تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تهیه نقشه فرهنگی اجتماعی از محله‌های تهران/ مردم اطلاعات زیادی از طرح‌های عمرانی ندارند

رئیس موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران مطرح کرد؛

حسین ایمانی جاجرمی عضو هیئت علمی دانشکده  علوم اجتماعی دانشگاه تهران و رئیس موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه مطالعه گونه شناسی محله ها اظهار کرد: به درخواست مرکز مطالعات برنامه‌ریزی شهرداری تهران مطالعاتی را انجام دادیم که یکی از آن‌ها گونه‌شناسی محله‌های تهران بود؛ زیرا معاونت اجتماعی، فرهنگی شهرداری تهران با این مشکل مواجه بود که چگونه خدمات را بر اساس ویژگی‌های هر محله ارائه کند.

گونه‌شناسی محله‌های تهران برای ارائه بهترخدمات شهری /مشارکت شهروندان در طرح‌های توسعه‌ و عمران

وی افزود: سرا‌های محله‌ای که شهرداری تاسیس کرده است، یخش‌های مختلفی دارد که یکی از آن‌ها خانه اسباب‌بازی است؛ در محله‌های شمال شهر استقبالی از این خانه‌های اسباب‌بازی نمی‌شود، زیرا در شمال شهر عموم بچه‌ها از خانواده‌های مرفه هستند و خانواده این وسایل را برایشان فراهم می‌کند.

وی افزود: از طرفی در محله‌های جنوب شهر خیلی ازدحام برای استفاده از وسایل و اسباب بازی‌ها وجود دارد به طوری که نوبت به بچه‌ها نمی‌رسد، زیرا در این محله‌ها خانواده‌های کم درآمد زندگی می‌کنند و این امر نشان می‌دهد باید خدمات شهری با توجه به نیازها و ویژگی‌های هر محله  ارائه شود.

گونه‌شناسی محله‌های تهران برای ارائه بهترخدمات شهری /مشارکت شهروندان در طرح‌های توسعه‌ و عمران

ایمانی جاجرمی گفت: یکی از ویژگی‌های مهم محله‌ها، تفاوت‌های  اجتماعی و مذهبی است که در محله‌های مختلف تهران وجود دارد؛ به طور مثال محله‌هایی در تهران وجود دارد که ارامنه نشین است و همه این‌ موارد  ملاحظاتی را برای برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی به وجود می‌آورد.

تهیه نقشه فرهنگی اجتماعی از محله‌های تهران

رئیس موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران بیان کرد: معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران این پروژه را تعریف کرد و این کار را برای شهرداری تهران انجام داد و بر اساس تکمیل پرسشنامه‌ و مطالعات اسنادی، یک نقشه فرهنگی اجتماعی از محله‌های تهران تهیه شده است که در آن محله‌ها  دسته‌بندی شده‌اند و  این نقشه در اختیار شهرداری قرار گرفت.

گونه‌شناسی محله‌های تهران برای ارائه بهترخدمات شهری /مشارکت شهروندان در طرح‌های توسعه‌ و عمران

وی اظهار کرد: در دسته بندی محله‌های تهران بیشتر روی موضوع سرمایه اجتماعی و ویژگی‌ که محله می‌تواند داشته باشد تاکید شد.

دسته بندی محله‌های تهران بر اساس ویژگی‌ها و امتیازات

ایمانی جاجرمی افزود: بر اساس این ویژگی‌ها محله‌ها به ۳ دسته یا گونه تقسیم‌بندی شده‌اند، محله‌هایی که آمادگی بالایی برای کار‌های اجتماعی دارند، محله‌هایی که از این نظر متوسط هستند و محله‌هایی که در واقع محله نیستند؛ یعنی هنوز روح محله‌ای و سازمان اجتماعی در آن‌ها شکل نگرفته است؛ بنابراین پیشنهاد موسسه این بود که شهرداری اولویت را بر ایجاد سازمان اجتماعی،  هویت محله‌ای و تعلق بیشتر مردم به محله قرار دهد و برای این کار نزدیک به ۲ تا ۳ هزار صفحه اطلاعات در موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران تولید شد.

گونه‌شناسی محله‌های تهران برای ارائه بهترخدمات شهری /مشارکت شهروندان در طرح‌های توسعه‌ و عمران

رئیس موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران گفت: اقدام دیگری  در موسسه برای سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور درباره سیاست‌های فرهنگی و اجتماعی است و هدف از این مطالعه  اصول و مبانی‌ بود که باید وزارت کشور به عنوان سازمان متولی مدیریت محلی کشور و بر اساس قانون اساسی و سیاست‌های کلی نظام در بخش‌های اجتماعی دنبال کند؛ در همین راستا و بر اساس اقداماتی که شهرداری‌ها انجام داده اند یک مدل  طراحی شد که در واقع یک پیش‌نویس سند سیاستی  است.

بیشتر بخوانید: همکاری پردیس کیش دانشگاه تهران با مرکز مطالعات عالی فرانسه

وی اظهار کرد: مطالعه دیگری برای وزارت راه و شهرسازی، معاونت معماری و شهرسازی در زمینه  مشارکت شهروندان در طرح‌های توسعه و عمرانی  انجام شد که  این مطالعه تا کنون ۴ سال طول کشیده است و خروجی‌های خوبی دارد؛ در واقع نتایج این بود که با کار پیمایشی، اسنادی، برگزاری جلسات و کارگروه‌های متمرکز با کمک ۳ محله از تهران  یک بسته سیاستی  آماده و در آن اقدامات لازم برای مشارکت مردم در طرح‌های توسعه‌ای و عمران بیان شد.

آکاهی بخشی به مردم برای مشارکت در طرح‌های عمرانی

ایمانی جاجرمی افزود: مطالعات  نشان داد که مردم اطلاعات زیادی از طرح‌های عمرانی ندارند و تا زمانی که مردم اطلاعات کافی نداشته باشند نمی‌توان از آن‌ها انتظار مشارکت داشت و این مشارکت می‌تواند در حوزه‌هایی اتفاق بیفتد که دقیقا مرتبط با زندگی روزمره ماست و مشارکت متخصصان باید در حوزه طرح‌هایی انجام شود که مسائل ملی و کلان‌تر را دنبال می‌کنند.

گونه‌شناسی محله‌های تهران برای ارائه بهترخدمات شهری /مشارکت شهروندان در طرح‌های توسعه‌ و عمران

رئیس موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران بیان کرد: تمام کار‌هایی که در موسسه انجام شده کار مهمی بوده است، زیرا کار‌هایی که برای وزارتخانه‌هایی از جمله وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور انجام شدند ابعاد ملی را در بر می‌گیرد، البته کار‌هایی که برای شهرداری تهران هم انجام دادیم بسیار مهم و حائز اهمیت است.

تدوین سیاست مسئولیت اجتماعی شرکتی در منطقه آزاد چابهار

وی گفت: آخرین کار انجام شده در موسسه برای منطقه آزاد چابهار در راستای تدوین سیاست مسئولیت اجتماعی بود و امیدواریم حرکتی را  در مناطق آزاد ایجاد کند، زیرا لازم است سازمان‌ها و شرکت‌ها سیاستی مشخص در زمینه مسئولیت اجتماعی داشته باشند و نسبت به اجتماع و محیط زیست پیرامون خود بی‌تفاوت نباشند و برای این کار مطالعات میدانی زیادی انجام و کار‌های بسیاری ترجمه و در نهایت یک سند سیاستی تولید شد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تهیه نقشه فرهنگی اجتماعی از محله‌های تهران/ مردم اطلاعات زیادی از طرح‌های عمرانی ندارند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..