تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




بررسی آیپد پرو 2018 اپل

۲۷ ژانویه‌ی ۲۰۱۰، یکی از تاریخ‌های فراموش‌نشدنی دنیای فناوری، به‌خصوص در تاریخچه‌ی اپل، به‌شمار می‌آید؛ روزی که استیو جابز، مرد شماره‌‌یک و محبوب کوپرتینو، محصولی را رونمایی کرد که به‌زعم او جادویی و انقلابی بود و می‌توانست زمینه‌ساز کلاسی جدید از دستگاه‌ها برای ایجاد پیوندی صمیمی‌تر و شهودی‌تر و خوشایندتر بین کاربر و اپلیکیشن‌ها باشد. نسل نخست آیپد سه‌ ماه پس از معرفی و در آوریل ۲۰۱۰ دراختیار کاربران قرار گرفت و استقبال درخورتوجهی از آن شد؛ به‌طوری‌که فروش آن در فصل نخست ۲۰۱۰، از کامپیوترهای مک نیز فراتر رفت. مطابق پیش‌بینی جابز، شرکت‌های متعددی در دنیای اندروید و ویندوز برای سهیم‌شدن در بازار نوظهور تبلت‌ها و ثبت موفقیت‌های مشابه وارد عمل شدند؛ اما متأسفانه فُرم‌فکتور تبلت هیچ‌گاه به‌اندازه‌ی گوشی‌‌های هوشمند محبوب نشد. برهمین‌اساس، بسیاری از شرکت‌ها فعالیت خود در این حوزه را محدود یا متوقف کردند.

آیپد پرو 11 2018 اپل / Apple iPad Pro 11 2018

بازار تبلت‌ها به‌تدریج کوچک و کوچک‌تر می‌شود؛ اما اپل همچنان حکمران این بازار به‌شمار می‌آید؛ به‌طوری‌که براساس گزارش Statista، از سال ۲۰۱۱ تاکنون، آمار فروش فصلی آیپد همواره فراتر از ۸ میلیون دستگاه بوده است. کوپرتینونشین‌ها برای تثبیت جایگاه خود و جلب توجه طیف گسترده‌تری از کاربران، در سپتامبر ۲۰۱۵ آیپد پرو را معرفی کردند؛ دستگاهی با نمایشگر عظیم ۱۲.۹ اینچی که نخستین محصول مبتنی بر iOS با پشتیبانی از قلم استایلوس به‌شمار می‌رفت و درکنار قلم اپل پنسل آمده بود تا ابزاری رؤیایی برای طراحان و گرافیست‌ها باشد. اپل با خانواده‌ی iPad Pro سعی می‌کند مفهوم کامپیوتر در عصر حاضر را برای بسیاری از کاربران از نو تعریف کند و اکنون در سال ۲۰۱۹، تیم کوک نسل سوم آیپد پرو را نه یک تبلت، بلکه یک کامپیوتر شخصی می‌داند.

آیپد پرو در نسل سوم خود اوج جاه‌طلبی اپل را به‌تصویر می‌کشد؛ دستگاهی که اکنون به‌لطف طراحی مدرن و نمایشگر کم‌حاشیه‌ی خود، از نسل‌های گذشته ابعاد فیزیکی کوچک‌تری دارد و پردازنده‌ی قدرتمند A12X آن به‌ادعای شرکت سازنده، ۹۲ درصد از لپ‌تاپ‌های موجود در بازار را پشت‌سر می‌گذارد و قلم اپل پنسل جدید، به‌صورت مغناطیسی به آن متصل می‌شود. با زومیت همراه باشید تا با بررسی آیپد پرو 2018، قابلیت‌های این دستگاه گران‌قیمت را زیر ذره‌بین قرار دهیم و توانایی آن در گرفتن جای کامپیوترهای مرسوم را ارزیابی کنیم.

شایان ذکر است آیپد پرو 11 و اپل پنسل 2 را فروشگاه الماس پایتخت برای بررسی دراختیار زومیت قرار داده است. طراحی

شاید این شعار تبلیغاتی اپل که در توصیف آیپد پرو ۲۰۱۸ به‌کار می‌رود، کمی حماسی و مبالغه‌آمیز به‌نظر برسد: «تنها چیزِ بدون تغییر، نام است». باوجوداین حداقل از بُعد سخت‌افزاری و طراحی، می‌توان این شعار را صحیح دانست. کوپرتینونشین‌ها امسال با الهام‌گرفتن از زبان طراحی مدرن آیفون، تبلت‌ حرفه‌ای خود را زیر تیغ جراحی برده و ظاهر مسحورکننده‌ای برای آن خلق کرده‌اند. آیپد پرو ۲۰۱۸ با حاشیه‌های ضخیم نسل گذشته خداحافظی کرده است و اکنون، از نمایشگری کم‌حاشیه با گوشه‌های گِرد و محبوس درون کالبدی کوچک‌تر بهره می‌برد؛ به‌طوری‌که ابعاد نمایشگر نسخه‌ی کوچک آیپد پرو با ۰.۵ اینچ افزایش به ۱۱ اینچ می‌رسد. این در‌حالی است که ابعاد دستگاه کاهشی ۱.۳ درصدی را تجربه می‌کند؛ دستاوردی که اپل آن را با عبارت «More screen. Less device» وصف می‌کند.

آیپد پرو 11 2018 اپل / Apple iPad Pro 11 2018

کاهش ضخامت حاشیه‌های اطراف نمایشگر، خداحافظی با کلید خاطره‌انگیز Home را به ما گوشزد می‌کند تا بدین‌ترتیب، ژست‌های حرکتی جذاب آیفون به دنیای تبلت‌های اپل نیز راه یابد. با حذف‌شدن کلید هوم و به‌تبع آن، حسگر اثرانگشت تاچ‌آیدی از آیپد پرو، سیستم تشخیص چهره‌ی Face ID به این دستگاه اضافه شده است. بااین‌حال، با‌توجه‌به ماهیت تبلت‌ها و لزوم وجود اندکی حاشیه اطراف صفحه‌نمایش برای سهولت کار با آن‌ها، از بریدگی نمایشگر در آیپد پرو ۲۰۱۸ خبری نیست و دورتادور صفحه‌نمایش را حاشیه‌های باریک مشکی‌رنگ در انحصار خود دارند. بدین‌ترتیب، کاربر برعکس آنچه هم‌اکنون در دنیای گوشی‌های هوشمند رواج دارد، هیچ مانعی دربرابر غوطه‌وری درون محتوای بصری نخواهد دید.

آیپد پرو ۲۰۱۸؛ مدرن و باریک با نمایشگر تمام‌صفحه 

ابعاد بزرگ تبلت‌ها باعث می‌شود انتخاب نسبت تصویر صحیح در مرحله‌ی طراحی ازلحاظ ارگونومی و سهولت کار با آن‌ها به امری حیاتی تبدیل شود. نسبت تصویر ۱۶:۱۰ نمایشگر گلکسی تب S4 و مدیاپد M5 پرو، جدی‌ترین رقبای آیپد، استفاده‌ از این دستگاه‌ها را در حالت پرتره به تجربه‌ای نامأنوس و نه‌چندان خوشایند بدل می‌کند؛ اما خوشبختانه این موضوع درباره‌ی آیپد پرو ۲۰۱۸ صادق نیست. به امری حیاتی نسخه‌ی ۱۲.۹ اینچی آیپد پرو همانند گذشته با نسبت تصویر بهینه‌ی ۴:۳ عرضه‌ می‌شود، نسخه‌ی ۱۱ اینچی اندکی کشیده‌تر شده است. باوجوداین به‌لطف حاشیه‌های متقارن صفحه‌نمایش، هنوزهم چه در حالت افقی و چه در حالت عمودی، به‌سادگی و لذت هرچه‌تمام می‌توان از آن استفاده کرد.

آیپد پرو 11 2018 اپل / Apple iPad Pro 11 2018

تفاوت‌های ظاهری آیپد پرو جدید با نسل گذشته صرفا به نمایشگر کم‌حاشیه‌ی آن محدود نمی‌شود؛ چراکه کوپرتینونشین‌ها امسال لبه‌های انحنادار و تراش‌خورده‌‌ی مدل‌ قبلی را کنار گذاشته و طراحی جدیدی با سطوح تخت و زوایای گونیایی و گوشه‌های گِردتر را روی آیپد پرو 2018 اجرا کرده‌اند؛ مؤلفه‌هایی که ظاهر آیفون ۵ را در ذهنمان تداعی می‌کنند. گذشته از زبان طراحی جدید، نسل سوم آیپد پرو یک میلی‌متر باریک‌تر از قبل شده و اکنون فقط ۵.۹ میلی‌متر ضخامت دارد. درضمن به‌لطف کوچک‌ترشدن ابعاد فیزیکی دستگاه، وزن آن با یک گرم کاهش به ۴۶۸ گرم رسیده است. 

اگرچه ضخامت ۵.۹ میلی‌متری و کاهش وزن آیپد پرو ۲۰۱۸ درنهایت استفاده از این دستگاه را در بازه‌های زمانی طولانی ساده‌تر از گذشته می‌کند، از آسیب‌پذیری بیشتر آن نباید چشم‌پوشی کرد. صرف‌نظر از انتشار ویدئویی که خمش ساده و درهم‌شکستن آسان آیپد را نشان می‌دهد و اپل نیز خمیدگی جزئی برخی از نمونه‌های این دستگاه را تأیید کرده است، در بررسی آیپد پرو ۲۰۱۸ متوجه شدیم حین استفاده از قلم یا کارکردن با خود تبلت، نمایشگر به‌صورت محسوس به داخل فرومی‌رود. این امری است که در نسل قبلی آیپد پرو به‌چشم نمی‌آمد؛ بنابراین حداقل ازنظر مقاومت بدنه، آیپد پرو 2018 عقب‌گرد به‌حساب می‌آید.

آیپد پرو 11 2018 اپل / Apple iPad Pro 11 2018

برای دستگاه قابل‌حملی با نمایشگر بزرگ، قرارگیری کلیدها در محلی بهینه با دسترسی آسان اهمیت فراوانی دارد. خوشبختانه برعکس آنچه در بررسی مدیاپد M5 Pro تجربه کرده بودیم، کلید‌های کنترل حجم صدا و On/Off آیپد پرو به‌ترتیب گوشه‌ی بالایی از لبه‌ی راست و گوشه‌ی سمت راست از لبه‌ی بالای دستگاه (در حالت عمودی) را اشغال کرده‌اند و مانند هر دستگاه اپلی دیگری، فشردن آن‌ها بازخورد لذت‌بخشی به‌همراه دارد. بدین‌ترتیب چه در حالت استفاده‌ی پرتره و چه در حالت افقی، دسترسی به این کلیدها به‌اندازه‌ی رقیب اندرویدی مشکل‌ساز نخواهد بود. لبه‌ی سمت راست آیپد پرو علاوه‌بر کلیدهای کنترل صدا، از اتصال مغناطیسی قلم اپل پنسل و درگاه سیم‌کارت (در نسخه‌ی LTE آیپد پرو) میزبانی می‌کند. در بخش‌های بعدی، درباره‌ی اپل پنسل به‌‌تفصیل صحبت خواهیم کرد.

اسپیکرهای چهارکاناله‌ی آیپد همانند گذشته، به‌صورت دوبه‌دو در لبه‌ی بالا و پایین آن قرار گرفته‌اند و در هر چهار لبه‌ی دستگاه نیز می‌توان نوارهای آنتن را مشاهده کرد که برای تقویت آنتن‌دهی تعبیه شده‌اند. متأسفانه نوع چینش اسپیکرها به‌گونه‌ای است که حین استفاده از تبلت در حالت افقی، روی دو اسپیکر با دست پوشیده می‌شود. مهندسان کوپرتینو پنج میکروفون را نیز با چینشی دوتایی و سه تکی به‌ترتیب در لبه‌ی بالای آیپد پرو، لبه‌ی سمت چپ، کنار دوربین سلفی و کنار دوربین اصلی آن جای داده‌اند تا در تشخیص صدای محیطی نیز عملکرد مناسبی داشته باشد.

آیپد پرو 11 2018 اپل / Apple iPad Pro 11 2018

استفاده از سطوح تخت و زوایای گونیایی در نمای پشتی آیپد پرو ۲۰۱۸ نیز ادامه دارد. در قسمت پشتی، دوربین برآمده و نوارهای آنتن پیش از هرچیز دیگری به‌چشم می‌خورند. دوربین اصلی همراه با فلش LED و یکی از میکروفون‌ها در گوشه‌ی سمت چپ جای گرفته‌اند؛ اما به‌لطف ابعاد بزرگ دستگاه، برآمدگی درخورتوجه دوربین استفاده از آن را روی میز دشوار نمی‌کند و در این حالت، نوسانی تجربه نخواهید کرد. نوارهای آنتن آیپد پرو در امتداد لبه‌های بالا و پایین کشیده شده‌اند و با رنگ مشکی خود اندکی از زیبایی شکوهمند آیپد می‌کاهند. در بخش میانی، سیب گازخورده‌ی دوست‌داشتنی و براق اپل خودنمایی می‌کند و در نیمه‌ی پایینی نیز، می‌توان برند iPad و پین‌های اتصال کیبورد را مشاهده کرد.

سطوح تخت و طراحی مکعبی آیپد پرو جدید ارگونومی و راحتی هم‌سطحی را با طراحی انحنادار و لبه‌های تراش‌خورده‌ی نسل گذشته نمی‌دهد؛ اما زیبایی و جذابیت مدل ۲۰۱۸ به‌حدی است که کاملا می‌توان از این موضوع چشم‌پوشی کرد و افت نسبی راحتی کار با آیپد را به‌دست فراموشی سپرد. شایان ذکر است علاوه‌بر آنکه بدنه‌ی فلزی iPad Pro 11 حس فوق‌العاده‌ای به‌ کاربر منتقل می‌کند، برخلاف آیفون‌های شیشه‌ای اپل، دربرابر جذب لک و اثرانگشت مقاومت بسیار بیشتری از خود نشان می‌دهد.

آیپد پرو 11 2018 اپل / Apple iPad Pro 11 2018 آیپد پرو 11 2018 اپل / Apple iPad Pro 11 2018 آیپد پرو 11 2018 اپل / Apple iPad Pro 11 2018 آیپد پرو 11 2018 اپل / Apple iPad Pro 11 2018

اپل با عرضه‌ی آیپد پرو ۲۰۱۸، تنوع رنگی نسل گذشته را کنار گذاشته و آن را درست‌ مانند مک‌بوک پرو، در دو رنگ نقره‌ای و خاکستری روانه‌ی بازار می‌کند. درضمن همانند قبل، از گواهی IP برای مقاومت دربرابر آب و گردوغبار خبری نیست؛ بنابراین چنانچه جزو معدود افرادی هستید که توانایی مالی برای خرید این دستگاه گران‌قیمت را دارید، در نگه‌داری از آن باید خیلی دقت کنید.

نمایشگر

شاید نمایشگر را بتوان مهم‌ترین وجه تمایز تبلت غیرویندوزی و گوشی موبایل دانست. آیپدهای اپل همواره نمایشگرهای درخورستایشی داشته‌اند و اپل تاکنون، تنها از نمایشگرهای ال‌سی‌دی برای رسیدن به این مهم استفاده کرده است. نمایشگرهای اولد به‌واسطه‌ی مشکی عمیق و کنتراست عالی، اولین انتخاب شرکت‌ها برای گوشی‌های پرچم‌دار محسوب می‌شوند؛ اما در دنیای تبلت‌ها، تنها سامسونگ چنین نمایشگرهایی تولید و استفاده می‌کند. پیش از هر چیز باید گفت استفاده از پنل IPS LCD را برای آیپدهای جدید اپل ضعف نمی‌دانیم؛ زیرا کوپرتینویی‌ها بهترین نمونه‌ی ال‌سی‌دی در دنیای تبلت‌ها را به آیپد خود آورده‌اند.

آیپد پرو 11 2018 اپل / Apple iPad Pro 11 2018

آیپد پرو ۱۱ و ۱۲.۹ اینچی هر دو به نمایشگرهای موسوم به Liquid Retina مجهز شده‌‌اند. رزولوشن نسخه‌ی ۱۱ اینچی معادل ۲۳۸۸ در ۱۶۶۸ پیکسل است. تراکم ۲۶۴ پیکسل در هر اینچ برای هر دو مدل شاید بهترین در بازار تبلت‌ها نباشد؛ اما تجربه‌ی استفاده از تبلت به‌دلیل فاصله‌‌ی بیشتر آن با چشم در هنگام کارکردن بدون مشکل خواهد بود و مرز پیکسل‌ها به‌هیچ‌وجه خودنمایی نمی‌کند. پنل نمایشگر آیپدها همانند گذشته، نسبت ۴ به ۳ دارد و گزینه‌ی ایده‌آلی برای طیف وسیعی از کاربری‌ها، ازجمله خواندن کتاب محسوب می‌شود؛ اما نمایش ویدئو در آن، با خطوط مشکی بزرگی در بالا و پایین همراه است؛ ازاین‌رو، نمایشگرهای کشیده برای چنین کاری مناسب‌تر هستند.

غوطه‌وری در محتوای چشم‌نواز و ۱۲۰ هرتزی  

نرخ به‌روزرسانی ۱۲۰ هرتزی، دوست‌داشتنی‌ترین ویژگی نمایشگر آیپد پرو محسوب می‌شود. به‌لطف قابلیت ProMotion اپل، نمایشگر به‌صورت خودکار فرکانس به‌روزرسانی تصویر را بین ۲۴ تا ۱۲۰ هرتز تغییر می‌دهد. این به این معنا است که کاربر در هنگام بازی و اسکرول‌کردن و مواردی ازاین‌دست که با حرکت سریع در ارتباط است، تصاویر رندرشده با ۱۲۰ فریم‌برثانیه را مشاهده خواهد کرد. هنوز تعداد بازی‌ها و اپلیکیشن‌های سازگار با نرخ فریم ۱۲۰ چندان زیاد نیستند؛ با‌این‌حال در آینده، بیشتر آن‌ها را شاهد خواهیم بود. iOS و تمام اپلیکیشن‌های اپل به‌خوبی با چنین نمایشگری سازگار شده‌اند؛ اما در اپلیکیشن‌های دیگر، شاید تفاوت محسوسی با نمونه‌های ۶۰ هرتز دیده نشود. هنوز اطلاعاتی درباره‌ی نرخ ثبت لمس کاربر برای آیپد پروهای جدید وجود ندارد؛ اما با‌توجه‌به نسل قبل، می‌توان حداقل انتظار نرخ ۱۲۰ هرتزی برای ثبت لمس‌ کاربر را داشت.

آیپد پرو 11 2018 اپل / Apple iPad Pro 11 2018

در بحث روشنایی نمایشگر، آیپد پرو موفق عمل می‌کند؛ به‌طوری‌که میانگین روشنایی چهار بخش نمایشگر به ۵۱۰ نیت می‌رسد. روشنایی ۰.۵۸ نیتی رنگ مشکی نیز از بهترین اعدادی محسوب می‌شود که برای نمایشگر ال‌سی‌دی به‌دست آمده است. در بررسی‌های خود، اختلاف حدودا ۶۰ نیتی بین بخش پایینی و بالایی دستگاه را متوجه شدیم که از استانداردهای نمایشگر پرمویم بیشتر است. کنتراست Native درخورتوجه ۸۷۹ در آیپد پرو ۲۰۱۸، فراتر از هر نمایشگر ال‌سی‌دی بررسی‌شده‌ی تابه‌امروز ما بود و فقط مک‌بوک‌‌ پرو جدید این شرکت توان رقابت با آن را دارد. فعال‌بودن حالت True Tone که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، تأثیر چندانی بر روشنایی حداقل نگذاشته و تنها ۳۰ نیت از روشنایی حداکثر دستگاه می‌کاهد.

True Tone به‌کمک اندازه‌گیری شدت و دمای رنگ محیط، کالیبراسیون رنگ و وایت‌بالانس را برای تطابق بهتر با چشم انسان تغییر می‌دهد. اگر دقت رنگ چندان برایتان مهم نیست، توصیه می‌کنیم این قابلیت را حتما فعال کنید. همانند دیگر محصولات اپل، تنظیم خودکار روشنایی در تنظیمات نمایشگر گنجانده نشده است و برای استفاده از آن باید به بخش Accessibility مراجعه کنید. روشنایی حداکثر نمایشگر آیپد پرو ۲۰۱۸ در زمان فعال‌بودن تنظیم خودکار تفاوتی با حالت دستی ندارد. گفتنی است همچنان از تغییر دستی پروفایل رنگ در محصولات اپل خبری نیست و طبق اعلام کوپرتینویی‌ها، خودِ تبلت به‌صورت خودکار فضای رنگی را تغییر می‌دهد.

عملکرد نمایشگر محصولات پرچم‌دار محصول / پارامترها حداقل روشنایی حداکثر روشنایی دستی حداکثر روشنایی خودکار نسبت کنتراست Native خطای رنگ میانگین سفید مشکی سفید مشکی سفید حالت استاندارد دقیق‌ترین حالت آیپد پرو ۱۱ ۲۰۱۸ 2.1 058 510 0.58 879 2.2 2.2 وان‌پلاس 6T 2.2 0 0 640 ∞ 7.5 2.2 (sRGB) میت ۲۰ 1.2 0.98 450 2.4 690 460 3 2.1 (Normal) آنر ۱۰ 1.63 2.86 410 2.81 380 143 6.4 4.4 (Normal) میت ۲۰ پرو 2 0 647 0 880 ∞ 5.3 2.2 (Normal) آیفون XS Max 2.4 0 940 0 940 ∞ 1.9 1.9 موتو زد ۲ فورس 12.3 0 605 0 770 ∞ 3.9 3.6 (Vibrant) گلکسی نوت ۹ 2.3 0 580 0 1023 ∞ 6.3 2.7 (AMOLED photo) وان پلاس ۶ 2.6 0 694 0 1040 ∞ 7 2.7 (DCI-P3) اکسپریا ایکس‌زد ۲ کامپکت 5 2.15 600 2.13 600 280.5 4.3 4.3 (Standard Mode) پیکسل ۲ ایکس‌ال 5 0 597 0 597 ∞ 2.8 2.2 (Natural) پی ۲۰ پرو 3.42 0 565 0 813 ∞ 1.3 1.3 (Normal Mode) گلکسی اس ۹ پلاس 2.2 0 625 0 1043 ∞ 6.6 1.8 (AMOLED photo) گلکسی اس ۹ 2.4 0 645 0 1115 ∞ 6.8 1.8 (AMOLED photo) وان پلاس ۵تی 2.5 0 643 0 644 ∞ 7.1 2.1 (sRGB Mode) گلکسی اس ۸ پلاس ۲۰۱۸ 2.53 0 568 0 795 ∞ -- -- گلکسی ای ۸ ۲۰۱۸ 2.60 0 570 0 763 ∞ -- -- آنر ۹ 2.48 3.87 479 3.87 480 124 -- -- میت ۱۰ پرو 2.26 0 605 0 850 ∞ 3.4 -- نوکیا ۸ 1.81 1.11 552 1.13 559 497 -- -- آیفون ۱۰ 2.43 0 750 0 930 ∞ 2.4 2.4 میت ۱۰ 1.27 3.17 315 3.93 502 127 6 6 (Normal Mode) آیفون ۸ 2.56 1.84 550 1.95 658 337 -- -- آیفون ۸ پلاس 2.26 1.64 529 1.87 629 336 -- -- اکسپریا ایکس‌زد وان 5.2 1.03 432 1.1 473 430 2.9 2.9 (Standard Mode) ال‌جی وی ۳۰ 3.71 0 591 0 706 ∞ 5.3 -- گلکسی نوت ۸ 2.85 0 738 0 1074 ∞ 2.3 -- * کلیه‌ی نتایج بدست آمده حاصل از آزمایش‌های زومیت در شرایط یکسان آزمایشگاهی است.

با‌توجه‌به تنظیم خودکاربودن انتخاب فضای رنگی، تنها توانستیم نمایشگر را در فضای sRGB بررسی کنیم. به‌نظر می‌رسد تبلت اپلیکیشن تولیدکننده‌ی نمونه‌های رنگ تست را به‌عنوان یک اپِ نیازمند به فضای رنگ DCI-P3 نمی‌شناسد. طبق انتظار، پوشش ۹۹.۹ درصدی فضای رنگی sRGB را شاهد هستیم. همچنین در بحث دقت رنگ، آیپد پرو ۲۰۱۸ طبق انتظار موفق عمل می‌کند و خطای میانگین ۲.۲ و خطای حداکثری ۵.۲ نمایشگر آن حتی با گوشی‌‌های پرچم‌دار رقابت‌کردنی است. گفتنی است رنگ سفید با خطای ۵.۲ در حالت پیش‌فرض کمی سردتر از معیار نمایش داده می‌شود. طبق انتظار، قابلیت True Tone باعث کاهش دقت نمایشگر می‌شود؛ به‌طوری‌که خطای میانگین در فضای sRGB به ۳.۸ افزایش پیدا می‌کند.

sRGB DE TrueTone sRGB DE Gamut P3 Gamut sRGB

متأسفانه برخلاف آیفون‌های جدید، آیپد پرو از هیچ‌یک از استانداردهای HDR پشتیبانی نمی‌کند. پخش ویدئو به‌عنوان یکی از کاربری‌های مهم در تبلت‌ها مطرح است و نبوداین قابلیت در تبلتی پرچم‌دار و گران‌قیمت در سال ۲۰۱۸ کمی عجیب به‌نظر می‌رسد. زاویه‌ی دید نمایشگر Liquid Retina اپل شاید به‌اندازه‌ی OLED-ها بی‌نقص نباشد؛ اما بدون شک یافتن نمونه‌ی مشابه آن در دنیای ال‌سی‌دی‌ها کار ساده‌ای نخواهد بود. خوانایی نمایشگر زیر نور شدید محیط مناسب است و مشکلی از این نظر نخواهید داشت. درمجموع، تجربه‌ی نمایشگر آیپد پرو ۲۰۱۸ همانند نسل گذشته عالی است. نرخ‌ به‌روزرسانی چشمگیر و روشنایی مناسب و مشکی عمیق (به‌عنوان نمایشگر LCD) ویژگی‌هایی هستند که شما را از این نمایشگر ناامید نخواهند کرد.

اسپیکر

آیپد پرو ۲۰۱۸ همانند نسل گذشته، از چهار اسپیکر شامل دو توییتر و دو ووفر بهره می‌برد که به‌صورت دوبه‌دو در طرفین دستگاه قرار گرفته‌اند. تبلت جدید اپل بسته به حالتی که دستگاه را دردست می‌گیرید، به‌صورت خودکار کانال‌های استریو را جابه‌جا می‌کند تا بدین‌ترتیب، کانال‌های چپ و راست صدای استریو به‌درستی پخش شود. همان‌طورکه از دستگاهی با برند اپل انتظار می‌رود، آیپد پرو جدید خروجی صدای شگفت‌انگیزی دارد. حداکثر حجم صدای خروجی برای محصولی در ابعاد آیپد بسیار مناسب است و به‌راحتی می‌تواند فضای اتاقی کوچک را پوشش دهد. علاوه‌بر ویژگی‌های یادشده، حتی در بیشترین حجم صدا نیز، نمی‌توان اثری از دیستورشن در صدای خروجی شناسایی کرد.

صدای فراگیر و شفاف و عاری از نویز

متأسفانه اپل در ادامه‌ی سیاست حذف جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون، این‌بار به‌سراغ آیپد پرو رفته است؛ بنابراین، راهکاری جز استفاده از دانگل جک ۳.۵ میلی‌متری به USB-C یا هدفون‌های بلوتوث دردسترس نخواهد بود. معتقدیم وجود جک ۳.۵ میلی‌متری برای دستگاهی که با عنوان «جایگزینی برای لپ‌تاپ‌ها» از آن یاد می‌شود، بسیار ضروری خواهد بود؛ به‌ویژه آنکه علاقه‌مندان موسیقی و آهنگ‌سازها ازجمله مخاطبان بالقوه‌ی آیپد پرو به‌شمار می‌آیند.

دوربین و Face ID

استفاده‌ی مداوم از تبلتی ۱۱ اینچی برای عکاسی، کمی دورازذهن و نامأنوس است؛ با‌این‌حال آیپد پرو در زمینه‌ی عکاسی یکی از بهترین‌های دنیای تبلت‌ها به‌شمار می‌آید. دوربین اصلی مدل جدید تفاوتی با گذشته ندارد و از همان حسگر ۱۲ مگاپیکسلی و ۱/۳ اینچی با لنز f/1.8 استفاده می‌کند که با برآمدگی درخورتوجهی در گوشه‌ی آیپد پرو قرار دارد. دوربین اصلی عکس‌هایی با جزئیات مناسب و رنگ‌های زنده ثبت می‌کند و برخلاف گذشته، امکان ثبت ویدئوهای 4K‌ با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه و ویدئوهای صحنه‌آهسته‌ی فول اچ‌دی با نرخ ۲۴۰ فریم‌برثانیه را دراختیار کاربر قرار می‌دهد.

نمونه عکس دوربین آیپد پرو 2018 نمونه عکس دوربین آیپد پرو 2018 نمونه عکس دوربین آیپد پرو 2018 نمونه عکس دوربین آیپد پرو 2018

دوربین سلفی آیپد پرو که در لبه‌ی بالایی نمایشگر (در حالت عمودی) قرار دارد، از حسگر ۷ مگاپیکسلی با لنز f/2.2 بهره می‌برد و اکنون به‌لطف فناوری TrueDepth امکان ثبت عکس‌هایی با افکت بوکه را نیز برای کاربر فراهم می‌کند. خروجی عکس‌های این دوربین در وضعیت نوری مناسب، در سطح معقولی ارزیابی می‌شود. درضمن، دوربین جلو در وضعیت نوری ضعیف از نمایشگر به‌عنوان فلش استفاده می‌کند. 

آیپد پرو 11 2018 اپل / Apple iPad Pro 11 2018

اپل با آیپد پرو ۲۰۱۸ سیستم تشخیص چهره‌ی Face ID را نیز وارد دنیای تبلت‌های حرفه‌ای خود کرد و با حسگر اثرانگشت تاچ‌آیدی وداع کرد. ماژول فیس‌آیدی و سازوکار آن با آنچه پیش‌از‌این در آیفون‌ تجربه کردیم، تفاوت چندانی ندارد و از فرایند مشابهی برای رجیسترکردن چهره‌ی شخص ازطریق تاباندن پرتوهای مادون‌قرمز و بازکردن قفل دستگاه استفاده می‌کند. بااین‌حال قابلیت جدید این سیستم در iPad Pro، امکان شناسایی چهره‌ی کاربر در هر دو جهت‌گیری افقی و عمودی است. متأسفانه حین استفاده از تبلت در حالت افقی، انگشت شست کاربر روی حسگرها را می‌پوشاند؛ بنابراین، دستگاه از کاربر می‌خواهد برای احراز هویت، انگشتش را از روی دوربین بردارد.

بازده و عملکرد

۳۵ درصد بهبود عملکرد در بارهای پردازشی تک‌هسته‌ای و ۹۰ درصد بهبود عملکرد در پردازش‌های چندهسته‌ای و توان گرافیکی هم‌سطح با ایکس‌باکس وان اس، ازجمله‌ ویژگی‌هایی به‌حساب می‌آیند که ما را در زومیت برای بررسی آیپد پرو ۲۰۱۸ هیجان‌زده می‌کند. کوپرتینونشین‌ها مدعی هستند تبلت جدید آن‌ها به‌لطف پردازنده‌ی ۷ نانومتری و توانمند A12X Bionic اکنون ۹۲ درصد از لپ‌تاپ‌های موجود در بازار را پشت‌سر می‌گذارد. از دیدگاه شما، این ادعا چقدر صحت دارد؟ پیش از یافتن پاسخی برای پرسشمان، ابتدا نگاهی به مشخصات فنی A12X می‌اندازیم.

آیپد پرو 11 2018 اپل / Apple iPad Pro 11 2018

اپل به‌رسم سال‌های گذشته، آیپد پرو ۲۰۱۸ را با نسخه‌ای ارتقایافته از پردازنده‌ی به‌کاررفته در جدیدترین نسل آیفون دراختیار کاربران قرار می‌دهد. بدین‌ترتیب سیستم‌-روی-یک-چیپ A12X ازلحاظ ریزمعماری و لیتوگرافی تفاوتی با A12 ندارد و درعوض، تعداد واحدها در بخش‌های مهم تراشه افزایش معناداری تجربه می‌کند. مهندسان اپل اکنون برای نخستین‌بار از هشت هسته‌ی پردازشی در A12X استفاده کرده‌اند و این دستاورد با افزایش تعداد هسته‌های قدرتمند Vortex‌ از دو هسته در A12 به چینشی چهارهسته‌ای حاصل شده است. واحد پردازش گرافیکی نیز به‌جای چهار هسته در آیفون XS از هفت هسته در A12X بهره می‌برد. تغییر مهم دیگر که تأثیر شگرفی بر عملکرد GPU‌ می‌گذارد، به دوبرابرشدن پهنای رابط حافظه از ۶۴ به ۱۲۸ بیت بازمی‌گردد.

A12X به‌لطف لیتوگرافی ۷ نانومتری، ۱۰ میلیارد ترانزیستور را در بطن خود دارد که افزایشی ۴۵ درصدی را درمقایسه‌با تعداد ترانزیستورهای A12 نشان می‌دهد. باوجوداین، بی‌شک مهم‌ترین ویژگی SoC جدید اپل که برای نخستین‌بار وارد دنیای آیپد‌ها می‌شود، موتور پردازش عصبی هشت‌هسته‌ای این تراشه است که در هر ثانیه می‌تواند ۵ تریلیون عملیات را انجام دهد. این واحد از محاسباتی با دقت چندگانه (Multiprecision) پشتیبانی می‌کند و در پردازش‌های مربوط به یادگیری ماشین انجام وظیفه خواهد کرد.

مشخصات پردازنده‌های سری A اپل مشخصات / پردازنده A12X A12 A10X فرآیند تولید ۷ نانومتری FinFET ۷ نانومتری FinFET ۱۰ نانومتری FinFET معماری ۶۴ بیتی ARMv8.3 ۶۴ بیتی ARMv8.3 ۶۴ بیتی ARMv8 CPU چهار هسته‌ی ۲.۵ گیگاهرتزی Vortex
چهار هسته‌ی ۱.۵۹ گیگاهرتزی Tempest دو هسته‌ی ۲.۵ گیگاهرتزی Vortex
چهار هسته‌ی ۱.۵۹ گیگاهرتزی Tempest سه هسته‌ی ۲.۳۹ گیگاهرتزی Hurricane
سه هسته‌ی Zephyr حافظه‌ی کش ۱۲۸ کیلوبایت کش L1
۸ مگابایت کش L2 ۱۲۸ کیلوبایت کش L1
۸ مگابایت کش L2 ۶۴ کیلوبایت کش L1
۸ مگابایت کش L2 GPU هفت‌‌هسته‌ای با طراحی اختصاصی اپل هفت‌هسته‌ای با طراحی اختصاصی اپل شش‌هسته‌ای سفارشی‌شده PowerVR
7XT GT7600 Plus پشتیبانی از RAM LPDDR4X LPDDR4X LPDDR4 تعداد ترانزیستورها ۱۰ میلیارد ۶.۹ میلیارد ۳.۳ میلیارد ISP ISP اختصاصی با عمق و جزئیات بیشتر ISP اختصاصی با فوکوس خودکار سریع‌تر در محیط‌ تاریک -- قابلیت‌های امنیتی Face ID Face ID -- NPU هشت‌هسته‌ای نسل دوم
۵ تریلیون عملیات‌برثانیه هشت‌هسته‌ای نسل دوم
۵ تریلیون عملیات‌برثانیه --

 همان‌طورکه در جدول بالا نیز مشاهده می‌کنید، واحد CPU در دو پردازنده‌ی A12 و A12X صرف‌نظر از افزایش تعداد هسته‌های Vortex تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. پردازنده‌ی آیپد پرو می‌تواند بدون نیاز به زمان‌بندی انجام پردازش‌ها، هم‌زمان از ۸ ترد پشتیبانی کند. البته، با افزایش تعداد تردها فرکانسِ بیشینه‌ی هریک از هسته‌ها کاهش می‌یابد. وب‌سایت Anandtech فرکانس بیشینه‌ی هریک از هسته‌ها را در پردازش‌های یک تا هشت تردی اندازه‌گیری کرده که در جدول زیر، نتیجه‌ی کار را مشاهده می‌کنید:

فرکانس بیشینه‌ی هسته‌ها (مگاهرتز) در برابر تعداد تردهای پردازشی Apple A12X ۱ ۲ ۳ ۴ ۵ ۶ ۷ ۸ Vortex 1 ۲۵۰۰ ۲۳۸۰ ۲۳۲۵ ۲۳۲۵ ۲۳۲۵ ۲۳۲۵ ۲۳۲۵ ۲۳۲۵ Vortex 2 ۲۳۸۰ ۲۳۲۵ ۲۳۲۵ ۲۳۲۵ ۲۳۲۵ ۲۳۲۵ ۲۳۲۵ Vortex 3 ۲۳۲۵ ۲۳۲۵ ۲۳۲۵ ۲۳۲۵ ۲۳۲۵ ۲۳۲۵ Vortex 4 ۲۳۲۵ ۲۳۲۵ ۲۳۲۵ ۲۳۲۵ ۲۳۲۵ Tempest 1 ۱۵۸۷ ۱۵۶۲ ۱۵۶۲ ۱۵۳۸ Tempest 2 ۱۵۶۲ ۱۵۶۲ ۱۵۳۸ Tempest 3 ۱۵۶۲ ۱۵۳۸ Tempest 4 ۱۵۳۸ Apple A12 ۱ ۲ ۳ ۴ ۵ ۶ ۷ ۸ Vortex 1 ۲۵۰۰ ۲۳۸۰ ۲۳۸۰ ۲۳۸۰ ۲۳۸۰ ۲۳۸۰ -- -- Vortex 2 ۲۳۸۰ ۲۳۸۰ ۲۳۸۰ ۲۳۸۰ ۲۳۸۰ -- -- Tempest 1 ۱۵۸۷ ۱۵۶۲ ۱۵۶۲ ۱۵۳۸ -- -- Tempest 2 ۱۵۶۲ ۱۵۶۲ ۱۵۳۸ -- -- Tempest 3 ۱۵۶۲ ۱۵۳۸ -- -- Tempest 4 ۱۵۳۸ -- --

جدول بالا نشان می‌دهد با فعال‌بودن تمام هسته‌ها، فرکانس بیشینه در پردازنده‌ی A12X و A12 برای هسته‌های قدرتمند Vortex از ۲۵۰۰ مگاهرتز در حالت تک‌تردی به‌ترتیب به ۲۳۲۵ و ۲۳۸۰ مگاهرتز کاهش می‌یابد. باوجوداین درخصوص هسته‌های کم‌مصرف Tempest، مشاهده می‌کنید فرکانس بیشینه در این شرایط برای هر دو پردازنده معادل ۱۵۳۸ مگاهرتز است. 

بررسی‌ها از این حکایت می‌کند که کوپرتینونشین‌ها تغییری در حافظه‌ی کش به‌وجود نیاورده‌اند؛ بنابراین درست‌ مانند آیفون XS، تبلت حرفه‌ای جدید اپل نیز از ۱۲۸ کیلوبایت حافظه‌ی کش L1 و ۸ مگابایت حافظه‌ی کش L2 به‌صورت مشترک بهره می‌برد. بااین‌حال، به‌نظر می‌رسد شرکت سازنده از الگوریتم خاصی برای تخصیص حافظه‌ی L2 پیروی می‌کند؛ چراکه هر هسته در نرخ‌های تأخیر بسیار پایین، تنها به ۶ مگابایت از این حافظه دسترسی دارد. 

آیپد پرو 11 2018 اپل / Apple iPad Pro 11 2018

اپل مدتی است همکاری با شرکت ایمجینیشن، توسعه‌دهنده‌ی واحد‌های پردازش گرافیکی تراشه‌های سری A را قطع کرده و اکنون مهندسان کوپرتینو مسئولیت توسعه‌ی GPUها را برعهده دارند. واحد پردازش گرافیکی A12X به‌لحاظ معماری تفاوتی با نمونه‌ی به‌کاررفته در A12 Bionic ندارد؛ با این تفاوت که تعداد هسته‌های آن از چهار به هفت افزایش یافته است، این واحد از API بهینه‌شده‌ی Metal 2 نیز پشتیبانی می‌کند.

A12X Bionic؛ شاهکار مهندسی در دنیای پردازش موبایل

سران کوپرتینو ادعا می‌کنند GPU به‌کاررفته در آیپد پرو ۲۰۱۸ عملکردی هم‌سطح با ایکس‌باکس وان اس دارد؛ اما مشخص نیست بر چه مبنایی به این نتیجه رسیده‌اند. کنسول بازی مایکروسافت در بهترین حالت، توان پردازشی ۱.۴ ترافلاپس‌ را ارائه می‌دهد. درنظر داشته باشید در دنیای PC، تمام کاربری‌های GPU مبتنی بر دقت FP32 هستند؛ در‌حالی‌که دنیای موبایل درمقابل PC قرار می‌گیرد و همین موضوع مقایسه‌ی عملکرد واحد پردازش گرافیکی در دنیای موبایل و PC را دشوار می‌کند.

آیپد پرو 11 2018 اپل / Apple iPad Pro 11 2018

آیپد پرو با یکی از چهار حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۶۴ و ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت یا یک ترابایت عرضه می‌شود که براساس بررسی‌های انجام‌شده، سه مدل ابتدایی با حافظه‌ی رم ۴ گیگابایتی LPDDR4X همراه هستند. گفتنی است برای نخستین‌بار در دنیای iOS، مدل یک‌ترابایتی آیپد پرو ۲۰۱۸ با حافظه‌ی رم ۶ گیگابایتی دردسترس کاربران قرار می‌گیرد. بدین‌ترتیب، می‌توان امیدوار بود نسخه‌ی گران‌قیمت آیپد پرو جدید در زمینه‌ی چندوظیفگی، عملکرد بسیار بهتری ارائه دهد. توجه داشته باشید ما نسخه‌ی یک‌ترابایتی آیپد پرو ۱۱ اینچی را برای بررسی دراختیار داشتیم.

ارزیابی عملکرد iPad Pro 2018 را با سنجش سرعت خواندن و نوشتن حافظه‌ی ذخیره‌سازی به‌وسیله‌ی اپلیکیشن PeformanceTest آغاز می‌کنیم. در جدول زیر، به‌صورت تقریبی عملکرد حافظه‌ی آیفون XS Max را دربرابر پرچم‌داران اندرویدی مشاهده می‌کنید. توجه کنید سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی گوشی‌های اندرویدی با استفاده از فایل‌ها ۳۲ و ۲ مگابایتی در قالب بلوک‌های ۲۵۶ کیلوبایتی سنجیده می‌شود. این درحالی است که آزمون یادشده در دستگاه??




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «بررسی آیپد پرو 2018 اپل»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..