تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




استانی شدن انتخابات، چندین برابر شدن هزینه های انتخاباتی را به دنبال دارد/ سرکشی از مناطق محروم به حاشیه می رود

ساعت: 12:13 منتشر شده در مورخ: 1397/10/27 شناسه خبر: 1449867

کارشناس ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی و مدرس دانشگاه گفت: چندین برابر شدن هزینه های انتخابات در طرح استانی شدن انتخابات باعث می شود افراد باسواد و مستعد که قصد کاندیداتوری را داشته اند نتوانند با افرادی که تمکن مالی بالایی دارند به رقابت بپردازند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد علی قجری، مدرس دانشگاه  های خراسان شمالی در گفتگو باعصراترک در رابطه با طرح استانی شدن انتخابات گفت: این طرح در دوره های پنجم و ششم مجلس مطرح شده  و در هر دوره فراز و فرودهایی به همراه داشته و شورای نگهبان آن را به دلایلی رد کرده است.

وی ادامه داد: در طرح استانی شدن انتخابات، استان به عنوان حوزه اصلی و هر شهرستان یک حوزه فرعی در نظر گرفته می شود و کسی به عنوان نماینده انتخاب می شود که موفق به کسب بیشترین رای در سطح استان شود.

این کارشناس ارشد فقه و حقوق اسلامی افزود:  تمرکز جمعیتی واجدین  شرایط رای دهی در مراکز استان ها باعث ضایع شدن حق رای دهندگان در سایر شهرستان ها میشود و عملا شهرستان های کوچک تر موفق به کسب آرا نمی شوند.

وی خاطر نشان کرد: چندین برابر شدن هزینه های انتخابات در طرح استانی شدن انتخابات باعث می شود افراد باسواد  و مستعد که قصد کاندیداتوری را داشته اند نتوانند با افرادی که تمکن مالی بالایی دارند به رقابت بپردازند. 

قجری اضافه کرد: این طرح دلیلی در خصوص اینکه چه سود و عایدی برای نظام و مملکت خواهد داشت مطرح نشده است و این یک طرح ناپخته و غیر کارشناسی شده است.

این کارشناس ارشد فقه و حقوق اسلامی بیان کرد: از سوی دیگر اینکه در کشور ایران احزاب به صورت قانونی شکل گرفته اند اما بیش از چهار تا پنج حزب فعال نیستند و در استان ها اکثریت فاقد دفتر هستند و برنامه مشخصی ندارند.

قجری با اشاره به اینکه براساس نکات ذکر شده در این طرح نمایندگان مجلس از امور جزئی فارغ شوند و در جهت رسیدگی به امور ملی اقدام می کنند، گفت: یک نماینده در وضعیت فعلی به حوزه انتخابی اش کمتر سرکشی می کند حال اگر  استانی شود سرکشی به مناطق محروم غیر قابل امکان می شود.

وی هم چنین بحث تقویت احزاب را از مهترین هدف این طرح اعلام کرد و گفت: براین اساس افرادی موفق به کسب رای بیشتری می شوند که تمکن مالی بالایی داشته باشند یا در مراکز استان ها موفق به کسب رای بیشتری باشد و شهرهای کوچک به حاشیه می روند.

قجری طرح استانی شدن انتخابات را یک طرح ناقص دانست و گفت: کشور ایران به صورت حزبی فعالیت نمی کند و این زیرساختها در کشور ایجاد نشده، بلکه جناح هایی در بحبوحه انتخابات نام اصلاح طلب و اصولگرا را یدک می کشند و به محض سرد شدن تنور انتخابات منتظر دوره بعدی انتخابات می مانند.

وی گفت: همچنین باتوجه به اینکه در سراسر استان های کشور از نظر اقوام و قبیله ها تنوع وجود دارد این طرح باعث می شود که اختلافات قومی و قبیله ای را به دنبال داشته باشد و قدرت به بعضی از اقوام که اکثریت داشته باشند برسد و ما بقی نقشی در به دست گیری قدرت نداشته باشند.

قجری در انتها افزود: در صورتی این طرح می تواند موفق باشد که زیرساختها آماده و احزاب تقویت شود و افراد بتوانند از طریق حزبی و گروهی کسانی که می توانند کاندیدا شوند و کسانی که می توانند رای دهند از طریق ساختار یک نظام انتخاباتی سیاسی دقیق در انتخابات حضور داشته باشند.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «استانی شدن انتخابات، چندین برابر شدن هزینه های انتخاباتی را به دنبال دارد/ سرکشی از مناطق محروم به حاشیه می رود»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..