تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




دارپا با استفاده از مغز حشرات ربات هوشیار می‌سازد

سازمان تحقیقات پیشرفته‌ی دفاعی آمریکا (دارپا) اعتقاد دارد می‌توان از مغز حشرات برای ایجاد تجربه‌ی هوشیاری در ربات‌ها استفاده کرد.

واحد تحقیقات فناوری‌های رو‌به‌رشد پنتاگون هفته‌ی پیش، درخواستی مبنی بر پیشنهاد استفاده از مغز حشرات برای کنترل ربات‌ها منتشر کرد. دلیل این درخواست قابلیت مغز حشرات در توسعه‌ی مدل‌های جدیدی از هوش مصنوعی است. به‌علاوه، می‌توان از مغز آن‌ها برای کشف مفاهیم جدید در زمینه‌ی هوشیاری استفاده کرد.

در سند منتشرشده‌ی پنتاگون درباره‌ی پیشنهاد طرح مذکور آمده است:

طبیعت نیرویش را در این حشرات کوچک با ابعاد مینیاتوری و بازدهی انرژی درخورتوجه نشان داده است. برخی از آن‌ها فقط چند صد نورون دارند؛ اما عملکردهای بنیادینی از خود نشان می‌دهند. به‌علاوه، این موجودات احتمالا نمونه‌های خوبی برای بررسی ذهنیت تجربه هستند. درواقع، حتی حشرات بسیار کوچک نیز نمونه‌هایی از ذهنیت تجربه را از خود نشان می‌دهند که پیش‌زمینه‌ای برای هوشیاری است.

Darpa

مقاله‌های مرتبط:

سازمان تحقیقات پیشرفته‌ی دفاعی آمریکا (دارپا) شهرت زیادی، به‌ویژه برای مدیریت پروژه‌ای دارد که به اینترنت امروز ختم شد. البته، این سازمان یکی از بازوهای ارتش آمریکا نیز محسوب می‌شود که به‌خوبی از آن سرمایه دریافت می‌کند. طبق برخی گزارش‌های منتشرشده، یکی از زمینه‌های دلخواه دارپا ساخت قابلیت‌های کامپیوتری است که توانایی برنامه‌ریزی مغز سربازان را داشته باشد. درواقع، آژانس مذکور به فناوری‌هایی علاقه دارد که فاصله‌ی بین کامپیوترها و مغز انسان‌ها و حشرات را ازبین ببرد.

جاستین سانچز مدیر تحقیقاتی است که با هدف ترمیم و درمان هرچه‌بهتر مغز و بدن سربازان در دارپا پیگیری می‌شود. او در مصاحبه‌ای اعلام کرد در جریان تحقیقات، موفق شده‌اند خاطرات را به مغز موش‌ها تزریق کنند. سانچز در ادامه گفت:

می‌توان خاطره را با استفاده از کدهای عصبی شبیه به کدهای برخی مهارت‌های خاص افراد به مغز دیگر موجودات تزریق کرد. اگر کد عصبی را به‌صورت تکی بشناسیم، می‌توانیم آن را به فرد دیگر تزریق کنیم؟ فکر می‌کنم بتوانیم.

شرکتی که بتواند طرح مدنظر را به دارپا پیشنهاد دهد،‌ جایزه‌ای یک میلیون دلاری دریافت خواهد کرد. پیشنهاددهند‌گان باید آزمون‌های امکان‌سنجی را روی طرحشان برای اجرای نقشه‌ی مغز حشرات انجام دهند. به‌علاوه، پلتفرمی برای اثبات مفهوم باید طراحی کنند که از مغز حشرات برای ساخت سخت‌افزار هوش مصنوعی توانمند استفاده کند.

طرح مدنظر دارپا و برنامه‌ی آن‌ها برای تأیید طرح‌های شرکت‌های طرف قرارداد، اکنون بلندپروازانه به‌نظر می‌رسد؛ اما همین طرح بلندپروازانه نشان‌دهنده‌ی آن است که دارپا علاقه‌ی فراوانی به رمزورازهای شناخت و هوشیاری مغز دارد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «دارپا با استفاده از مغز حشرات ربات هوشیار می‌سازد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..