تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




جایگاه واحد‌های صنعتی انجماد میوه و سبزیجات در گلستان / انجماد راهی برای کاهش هدر رفت محصولات کشاورزی

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، به دنبال صنعتی شدن جوامع، فرهنگ استفاده از غذا‌های آماده یا نیمه آماده ترویج پیدا کرده است و با به کار بردن روش‌هایی مانند انجماد، خشک کردن و دیگر روش‌ها می‌توان مواد غذایی را مدتی طولانی سالم نگه داشت همچنین استفاده از روش انجماد از هدر رفت محصولات کشاورزی هم جلوگیری می‌کند.


استان گلستان هم یکی از قطب‌های کشاورزی کشور که سالانه با تولید قابل توجه‌ای از میوه و سبزیجات می‌تواند با افزایش واحد‌های صنعتی انجماد و خشک کردن از ضایعات و هدر رفت محصولات کشاورزی جلوگیری کند.

جایگاه واحد‌های صنعتی انجماد میوه و سبزیجات در گلستان / انجماد راهی برای کاهش هدر رفت محصولات کشاورزی

سهم واحد‌های صنعتی انجماد در ایجاد اشتغال

به یکی از واحد‌های صنعتی انجماد محصولات کشاورزی که در شهرک صنعتی بندرگز فعال است سری زدیم. ابتدا به سراغ کارگران بخش‌های مختلف خط تولید سیب زمینی نیمه آماده رفتیم تا گفتگویی با آن‌ها داشته باشیم.


یکی از کارگران جوان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان  گفت: مدت سه ماه است که در این واحد صنعتی مشغول به کار هستم و توانستنم منبع درآمدی داشته باشم و تا حدودی مشکلات اقتصادی خود را برطرف کنم.

جوان دیگری هم گفت: مدت ۹ ماه است که در این واحد فعالیت می‌کنم و بعد از مدت‌ها منبع درآمدی را کسب کردم که هم خودم و هم خانواده ام راضی هستند.

جایگاه واحد‌های صنعتی انجماد میوه و سبزیجات در گلستان / انجماد راهی برای کاهش هدر رفت محصولات کشاورزی
تاجیک مدیرعامل این واحد صنعتی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: محصولات این واحد صنعتی سیب زمینی نیمه آماده منجمد، ذرت، باقلا، نخود و دیگر محصولات کشاورزی است که روزانه به میزان حدود ۸۰ تن مواد اولیه وارد این واحد می‌شود که در هر کدام از خط تولید‌ها ظرفیت ۳۰ تن محصول نهایی را دارند.

تاجیک افزود: در حال حاضر در این واحد ۱۲۰ نفر به صورت روزمزد و رسمی مشغول کار هستند که می‌توان ظرفیت نیروی انسانی آن را ۸۰۰ تا یک هزار نفر هم رساند.

بافت و ارزش غذایی در انجماد سریع حفظ می‌شود شاهی مدیر کیفیت و نماینده شبکه بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی در این واحد صنعتی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: روشی که در آن دمای درونی محصول طی مدت کمتر از ۲ ساعت از منطقه بحرانی عبور می‌نماید در اصطلاح انجماد سریع گفته می‌شود. در این روش از طریق افزایش سرعت عبور هوای سرد از ورای محصولات غذایی (تونل انجماد)، حرارت به سرعت از محصول گرفته شده و محصول منجمد می‌گردد. قرار دادن محصول در تماس مستقیم یا غیرمستقیم با ماده سرمازا، مهم‌ترین روش‌های انجماد سریع محسوب می‌گردند.

برای نگهداری مواد غذایی بهتر است از انجماد سریع استفاده کرد، چون کریستال‌های یخ کوچک و ریز هستند، باعث می‌شوند تا بافت مواد غذایی آسیب نبینند.

جایگاه واحد‌های صنعتی انجماد میوه و سبزیجات در گلستان / انجماد راهی برای کاهش هدر رفت محصولات کشاورزی

وی ادامه داد:از ابتدای خط تولید تا انتهای آن تمام مراحل آزمایشگاهی با هدف کیفی سازی محصولات با حضورکارشناسان حوزه بهداشت با هدف تضمین سلامت مردم انجام می‌شود و تمام آزمایشات میکروبی، شیمیایی و کیفی مانند رنگ، بو و طعم و عطر و میزان روغن و نمک و کلیه موارد بهداشتی آزمایش و بررسی می‌شود.

شاهی همچنین در مورد مزایای انجماد سریع افزود: افزایش مدت نگهداری تا ۱۸ ماه، حفظ بافت، عطر و طعم و کیفیت و ارزش غذایی، امکان مصرف محصولات هر فصل در سایر فصول با همان طراوت و شادابی، صرفه جویی در وقت و جلب رضایت مصرف کننده از نظر دسترسی به مواد غذایی آماده، عدم استفاده از افزودنی، مواد نگهدارنده، رنگ و اسانس، توقف فعالیت آنزیمی بعلت و در نتیجه حفظ خواص ظاهری، کیفی و تغذیه‌ای محصولا انجماد اجزا به صورت تک به تک و جداگانه که موجب استفاده آسانتر خواهد شد.

جایگاه واحد‌های صنعتی انجماد میوه و سبزیجات در گلستان / انجماد راهی برای کاهش هدر رفت محصولات کشاورزی شاهی گفت: حسن این روش حفظ کیفیت بافت و طعم محصول منجمد در حد محصول تازه است و  چون حرارت نمی‌بینند پروتئین، ویتامین‌ها و کربوهیدرات‌ها و کلیه مواد مغذی آن حفظ می‌شود و در روش نگهداری انجماد آسیب مواد غذایی در مقایسه با سایر روش‌های نگهداری کمتر است.

وی ادامه داد: از دیگر مزیت این محصولات دسترسی داشتن به تمام محصولات کشاورزی و باغی در تمام فصول سال و ماندگاری تا ۱۸ ماه در فریزر است، بدون آنکه بافت خود را از دست دهد.

جایگاه واحد‌های صنعتی انجماد میوه و سبزیجات در گلستان / انجماد راهی برای کاهش هدر رفت محصولات کشاورزی انجماد سریع در مقایسه با کنسرو کردن

شاهی مدیر کیفیت و نماینده شبکه بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی در این واحد صنعتی در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص تفاوت انجماد سریع با کنسرو کردن گفت:کنسرو کردن یکی از روش‌های نگهداری مواد غذایی است که اساس آن بر پایه از بین بردن میکروب‌ها با استرلیزه کردن در دمای حداقل ۱۲۰ درجه سانتیگراد بالای صفر است. این حرارت همانطور که باعث از بین بردن باکتری‌ها و عوامل فساد می‌شود باعث از بین بردن اکثر ویتامین‌ها ، املاح و پروتئین‌ها وانهدام بافت، رنگدانه‌ها ‚ عطر‚ طعم نیز می شود و در نهایت محصول ارزش غذایی خود را از دست می‌دهد.

شاهی ادامه داد: بعلت دمای انجماد (۴۰- سانتی گراد) و زمان کوتاه انجماد (حداکثر ۴ دقیقه)، آب موجود در بافت سبزی‌ها و میوه‌ها قبل از تشکیل بلور‌های درشت، یخ میزند. در نتیجه سلول‌های بافت ماده آسیب نمی‌بیند و نه تنها در زمان انجماد بلکه پس از یخ زدایی نیز شکل ظاهری محصولات تغییر نمیکند.

صادرات محصولات منجمدو نقش آن در گردش اقتصادی استان

شیخ الاسلام مدیر فنی این واحد صنعتی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: از آنجایی که نمی‌توان تمام مواد غذایی را تازه مصرف کرد استفاده از روش منجمد سریع موادغذایی و مزیت‌های آن باعث شد تا پای صادرات هم به این واحد صنعتی و محصولاتش باز شود.

شیخ الاسلام ادامه داد: استان ما به دلیل اقلیم مناسب در تولید میوه، غلات، سیزیجات پتانسیل بالایی دارد و اگر حمایت ازسرمایه گذاران و کشاورزان و خرید تضمینی به موقع باشد ارز آوری خوبی برای استانمان خواهد داشت.

جایگاه واحد‌های صنعتی انجماد میوه و سبزیجات در گلستان / انجماد راهی برای کاهش هدر رفت محصولات کشاورزی

تاجیک مدیر عامل کارخانه به ارز آوری تولیدات این واحد صنعتی اشاره کرد و گفت: درآمد سالانه این واحد از خط تولید سیب زمینی نیمه آماده حدود ۶۰ تا ۷۰ میلیارد تومان است که حدود ۸۰ درصد آن از صادرات تامین می‌شود.

تاجیک افزود: این ارز آوری با هموار بودن مسیر و حمایت سازمان جهاد کشاورزی استان و همچنین با برقراری تعامل بیشتر بین کشاورز و سرمایه گذاران می‌تواند این ارز آوری را به ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان هم افزایش دهد.

وی افزود: از برنامه‌های آتی این واحد صنعتی اضافه کردن خط تولید چیپس خواهد بود که در افزایش جذب نیروی انسانی نیز تاثیرگذار است.

امید است با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و حمایت‌های به موقع مسئولان از کشاورزان و سرمایه گذاران با هدف تامین نیاز‌های به روز داخل و خارج از استان فراهم شود که نتیجه آن رونق تولید و افزایش ارزآوری و گردش اقتصادی است.

 




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «جایگاه واحد‌های صنعتی انجماد میوه و سبزیجات در گلستان / انجماد راهی برای کاهش هدر رفت محصولات کشاورزی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..