تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




۴ هزار میلیارد تومان، هزینه دارو‌های بیماران سرطانی

محمدرضا مسجدی رئیس همایش و مدیرعامل شبکه ملی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر کشور در نشست خبری نخستین همایش شبکه ملی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر گفت: اکنون در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هستیم و در چهل سال گذشته اقدامات خوبی در راستای ارتقای سلامت جامعه انجام شده است.

وی ادامه داد: برای مدت‌ها یکی از شعار‌های بهداشت ارتقای سلامت با خودمراقبتی بود.


بیماری‌های غیرواگیر عامل ۸۰ درصد مرگ و میر‌ها در ایران

مسجدی تصریح کرد: بحث بیماری‌های غیرواگیر در سطح دنیا و ایران بسیار حائز اهمیت است چرا که ۷۰ درصد مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر در دنیا و ۸۰ درصد مرگ و میر‌ها در ایران به دلیل ابتدا به این بیماری‌ها است.

مدیرعامل شبکه ملی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر گفت: ۳۵۰ هزار مرگ به دلیل بیماری‌های غیرواگیر در ایران اتفاق می‌افتد و ما پس از انقلاب اسلامی دستاورد‌های خوبی در کنترل بیماری‌های واگیردار داشتیم و بیماری‌هایی، چون سرخک و دیفتری تقریبا ریشه کن شده است.

وی اظهار کرد: امروز شاهد بیماری‌های واگیردار نوپدید و بازپدید هستیم و بیماری‌هایی، چون سل، تب مالت، آنفولانزای حاد پرندگان و برخی آنفولانزای انسانی ورود می‌کند؛ این بیماری‌ها علی رغم مشکلات زیاد مرگ و میر کمی دارند.

مسجدی افزود: بر اساس برنامه‌های وزارت بهداشت قرار است مصرف دخانیات، نمک، چربی و قند را در کشور کاهش دهیم و این موضوع باید به عرضه کنندگان کالا‌های آسیب رسان به سلامت برسد؛ ما باید از رستوران داران بخواهیم مواد غذایی سالم مصرف کنند و نمک و قند غذا‌ها را کاهش دهند.


شناسایی ۱۱۵ هزار بیمار مبتلا به سرطان در ایران

مدیرعامل شبکه ملی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر با بیان اینکه ۱۱۵ هزار بیمار مبتلا به سرطان در ایران هر سال شناسایی می‌شوند، گفت: سرطان سالیانه جان ۱۳۰ هزار نفر در کشور را می‌گیرد و اگر مصرف سیگار و قلیان را کنترل کنیم می‌توانیم یک سوم سرطان‌ها را کاهش دهیم، این درحالی است که سالیانه ۴ هزار میلیارد تومان هزینه داروی بیماران سرطانی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه دخانیات به عنوان یکی از عوامل اصلی ابتلا به بیماری‌های غیرواگیردار و سرطان‌هاست، گفت: اگر مصرف دخانیات را در کنار آلودگی هوا قرار دهیم، می‌بینیم که شمار بسیاری از مردم ایران در معرض آلودگی هوا قرار دارند؛ اکنون مردم ۲۰ شهر کشور در معرض آلودگی هوا و ۳۰ میلیون نفر در معرض ریزگرد‌ها قرار دارند و یکی از اثرات جانبی آلودگی هوا سرطان است.


وجود ۸ میلیون پیش دیابتی در کشور

مسجدی با بیان اینکه بیش از ۸ میلیون پیش دیابتی در کشور داریم، گفت: ۵۰ درصد این افراد از بیماری خود اطلاعی ندارند و بیماران دیابتی نیز ۳۰ تا ۳۵ درصد بیماری آن‌ها تحت کنترل قرار دارد این در حالی است که دیابت عامل مهم اختلالات چشمی و کلیوی در کشور محسوب می‌شود.

مدیرعامل شبکه ملی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر افزود: ۴۵ درصد مبتلایان به فشار خون از بیماری خود اطلاعی ندارند و مصرف نمک، دخانیات، رژیم غذایی نامناسب و کم تحرکی یکی از علل مهم سکته قلبی و مغزی در کشور شناخته می‌شود.


علل مهم ابتلا به بیماری‌های تنفسی در کشور

وی تصریح کرد: بیماری‌های تنفسی یکی از مهمترین بیماری‌های غیرواگیر در دنیا هستند و ما اکنون ۱۰ میلیون مبتلا به آسم در کشور داریم، استعمال دخانیات، آلودگی هوا و فعالیت فیزیکی کم یکی از علل مهم ابتلا به بیماری‌های تنفسی در کشور است.

مسجدی تصریح کرد: وزارت بهداشت متولی اصلی سلامت است، اما با وجود تمام تلاش‌ها تنها ۲۰ درصد در سلامت مردم نقش دارد و به همین دلیل باید به کمک سازمان‌های مردم نهاد از پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر جلوگیری کنیم.

مدیرعامل شبکه ملی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر افزود: هم صدایی سبب قدرت می‌شود و هم افزایی عملکرد سازما‌ن‌های مردم نهاد را به صورت لگاریتمی بالا می‌برد به همین دلیل همکاری‌های سازمان ملی مردم نهاد در زمینه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر بسیار موثر است.

وی گفت: اکنون در ایران ۳۲ سازمان مردم نهاد در کنار هم قرار گرفته‌اند و شبکه ملی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر را ایجاد کرده‌اند و امیدواریم شمار این سازمان‌های مردم نهاد روز به روز بیشتر شوند.

مسجدی در ادامه به موضوع تخصیص ارز مبادله‌ای به دخانیات اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه مشکلات ارزی داریم و در تحریم هستیم فقط باید به کالا‌های اساسی ارز مبادله‌ای تخصیص پیدا کند و تخصیص ارز مبادله‌ای به دخانیات قابل توجیه نیست.

مدیرعامل شبکه ملی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر افزود: در مجلس قانون مالیات بر کالا‌های آسیب رسان را داریم که در صدر این کالا‌های آسیب رسان دخانیات قرار دارند باید مالیات این کالا‌های آسیب رسان را به سلامت مردم و آموزش و پرورش اختصاص دهیم تا روزی نباشد که مدرسه‌ای به دلیل استفاده از بخاری آتش بگیرد.


سود افزایش قیمت دخانیات به جیب واسطه‌ها می‌رود

وی ادامه داد: اگر مالیات بر دخانیات افزایش پیدا کند رقم آن به بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد، اما اکنون این مالیات حدود ۲ هزار میلیارد تومان است افزون بر این قیمت سیگار از ابتدای سال ۹۷ تاکنون به ۲۰۰ درصد رشد داشته، اما مالیات آن بیشتر نشده است و سود این افزایش قیمت به جیب وارد کنندگان، تولید کنندگان، فروشندگان و واسطه‌ها می‌رود.


آمار رسمی از مصرف قلیان نداریم

مسجدی با اشاره به آمار مصرف دخانیات در کشور گفت: ۲۴ درصد مردان و ۲ تا ۴ درصد زنان سیگاری هستند در مورد قلیان آمار رسمی نداریم، اما مطالعات متعددی در سطح دانش آموزی و دانشجویی انجام شده است و بر اساس این مطالعات ۲۰ تا ۲۵ درصد دانش آموزان و ۳۰ تا ۴۵ درصد دانشجویان تجربه مصرف قلیان دارند؛ بر اساس این آمار مصرف قلیان در دختران ۱۰ برابر سیگار است.

مدیرعامل شبکه ملی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر افزود: ۱۰ تا ۱۲ درصد کسانی که تجربه مصرف قلیان دارند سیگاری می‌شوند و متأسفانه شاهد افزایش ۴ تا ۵ برابری واردات توتون قلیان هستیم.

وی با اشاره به عرضه قلیان در فضای مجازی گفت: متأسفانه عرضه قلیان از سیستم معمول خود خارج شده و در فضای مجازی انواع و اقسام قلیان‌ها با قیمت‌های متنوع و ۲۴ ساعته به فروش می‌رسد و این موضوع بسیار نگران کننده است.


قلیان و سیگار دریچه ورود به اعتیاد است

مسجدی با بیان اینکه بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار معتاد داریم گفت: قلیان و سیگار دریچه ورود به اعتیاد است و بیش از ۹۰ درصد معتادان از سیگار و قلیان شروع کرده‌اند و متأسفانه بیشتر معتادان در سنین جوانی و میانسالی هستند.

مدیرعامل شبکه ملی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر بیان کرد: متأسفانه همه چیز در کشور تحریم می‌شود، اما سیگار، قلیان و توتون تنباکو تحریم نیست و هیچ شرکتی که به ایران سیگار و تنباکو صادر می‌کند مورد بازخواست آمریکایی‌ها قرار نمی‌گیرد، اما به محض اینکه شرکتی دارو به ایران صادر می‌کند مورد بازخواست قرار می‌گیرد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «۴ هزار میلیارد تومان، هزینه دارو‌های بیماران سرطانی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..