تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




امکان واگذاری کاروانسرای دیرگچین وجود ندارد/امکان واگذاری آثار تاریخی قم به بخش خصوصی درقالب پروژه های گردشگری

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی قم عنوان کرد؛

ایل بیگی گفت:برخی کاروانسرا‌های قم از جمله کاروانسرای دیرگچین از جمله آثار نفایس ملی است که امکان واگذاری آن وجود ندارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم،شاهین ایل بیگی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم با اشاره به وجود ابزار قانونی برای واگذاری بنا‌های تاریخی به جز نفایس ملی به بخش خصوصی گفت: قانونگذار به منظور رونق گردشگری، حضور سرمایه گذاران، ایجاد درآمد پایدار و همچنین حفاظت و مرمت آثار تاریخی امکان واگذاری بنا‌های تاریخی به بخش خصوصی را فراهم کرده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم، با بیان اینکه قانون شرط‌های سختگیرانه‌ای برای بهره برداری از اماکان تاریخی توسط بخش خصوصی تعیین کرده است عنوان کرد: حفظ جایگاه و شان مکان تاریخی و همچنین رعایت ضوابط و مقررات بر اساس کاربری تعیین شده از جمله مواردی است که در واگذاری بنا‌های تاریخی مورد تاکید است.

وی ادامه داد: مرمت کاروانسرا‌های قم و روند قانونی تعیین کاربری بسیاری از این کاروانسرا‌ها به منظور زمینه سازی برای واگذاری به بخش خصوصی درحال انجام است.

ایل بیگی با تاکید بر اینکه آثار تاریخی نفایس ملی جز با مصوبه هیات وزیران امکان واگذاری آن‌ها به بخش خصوصی وجود ندارد، بیان کرد: برخی کاروانسرا‌های قم از جمله کاروانسرای دیرگچین از جمله آثار نفایس ملی است که امکان واگذاری آن وجود ندارد.

وی اولویت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را حفظ، صیانت و نگهداری از آثار و میراث تاریخی دانست و افزود: برخی کاروانسرا‌های استان از جمله کاروانسرای طرلاب در مالکیت خصوصی است، ولی با توجه به ماموریت این سازمان برای صیانت از آثار تاریخی، این امکان وجود دارد تا هزینه مرمت این آثار به صورت مشارکتی از طریق اعتبارات دولتی و آورده مالک انجام شود.

کاروانسرای دیرگچین، یکی از بزرگ‌ترین کاروانسرا‌های ایران است که به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد، این اثر به نام «مادر کاروانسرا‌های ایران» نامیده شده است. دیر گچین در بخش مرکزی شهرستان قم، ۸۰ کیلومتری شمال شرقی شهر قم واقع شده‌است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم، ادامه داد: در بنا‌های تاریخی که مالک خصوصی دارند عملیات مرمت این آثار بصورت بالاعوض و رایگان با مشارکت میراث فرهنگی و مالکان انجام شده و با وجود هزینه دولت در این آثار هیچ حق تصرفی نیز برای دولت ایجاد نمی‌شود.

ایل بیگی همچنین با اشاره به وجود برخی آثار و بنا‌های تاریخی در محدوده اراضی منابع طبیعی تصریح کرد: با توجه به اینکه منابع طبیعی هیچ اعتباری برای مرمت، حراست و بازسازی آثار تاریخی ندارد و وظیفه ذاتی سازمان میراث فرهنگی، حراست از این آثار تاریخی است، پیگیری لازم برای واگذاری این اماکن به این سازمان در حال انجام است.

۱۷ کاروانسرای تاریخی در قم وجود دارد.

انتهای پیام /ح

امکان واگذاری آثار تاریخی قم به بخش خصوصی وجود دارد



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «امکان واگذاری کاروانسرای دیرگچین وجود ندارد/امکان واگذاری آثار تاریخی قم به بخش خصوصی درقالب پروژه های گردشگری»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..