبت به حالتی که این در مربع است راحت‌تر می‌کند؟ " اگر به این قضیه فکر کنید، ممکن است ذهنتان به آنجا برود که اصلا فردی که با سوراخ فاضلاب کار می‌کند، در طول روز با این سوراخ چه می‌کند.

ایده‌هایی که ممکن است به ذهن برسد اینهاست: فرد ممکن است در سوراخ را بردارد، آن را حمل کند و به کناری بگذارد، بعد ممکن است کاری را داخل سوراخ انجام دهد، بعد بیرون بیاید، در را به محل سابقش حمل کند و آن را سر جایش بگذارد.

بیشتر بدانید: آیا میدانید از نوزادی تا ۲۰ سالگی چه اتفاقاتی برای یک انسان رخ می‌دهد؟

حال با این تفصیل ایده‌هایی که به ذهن می‌رسد برای اینکه در هر کدام از این مراحل گزینه دایره را ارجح کند به این قرار است.

آیا میدانید؛ چرا دریچه چاه فاضلاب دایره‌ای شکل و گرد است؟! / معرفی انواع چاه فاضلاب/ اگر می‌خواهید در گوگل یا مایکروسافت استخدام شوید، این پرسش مضحک را پاسخ دهید

بیشتر بدانید: "آیا می دانید"هایی که شما را شگفت زده می‌کنند

محیط دایره‌ای راحت‌تر می‌تواند از در سوراخ برداشته شود و فرد می‌تواند راحت آن را بچرخاند و به کناری بگذارد: برای سطح مربع چنین کاری اینقدر راحت نیست.  در هنگام باز کردن درب یا موقعی که می‌خواهیم آن را سر جایش بگذریم، در دایره شکل نمی‌تواند به داخل سوراخ بیفتد، در حالی که این امکان برای یک سطح مربع امکان پذیر است اگر در در راستای قطر سوراخ مربع شکل وارد شود.  پهنای بدن انسان کروی است و شاید این محیط دایره شکل گزینه‌ای طبیعی‌تر باشد. هنگامی که می‌خواهیم در دایروی را سر جایش بگذاریم لازم نیست مثل سطح مربع وقت بگذاریم تا هر گوشه دقیقا در قاب سوراخ قرار بگیرد – سطح دایروی را از هر جهت می‌توانیم هل داده و سر جایش بگذاریم، در کنار این گزینه‌ها شما همین طور می‌توانید به فرآیند ساخت یا ایجاد سوراخ فاضلاب هم فکر کنید.  تولید محیط دایره شکل ممکن است برای ماشین تراش کار راحت تری باشد تا محیط دایره شکل.  ایجاد یک سوراخ یا تونل فاضلاب به شکل دایره یا کروی خیلی راحت‌تر است تا حفاری به شکل مربع.  محیط دایره شکل برای یک تونل یا سوراخ مقاوم‌ترین شکل در مقابل فشار زمین یا محیط اطراف است، بنابراین وقتی تونل یا سوراخ دایره شکل باشد، بدیهی است که در آن هم دایره شکل باشد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «معرفی انواع چاه فاضلاب / چرا دریچه چاه فاضلاب دایره‌ای شکل و گرد است؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..