تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




خواص سنبل الطيب براي بدن

خواص سنبل الطيب براي بدن

خبرگزاري آريا –
عوارض سنبل الطيب
سنبل الطيب به طور قابل توجهي، بي خوابي شبانه را درمان مي کند
سنبل الطيب يا علف گربه، گياهي است علفي و چند ساله که ساقه آن به طور عمودي تا ارتفاع دو متر بالا مي رود. اين گياه به صورت وحشي در جنگل هاي کم درخت، در حاشيه جويبار ها و گودال ها در بيشتر مناطق آسيا و ايران مي رويد. قسمت مورد استفاده اين گياه، ريشه آن است و معمولا از ريشه گياهي که بيش از ۳ سال عمر دارد، استفاده مي شود. سنبل الطيب پس از خشک شدن به رنگ قهوه اي در مي آيد. طعم آن تلخ ولي خوشبو و معطر است. عطر آن پس از خشک شدن بيشتر مي شود. سنبل الطيب داراي بويي مطبوع است و گربه بوي اين گياه را از فاصله دور تشخيص داده و به طرف آن مي رود و در اطراف آن به جست و خيز مي پردازد و از بوي آن مست مي شود. گلهاي سنبل الطيب به رنگ سفيد يا صورتي و به صورت خوشه اي است.
خواص سنبل الطيب
– بي خوابي:
مطالعات نشان مي دهد که سنبل الطيب به طور قابل توجهي، بي خوابي شبانه را درمان مي کند، کيفيت خواب را بهبود مي بخشد و بر خلاف بسياري از قرص هاي شيميايي، باعث خواب آلودگي صبحگاهي نمي شود. مقادير بالاي ليارين موجود در سنبل الطيب، با افزايش گاما آمينو اسيد بوتيريک (GABA) که يک انتقال دهنده عصبي مهار کننده در سيستم عصبي مرکزي بوده و باعث آرامش مي شود، به درمان بي خوابي شبانه کمک مي کند.
براي درمان بي خوابي شبانه ۳۰۰ تا ۶۰۰ ميلي گرم ريشه سنبل الطيب را ۳۰ دقيقه قبل از خواب استفاده کنيد.
۲- استرس و اضطراب:
ليارين موجود در سنبل الطيب با بهبود سطوح GABA، باعث آرامش شده و با حفظ سطح سروتونين به درمان استرس و اضطراب کمک مي کند. همچنين اسيد والرنيک و والرنول موجود در عصاره ريشه سنبل الطيب به عنوان ضد اضطراب طبيعي عمل مي کنند.
براي درمان استرس و اضطراب ۱۲۰ تا ۲۰۰ ميلي گرم سنبل الطيب را ۳ بار در روز مصرف کنيد.
۳- درمان بيش فعالي کودکان:
يک مطالعه نشان داده که مصرف سنبل الطيب به مدت ۳ هفته به درمان بيش فعالي و کاهش علائم آن مانند مشکلات خواب و بي قراري در کودکان با سن بيشتر از ۵ سال کمک مي کند.
توجه: توصيه شده که سنب الطيب نبايد به کودکان زير ۵ سال داده شود.
۴- فشارخون و قلب:
در طب سنتي از ريشه ي سنبل الطيب براي کاهش فشارخون استفاده مي شود و همچنين سنبل الطيب با کاهش فشار خون به بهبود سلامت قلب کمک کرده و خطر حمله قلبي و سکته قلبي را کاهش مي دهد. سنبل الطيب به کاهش فشارخون بالا ناشي از استرس کمک مي کند. علاوه بر اين سنبل الطيب با تقويت عروق خوني، خطر لخته شده خون را کاهش داده و احتمال ابتلا به بيماري هاي قلبي و عروقي را کاهش مي دهد.
سنبل الطيب به دليل خواص آرام بخش قوي که دارد، باعث کاهش ضربان قلب مي شود.
۵- ديابت و قند خون:
در طب سنتي از سنبل الطيب براي کاهش قند خون در افراد مبتلا به ديابت استفاده مي شود.
عوارض سنبل الطيب
زياده روي در مصرف سنبل الطيب باعث سردرد، سرگيجه و ناراحتي معده مي شود
۶- يائسگي:
تحقيقات نشان مي دهد که مصرف ۱۰- ۱۵ ميلي گرم ريشه سنبل الطيب در روز براي ۸ هفته مي تواند علائم يائسگي، به ويژه گرگرفتگي در زنان يائسه را کاهش دهد.
۷- رحم و درمان درد پريود:
سنبل الطيب يک آرام بخش و ضد اسپاسم طبيعي است، به اين معني که اسپاسم و انقباض شديد عضلات رحم در دوران قاعدگي را کاهش داده و به درمان درد شديد پريود کمک مي کند.
مصرف ۲۵۵ ميلي گرم سنبل الطيب ۳ بار در روز به درمان درد قاعدگي کمک مي کند.
۸- معده و دستگاه گوارش:
سنبل الطيب يکي از بهترين روش هاي درمان خانگي براي درد معده شناخته شده و باعث کاهش گاز معده و روده مي شود، از اسهال جلوگيري کرده و به سلامت دستگاه گوارش کمک مي کند.
سنب الطيب، سکسکه را درمان مي کند.
۹- صرع:
مطالعات نشان داده که مصرف سنبل الطيب باعث فعال شدن گيرنده هاي آدنوزين شده و احتمال تشنج در بيماران مبتلا به صرع را کاهش مي دهد.
۱۰-سردرد و ميگرن:
در طب سنتي از سنبل الطيب به دليل خواص ضد اسپاسم که دارد، براي درمان سردرد و ميگرن استفاده مي شود. هنگام بروز سردرد و ميگرن، يک فنجان چاي يا دمنوش سنبل الطيب بنوشيد.
۱۱- تقويت حافظه:
تحقيقات نشان داده که اسيد والرنيک موجود در سنبل الطيب، با کاهش استرس اکسيداتيو در مرکز حافظه مغز (هيپوکامپ) به ميزان قابل توجهي باعث تقويت حافظه مي شود.
۱۲-درمان لرزش دست عصبي:
سنبل الطيب، مي تواند اعصاب شما را آرام کند، به همين دليل يکي از بهترين دارو هاي گياهي براي درمان لرزش دست عصبي مي باشد.
۱۳- آرتروز و سياتيک:
سنبل الطيب داراي خواص ضد اسپاسم و آرام بخش طبيعي است و در طب سنتي براي درمان درد آرتروز و سياتيک استفاده مي شود.
عوارض سنبل الطيب در طب سنتي از سنبل الطيب براي کاهش قند خون در افراد مبتلا به ديابت استفاده مي شود
عوارض و مضرات سنبل الطيب
مصرف زياد سنبل الطيب باعث خواب آلودگي مي شود، به همين دليل توصيه مي شود که راننده ها به هيچ وجه نبايد از سنبل الطيب استفاده کنند.
زياده روي در مصرف سنبل الطيب باعث سردرد، سرگيجه و ناراحتي معده مي شود.
توصيه مي شود که به دليل اثراتي که سنبل الطيب بر روي سيستم عصبي مرکزي دارد، حداقل ۲ هفته قبل از جراحي از مصرف آن خودداري کنيد. (احتمالا سنبل الطيب با داروهاي بيهوشي تداخل ايجاد مي کند)
هنوز تحقيقاتي درباره ي اثر سنبل الطيب بر روي کودکان انجام نشده به همين دليل توصيه مي شود که کودکان زير ۳ سال بهتر است، از مصرف اين گياه دارويي، اجتناب کنند.
مصرف سنبل الطيب در دوران بارداري و شيردهي:
هنوز مطالعات دقيقي درباره ي اثر سنب الطيب بر روي جنين و زنان باردار صورت نگرفته به همين دليل متخصصان توصيه مي کنند که بهتر است زنان در دوران بارداري و شيردهي از مصرف سنبل الطيب، خودداري کنند.
منبع: drsalamatx.com




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «خواص سنبل الطيب براي بدن»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..