تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ممنوعیت مصرف همزمان آهن و کلسیم برای کودکان/ بهترین زمان برای مصرف کلسیم

علی محتشمی متخصص اطفال در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره و فواید و مضرات مصرف همزمان آهن و کلسیم برای کودکان، اظهار کرد: موادغذایی ۲ نوع آهن دارد؛ آهن «هم» که صرفا در منابع حیوانی یافت می‏‌شود و آهن «غیرهم» که در منابع گیاهی وجود دارد.

این متخصص اطفال با اشاره به اینکه هیچ چیز مانع جذب آهن حیوانی نمی‌شود، بیان کرد: از آنجا که آهن «هم» درون پروتئین منابع حیوانی قرار دارد و به اصطلاح محافظت می‏‌شود، تحت‏ تاثیر عوامل نامساعد یعنی عواملی که باعث ترکیب آهن یا جذب و رسوب آن شود، قرار نمی‌گیرد و ورود آن به روده و در نتیجه جذب آهن به‏ آسانی انجام می ‌شود.

بیشتر بخوانید: تغذیه کودک بعد از یک‌سالگی؛ چگونه فرزندمان را به غذا خوردن عادت دهیم؟

مصرف همزمان آهن و کلسیم برای کودکان/بهترین زمان مصرف کلسیم

محتشمی با تاکید بر اینکه جذب آهن موجود در منابع حیوانی بسیار بالاست، گفت: در منابع گیاهی که حاوی آهن «غیرهم» هستند، درصد جذب آهن پایین است، مثلا جذب آهن برنج فقط یک درصد، ذرت ۳ درصد و گندم ۷ درصد است؛ دامنه جذب انواع سبزیجات هم بین ۳ تا ۷ است که درصد جذب پایینی به نظر می‌رسد.

پروتئین عامل افزایش جذب آهن

وی ادامه داد: خوب است بدانید پروتئین موجود در انواع گوشت‏‌ها جذب آهن موجود در این منابع خوراکی گیاهی یعنی آهن «غیرهم» را افزایش می‏‌دهد، مثلا جذب کنجد ۳ درصد است، اما زمانی که همراه با موادغذایی حیوانی مثل گوشت، ماهی و غیره مصرف شود، جذب آن حدود ۵ درصد خواهد بود.

این متخصص اطفال تشریح کرد: جالب است بدانید اگر موادغذایی حیوانی مثل گوشت، ماهی و غیره  در کنار موادخوراکی حاوی ویتامین C خورده شود، جذب آهن  تا ۸ درصد هم افزایش خواهد یافت؛ آهن «غیرهم» به راحتی جذب نمی‌شود علاوه بر اینکه نباید همراه با کلسیم مصرف شود باید برای جذب همراه با ویتامین C و یا پروتین حیوانی مصرف شود.

بیشتر بخوانید: تغذیه مناسب برای کودک دبستانی مان چیست؟

مصرف همزمان آهن و کلسیم برای کودکان/بهترین زمان مصرف کلسیم

بهترین زمان مصرف کلسیم

محتشمی بیان کرد: ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺯﻣﺎﻥ ﻣﺼﺮﻑ ﻣﻜمل‌‌های ﻛﻠﺴﻴﻢ برای کودک در آخر شب است، به دلیل زمانی که بدن در حال استراحت است بهتر می‌تواند کلسیم را جذب و ﺑﻪ ﺧﻮﺍب بهتر ﮐﻤﮏ ﮐﻨﺪ؛ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﻛﻠﺴﻴﻢ ﺑﺎ ﺷﻴﺮ بسیار  ﺑﻪ ﺟﺬﺏ ﻛﻠﺴﻴﻢ کمک می‌کند ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ  ﯾﮏ ﻟﯿﻮﺍﻥ ﺷﯿﺮ، قبل ﺍﺯ ﺧﻮﺍﺏ ﻫﻤﺮﺍه ﺑﺎ شربت ﮐﻠﺴﯿﻢ ﺭﺍ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻧﮑﻨﯿﺪ؛ به دلیل اینکه ﻛﻠﺴﻴﻢ ﺗﺎ ﺣﺪﻭﺩﻯ باعث ایجاد ﻳﺒﻮﺳﺖ می‌شود بهتر است با آب فراوان به کودک بدهید.

وی یادآوری کرد: ﺁﻫﻦ ﺭا ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺻﺒﺤﺎﻧﻪ ﻳﺎ ٢ ﺳﺎﻋﺖ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻏﺬﺍ به کودک دهید؛ ﺍﺻﻮﻻ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﺁﻫﻦ ﺑﺎ ﻣﻌﺪه ﺧﺎﻟﻰ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺭﻭﺵ ﻣﺼﺮف است ﺍﻣﺎ ﻣﻌﻤﻮﻻ ﺍﻳﻨﻜﺎﺭ ﻣﻤﻜﻦ ﻧﻴﺴﺖ چرا که قطره آهن مشکلات گوارشی بسیاری برای کودک ایجاد می‌کند، این را فراموش نکنید همزمان با مصرف آهن، ﺍﺯ دادن ﺷﻴﺮ، ﻟﺒﻨﻴﺎﺕ، ﻧﺎﻥ، ﭼﺎﻯ و ﻓﻴﺒﺮ خانواده ﻛﻠﺴﻴﻢ به کودک پرهیز کنید، چرا که ﺟﺬﺏ آﻫﻦ ﺭﺍ ﻛﺎﻫﺶ می‌دهد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ممنوعیت مصرف همزمان آهن و کلسیم برای کودکان/ بهترین زمان برای مصرف کلسیم»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..