تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




نوشيدني اصيل ايراني: سرکه انگبين

نوشيدني اصيل ايراني: سرکه انگبين

خبرگزاري آريا – سرکه انگبين يکي از نوشيدني‌هاي بسيار قديمي و سنتي ايران است که علاوه بر گوارا بودن، خواص دارويي بسياري دارد و از گذشته مورد توجه اطباي سنتي بوده است. سکنجبين در واقع همان سرکه انگبين است، که متاسفانه در برخي منابع اين دو را جدا از يکديگر مي‌شناسند.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از مجله فرهنگ غذا، سرکه انگبين نوشيدني فرح بخش و گوارايي است که از مخلوط مقدار مشخصي سرکه و عسل طبيعي به همراه مقداري نعناع يا عرق آن بدست مي‌آيد. سکنجبين معرب واژه سيکنگبين يا همان سرکه انگبين است.
اين واژه دقيقا نمونه‌اي از روش آميزه‌سازي کلمات در پارسي کهن مي‌باشد. اما به مرور زمان به علت گراني يا در دسترس نبودن عسل طبيعي بجاي آن از شکر استفاده مي‌کردند؛ از اين جهت برخي بين سرکه انگبين سنتي و سکنجبين امروزي تمايز و تفاوت قائل مي‌شوند. در هر حال هرجا سخن از خواص و فوايد سکنجبين است و مصرف آن توصيه شده، منظور همان نوشيدني سرکه انگبين اصيل و سنتي مي‌باشد.
علاوه بر اينکه اين نوشيدني يا شربت بسيار گوارا و خوشمزه است، خواص دارويي بسياري نيز دارد تا حدي که به آن لقب شاه داروي طب سنتي نيز داده‌اند.
در باب اهميت آن بوعلي سينا رساله‌اي به نام السکنجبين با نام کامل «منافع الشراب المسمي سکنجبين» به زبان عربي نوشته است. اين رساله در سال ۱۵۴۷ به زبان لاتين نيز ترجمه شده است.
فوايد و خواص سرکه انگبين :
براي تقويت معده و کبد، رفع عطش، انسداد عروق، رفع سر درد و گرمي مفيد است. افراد گرم مزاج مي‌توانند مقداري عرق کاسني به آن اضافه کنند. خوردن شربت سرکه انگبين به همراه شاهتره براي قبل از حجامت توصيه شده است.
همچنين اين نوشيدني براي رفع داغي کبد مفيد است و به افرادي که با خوردن گرمي‌ها دچار عارضه مي‌شوند، بسيار سفارش شده است. البته افراد سرد مزاج بايد کمتر از آن استفاده کنند. از ديگر خواص درماني آن مي‌توان به موارد زير اشاره کرد :
♦ کاهش چربي خون
♦ مفيد براي کبد و گوارش
♦ مفيد در درمان مشکلات گوارشي
♦ درمان نفخ معده
♦ براي درمان آسم گرم نيز مفيد است.
♦ پاکسازي کبد چرب
♦ رفع عطش در فصل گرم
♦ اخلاط را در بدن معتدل مي کند.
♦ باز کننده عروق و ضد انسداد
دستور تهيه سرکه انگبين :
سرکه انگور يک ليوان
عسل طبيعي دو ليوان
عرق نعناع يک ليوان
آب سالم يک ليوان
سرکه، آب و عرق نعناع را در قابلمه‌اي مناسب ريخته و روي حرارت قرار دهيد تا بجوش آيد. سپس عسل را اضافه کنيد و کاملا هم بزنيد تا مخلوط شوند. وقتي مقدار آن‌ها به يک چهارم رسيد و کمي غليظ شد از روي شعله برداريد. پس از سرد شدن سرکه انگيبين را درون بطري شيشه‌اي ريخته و در يخچال نگه‌داري کنيد.
نکات :
♦ منظور از آب سالم آب بدون کلر است. از آب معدني هم مي‌توان استفاده کرد.
♦ بجاي عسل از شکر سرخ هم مي‌توان استفاده کرد. در اين صورت خواص درماني آن تغيير مي‌کند.
♦ در مصرف سرکه انگبين نبايد زياده روي کرد. براي مصرف مقداري از آن را با آب خنک مخلوط کرده و نوش جان کنيد.
♦ افرادي که سرماخورگي يا زخم معده دارند، نبايد استفاد نمايند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «نوشيدني اصيل ايراني: سرکه انگبين»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..