تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ظرفیت مناسب خانه تاریخی توکلی در قم برای تبدیل شدن به موزه عاشورا/تاکنون از ظرفیت بازار کهنه قم استفاده صحیح نشده است

طالبیان گفت:بازار کهنه قم ظرفیت بسیار خوبی دارد،این بنا می تواند به عنوان مرکز بزرگ تولید صنایع دستی مطرح شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،طالبیان،معاون میراث فرهنگی کشور روز چهارشنبه در جریان سفر به قم، به همراه بهشتی معاون عمرانی استانداری قم،یزدانی مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان قم،ایل بیگی، معاون میراث فرهنگی قم، خاکی مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم حضرت معصومه پیاده از بافت تاریخی قم و آثار و اماکن تاریخی آن بازدید کرد.

در این بازدید که از حرم مطهر حضرت معصومه (س) آغاز شد، طالبیان و هیئت همراه با عبور از گذر تاریخی خان وارد محله آسید حسن شدند و از خانه های تاریخی آیت الله العظمی بروجردی، آیت الله العظمی حائری یزدی، و خانه تاریخی شاکری بازدید کردند.

در ادامه معاون میراث فرهنگی کشور از راسته بازار نو و تیمچه بزرگ آن بازدید و اظهار کرد: تیمچه بزرگ قم شاهکار بی نظیر معماری دوره قاجار است که توسط استاد حسن قمی از مفاخر معماری ایران طراحی و اجرا شده است.

 طالبیان در بازدید از راسته بازار کهنه قم گفت: این بازار ظرفیت بسیار خوبی دارد که تا کنون به صورت صحیح از آن استفاده نشده است و با مرمت و ساماندهی می‌تواند به عنوان مرکز بزرگ تولید صنایع دستی مطرح شود.

وی در ادامه پیاده روی در بافت تاریخی قم از مسجد و مناره میدان کهنه، سر درب مدرسه غیاثیه و امامزاده شاه حمزه (ع) را مورد بازدید قرار داد و بیان کرد: گنبد-مناره شاه حمزه بسیار زیبا و خاص طراحی شده است و می توان گفت در تمام کشور بی نظیر است و مشابه آن در هیچ‌یک از گنبدهای معمول معماری ایرانی اسلامی دیده نشده ملاحظه نمی شود.

معاون میراث فرهنگی کشور با عبور از محله«لب چال» و مشاهده آب انبار تاریخی آن گفت: آب انبارها در گذشته نه چندان دور یکی از عناصر مهم شکل گیری گذرها و محلات در مناطق گرم و خشک بوده‌اند که نه تنها در حوزه معماری و سازه، بلکه از لحاظ اجتماعی و برقراری تعاملات بین ساکنین یک محل نقش مهم و پُر رنگی داشته‌اندکه با برنامه ریزی و تعامل با اداره کل اوقاف و امور خیریه می توان آب انبارهای تاریخی دوباره احیا شوند.

در ادامه طالبیان از خانه تاریخی توکلی در محله قدیمی چهل اختران بازدید کرد و افزود: با توجه به بافت فرهنگی – مذهبی قم و با هدف توجه به فرهنگ غنی اسلام و تشیع و تلاش برای حفظ شعار عاشورا و قیام امام حسین(ع) خانه توکلی ظرفیب مناسبی دارد تا به موزه عاشورا تبدیل شود.

در پایان معاون میراث فرهنگی کشور از تپه باستانی قلی درویش که بیانگر تاریخ هفت هزار ساله قم است بازدید و در جریان مراحل مختلف کاوش و آثار کشف شده در این منطقه قرار گرفت.

انتهای پیام/ش

سفر معاون میراث فرهنگی کشور به قم



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ظرفیت مناسب خانه تاریخی توکلی در قم برای تبدیل شدن به موزه عاشورا/تاکنون از ظرفیت بازار کهنه قم استفاده صحیح نشده است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..