تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




رسم و رسوم جشن عروسی در فرهنگ‌های مختلف

۸۱۹۷۲۰

۱۱۳۹ بازدید

برترین‌ها: جشن عروسی یا مراسم ازدواج، یک مراسم زیبا و دوست داشتنی است که اتحاد دو نفر برای طی کردن مسیر آینده زندگی خود به صورت مشترک را نشان می‌دهد. هر فرهنگی رسوم و سنن ازدواج مخصوص به خود را دارد که در اکثر موارد به باور‌های دینی و گاهی نیز مسائل ماوراء الطبیعه مربوط می‌شود.

در این میان برخی از این سنن ازدواج در برخی از نقاط جهان متفاوت‌تر و عجیب‌تر از دیگری بوده و جلب توجه می‌کنند. برای مثال در جزایر مارکویساس در پولینزی فرانسه، بعد از این که مراسم عروسی به پایان رسید، خانواده و بستگان عروس رو به پایین و در کنار هم روی زمین دراز می‌کشند. سپس عروس و داماد از روی آن‌ها رد شده و محل برگزاری عروسی را ترک می‌کنند انگار که از روی یک فرش معمولی رد می‌شوند.

 در این مطلب قصد داریم شما را با تعدادی دیگر از عجیب‌ترین و غیرمعمول‌ترین روش‌ها و سنت‌های مربوط به ازدواج در سراسر جهان آشنا کنیم.


فرانسه: ربودن داماد و ایجاد مزاحمت برای زوجین

رسم و رسوم جشن عروسی در فرهنگ های مختلف


در فرانسه وقتی که دو نفر با هم ازدواج می‌کنند، دوستان و خانواده آن‌ها در خانه این دو حاضر شده و با کوبیدن بر ماهیتابه و کتری شروع به فریاد زدن و آواز خواندن می‌کنند. زوجی که تازه ازدواج کرده اند نیز باید بیرون آمده و با نوشیدنی و اسنک از میهمانان پرسروصدای خود پذیرایی کرده و در مواردی حتی به آن‌ها پول بدهند که دست از سروصدا برداشته و خانه را ترک نمایند. در مواردی حتی بدتر رخ می‌دهد و اگر این میهمانان نادیده گرفته شوند، آن‌ها به زور وارد خانه شده و داماد را می‌دزدند و در فاصله‌ای طولانی از خانه او را به حال خود رها می‌کنند. بدین ترتیب در حالی که داماد بیچاره لباس مناسبی به تن ندارد و گاهی اوقات کاملاً برهنه است باید خود را به خانه اش برساند.

این سنت ازدواج فرانسوی که «چاریواری» یا «شاریواری» (charivari) نام دارد از دوران قرون وسطی شروع شده است. در آن دوران در صورتی که بیوه‌ها خیلی زودتر از آنچه که مورد قبول عامه بود ازدواج مجدد می‌کردند، همسایگان این سنت پرسروصدا را در شب عروسی او اجرا می‌کردند. اما این سنت امروزه به حرکتی مفرح و شادی آور تبدیل شده و جنبه تنبیهی خود را از دست داده است.

موریتانی: چاق کردن اجباری دختران

رسم و رسوم جشن عروسی در فرهنگ های مختلف
در موریتانی هر چه یک دختر فربه‌تر باشد جذاب‌تر به نظر می‌رسد. به همین دلیل است که والدین دختران را در سنین پایین (گاهی ۵ سالگی) در فصل تابستان به «کمپ‌های چاقی» می‌فرستند تا وزنشان افزایش پیدا کند. این سنت در موریتانی «لبلو» (Leblouh) نام دارد که طی آن دختران مجبورند مقدار زیادی غذا بخورند و در برخی موارد نیز این کار به صورت تغذیه اجباری صورت می‌گیرد. در برخی از موارد این دختران مجبورند روزی ۱۶٫۰۰۰ کالری انرژی وارد بدن خود کنند. مردم موریتانی بر این باورند که جثه زن هر چه بزرگ‌تر باشد به همان اندازه جای بیشتری در قلب شوهرش اشغال می‌کند.

همچنین جثه همسر به معنای ثروت شوهر نیز هست، زیرا هر چه ثروت و توانایی مالی وی بیشتر باشد از پس هزینه‌های همسری با جثه بزرگ‌تر و قاعدتاً هزینه‌هایی بیشتر برخواهد آمد. زمانی که وقت ازدواج فرا برسد، داماد عروس خود را انتخاب کرده و با خانواده خود برای خواستگاری و توافق با خانواده او پیشقدم می‌شود. هر چه دختر جثه بزرگ تری داشته باشد بیشتر مورد توجه داماد و خانوده اش قرار می‌گیرد.

۸- اسکاتلند: سیاه کردن عروس و داماد

رسم و رسوم جشن عروسی در فرهنگ های مختلف
«سیاه کردن» (Blackening) یک سنت قدیمی ازدواج در اسکاتلند است که قبل از مراسم عروسی و به عنوان نماد سخت بودن ازدواج انجام می‌شود. در این سنت، سرتاپای عروس یا داماد و یا هر دوی آن‌ها توسط دوستان و خانواده‌های آن‌ها به چیزی بدبو و حال بهم زن مانند تخم مرغ، ماهی مرده، غذای فاسد، شیر مانده، قیر، لجن یا آرد آغشته می‌شود. سپس آن‌ها را به یک درخت می‌بندند یا سوار بر یک وانت روباز در سراسر شهر می‌چرخانند.

هدف این سنت این است که بدترین و ناراحت کننده‌ترین شرایط را برای عروس و داماد ایجاد کنند و تا آنجایی که امکان دارد افراد بیشتری آن‌ها را در این شرایط ناخوشایند ببینند. باور اسکاتلندی‌ها بر این است که عروس و داماد پس از پشت سر گذاشتن چنین آزمون سختی در کنار هم، می‌توانند از تمامی سختی‌ها و مشکلاتی که ازدواج در پی دارد عبور کنند. این سنت بیشتر در بخش‌های روستایی شمال شرقی اسکاتلند رواج دارد.

چین: گریه کردن عروس در مراسم عروسی رسم و رسوم جشن عروسی در فرهنگ های مختلف


در میان مردمان «توجیا» (Tujia) رسم است که عروس در مراسم عروسی خود گریه کند. افراد مسن این قوم بر این باورند که این سنت نشان دهنده سپاسگزاری و عشق عروس به والدین و اعضای خانواده اش است. اگر عروس گریه نکند، مهمانان عروسی به او به چشم یک دختر بی فرهنگ نگاه خواهند کرد. عروس از یک ماه قبل از عروسی گریه کردن را آغاز می‌کند. او هر شب یک ساعت با صدای بلند گریه می‌کند. پس از ۱۰ روز، مادر عروس در این کار به دخترش ملحق می‌شود و پس از او نیز مادربزرگ عروس و دیگر بستگان مونث به او خواهند پیوست. این اشک‌ها نشانگر ناراحتی و غم نیست بلکه نماد شادی و امیدواری انگاشته می‌شوند. البته این سنت دیگر مانند گذشته رواج ندارد.

جزیره برنئو (مالزی): محرومیت زوجین از دستشویی رفتن

رسم و رسوم جشن عروسی در فرهنگ های مختلف
اگر چه سنت‌های مختلفی مربوط به ازدواج در میان مردمان «تیدونگ» (Tidong) در جزیره برنئو مالزی دیده می‌شود، اما عجیب‌ترین آن‌ها سنتی است که بر اساس آن زوجین تا ۳ روز پس از ازدواج اجازه رفتن به دستشویی را ندارند. این سنت بدین معناست که عروس و داماد باید به مدت سه روز متوالی دستشویی خود اعم از ادرار و مدفوع را باید نگه دارند. اگر آن‌ها در طی این مدت به دستشویی بروند، برای ازدواجشان بسیار بد یُمن خواهد بود.

برای مثال به باور مردمان این قوم، در صورت چنین کاری، زندگی زوجین پر از خیانت بوده یا حتی به مرگ فرزندان در سنین ابتدایی منتهی خواهد شد. در طی این سه روز، گروهی از اطرافیان و خانواده عروس و داماد که مسئولیت دادن مقادیر کمی غذا و آب را به آن‌ها بر عهده دارند، مواظب خواهند بود که عروس و داماد به دستشویی نروند. بعد از به پایان رسیدن این سه روز، عروس و داماد حمام کرده و اجازه بازگشت به زندگی عادی را خواهند یافت.

چین و مغولستان: سر بریدن و تکه تکه کردن جوجه رسم و رسوم جشن عروسی در فرهنگ های مختلف


مردمان «دائور» (Daur) در چین و بخش‌هایی از مغولستان، روشی منحصربفرد برای انتخاب تاریخ عروسی دارند. عروس و داماد با در دست گرفتن یک چاقو به صورت مشترک از آن برای سر بریدن یک جوجه استفاده کرده و سپس بدن آن را تکه تکه می‌کنند. اگر کبد جوجه سالم باشد، زوجین می‌توانند تاریخی را باری ازدواج خود تعیین کرده و شروع به آماده سازی مقدمات نمایند. اما اگر کبد جوجه دچار مشکل باشد این موضوع را نشانه بد یمنی دانسته و زوجین مجبورند این سنت را تکرار کنند تا این که جوجه‌ای با کبد سالم پیدا شود.

هند: ازدواج با درخت موز

رسم و رسوم جشن عروسی در فرهنگ های مختلف


در بخش‌هایی از هند، مطابقت ازدواج با مسائل مربوط به نجوم و ستاره شناسی نقش بسیار مهمی در ازدواج و مراسم عروسی دارد. اگر عروس در برج مریخ به دنیا آمده باشد او نفرین شده در نظر گرفته شده و ممکن است باعث مرگ زودهنگام شوهر خود شود. چه بسیارند دختران هندی که تنها به دلیل همین باور دست به تغییر تاریخ تولد خود زده و یا برای همیشه مجرد باقی می‌مانند. برای از بین بردن این اثر بد، عروس باید ابتدا با یک درخت موز ازدواج کند. سپس این درخت نابود شده و نفرین و بدشگونی ازدواج از بین می‌رود. البته این سنت غیرقانونی اعلام شده، زیرا حقوق زنان را پایمال می‌کند. اما با وجود این ممنوعیت نیز مردم هند این سنت را انجام داده و حتی ستاره سرشناس بالیوودی، آیشواریا رای، هنگام ازدواج با آبیشک باچان از این سنت پیروی کرده و ابتدا با یک درخت موز ازدواج کرد.

ولز: تقدیم کردن قاشق چوبی به عروس

رسم و رسوم جشن عروسی در فرهنگ های مختلف


از اوایل قرن نوزدهم میلادی، در ولز سنتی منحصربفرد برای نشان دادن عشق و علاقه بین زوجین به وجود آمد. در این سنت، مردان جوان یک تکه چوب برداشته و از آن یک قاشق زیبا می‌سازد. سپس آن را به دختری که می‌خواهد با او ازدواج کند به عنوان نماد عشق و علاقه هدیه می‌دهد. اگر دختر این هدیه را بپذیرد، قاشق مذکور به نماد نامزدی و عشق بین آن دو تبدیل می‌شود. این قاشق نماد تعهد و قولی است که داماد به عروس می‌دهد مبنی بر این که هیچگاه او را گرسنه نخواهد گذاشت. امروزه این قاشق‌ها را می‌توان در بازار خریداری کرد. همچنین این قاشق‌ها را به عنوان هدیه در موارد دیگر به دختران هدیه می‌دهند. این سنت در برخی دیگر از نقاط اروپا نیز دیده می‌شود.

قوم ماسایی در آفریقا: تف کردن بر سر تراشیده عروس

رسم و رسوم جشن عروسی در فرهنگ های مختلف


قوم ماسایی در آفریقا سنت‌های متعدد و منحصربفردی در زمینه ازدواج دارند، اما عجیب‌ترین آن‌ها سنت تف کردن است. بعد از این که خانواده عروس و داماد بر سر ازدواج فرزندان خود به توافق رسیدند تاریخ عروسی تعیین می‌شود. در روز عروسی، افراد سالخورده قبیله شیری کنار در ورودی خانه عروس تف می‌کنند تا مراسم عروسی آغاز شود. سپس لباس‌های رنگارنگ و گردنبندی که از صدف و مهره ساخته شده بر عروس پوشانده شده و مو‌های او تراشیده می‌شود و با با روغن گوسفند چرب می‌شود. سپس پدر عروس بر سر و سینه‌های دختر خود تف می‌کند. این کار، بر اساس باور‌های مردم قبیله، باعث خوش یمنی ازدواج و موفقیت و خوشبختی آینده عروس در کنار شوهرش خواهد شد.

هند: انصراف داماد از ازدواج

رسم و رسوم جشن عروسی در فرهنگ های مختلف


یکی دیگر از رسوم ازدواج عجیب و غریب در جهان مربوط به قوم برهمایی تامیل در جنوب هند است. در یکی از رسوم آن‌ها، داماد طوری وانمود می‌کند که از ازدواج منصرف شده و برای تبدیل شدن به یک راهب برهمایی مراسم عروسی را ترک می‌کند، در حالی که اعضای خانواده اش او را ترغیب می‌کنند که مجلس را ترک نکرده و مراسم عروسی خود را ادامه دهد. راهب برهمایی که به ازدواج عروس و داماد رسمیت می‌بخشد نیز در ترغیب داماد برای ماندن و ازدواج کردن شرکت می‌کند. در نهایت داماد به سالن محل برگزاری عروسی رفته و خانواده عروس به استقبال او می‌آیند و بدین ترتیب مراسم عروسی آغاز می‌شود.
فیلیپین: آزاد کردن کبوتر

رسم و رسوم جشن عروسی در فرهنگ های مختلف


یکی از رسومات فیلیپینی‌ها این است که عروس و داماد در روز عروسی دو کبوتر سفید را آزاد می‌کنند. دو کبوتر سمبل ازدواج موفق هستند.
آلمان: خرد کردن بشقاب

رسم و رسوم جشن عروسی در فرهنگ های مختلف


در آلمان عروس و داماد بشقاب چینی را روی زمین خرد می‌کنند و معتقدند که با اجرای این سنت روح شیطان را از عروس و داماد دور می‌کنند. سپس عروس و داماد ظروف خرد شده‌ای که سر راهشان وجود دارد را جارو می‌کنند.
ایرلند: به صدا درآوردن ناقوس

رسم و رسوم جشن عروسی در فرهنگ های مختلف


در ایرلند بعد از بستن پیمان عروس و داماد ناقوس به صدا در می‌آید؛ و معتقدند که ناقوس ارواح شیطانی را از عروس و داماد دور می‌کند.
کره: مرغابی‌هابی چوبی

رسم و رسوم جشن عروسی در فرهنگ های مختلف


مرغابی‌های ماندارین در جفت گیری مشهور هستند به همین دلیل کره ای‌ها معتقدند حضور مرغابی‌های ماندارین چوبی در جشن عروسی خوش یمن است. مادر داماد یک مرغابی چوبی را به سمت عروس پرتاب می‌کند اگر عروس بتواند مرغابی را بگیرد فرزند اول او پسر خواهد شد در غیر اینصورت دختر.
یونان: اصلاح داماد

رسم و رسوم جشن عروسی در فرهنگ های مختلف


یونانی‌ها رسم دارند فردی به نام کومباروس صورت داماد را اصلاح می‌کند و اعضای خانواده و دوستان لباس‌های او را آماده می‌کنند.
ایتالیا: شیرینی سنتی

رسم و رسوم جشن عروسی در فرهنگ های مختلف
به رسم ایتالیایی‌ها میهمانان نوعی شیرینی به نام «confetti» که همان بادام پوشیده از شکر است را روی سر عروس و داماد می‌ریزند. البته گاهی اوقات به جای شیرینی کاغذ‌های رنگی می‌ریزند. گاهی اوقات هم عروس و داماد شیرینی‌ها را داخل کیسه‌های تزئین شده ریخته و به عنوان کادو به میهمانان می‌دهند.
ژاپن: نوشیدن چای رسم و رسوم جشن عروسی در فرهنگ های مختلف

رسم ژاپنی‌ها این است که عروس و داماد و والدین عروس و داماد در جشن عروسی ۳ جرعه چای می‌نوشند. اجرای این سنت نشان دهنده پیوند رسمی خانواده‌های عروس و داماد است.
پرو: پنهان کردن حلقه داخل کیک

رسم و رسوم جشن عروسی در فرهنگ های مختلف


یکی از رسومات عروسی مردم پرو این است که داخل کیک عروسی یک روبان جای می‌دهند که انتهای روبان به یک حلقه گره خورده است. این حلقه داخل کیک هر کسی که پیدا شود عروس یا داماد بعدی اوست.

منبع: وبسایت روزیاتو و بدونیم




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «رسم و رسوم جشن عروسی در فرهنگ‌های مختلف»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..